Geen inkomende telefoons op 3stars nr. met Fritzbox achter OpenWrt 3g-router

Plaats reactie
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

Als ik bel naar een Fritzbox achter een OpenWrt-router dan gaat mijn 3stars-nummer niet over. Als ik de Fritz achter een simpele adsl-modem hang wél. Een 3CX-softphone achter OpenWrt gaat ook over.

De situatie is als volgt (beide nummers zijn uiteraard registred):

3stars nummer gaat niet over (ook in de eventlog van de Fritz is niets te zien), Weepee nummer wél:
3g ------> [RPi 1] Openwrt 15.05 (DHCP + firewall + WDS AP) ------------wifi------------> [Rpi 2] Openwrt 15.05 (WDS Client) -----UTP-----> Fritzbox 7113 --> analoge telefoon

3stars nummer én Weepee nummer gaat over:
ADSL (Base) ------> Speedtouch 708 ------UTP-----> Fritzbox 7113 --> analoge telefoon

Weet iemand aan wat dit kan liggen? Ik heb al poort 5060 proberen port-forwarden maar dat hielp niet.
Laatst gewijzigd door Ontheronix 26 mei 2016, 01:19, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Het verschil tussen de situaties is:
via 3G zit je met een dubbele NAT, in de 2de situatie niet.

Blijkbaar kunnen sommige providers (vb WeePee) daar beter mee omgaan?
Soms helpt het gebruik van een STUN in dergelijke gevallen.

Poorten openzetten helpt niet, want op de router van je 3G provider (CGNat) heb je geen toegang.
Toekomstige oplossingen voor zulke problemen zijn in de maak: Port Control Protocol (PCP), NAT Port Mapping Protocol (NAT-PMP) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Provider

Aha, dat klaart al veel op, wat zou ik zijn zonder Userbase! :-) Ik heb een data-only simkaart bij Mobile Vikings in een D-link dwm-156 usb dongle. OpenWrt geeft mij volgende info:

Code: Selecteer alles

IPv4: 10.83.234.23/32   = Class A private network als ik het goed heb?
P-t-P:10.64.64.64
Mask: 255.255.255.255 = Subnet dat maar 1 IP-adres kan bevatten? Kan een aanpassing hierop een oplossing zijn?
UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST
OpenWrt ondersteunt NAT-PmP blijkbaar: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php ... 549#p67549 Hoe moet ik dat juist zien? Kan ik hier iets mee?

Nog wat achtergrond info over 3g en voip: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 6&start=20
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Ontheronix schreef:OpenWrt ondersteunt NAT-PmP blijkbaar: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php ... 549#p67549 Hoe moet ik dat juist zien? Kan ik hier iets mee?
De ISP moet het ook ondersteunen, want het is op zijn server dat jouw device (OpenWrt) via NAT-PMP poorten opent (zo begrijp ik het).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Provider

Aha, dat klaart al veel op, wat zou ik zijn zonder Userbase! :-) Ik heb een data-only simkaart bij Mobile Vikings in een D-link dwm-156 usb dongle. OpenWrt geeft mij volgende info:

IPv4: 10.83.234.23/32   = Class A private network als ik het goed heb?
P-t-P:10.64.64.64
Mask: 255.255.255.255 = Subnet dat maar 1 IP-adres kan bevatten? Kan een aanpassing hierop een oplossing zijn?
UP POINTOPOINT RUNNING NOARP MULTICAST
OpenWrt ondersteunt NAT-PmP blijkbaar: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php ... 549#p67549 Hoe moet ik dat juist zien? Kan ik hier iets mee?

Nog wat achtergrond info over 3g en voip:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 6&start=20
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=36934
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Provider

Mail verzonden naar Mobile Vikings met de vraag welke oplossing ze aanbieden. De helpdesk zei mij dat ze normaal binnen de 24u antwoorden, ben benieuwd :)
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Provider

Beste,
ik vrees dat een publiek IP adres verkrijgen niet mogelijk gaat zijn. De NAT staat altijd aan en deze kunnen we niet uitschakelen.

Dit kan enkel door de netbeheerder veranderd worden en dit is iets dat ze niet zullen aanpassen vrees ik.

Kind regards,
Viking Bruno

[quote]Ik heb bij jullie een data-only simkaart (0484 ** ** **). Het probleem is dat ik bij bepaalde voipproviders niet opgebeld kan worden.
Waarschijnlijk omdat door de implementatie van Carrier Grade NAT (CGNAT) aan jullie kant nu dubbele NAT plaatsvindt. Voip zal waarschijnlijk niet de enige toepassing zijn die hier last van heeft.

Is het mogelijk om jullie CGNAT uit te schakelen zodat ik terug een publiek IP-adres krijg? Verder heb ik mij laten vertellen dat Port Control Protocol (PCP) en NAT Port Mapping Protocol (NAT-PMP) een oplossing zouden kunnen bieden bij het behoud van CGNAT. Kunnen jullie servers deze protocols aan of zijn jullie hier al mee bezig?[/quote]

Heb nu nog eens gevraagd of zij bij de netbeheerder (wie??) kunnen informeren hoe het zit met de ondersteuning van die protocols :roll:
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Provider

We hebben dit nagevraagd en momenteel wordt dit niet ondersteund. Er zijn geen ook plannen omdat in de nabije toekomst te ondersteunen maar dit zal zeker bekeken worden en we zullen dit voorstellen maar we kunnen je niks beloven.
Spijtig. En andere 3g-providers die nog een publiek IP aanbieden blijken er niet direct te zijn. :-(
Ik vraag mij af waarom het subnet van het WAN netwerk 255.255.255.255 is. Moest ik dit nu eens veranderen naar 255.255.255.0 indien mogelijk? Dan kunnen er meerdere nodes in het netwerk.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer
Provider

Zet in uw SIP settings het "NAT Keep Alive Interval" op 59 seconden. Daarna herstarten.
De telefoon zal nu om de 59 seconden een pakket versturen om de NAT poort open te houden van buitenaf. Dit lost het op.
http://m.userbase.be/forum/viewtopic.ph ... us#p466105
http://www.sporck.it/2010/11/voip-fritz ... -adsl.html

Mvg.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Provider

Deze staat op 290s (standaard?) inderdaad. Volgende week test ik het :-)
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Provider

ttl en/of sipping_interval veranderen naar 58s haalt niets uit :-( Heeft iemand nog suggesties?

Ik heb ook het vreemde probleem dat de Fritzbox niet de verschillende nummers niet direct registreert. Bij het opstarten krijg ik een 'DNS error' in de event log, als ik dan nog eens op Apply druk bij de 'Internet Telephony', dan registreren ze wel.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik ben ondertussen overgeschakeld naar OVH, waar zelfs de uitgaande telefoons niet werken op de Fritzbox 7113 (dus geen inkomend en geen uitgaand). Ik heb het probleem uiteindelijk opgelost door Asterisk te installeren op RPi2 en die de registry te laten doen. De Fritzbox is dus ingesteld als SIP client en belt naar de Asterisk. Waarschijnlijk zal dit voor 3stars ook wel werken.
Het idee is ontstaan uit het feit dat softphones wel perfect werkten achter de CGNAT, ik bedacht dan maar dat de oude Fritz hier nog niet mee om zou kunnen.

Nog één probleem, Asterisk reageert niet op interne nummers van 1 of 2 cijfers (zie nummer 22 hieronder). 3 cijfers en uitgaande nrs werken wel. Wie weet raad? :-)

; Testing extension, prepare to be insulted like a
; Monthy Python knight
exten => 201,1,Answer()
exten => 201,n,Playback(tt-monty-knights)
exten => 201,n,Hangup()

; Echo-test, it is good to test if we have sound in both directions.
; The call is answered
exten => 22,1,Answer()
; Welcome message is played
exten => 22,n,Playback(welcome)
; Play information about the echo test
exten => 22,n,Playback(demo-echotest)
; Do the echo test, end with the # key
exten => 22,n,Echo()
; Plays information that the echo test is done
exten => 22,n,Playback(demo-echodone)
; Goodbye message is played
exten => 22,n,Playback(vm-goodbye)
; Hangup() ends the call, hangs up the line
exten => 22,n,Hangup()[/color]

; Call POTS numbers through Foo Provider (any number longer than 5 digits starting with 9)
exten => _XXXX.,1,Log(NOTICE, Dialing out from ${CALLERID(all)} to ${EXTEN} through Foo Provider)
exten => _XXXX.,n,Dial(SIP/fooprovider/${EXTEN},60)
exten => _XXXX.,n,Playtones(congestion)
exten => _XXXX.,n,Hangup()
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”