Huursubsidie om in Brussel te wonen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Pascal Smet wil Brusselse metro doortrekken tot Vlaamse Rand
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160308_02172528
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160308_02172420 (paywall)
Ik vind het fiscaal bijvoorbeeld interessanter om mensen een deel van hun huurgeld terug te betalen als ze in de buurt van hun werk gaan wonen, in plaats van het pendelen met bedrijfswagens aan te moedigen. Ik hoop dat het Brusselse tunneldossier een katalysator kan zijn. Never waste a good crisis.’
Kijk naar de cijfers: van de bijna 400.000 pendelaars komen er 230.000 met eigen wagen.
Dus Pascal Smet wil in Brussel nog eventjes 400'000 gezinnen bij proppen?!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

en waarom pendelen de meeste en huren ze bv niets om tijdens de week te overnachten.
Indien je domicilie er niet staat dan moet je een bijkomende belasting betalen, ik dacht in Jette 1700 of 1900€
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je kan dat inbrengen in de belastingen, maar enkel als je uw beroepskosten bewijst (wat niet zo'n interessant systeem is).
Plus, 's avonds thuiskomen in uw eigen huis bij uw gezin, is dat gek:)?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Bij proppen? Het is nu niet dat Brussel een hoge bevolkingsdichtheid heeft; kijk maar eens naar de skyline (lage bouwhoogtes). Een architect heeft al eens gezegd dat, als we naar dezelfde densiteit als Parijs zouden streven, dat de volledige Belgische bevolking binnen de R0 kan wonen! Onze horizontale bouwpolitiek (lintbebouwing) is een taboe, en net daarom durft geen enkel politicus de kat de bel aanbinden, omdat het in vraag stellen van de "baksteen in op onze maag" politieke zelfmoord is.

Combineer dat dan nog eens met het feit dat 40% van de woningen onderbenut zijn:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140502_01089132
https://nieuws.kuleuven.be/node/13393

Het woonbeleid moet gewoon pakken flexibeler, want nu is de fiscaliteit zodanig ontworpen dat je best heel je leven lang in dezelfde woning blijft wonen.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dus iemand die zijn leven lang aan zijn huis heeft gewerkt, en de kinderen zijn de deur uit, mag daar niet meer blijven wonen, omdat dat huis 4 slaapkamers heeft? Mag je nog wel effe iets kopen en verbouwen/inrichten naar je eigen smaak? Oud worden in het huisje waar je zo lang aan gezwoegd hebt?
Of moeten we uit ons huis gepest worden in ware communisme stijl?

Mogen we nog effe een huisje en een tuintje hebben?
Mij krijgen ze aan het einde van de rit niet in een appartement hoor; alleen al het gezeik van die vergaderingen die u gaan zeggen welke kleur uw gordijnen moeten hebben enzo...

Huisje met tuintje en garage kopen, extra kamer als logeerkamer (je mag niet meer drinken en rijden), nog een kamer als bibliotheek, eentje als bureau, de zolder als opslagruimte, ...
In een appartement is dat toch allemaal veel te klein hoor.
Ik woon echt niet graag klein, want daar ben ik te rommelig voor. De rommel wegduwen in een andere kamer is soms zooo handig.
En ja, ik ben alleenstaande op dit moment. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om samen te wonen in een appartement, dat is veel te klein voor mij om met twee opeengepakt te zitten.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En dan komen de (klein)kinderen slapen, allemaal op een mini-appartementje.
Om nog maar te zwijgen van €200 per maand aan "onderhoudskosten" aan de gemeenschappelijke ruimtes :).
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ja en dan moet iemand van een non-profit organisatie in uw huis al die kamers komen kuisen, 't zou toch niet eerlijk zijn tov die mensen dat zij geen (met belastingsgeld betaalde) job meer zouden hebben zeker...
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”