Pagina 1 van 1

Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 22 feb 2016, 16:39
door yukata
Ben al jarenlang klant bij Scarlet (op meerdere adressen) en altijd tevreden geweest maar nu heb ik toch wat meegemaakt dat ik echt niet begrijp.

Ik breng dit verhaal naar het forum om toch wat betere feedback te krijgen.

Een tijdje geleden deed ik mee met een 4G-experiment van MV dat als vervanging van "vast" internet via traditionele DSL kon dienen, met een 4G Fritzbox (dat ging heel erg goed trouwens, geheel terzijde...). Omdat wij die paar maanden van het experiment niet wilden betalen voor een overbodige ADSL-verbinding, annuleerde ik de Scarlet ADSL-lijn. Dat ging feilloos, mijn VDSL-lijn op een ander adres liep gewoon door, dus tot zover geen problemen.

Na het experiment, of een week na de beëindiging ervan, vraag ik mijn ADSL-lijn terug aan via Scarlet. Dat was eind Januari. Ik betaal de activatiekost, e.d.m. - ik denk, "alles in orde" want technisch is er niets veranderd aan de installatie. Dezelfde modem en alles. Niets veranderd.

Wat nu? Na weken wachten en bellen (want ze beloven activatie na 10 dagen v/d bestelling, wat niet was...) krijg ik nu deze brief:
Betreft: annulatie bestelling scarlet internet ADSL-abonnement

Beste,

Als gevolg van technische redenen waardoor we geen goede werking van onze diensten kunnen garanderen, kunnen we
tot onze grote spijt geen gunstig gevolg geven aan je scarlet internet ADSL-aanvraag. Je bestelling werd aldus
geannuleerd. Dit betekent dat de oplevering van het abonnement werd stopgezet.

Mocht je in de toekomst nog interesse tonen in één van onze producten of diensten, aarzel dan niet om onze website te
bezoeken op http://www.scarlet.be of onze commerciele dienst telefonisch te contacteren op het gratis nummer 0800 84 000
(van maandag tot vrijdag van 9:00 tot 20:00 u., op zaterdag van 9:00 tot 7:00 u.).

Met vriendelijke groeten,

Scarlet klantendienst
Die commerciële dienst (0800 84 000) gaf mij vandaag gewoon het nummer van de technische dienst (02 275 27 27) maar daar nemen ze niet op en ik weet niet welke extensie ik moet gebruiken, dus ik druk gewoon op "1" maar het blijft gewoon bellen.

Er staat verder niets in over terugbetaling van de activatiekost, enz. in de brief, waar ik toch recht op meen te hebben als het uiteindelijk niet lukt.

Hoe kan dat nu? Alles is technisch identiek als voorheen! Heb ook alles nog eens nagekeken, ziet er goed uit. Het is in feite gewoon een her-activatie. Kan er iemand hier duidelijkheid in scheppen want dit overtreft wel alles.... of ben ik hier niet slim genoeg voor?

...wel erg dat dit mijn eerste userbase-post is (maar ik lees het forum wel regelmatig).

EDIT: vergeten te melden dat ik zoals gewoonlijk het nieuw gebruikersnaam & password heb ingegeven in de modem dat Scarlet mailde... alles was "SHOWTIME" maar bij Scarlet activeerde men niet.

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 22 feb 2016, 17:26
door krisken
Bij jou is alles identiek, maar daarvoor niet bij Proximus...
1. ADSL is misschien al uit die centrale gesloopt?
2. er is geen vrij paar meer in de KVD?
3. Er zijn geen vrije ADSL poorten meer in de centrale?

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 22 feb 2016, 19:47
door philippe_d
Of 4. Ze willen geen ADSL meer aanbieden.

Volgens mij is het meer "niet willen" dan "niet kunnen" :-(

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 22 feb 2016, 21:29
door nickz
Waarom bestel je geen VDSL2-abonnement of is dat niet beschikbaar op jouw locatie? ADSL is toch echt niet meer van deze tijd.

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 22 feb 2016, 21:38
door BertG3
Misschien omdat hij/zij die snelheid niet nodig heeft en zo wel 10€/maand kan uitsparen...

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 22 feb 2016, 22:38
door nickz
Tja, wat kan je tegenwoordig nog doen met € 10 op een maand? Als het écht niet veel mag kosten dan kan je nog altijd Internet Start van Belgacom of Basic Internet van Telenet nemen. Allebei € 27,50 per maand en toch aanzienlijk beter dan die hopeloos verouderde ADSL-technologie.

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 22 feb 2016, 22:45
door AndRo555
BertG3 schreef:Misschien omdat hij/zij die snelheid niet nodig heeft en zo wel 10€/maand kan uitsparen...
Snelheid niet nodig => waarschijnlijk groot volume ook niet nodig => oplossing zoals Mobistar (15 euro 15GB 4G) een oplossing?

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 22 feb 2016, 23:12
door philippe_d
Ik denk dat een OLO waarschijnlijk evenveel moet betalen aan Proximus voor een nieuwe ADSL of VDSL2 aansluiting, maar natuurlijk aan een ADSL klant veel minder geld verdienen.

Bij sommige providers zijn de ADSL abbo's inderdaad goedkoper dan VDSL2 abbo's (stamt nog uit de begintijd van VDSL2, die toen een fameuze upgrade (= meerprijs) was).

Maar als Scarlet geen nieuwe ADSL lijn meer wil opleveren, dan moeten ze dat ook niet meer op hun site vermelden, vind ik.

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 23 feb 2016, 14:09
door yukata
Ik heb inderdaad de snelheid en prestaties niet nodig van VDSL(2)... en spaar mij dat geld liever uit.

Bovendien werkt 4G bij ons echt goed, zit daarmee aan 50 Mbps, daar komt mijn VDSL2 verbinding op het ander adres zelfs niet.
AndRo555 schreef:
BertG3 schreef:Misschien omdat hij/zij die snelheid niet nodig heeft en zo wel 10€/maand kan uitsparen...
Snelheid niet nodig => waarschijnlijk groot volume ook niet nodig => oplossing zoals Mobistar (15 euro 15GB 4G) een oplossing?
Inderdaad, wist niet dat ze dat hadden. Geweldige tip! Heb net gebeld en ze zeggen dat dat met een eigen modem (bvb. 4G Fritzbox) ook gaat. Heb wel iets meer volume nodig van tijd tot tijd maar dat koop ik er wel bij.
philippe_d schreef:Ik denk dat een OLO waarschijnlijk evenveel moet betalen aan Proximus voor een nieuwe ADSL of VDSL2 aansluiting, maar natuurlijk aan een ADSL klant veel minder geld verdienen.

Bij sommige providers zijn de ADSL abbo's inderdaad goedkoper dan VDSL2 abbo's (stamt nog uit de begintijd van VDSL2, die toen een fameuze upgrade (= meerprijs) was).

Maar als Scarlet geen nieuwe ADSL lijn meer wil opleveren, dan moeten ze dat ook niet meer op hun site vermelden, vind ik.
Wat is een OLO ?!

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 23 feb 2016, 14:22
door Roygenz
OLO=Other Licensed Operator. Operator die dus via het netwerk van Proximus/Belgacom zijn diensten aanbied (Scarlet, EDPNet,..)

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 23 feb 2016, 14:29
door wied
@yukata

inderdaad een prachtig aanbod, maar opletten voor de modemkeuze! Om 15 GB te hebben voor 15,00 € is het gebruik van de mobi* modem een noodzaak...

https://www.mobistar.be/nl/producten-en ... ernet-home

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 23 feb 2016, 14:55
door cyberbug
Ik kan zelf meer zeggen (afgaande op de info vd site)
zonder de mobistar modem kan je op geen enkele manier van het aanbod gebruikmaken
https://www.mobistar.be/nl/hulp-ondersteuning/de-modem
Je kan niet op een abonnement Easy Internet @Home intekenen zonder er de modem bij te nemen. De Easy Internet @Home-modem is gekoppeld aan je abonnement.
Andere modems hebben niet de technologie die noodzakelijk is om gebruik te kunnen maken van Easy Internet @Home. De Easy Internet @Home-simkaart werkt enkel met de modems die bij deze actie worden aangeboden.

De modem, daarentegen, kan je wel met gelijk welke simkaart gebruiken.
verder lees ik ook dat de snelheid gecapped is op 25mbit
na 15gb zit je zonder bijbetalen trouwens ook niet voledig zonder internet, de snelheid valt dan terug op 256kbit

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 23 feb 2016, 19:43
door ChelloExtremer
Ter info, de reden dat de modem verplicht is, is omdat hij enkel op 4G gaat. Mobi* wil niet dat je dit abbo gebruikt om hun 3G/2G netwerk over te belasten.

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 23 feb 2016, 20:12
door AndRo555
ChelloExtremer schreef:Ter info, de reden dat de modem verplicht is, is omdat hij enkel op 4G gaat. Mobi* wil niet dat je dit abbo gebruikt om hun 3G/2G netwerk over te belasten.
Inderdaad, daarnaast vermoed ik ook dat die net wat meer voorkeur gaat geven aan de hogere frequenties (1800 en 2600MHz) dan 800MHz gezien het verschil in capaciteit. En waarschijnlijk een wat potentere antenne.

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 23 feb 2016, 21:25
door nickz
ChelloExtremer schreef:Ter info, de reden dat de modem verplicht is, is omdat hij enkel op 4G gaat. Mobi* wil niet dat je dit abbo gebruikt om hun 3G/2G netwerk over te belasten.
Dan zou men gewoon in de centrale de toegang tot de 2G en 3G netwerken kunnen blokkeren met dat abonnement (net zoals Proximus vroeger de toegang tot hun 4G netwerk blokkeerde voor goedkope abonnementen). Dit is dus geen reden om een specifiek type van modem te verplichten.

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 23 feb 2016, 23:01
door philippe_d
Discussies over "Easy Internet @Home" horen thuis in het Mobistar subforum.

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 26 feb 2016, 14:06
door DidierS
Vandaag de hele dag verlof genomen omdat Scarlet VDSL (de trio) zou komen aansluiten... Kijk ik net in mijn brievenbus en zit daar identiek dezelfde brief in als van de TS. Weg verlof en geen overstap dus. Helemaal erg is nog dat ze zogenaamd geen goede verbinding kunnen geven maar dat ik wel al jaren bij PXM zit met een gigantisch goede snelheid. Dat mogen ze me toch eens uitleggen!

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 06 maa 2016, 19:12
door yukata
cyberbug schreef:Ik kan zelf meer zeggen (afgaande op de info vd site)
zonder de mobistar modem kan je op geen enkele manier van het aanbod gebruikmaken
https://www.mobistar.be/nl/hulp-ondersteuning/de-modem
Je kan niet op een abonnement Easy Internet @Home intekenen zonder er de modem bij te nemen. De Easy Internet @Home-modem is gekoppeld aan je abonnement.
Andere modems hebben niet de technologie die noodzakelijk is om gebruik te kunnen maken van Easy Internet @Home. De Easy Internet @Home-simkaart werkt enkel met de modems die bij deze actie worden aangeboden.

De modem, daarentegen, kan je wel met gelijk welke simkaart gebruiken.
verder lees ik ook dat de snelheid gecapped is op 25mbit
na 15gb zit je zonder bijbetalen trouwens ook niet voledig zonder internet, de snelheid valt dan terug op 256kbit
Je hebt gelijk. Snelheid is gecapped op 25mbit and werkt ENKEL met ondermaatse Huawei modem. De Fritzbox van MV was echt veeeeeeel beter. En alles was sneller. Ik wil dat echt terug.

ON TOPIC: Scarlet heeft intussen op mijn ander adres, waar VDSL2 toekwam, OOK gestaakt met leveren! Eerst dacht ik, "oké, die hebben een foutje gemaakt bij het annuleren van ADSL op het ander adres" maar blijkbaar is daar opeens een ander probleem - dat "de modem niet gesynchroniseerd is met het signaal" (quote techn. lijn). Alles werkte prima sinds 2013 - tot nu dinsdag 1 maart op basis van de logs van de router. Dit is echt schrijnend.

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 06 maa 2016, 20:18
door yukata
DidierS schreef:Vandaag de hele dag verlof genomen omdat Scarlet VDSL (de trio) zou komen aansluiten... Kijk ik net in mijn brievenbus en zit daar identiek dezelfde brief in als van de TS. Weg verlof en geen overstap dus. Helemaal erg is nog dat ze zogenaamd geen goede verbinding kunnen geven maar dat ik wel al jaren bij PXM zit met een gigantisch goede snelheid. Dat mogen ze me toch eens uitleggen!
Feel for you bro... echt waar. Zou Scarlet begonnen zijn met het "wegpesten richting Proximus"? Ik geloof in de goede inborst van de meeste bedrijven maar de laatste tijd maak ik dus wat mee met Scarlet....

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 08 maa 2016, 14:03
door yukata
yukata schreef: ON TOPIC: Scarlet heeft intussen op mijn ander adres, waar VDSL2 toekwam, OOK gestaakt met leveren! Eerst dacht ik, "oké, die hebben een foutje gemaakt bij het annuleren van ADSL op het ander adres" maar blijkbaar is daar opeens een ander probleem - dat "de modem niet gesynchroniseerd is met het signaal" (quote techn. lijn). Alles werkte prima sinds 2013 - tot nu dinsdag 1 maart op basis van de logs van de router. Dit is echt schrijnend.
Technieker Proximus geweest. Modem stuk stelt hij vast, ze brengen binnenkort een nieuwe. Best wel snelle service. Ik had toevallig nog een Sagem F@ST 3464 liggen maar die zou dus ook stuk zijn. Technieker zijn eigen BBOX3 werkte daarentegen wel direct (denk dus toch dat het te maken heeft met iets anders signaal gebonden ofzo). Of misschien zijn die Sagems opeens allebei dood (maar dan zou ik beter met de lotto meedoen denk ik)...

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 08 maa 2016, 16:46
door serialchiller
DidierS schreef:Vandaag de hele dag verlof genomen omdat Scarlet VDSL (de trio) zou komen aansluiten... Kijk ik net in mijn brievenbus en zit daar identiek dezelfde brief in als van de TS. Weg verlof en geen overstap dus. Helemaal erg is nog dat ze zogenaamd geen goede verbinding kunnen geven maar dat ik wel al jaren bij PXM zit met een gigantisch goede snelheid. Dat mogen ze me toch eens uitleggen!
Heb je eerst de PX-lijn opgezegd? In een gewone woning komt maar 2 paar koper van PX binnen. VDSL2 MOET door de technieker op de "korte lus" (één vd 2 paar) worden aangesloten. Als daar een andere verbinding actief op is kan je dit voorhebben. Neem eens contact op met Scarlet om te proberen achterhalen of dit de reden van annuleren van hun kant. Dat is nog op te lossen. (mits eerst opzeg bij PX dus, zodat Scarlet kan zien dat dat circuit vrij is voor hun om op aan te sluiten.)

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 09 maa 2016, 09:38
door DidierS
Nee hoor, geen PXM opgezegd, op expliciet aanraden van mensen die ik ken bij PXM die wél wisten hoe de overstap geregeld kon worden. Uiteindelijk heb ik dan opnieuw aangevraagd en de werkdag er op gebeld naar Scarlet met letterlijk te zeggen wat ze moesten aanvinken in hun software (geen idee wat ik aan het brabbelen was want ik las het af van een briefje). Aan PXM-kant hielden ze in het oog wat er gebeurde en met nog wat kleine bijsturingetjes is het dan toch gelukt om over te schakelen. Achteraf nog een telefoon gehad van Scarlet met de vraag of ik zeker was van mijn annulatie maar aan mijn reactie hadden ze direct door dat het om "een misverstandje van hun kant" ging en zouden ze zeker niet annuleren. Momenteel dus al een paar dagen op Scarlet en het lijkt goed te gaan.
Toch straf dat een mens met insiders moet werken om zo iets simpels geregeld te krijgen hoor. :x

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 09 maa 2016, 11:26
door johan.devos
Kun je eens posten wat er op je briefje stond?

Re: Annulatie bestelling ADSL "als gevolg van technische redenen"

Geplaatst: 09 maa 2016, 13:05
door DidierS
Niet meer, sorry :-(.
Was iets van operatorchange (logisch) zonder voice (ik had bij PXM enkel een VDSL-lijn zonder telefoon) met een alfa p (blijkbaar iets van busnummer die vertaald werd door een alfa-code of zo). Als ze dat aanklikten zou de communicatie naar PXM goed verlopen en daar werd het dan weer opgevangen door die persoon die ik ken die er op toezag dat het niet geweigerd werd. Het probleem zat hem er in dat ik geen telefoonlijn had, enkel data, en dat ik daarenboven een busnummer heb maar niet op een appartement woon... Dat moest vertaald worden naar een alfa-code.