Nieuwe app schakelt sociale media uit tijdens het rijden

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Argenta lanceert de gratis app 'Argenta Veilig Onderweg' die de sociale media, e-mail en chatprogramma's blokkeert wanneer je met de wagen rijdt. Daarmee wil de bank-verzekeraar haar steentje bijdragen tot het verhogen van de verkeersveiligheid.
bron: http://plusmagazine.knack.be/maatschapp ... 77825.html
Alsmaar meer chauffeurs hebben er moeite mee om hun smartphone tijdens het rijden aan de kant te leggen. Om die gevaarlijke trend tegen te gaan, lanceert bank- en verzekeringsgroep Argenta een 'veilig rijden'-app die e-mails, sociale media en meldingen van chatprogramma's als Facebook en Whatsapp uitschakelt tijdens het rijden. Verkeersexperts reageren positief.
bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... enta.dhtml

Voorlopig alleen voor Android.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Zij die het installeren zullen er misschien sowieso al afblijven?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Misschien toch niet:
Soms is de intentie er wel, maar de verleiding te groot om toch te kijken als je een berichtje ontvangt.

Je kan natuurlijk de GSM telkens uitschakelen, maar zo'n App die gewoon detecteert dat je rijdt (> 15 km/u) is toch handiger ...

Er is wel een knopje om de "passagier mode" in te schakelen. Voor het geval je toch beweegt, maar niet zelf rijdt (passagier, openbaar vervoer). Na 3 uur wordt de "passagier mode" terug uitgeschakeld.

Bij mijn vorige werkgever was GSM gebruik in de auto zelfs verboden (ook hands-free). Regel was "Engine ON, Mobile OFF".
Was zelfs reden voor ontslag ("sackable offence") :-( .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Ik gebruik de "Agent" app op Android. Die detecteert de BT connectie met mijn auto en schakelt dan naar "rijden modus". Ik kan dan kiezen of calls geblocked worden of een SMS krijgen, of gewoon naar carkit gaan. Zelfde met notificaties enzo ...

Bij disconnect van BT, plaats hij trouwens ook een GPS marker zodat ik weet waar ik geparkeerd ben.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Bij Windows Phone heb je Car Mode, alle meldingen onderdrukt hij dan. Smsjes krijgen een automatisch antwoord en telefoons eventueel ook. Voordeel, geen app nodig. Nadeel, moet met Bluetooth verbonden zijn, en als je ziet hoe bedroevend weinig mensen dat gebruiken (echt iedereen zit gewoon met zijn gsm aan zijn oor, vooral in bakken die het ZEKER wel hebben).

Of het een oplossing zal zijn zulke apps, zolang de gebruiker het initiatief moet nemen vrees ik er voor.

Edit: eigenlijk zelfde functionaliteit dus dan hierboven beschreven. Weliswaar standaard in het OS maar ook minder gefragmenteerd OS dus kan daar aan liggen.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Jezus Christus te belachelijk voor woorden, zet gewoon je GSM op flight mode ne opgelost, geen app voor nodig.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
Bedankt: 114 keer

Op termijn zie ik zoiets bijvoorbeeld nog wel in de verzekering geïntegreerd worden. Eventueel in combinatie met de 'black box' systemen waarover hier onlangs discussie was.

( Vooraleer ik hier een flame war ontketen: ik zeg niet dat je verzekeringsagent je dit morgen gaat opdringen, maar in de (verre) toekomst? Perfect mogelijk in mijn ogen als fabrikanten/smartphonebouwers hiernaar beginnen werken. )
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Niets zo zalig als handevrij bellen via bluetooth.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”