Geo-blocking kan in strijd zijn met mededingingsregels

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

De Europese Commissie heeft de voorlopige uitkomsten van een onderzoek naar de staat van de Europese e-commerce gepubliceerd. De Commissie stelt dat geo-blocking veel voorkomt bij digitale content en dat deze praktijk in strijd kan zijn met het mededingingsrecht.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/109473/ec-ge ... egels.html
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

En wat met satelliet ontvangst? Ook daar is Europa in hetzelfde bedje ziek sinds jaren maar er is nog niks tegen ondernomen. Sterker nog. Als je naar een uitzending kijkt die enkel voor een ander land bestemd is en je wordt betrapt riskeer je een fikse boete. Alleen wordt hier aangevoerd dat dat omzeilen van auteursrechten betreft. Wat is het verschil met IP of geo blocking?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Jack Daniels schreef: Sterker nog. Als je naar een uitzending kijkt die enkel voor een ander land bestemd is en je wordt betrapt riskeer je een fikse boete.
Door wie betrapt? Door wie beboet?
Dat is de eerste keer dat ik hier van hoor!
bron?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

Dat zijn boetes voor openbare plaatsen, maar als je in een privé-woning illegaal kijkt, dan kan je bijna onmogelijk betrapt worden.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Inderdaad , er worden hier 2 zaken door elkaar gehaald.
- kijken op een openbare plaats met een consumentenabonnement is verboden. Je moet daar een aangepast zakelijk abonnement voor hebben. Daar gaat de link over.

- kijken met een consumentenabonnement uit ander land: daar wordt in de link niets over gezegd. Aangezien dit volledig in de privé-sfeer zit is het m.i. niet illegaal. Vrij verkeer van goederen en diensten.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Veel succes gewenst met het bemachtigen van een legaal abonnement (als particulier) op Sky UK of Sky Duitsland of canal+ spanje of... Ik lees het wel als je daar in geslaagd bent. Al die abonnementen zijn uitsluitend gereserveerd voor de inwoners van de desbetreffende landen. Hier worden andere normen gehanteerd om je te beletten zo een abonnement te bemachtigen. Dan zijn het plots auteursrechten. En bij geo blocking zouden die auteursrechten niet meer van toepassing zijn? Weten ze in Europa wel wat ze willen? Laat staan dat ze weten waar ze over praten.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

juist, en door de TTIP onderhandelingen te gaan bekrachtigen zullen zij zich helemaal in nesten werken :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Jack Daniels schreef:Veel succes gewenst met het bemachtigen van een legaal abonnement (als particulier) op Sky UK of Sky Duitsland of canal+ spanje of... Ik lees het wel als je daar in geslaagd bent. Al die abonnementen zijn uitsluitend gereserveerd voor de inwoners van de desbetreffende landen.
Dat zij jou geen abobbement willen/mogen verkopen is iets helemaal anders.
Dat maakt het nog niet illegaal als je toch kijkt.

Hoewel ik waarschijnlijk niet officiëel op een Spaans adres een abonnement van TVV zal kunnen nemen, kan/mag ik toch naar TVV kijken vanuit Spanje. Wie kan mij dat verbieden? Of welke wet kan mij dat verbieden?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Jij kan vanuit spanje wel naar tvv kijken. Mogen is een andere zaak . Officieel mag het niet dus ben je illegaal bezig. Vandaar mijn bedenking: geo blocking zou indruisen tegen mededingings regels maar identiek dezelfde situatie wordt wel staande gehouden als het over sat gaat. Geo blocking heeft te maken met het feit dat je van in België bv naar content zou kijken voor de Britse of duitse of... Markt. En hier maakt Europa bezwaar tegen. Kijk je echter via sat naar content die voor de Britse of duitse of... Markt bestemd is dan zegt Europa: het mag niet. Over twee maten en twee gewichten gesproken. Met een Belgisch ip adres zou je legaal naar buitenlandse content moeten kunnen kijken maar met een Belgisch postadres mag je niet naar buitenlandse content kijken. Het moet niet gekker worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Jack Daniels schreef:Jij kan vanuit spanje wel naar tvv kijken. Mogen is een andere zaak . Officieel mag het niet dus ben je illegaal bezig.
Ik ben het hier niet mee eens. Ik denk dat er nergens een wet bestaat die mij dat verbiedt.
Jack Daniels schreef:Vandaar mijn bedenking: geo blocking zou indruisen tegen mededingings regels maar identiek dezelfde situatie wordt wel staande gehouden als het over sat gaat. Geo blocking heeft te maken met het feit dat je van in België bv naar content zou kijken voor de Britse of duitse of... Markt.
Hier ben ik het met jou eens: geoblocking, en de beperking om een abonnement te kunnen nemen op buitenlandse sateliet zenders, moeten over dezelfde kam geschoren worden.
Jack Daniels schreef:En hier maakt Europa bezwaar tegen. Kijk je echter via sat naar content die voor de Britse of duitse of... Markt bestemd is dan zegt Europa: het mag niet.
Ik heb nog nergens gelezen dat dit niet mag van Europa, het zijn de providers die het niet willen (of niet mogen van de content leveranciers).
In tegendeel, ik meen mij te herinneren dat er een uitspraak geweest is die dit expleciet wel toelaat (ik vind het niet direct terug).
Dus absoluut niet illegaal!
fvhbrugge schreef:
Dat zijn boetes voor openbare plaatsen, maar als je in een privé-woning illegaal kijkt, dan kan je bijna onmogelijk betrapt worden.
Dat zijn zelfs geen boetes, maar schadevergoedingen (schikkingsvoorstellen gevorderd door een benadeelde partij in een burgelijke rechtbank). Heeft niets met "legaal" of "illegaal" te zien, toch?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

+1 met Philippe_d.

@ Jack Daniels:

EC heeft reeds jurisprudentie wat betreft abonnementen via satelliet en auteursrechten op vb. voetbaluitzendingen.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 2008CJ0403

Als consument mag je een abonnement nemen in een ander EU land. Specifiek voor TV: de uitzendrechten zijn te betalen in het land van verkoop. De BTW moet je wel afdragen in land van de koper. Dat je jouw buitenlands abonnement afgesloten hebt door valse informatie/ adressen te verstrekken (op "illegale" wijze) verandert niets aan de uitspraak wat betreft uitzendrechten overigens.

De huidige situatie is dat providers de abonnementsafname beperken tot eigen land maar er is daar anno 2016 wel een oplossing voor te vinden ahv. doorzend adressen etc. Dat kan zeker voor CANAL+ FR en SKY IT (vernomen uit zeer goede bron). Britten zijn soms rare vogels, al zou ik niet weten waarom je ook niet SKY UK zou kunnen afnemen. Vaak moet je een bankrekening hebben in land waar je een abonnement neemt (hetgeen perfect mag) en soms een doorzendadres of brievenbus (meestal enkel bij aanvang). Het is vervelender als ze elektriciteitsfacturen opvragen maar ook daar kan ik mij niet voorstellen dat het niet via een omweg kan. Bij M7-groep kan je alvast EU-wijd abonnementen afnemen.

Als EU burger zou je daar als expat kunnen werken zonder gedomicilieerd te zijn (of een vakantiewoning/ opbrengsteigendom in dat land hebben) en dan kan je ook een abonnement nemen op IPTV, SAT etc. zonder lokale domiciliebewijs noch ID-kaart.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

road rebel schreef:Als consument mag je een abonnement nemen in een ander EU land. Specifiek voor TV: de uitzendrechten zijn te betalen in het land van verkoop. De BTW moet je wel afdragen in land van de koper. Dat je jouw buitenlands abonnement afgesloten hebt door valse informatie/ adressen te verstrekken (op "illegale" wijze) verandert niets aan de uitspraak wat betreft uitzendrechten overigens.

De huidige situatie is dat providers de abonnementsafname beperken tot eigen land maar er is daar anno 2016 wel een oplossing voor te vinden ahv. doorzend adressen etc. Dat kan zeker voor CANAL+ FR en SKY IT (vernomen uit zeer goede bron). Britten zijn soms rare vogels, al zou ik niet weten waarom je ook niet SKY UK zou kunnen afnemen.
Een hele uitleg, gewoon om te bevestigen wat ik hier meermaals heb geschreven, namelijk dat je anno 2016 geen abonnement op een legale manier kan afsluiten vanuit België als je wilt kijken naar sat uitzendingen van Sky UK, Sky talie, Sky Duitsland, Canal+ Spanje... Op de legale manier, met vermelding van je Belgische postadres, Belgische bankrekening... is het NIET mogelijk. Ik spreek niet over doorverzend adressen en dergelijke, ik heb het over een abonnement afsluiten met je huidige Belgische gegevens. En wat Sky UK betreft: ik durf niet beweren of het nu nog het geval is, maar vroeger werden de Sky UK sat decoders aangesloten op je (Britse) telefoonlijn zodat die decoder verbinding kon/moest maken met de provider om er zeker van te zijn dat het om een Britse ingezetene ging die de uitzendingen bekeek.
En aan al diegenen die bij hoog en bij laag beweren dat het wel mogelijk is: doe de test en probeer eens een abonnement af te sluiten bij 1 van voornoemde providers. Je gaat van een kale reis thuiskomen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer
Provider

Dit? http://www.skyeurope.tv/sky-subscription-in-belgium
Of is dit niet wat je bedoelt?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

CanaalDigitaal kan ook: http://www.flandersdigital.be/canaldigi ... 81p6js69f6

TV-Vlaanderen niet, maar dat ligt aan onze Vlaamse commerciële zenders. Die kopen alleen de rechten voor Vlaanderen/België. Het zijn zij die verbieden dat TV-Vlaanderen buiten Belgie verkoopt.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

blaatpraat schreef:Dit? http://www.skyeurope.tv/sky-subscription-in-belgium
Dat jij een illegale site aanhaalt (of een site die op een illegale manier kaarten verkoopt), is om te beginnen tegen de forumregels en verder heeft die aangehaalde website totaal niks te maken met Sky UK. Op de officiële website van Sky UK lees ik volgende:
Regarding Sky in Europe the only places that you can legally view Sky are the UK,Republic of Ireland,Germany and Italy as these are the only regions Sky have the rights to broadcast in(if any watches Sky outside of those area's they are doing do illegally).
Bron:
http://helpforum.sky.com/t5/Community-i ... -p/2356077
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer
Provider

Jack Daniels schreef:
blaatpraat schreef:Dit? http://www.skyeurope.tv/sky-subscription-in-belgium
Dat jij een illegale site aanhaalt (of een site die op een illegale manier kaarten verkoopt), is om te beginnen tegen de forumregels en verder heeft die aangehaalde website totaal niks te maken met Sky UK. Op de officiële website van Sky UK lees ik volgende:
Regarding Sky in Europe the only places that you can legally view Sky are the UK,Republic of Ireland,Germany and Italy as these are the only regions Sky have the rights to broadcast in(if any watches Sky outside of those area's they are doing do illegally).
Bron:
http://helpforum.sky.com/t5/Community-i ... -p/2356077
Was dan ook maar een snelle zoekopdracht, waarbij als ik de URL zag, ik niet kon zien of het een illegaal aanbod was.
De domeinnaam op zich leek mij namelijk legitiem...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef:the only places that you can legally view Sky are the UK,Republic of Ireland,Germany and Italy as these are the only regions
Sky have the rights to broadcast in
En dit is dus de essentie van het verhaal... een content leverancier wil z'n product meermaals verkopen (namelijk in iedere regio) en sluit daarover een bindend akkoord af met de broadcaster. Om dit akkoord na te komen is de broadcaster dus verplicht geo-blocking uit te voeren... iets wat vroeger vanzelf gebeurde doordat het TV signaal niet veel verder ging dan het eigen grondgebied (regio dus).

Door nieuwe technologieën is het plots mogelijk dit signaal aan de andere kan van de wereld te bekijken... en dat druist natuurlijk in tegen het verdienmodel van de content leverancier zodat deze ook dezelfde nieuwe technologieën gaat gebruiken om het te beperken tot een locatie. Hoe je dit oplost is een andere vraag... geo blocking is slechts het gevolg van iets.

Een content leverancier gaat ook z'n content niet verkopen aan bv. een VTM als deze het toelaat in gans Europa te bekijken... dan wil die leverancier natuurlijk meer centen (lijkt me ook logisch), en die gaat VTM niet kunnen betalen omdat z'n markt (en dus inkomsten) eigenlijk ook maar enkel Vlaanderen is. In sat land ligt het iets anders maar ook daar heb je eigenlijk geen "Europese" zender... ook al zijn ze technisch Europees te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Jack Daniels schreef:Een hele uitleg, gewoon om te bevestigen wat ik hier meermaals heb geschreven, namelijk dat je anno 2016 geen abonnement op een legale manier kan afsluiten vanuit België als je wilt kijken naar sat uitzendingen van Sky UK, Sky talie, Sky Duitsland, Canal+ Spanje... Op de legale manier, met vermelding van je Belgische postadres, Belgische bankrekening... is het NIET mogelijk.
@jack
Ik denk dat we een beetje rond de pot draaien, en eigenlijk met mekaar eens zijn: Het wordt ons door de providers moeilijk gemaakt, gezien zij de abonnementsafname beperken tot eigen land...

Het enige waarmee ik niet akkoord gaat, is dat jij altijd het woord "illegaal" gebruikt.
Het wordt mijn moeilijk gemaakt, maar als ik op mijn naam, en op mijn adres een TVV kaartje gekocht heb, dan ben ik niet illegaal bezig als ik met dit kaartje naar TVV kijk!

Dat een provider dat doet onder de druk van een content leverancier is inderdaad iets waar Europa bezwaren tegen heeft...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

philippe_d schreef:Dat een provider dat doet onder de druk van een content leverancier is inderdaad iets waar Europa bezwaren tegen heeft...
Op zich een beetje absurd... als Europa geo-blocking gaat verbieden dan gaan content leveranciers gewoon het tienvoudige vragen... staan we dan iets verder ?

Langs de andere kant is het wel zo dat aanbieders als bv Netflix wel de kans moeten krijgen een Europees distributie recht te bekomen (en niet langer moeten gaan onderhandelen per land).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”