Telenet vs Integan - rijgnet - individuele aansluiting

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Sanaki
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 apr 2011, 14:05

Wij hebben ons appartementsgebouw een rijgnet en wilden dit laten ombouwen. Dit is geweigerd door de bewonersvereniging wegens geen interesse.

Nu wilden wij een individuele aansluiting laten ozetten, dootr een nieuwe kabel an het aansluitpunt op de gevel naar ons appartement te laten leggen. Nu was one verbazig groot dat integan dat niet mag doen, omdat Telenet zou weigeren om Integan individuele aansluitingen te laten aanleggen? Integan mag enkele hele gebouwen ombouwen.

Ik begrijp dat er een seriezeu kost is verbonden aan het ombouwen van rijgnetten, maar het verbaasd mij dat ik dit niet indivudueel mag doen van telenet en integan?

Nieue huizen/appartementen mogen aansluiten, maar als het om een rijgnet gaat wordt dit geweigerd.

Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Sanaki schreef:Dit is geweigerd door de bewonersvereniging wegens geen interesse.
Overtuig de mede-eigenaars. Het rijgnet is hun gemeenschappelijke eigendom.
Sanaki schreef:Ik begrijp dat er een seriezeu kost is verbonden aan het ombouwen van rijgnetten, maar het verbaasd mij dat ik dit niet indivudueel mag doen van telenet en integan?
Mij verbaast het dat je een meningsverschil tussen mede-eigenaars afschuift op een derde partij. Integan legt kabelnetwerken aan op publiek domein volgens de wettelijke voorschriften en richtlijnen van dienstenverdeler Telenet. Daar ga je geen speld tussenkrijgen.
Als één aansluting per gebouw de richtlijn is, dan moet jij maar zien dat jouw kabel van jouw appartement tot aan de hoofdaansluiting van het gebouw loopt.
Ofwel zorg je dat je een oplossing vind in het huidige gebouw, ofwel verhuis je naar een individuele woning.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

of je kiest voor Proximus :wink:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Sanaki
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 apr 2011, 14:05

raf1 schreef:
Sanaki schreef:Dit is geweigerd door de bewonersvereniging wegens geen interesse.
Overtuig de mede-eigenaars. Het rijgnet is hun gemeenschappelijke eigendom.
Sanaki schreef:Ik begrijp dat er een seriezeu kost is verbonden aan het ombouwen van rijgnetten, maar het verbaasd mij dat ik dit niet indivudueel mag doen van telenet en integan?
Mij verbaast het dat je een meningsverschil tussen mede-eigenaars afschuift op een derde partij. Integan legt kabelnetwerken aan op publiek domein volgens de wettelijke voorschriften en richtlijnen van dienstenverdeler Telenet. Daar ga je geen speld tussenkrijgen.
Als één aansluting per gebouw de richtlijn is, dan moet jij maar zien dat jouw kabel van jouw appartement tot aan de hoofdaansluiting van het gebouw loopt.
Ofwel zorg je dat je een oplossing vind in het huidige gebouw, ofwel verhuis je naar een individuele woning.
Ik ga niet verhuizen omdat ik geen Telenet kan leggen. Ik zoek een alternatief om een aansluiting bij telenet te bekomen, buiten de bewonersvereniging om. Je herhaalt enkel wat ik schrijf.

Ik wil investeren in een aansluiting, individueel, wegens geen ander keuze. Heb ik opties of niet?

Ik vrees dat Integan mij niet gaat aansluiten aansluiten als ik zelf een kabel leg naar de hoofdaansluiting op het gebouw. Of dat wel degelijk een optie? Das net mijn vraag, is dat een optie op een of andere manier?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

De kans is groot dat het met minimale investering voor jou alleen toch mogelijk is. Het hangt een beetje af van het net buiten, of het net dat loopt tot in de kelder of gevel van het gebouw. Dat kunnen we van hieruit niet zien. Technisch moet het kunnen.
Als jij een goedgekeurde aansluitkabel tot daar legt, en er is nog een poort op één of andere tap vrij, dan is het heel simpel.
Is er geen poort meer vrij, dan kan Integan eventueel een tap bijplaatsen, als ze bereidwillige medewerking tonen.
Hoe het 'administratief' tussen de eigenaar(s) en andere bewoners geregeld wordt, zal je zelf moeten uitzoeken, want jij hebt dan als enige een aparte rechtstreekse aansluiting.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Sanaki schreef:Ik vrees dat Integan mij niet gaat aansluiten aansluiten als ik zelf een kabel leg naar de hoofdaansluiting op het gebouw. Of dat wel degelijk een optie? Das net mijn vraag, is dat een optie op een of andere manier?
Dit is zeker een optie. Maar die kabel zal door gemeenschappelijke eigendom lopen en dan moet je toestemming hebben van de mede-eigenaars.
Sanaki
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 apr 2011, 14:05

Daar wringt net het schoentje: ik heb met Integan gesproken, en die wilden mij niet individueel aansluiten. Tenzij ze mij verkeerd verstaan hebben. Heeft iemand daar ervaring mee?

Over het leggen van de kabel in de gemenschappelijke ruimtes of op de gevel moet ik me geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Misschien helpt het als je bij Telenet eens zegt dat je naar Proximus stapt?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Dat zal weinig zin hebben, want in geval van een rijgnet ben je voor telefonie en internet sowieso al verplicht om via de telefoonlijn te werken, terwijl je bij Telenet verplicht een kabelaansluiting voor tv hebt (tenzij het ganse gebouw akkoord is om deze te laten afsluiten).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Sylvester schreef: Hoe het 'administratief' tussen de eigenaar(s) en andere bewoners geregeld wordt, zal je zelf moeten uitzoeken, want jij hebt dan als enige een aparte rechtstreekse aansluiting.
Gezien het rijgnet een gemeenschappelijke beslissing is zal jij verder moeten uw deel meebetalen in het rijgnet ook al heb je je eigen aansluiting kunnen bekomen. Hou daar ook rekening mee.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Sanaki schreef:ik heb met Integan gesproken, en die wilden mij niet individueel aansluiten. Tenzij ze mij verkeerd verstaan hebben.
Er is al een actieve kabelaansluiting aanwezig in het gebouw, dus redeneert Integan correct dat er geen tweede kabelaansluiting vanaf de straat mag aangelegd worden. Case closed voor Integan; het gebouw is aangesloten op het kabelnetwerk en het signaal is actief.
Iedere bewoner kan op die actieve hoofdaansluiting Telenet-producten aanvragen op voorwaarde dat de binnenbekabeling geschikt is.

Het gaat hier dus over een probleem met de binnenbekabeling, volgens mij contacteer je voor een advies over de bestaande situatie best een elektrotechnisch installateur of Telenet zelf. Je zal meteen weten welke coaxkabel er nodig is tussen jouw appartement en de hoofdaansluiting van het gebouw.
byter
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 02 dec 2003, 14:50
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Voor de ombouw van een rijgnet dient inderdaad iedereen akkoord te gaan. Apart beginnen aansluiten zal men niet doen omdat je dan chaotische toestanden creëert.

Het gaat hier absoluut niet om de binnenbekabeling maar om de dropkabel (en het ontbreken van een individuele).
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Bij appartementsgebouwen vanaf een bepaalde grootte gaat er meestal maar één dikke coaxkabel het gebouw in tot in een technische ruimte waar de kabelmaatschappij dan een tap plaatst. Van daaruit loopt de binnenbekabeling dan naar de verschillende appartementen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Bij ons heeft Telenet jaren geleden het rijgnet vervangen door kabels langs buiten (nieuwe kabels konden niet door binnenkoker).
Elke bewoner (ook de niet telenetgebruikers) moest ook beslissen of ze Telenet binnen in het appartement een nieuwe aansluiting laten zetten.
Dit alles gebeurde wel VOLLEDIG op kosten van Telenet. Allicht deed Telenet deze stap omdat er veel te veel bewoners overliepen naar BGC omdat ze daar wel digitale tv konden bestellen ...
Misschien eens de juiste contactpersonen te pakken krijgen bij Telenet en hen duidelijk maken dat jullie op de AV bv. gaan adviseren massaal over te stappen naar proximus indien ze de aanpassing niet willen doen ... Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel appartementen jullie hebben ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Púúr theoretisch zou het eventueel kunnen dat je een eigen dropcable naar je interne tap voorziet, en dat ze je daarop aansluiten. Cable is een shared medium, die moet geen aparte kabel naar elk appartement hebben.
Maar ik vrees dat dat administratief een probleem zou kunnen vormen (je woning is nl al aangesloten volgens de database). Naast andere technische- en mogelijke buren-ellende.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

fredo66 schreef:Allicht deed Telenet deze stap omdat er veel te veel bewoners overliepen naar BGC omdat ze daar wel digitale tv konden bestellen ...
Met een rijgnet kan je ook digitale tv hebben, maar dan zonder interactiviteit (dus geen programma's op aanvraag, geen rode knop, tv-gids enkel voor vandaag en morgen, ...).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Technisch gezien kan je op een rijgnet een TN installatie plaatsen, als de kabels goed zijn (dubbel afgeschermd) en als de signalen goed zijn.
Alleen moet er even uitgeknobbeld worden hoe je he één en ander terug aan elkaar rijgt, zodat de laatste in de lijn nog altijd hetzelfde signaal heeft.
Dit, administratief gezien, en het gemis aan afsluitmogelijkheden, zal Telenet echter doen beslissen om dat toch niet te doen.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Sanaki schreef:Nu wilden wij een individuele aansluiting laten ozetten, dootr een nieuwe kabel an het aansluitpunt op de gevel naar ons appartement te laten leggen.
Die kabel moet je zelf leggen, zorg dat die klaar ligt en bestel je Telenet aansluiting zodat Telenet een technieker laat komen die je dan zal aansluiten op uw eigen kabel.

Voorwaarde is dus wel dat je uw kabel legt tot aan de geveltap.

Indien je momenteel al aangesloten bent via het rijgnet en je die producten wenst over te zetten, doe dat niet, maar zeg deze op, en vraag die opnieuw aan.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Het is niet altijd zo simpel. Voor een bijkomende aansluiting kunnen ze "netwerkuitbreiding" aanrekenen.
Dit gebeurt bij nieuwbouw, zeker bij bouw van meergezinswoning (appartementen) en verkaveling.
Heb je een idee of er nog vrije aansluitingen zijn op de verdelerkop ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”