Decroo wil analyse van netwerkproblemen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ze gaan nog eens een studie maken.

bron : http://tweakers.net/nieuws/109609/belgi ... ussel.html
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

De studiebureau's kunnen in hun handen wrijven...

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik ga er wel mee akkoord dat mobiele netwerk de basis is van alle communicatie. Zeker in zo'n crisis-situaties. Mensen kunnen soms elkaar helemaal niet anders bereiken dan via telefoon.

Ik was gisteren in de buurt van Zaventem, en daar werkte zelfs mobiele data nauwelijks. Bellen lukte ook helemaal niet in de ochtend. Tegen de namiddag kon er eindelijk iets gedaan worden. Dit betekent ook dat als er bv. een ernstig ongeval gebeurde od, ik zelfs bv. de hulpdiensten niet zou kunnen bereiken. En payphones ed bestaat ook niet meer.

Ook zijn er bepaalde dingen dat je niet mag vergeten:
1) Veel mensen hebben geen mobiele data. Zeker de buitenlanders die in Zaventem waren. En als mobiele data overladen is, heb je er ook niet veel aan.
2) Telenet en Belgacom (Fon) had gisteren hun hotspots opengezet aan iedereen, maar weinig mensen waren daarvan op de hoogte, want informatie werd verdeeld via internet. Daarbij: waren er wel hotspots in de buurt?
3) Soms is er geen andere optie dan bellen. Ik ken genoeg mensen die 0,0 mobiel bereik hebben op hun werk en enkel te bereiken zijn op hun werk-telefoon. Waar je natuurlijk geen SMS naartoe kan sturen om te laten weten dat je OK bent.

Er moet dus eigenlijk een grondige analyse gemaakt worden om in de toekomst klaar te staan voor zo'n geval. Paar dingen die ik graag zou zien:
* Gratis mobiele data / SMS tijdens crisis situaties (beperkt tot basis: messaging-apps, twitter, facebook, informatiesite van hoe en wat, nieuwssites, openbaar vervoer, ...)
* Mobiele data beperken bij risico verzadiging van netwerk (video niet toestaan, ...)
* Iedereen per SMS (ook aan buitenlandse nummers, ben zeker dat een zendmast een SMS kan pushen aan iedereen die verbonden is) verwittigen van wat er gebeurt en welke communicatievormen beschikbaar zijn.
* Een eigen "i'm OK" systeem opzetten, eventueel alweer via SMS met naam en nummer. Deze eventueel dan via internet beschikbaar maken zoals het systeem van rode kruis, dat je bepaalde mensen kan opzoeken of ze OK zijn. Deze systeem dan ook zwaar in media laten rondgaan zodat mensen stoppen met bellen.
* Telefoons filteren en telefoongesprekken beperken tot noodnummers en informatienummers. Er mag geen uitvlucht zijn dat iemand in nood niet kan bellen omdat het netwerk overbelast is.

Wat ik gewoon wil zeggen: er moet een duidelijk plan zijn met normen van hoe operatoren moeten omgaan met crisissituaties, het liefst in een internationaal kader.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Dat ze eerst een keer toealaten de nodige antennes te zetten die operatoren willen !!!!
Welk een klucht was het niet dat de operatoren geen 4G konden aanbieden in brussel.
Altijd hetzelfde mensen willen allemaal alles zoals winenergie maar er mogen nergen molens komen.
Iedereen wil een uistekende ontvangs gsmnetwerk, maar er mogen geen antennes staan.
Mensen moeten weten wat ze willen.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Dat ze nog wat strengere regels rond gsm antennes uitbrengen, liefst één totaal andere regel per gewest, + nog wat meer belastingen op elke antenne heffen. Ook niet de buurtidioten vergeten die telkens gaan protesteren zodra er nieuws over de plaatsing van een nieuwe antenne bekend gemaakt wordt of ze de liggen van een bestaande antenne ontdekken (waarna diezelfde buurtidioten luidkeels gaan klagen dat ze geen bereik hebben).

Dit alles zorgt ervoor dat alles op zo weinig mogelijk infrastructuur moet gaan (1 antenne ipv 3 bijvoorbeeld) waardoor die antenne veel sneller overbelast wordt.
Dit betekent ook dat als er bv. een ernstig ongeval gebeurde od, ik zelfs bv. de hulpdiensten niet zou kunnen bereiken
Noodnummers hebben dacht ik altijd prioriteit. Desnoods smijten ze andere mensen van het net om die oproepen voorrang te geven.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik heb begrepen dat gisteren de vraag gesteld werd om niet te bellen om mobiel netwerk vrij te laten voor noodoproepen.

Sent from my A0001 using Tapatalk
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Dus eerst het heuvel nemen van de buurtbewoners dan de regering dan de extra taksen, geeft toe veel hindernissen vooraleer een mast rendabel kan zijn.
Misschien lost het niks op extra masten, maar wees aub niet schijnheilig als er iets gebeurd.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Ik had gisteren de indruk dat bellen gewoonweg niet ging en dat dat een backhaul probleem ergens was. Zowel over het netwerk zelf als via VOIP (naar proximus en base nummers) kreeg ik geen spraakverbinding. Terwijl ik wel ergens zat waar er meer als genoeg capaciteit is op 3G en 4G om te kunnen bellen. (mijn telefoon staat enkel op 3G en 4G, dus drukte op het 2G netwerk is irrelevant). Speedtest over LTE tikten de 60Mbps aan, wat een vrij standaard resultaat is voor die omgeving.
Natuurlijk zullen er bepaalde cellen, waarschijnlijk vooral in Brussel, overbelast zijn geweest waardoor er ook daar geen bellen mogelijk was. Maar dat was lang niet het enige dat het bellen onmogelijk maakte.

Ik weet er te weinig over de bottlenecks op belcapaciteit van de de providers, maar met VoLTE had deze misschien een (heel) stuk hoger gelegen?
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Als men de telefooncellen nu maar niet had weggehaald... Niets zo betrouwbaar. Helaas.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

http://www.hln.be/hln/nl/36484/Aanslage ... agen.dhtml
Base heeft blijkbaar de normen gewoon laten vallen de moment dat er een ramp aan de hand was. Mogelijk zullen ze er wel weer voor op de vingers worden getikt, maar om eerlijk te zijn vond ik dat een kordate en correcte beslissing. Hetzelfde eigenlijk met de providers die hun hotspots meteen open gezet hebben voor iedereen. Op zo een moment moet dat als bedrijf kunnen in mijn ogen, perfect verdedigbaar.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Idd, correcte beslissing.
En als iemand het er niet mee eens is: sue Base.
Eens zien of een rechter zo een beslissing gaat veroordelen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Dus te weinig antennes !
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Zo'n bottlenecks zitten volgens mij ofwel op HLR niveau ofwel op werkelijk beschikbare slots voor voice.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

een moment om netneutraliteit ff te laten vallen en alle video en foto pakketten tijdelijk te blokkeren.
enkel spraak en sms doorlaten?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik had ergens in richtlijnen gelezen om zoveel mogelijk via 3G en 4G te bellen.

Interne richtlijn bij ons
• Try to avoid calling, as the network is already saturated and should be reserved for the emergency services. Use wifi, 3G and 4G as much as possible.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Een moment om exclusieve Wifi-contracten op openbaar vervoer te verbieden. Het is een schande dat Wifi exclusief wordt uitgebaat door duopolisten die reeds alle GSM-, 3G- en 4G-frequenties in handen hebben.
Op die manier is er geen enkele concurrentie en hebben de duopolisten alle macht in handen om Wifi-netwerken kunstmatig te beperken met het oog op verkoop van dure 4G-abonnementen.

In een luchthaven kan je met Wifi iedere gebruiker gemakkelijk 1 Mbps dedicated bandbreedte geven. Communicatieprobleem opgelost. Land maar eens op http://www.tallinn-airport.ee/en als je wil weten hoe het wél kan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

In Rome (Fiumicino) is dat ook, grati x-Mbps.
Voldoende om te emailen etc.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dima_2005 schreef:* Gratis mobiele data / SMS tijdens crisis situaties (beperkt tot basis: messaging-apps, twitter, facebook, informatiesite van hoe en wat, nieuwssites, openbaar vervoer, ...)
Op internationale luchthavens zou WIFI wat mij betreft steeds gratis moeten zijn.
Dima_2005 schreef:* Een eigen "i'm OK" systeem opzetten, eventueel alweer via SMS met naam en nummer. Deze eventueel dan via internet beschikbaar maken zoals het systeem van rode kruis, dat je bepaalde mensen kan opzoeken of ze OK zijn. Deze systeem dan ook zwaar in media laten rondgaan zodat mensen stoppen met bellen.
Het probleem is dat we ondertussen al tal van die systemen hebben... ik denk dat als je daar in paniek bent je helemaal geen besef hebt of wil gaan uitzoeken via welk systeem je dit moet gaan doen. We moeten dus oplossen met tal van nieuwe systemen te gaan ontwikkelen.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Het klinkt onrespectvol, maar dit was nog niet eens een "nationale" ramp. Ik hou m'n hart vast voor wat er gebeurt bij een ernstig, globaal incident. Het bleek zelfs niet altijd mogelijk om je via internet te informeren. Diverse sites zo traag als een slak, rtbf.be lag er zelfs volledig uit. Ze hebben een static HTML moeten gebruiken op een bepaald moment...
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

VRT had ook veel problemen blijkbaar. Alle radiostreams haperden, deredactie.be ging enorm traag etc.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Het blijft een commercieel probleem.

Technisch is er geen beperking maar dan moeten de operatoren meer gaan overdimensioneren. Stel de overheid legt op dat in bepaalde zones, Brussel / Zaventem / ... een piek capaciteit moet zijn als x 5 van een gemiddelde dag.

Dan krijg je 80 % capaciteit die bijna nooit gebruikt wordt, maar de apparatuur moet er zijn en betaald worden, dus de prijzen gaan bv met 20 a 30 % omhoog. Iedereen akkoord ?
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Terug naar multicast dan? Beter de radio opzetten dan internetten?
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Vergeet radio... die komt (zeker het eerste uur) hopeloos achter op pakweg Twitter en zal nooit de compensatie kunnen bieden van een rechtstreeks contact met je kind die in die buurt aanwezig is / kan zijn.
Ik vraag me af of het netwerk ook overbelast was geweest moest iedereen consequent zijn data afleggen, niet bellen en enkel SMS'en... Dan zou het vooral een kwestie zijn van opvoeding.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

DidierS schreef:Vergeet radio... die komt (zeker het eerste uur) hopeloos achter op pakweg Twitter en zal nooit de compensatie kunnen bieden van een rechtstreeks contact met je kind die in die buurt aanwezig is / kan zijn.
Ik vraag me af of het netwerk ook overbelast was geweest moest iedereen consequent zijn data afleggen, niet bellen en enkel SMS'en... Dan zou het vooral een kwestie zijn van opvoeding.
Misschien had iedereen nog met paard en kar op reis kunnen vertrekken in plaats van met een vliegtuig :bang:
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Tijdens een ramp vind ik het toch niet teveel gevraagd om over te schakelen naar wifi (die openstond) en SMS als je daarmee het netwerk kunt ontlasten? Bij een chemisch lek vinden we het toch ook normaal dat we ons huis niet uit mogen, de ramen dicht moeten houden en zelfs onze hypermoderne ventilatie moeten afzetten? Het is dat ofwel er voor zorgen dat er genoeg capaciteit is om die 1-komma-zoveel-miljoen Brusselaars in staat te stellen tegelijkertijd te bellen... Reken zelf het aantal masten uit.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Is dat spectrum dat Telenet gekocht (en nooit gebruikt heeft!) had al terug gevloeid naar de 3 providers? Want overbelasting terwijl er gewoon 2x15MHz 3G spectrum niets aan het doen is, is eigenlijk vrij onnozel.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

AndRo555 schreef:Is dat spectrum dat Telenet gekocht (en nooit gebruikt heeft!) had al terug gevloeid naar de 3 providers? Want overbelasting terwijl er gewoon 2x15MHz 3G spectrum niets aan het doen is, is eigenlijk vrij onnozel.
Volgens mij niet, aangezien ze er niet voor betaald hebben. Het BIPT zou die frequenties natuurlijk opnieuw te koop kunnen aanbieden.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

DidierS schreef:Vergeet radio... die komt (zeker het eerste uur) hopeloos achter op pakweg Twitter en zal nooit de compensatie kunnen bieden van een rechtstreeks contact met je kind die in die buurt aanwezig is / kan zijn.
Nochtans zat CNN al om 8.15 live verslag uit te brengen echt ongelooflijk hoe snel die zijn, nog voor ik de kinderen naar school bracht. Ongelooflijk hoe snel die mannen zijn, idem met de inval in schaarbeek.

Op zich dat er een onderzoek komt, kan ik alleen maar steunen. Misschien komen er wel concrete afspraken uit de bus, volgens mij kan je met wifi al veel bereiken. Denk maar even aan de pukkelpop ramp. Waar enkele buurtbewoners hun wifi open hadden gezet om mensen te helpen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Radio wat is da? Ah ja een autoradio, andere hebben we niet meer in huis is streaming geworden ook mobiel.
En ja ook de belgische tv zender brachten verslag uit met de camera's van hun mobieltje, via wifi of 3/4G?

Sent from my D6000 using Tapatalk
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Voor de goeie orde: 4G (en 3G) zijn data standaarden; voice is nog altijd circuit switched (non IP) op gsm systemen.
Vandaar dat het een kan plat liggen en t ander nog werkt.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”