Beleggen oxfam respect?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik werd eergisteren aangesproken door een oxfam vrijwilliger op straat. Normaal gezien loop ik daar wijd rond maar had hem te laat gezien :-P. Anyway, heb geluisterd naar zij' verhaal, geweigerd om zijn petitie te tekenen maar wel beloofd om de site van oxfam eens te bezien en een donatie te maken want het lijkt me wel een mooi goed doel.

Anyway, zo zag ik nu op hun site dat je hen ook een lening kan verlenen ofwel renteloos ofwel met 1pct rente, jaarlijks opzegbaar (min 25pct rr natuurlijk!).

In de huidige tijden vind ik dat 0,75 pct voor 1 jaar nog zo slecht niet is. Het is meer als mijn opbrengst bij RABO bank momenteel. En als je er een goed doel mee steunt... Ik kan wel duizend euro een jaar missen.

Ik vind echter niet direct iets over het risico dat je neemt. De lening lijkt me direct aan oxfam te zijn... Hoe goed wordt dat gerund? Iemand ervaring mee of meningen hierover?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Die fondsenwervers zijn werknemers en geen vrijwilligers. Dat Is gewoon investering met weinig opbrengst. Gaat het mis, dan ben je jouw geld kwijt.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ja, zoals met elke investering hé. Maar hoe groot is dan het risico? Is dat bedrijf ook ergens gewaardeerd?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Oxfam is ook echt geen "goed" doel... En heel veel geld belandt in de zakken van de mensen bij Oxfam. Alleen om die reden zou ik al niks van hun kopen. Behalve het feit dat hun producten echt slecht smaken.

Hoewel zonder return, voel ik me veel beter als ik mensen steun via (directe) microloans (bv. Kiva of Kiva Zip) dan via de stomme "goede doelen". Zo'n 80% van je geld gaat naar geld inzamelen ipv naar de mensen. Dus stel je doet een gift van 100€, gaat er maar 20€ effectief naar EEN goed doel. En zelfs dat...
Dat Oxfam ding: ze rekenen de boeren vaak zo'n 30% interest aan, intussen mag jij 0 of 1% krijgen.

Dus: beleggen bij Oxfam omdat je het een goed doel vind? Dan zou ik het niet doen. Omdat je 1% interest wilt? K dan, al zijn er betere belegginen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”