Grens over = 10-15 minuten wachten op BE provider

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Als ik de grens oversteek (NL > BE) zit ik zeker 10-15 minuten nog op de NL mast. Pas na 23km of 10-15 minuten, zit ik op een BE mast.
Als ik de grens oversteek, zit ik te wachten tot ik aan een BE mast hang, om te kunnen beginnen bellen :).
Daarom dat het me zo is opgevallen de laatste paar keren.
Wat ik nu doe is "vliegtuigmodus", zodat ik de verbinding met een mast verbreek, om nadien de vliegtuigmodus terug af te zetten.
Dat mag ik trouwens niet doen aan het bordje "België", want dan verbindt ie nog steeds met een NL mast.

Concreet gaat het over de grensovergang Breda > Antwerpen op de E19.

1. Is er een handigere manier dan "vliegtuigmodus"? Want zo verbreek ik ook mijn bluetooth verbinding en dat is niet de bedoeling.
2. Is het normaal dat het - zonder interventie - 23km duurt eer mijn GSM op een BE mast verbindt?
Laatst gewijzigd door heist_175 15 feb 2016, 19:35, in totaal 1 gewijzigd.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

dit is inderdaad niet normaal denk ik, want alle 3 de operatoren hebben vlak op de grens antennes staan.

Dit in de Amsterdammerstraat te Hoogstraten

Natuurlijk blijft de grens langs de E19 dichtbij en wellicht spring je op telkens op een andere Nederlands antenne in plaats van een Belgische.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Helaas is dit normaal, omgekeerd gebeurd ook. De GSM blijft zolang mogelijk het netwerk proberen te "houden" ondanks dat het "eigen" netwerk al lang in bereik is.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dat is inderdaad gangbaar bij enkele providers waaronder Telenet. Dat heb ik meer dan twee jaar geleden al aangekaart en bestaat nog steeds.
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Twitter: MisterTommie
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

Dit ondervind ik zelf ook met Proximus.
Ik werk echt vlak op de grens met Frankrijk. Door de dag heen switcht de gsm automatisch naar het Frans netwerk. Wanneer je dan handmatig gaat zoeken blijkt het perfect mogelijk Proximus te kunnen ontvangen.
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Ik heb dit ook voor op Mobile Vikings, maar veel minder dan vroeger met Telenet of Proximus.
Het grappige is: richting buitenland is bijna direct, maar terug in thuisland duurt het altijd wel even.
heist_175 schreef:Als ik de grens oversteek, zit ik te wachten tot ik aan een BE mast hang, om te kunnen beginnen bellen
Ik doe net omgekeerd: bellen en SMSen vanuit het buitenland is een pak goedkoper :lol:
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 231 keer
Provider

Inderdaad. Deed dit vroeger ook met Proximus prepaid. Was merkelijk goedkoper dan in binnenland ondanks roaming !
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Herkenbaar, als ik van Breda naar Antwerpen rijd kan ik zeker nog 10 a 15 min bellen. Vliegtuigstand helpt niet, nadien vindt hij terug de vorige operator. Enige wat wel werkt is een netwerk scan en dan je eigen operator er uit kiezen, maar dit is niet handig al rijdend.

Hoe te automatiseren? Bvb altijd connectoren op je home provider, indien niet beschikbaar AUTO. Helaas werkt de auto stand niet op die manier bij veel GSM's.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

Het hetzelfde op de E34 met Proximus. Vanaf NL komende kan je daar ook best lang over doen eer je terug op Proximus springt. Langs de andere kant heb ik het ook al aan de hand gehad dat hij in NL rijdende niet versprong: E34 NL binnen rijdend, langs Bergeijk binnendoor naar Achel waar je toch een 10km in NL ah rijden bent.

Nochtans werkt het als hij overgesprongen is toch wel vaak bij mij om het op vliegtuigstand te zetten eenmaal in BE, maar wel minstens een minuut ofzo. Als ik hem dan terug aanzet vindt hij toch zowat altijd Proximus. Als ik maar ff op vliegtuigstand zet gaat hij idd altijd terug naar de vorige NL provider.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zelf probleem van Turnhout naar Eindhoven met Proximus... richting Nederland blijf ik nog zeker 15km Proximus behouden, 's avonds bij het terugkeren blijf ik dan weer de Nederlandse provider behouden tot 15km in Belgie.

Zelfs op vliegtuigstand zetten lost het probleem vaak niet op bij mij.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Makkelijk te begrijpen als je weet hoe een GSM werkt.

Een aangeschakelde GSM is permanent verbonden met een basisstation (BTS). Een "mast" in mensentaal. Tegelijkertijd houdt hij ook de signaalsterktes bij van de signalen die hij ontvangt van naburige basisstations. Wanneer je begint te bewegen, en het signaal dat hij ontvangt van z'n basisstation zakt onder een zekere drempel, gaat hij automatisch overschakelen op een ander basisstation met het sterkste signaal (een handover). Hij doet dit echter enkel binnen hetzelfde netwerk (de Mobile Network Code), en zal op dit moment niet naar andere netwerken zoeken.

Ga je nu over de grens, dan blijft hij net zolang vasthouden aan het laatste basisstation, tot hij ook dat signaal helemaal verliest. Hij heeft, binnen hetzelfde netwerk, immers geen ander basisstation meer om naar over te schakelen. En zelfs als hij het signaal verliest, zal hij nog minutenlang proberen om terug met hetzelfde netwerk contact te maken (da's om pingpong te vermijden als het netwerk soms eens wegvalt). Aangezien een gsm-signaal al snel meer dan tien-vijftien km ver draagt, zit je op dat moment dus al ver over de grens.

Op dat moment pas gaat de gsm andere netwerken gaan scannen. Hieruit kiest hij dan ofwel een voorkeursnetwerk dat voorgeprogrammeerd zit in de SIM-kaart, of het sterkst ontvangen signaal als er geen voorkeur is. In eigen land zal hij uiteraard het thuisnetwerk kiezen.

Af- en aanschakelen maakt vaak niks uit. Een gsm heeft een soort geheugeneffect, en zal automatisch terug inloggen op het netwerk waar hij daarnet op zat. Een kwestie van sneller terug verbonden te zijn. De enige effectieve manier om van het vreemde netwerk af te raken, is om hem op manueel te zetten, en het thuisnetwerk te kiezen.

Mensen die in de grensstreek werken, laten hem uiteraard best op manueel netwerk staan, tenzij ze graag roamingkosten betalen.

En dan de uitsmijter. Nu weet je ook hoe gsm-sites op de grens ingepland worden. Die staan dus niet OP de grens, maar een heel stuk erachter. Men wil immers de roamende buitenlanders op het eigen netwerk vangen (daar wordt heel veel aan verdiend), maar men kan hun gsm pas vangen op het moment dat die het signaal van het vorige land verloren is. Dus typisch 5-10 km achter de grens. In de begindagen van de gsm, de cowboydagen, waren er dus techniekers die met een stelletje gsm's de grens over en weer reden, om te kijken op welk punt men precies de netwerken van het buurland kwijt was. En dan was het aan de techniekers om de antennes van de basisstations zo af te stellen (oriëntatie, azimut en signaalsterkte) dat hun netwerk op die plaats sterker was dan dat van de concurrentie.
Op de luchthavens is het anders, gsm's worden daar opgepikt op het moment dat net gelande passagiers ze aanschakelen. Die plaatsen hebben dan ook de reputatie om de best bedekte plaatsen te zijn, met de hoogste signaalsterktes.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Gautier schreef:En dan de uitsmijter. Nu weet je ook hoe gsm-sites op de grens ingepland worden. Die staan dus niet OP de grens, maar een heel stuk erachter. Men wil immers de roamende buitenlanders op het eigen netwerk vangen (daar wordt heel veel aan verdiend), maar men kan hun gsm pas vangen op het moment dat die het signaal van het vorige land verloren is. Dus typisch 5-10 km achter de grens.
Dat is een theorie die volgens mij niet klopt.

- Bij het verlaten van het land wil je de buitenlander zolang mogelijk gevangen houden... dat doe je dus door je mast OP de grens te plaatsen.
- Bij het binnenkomen gaat de buitenlander toch niet jou mast nemen (welke sterkte dan ook) tot hij z'n eigen signaal kwijt is... en in dat geval maakt het dus niet uit waar jou mast staan, OP de grens of 5 km erachter.

Ik denk eerder dat men de masten niet OP de grens mag plaatsen omdat het signaal dan te ver in het buurland te ontvangen is... en daar zijn afspraken over.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Het hangt toch een beetje af hoor. Dit hangt af van de relatie van tussen de landen.
Bv. aan de Duits-Luxemburgs grens (aan de Moesel) heb je letterlijk in Duitsland Luxemburgse zendmasten... En in Luxemburg Duitse zendmasten. Het is wel een beetje moeilijk gebied om goede bereik te hebben zonder deze methode van mastplaatsing.

Het interessante daaraan ook is: (mogelijk dankzij hun afspraken) de overgang tussen de landen heen is perfect vlekkeloos zowel de een richting als de andere richting. Met Belgisch, Spaans, Luxemburgs en Duits nummer - allemaal zonder problemen. En de seconde dat bereik van het land uitvalt schakelt die over naar andere land.
Dus eigenlijk echt een specifiek probleem in België.

Ook is het echt vooral bij Belgische providers. Als ik met mijn Spaanse SIM gsm aanzet in het buitenland na een vlucht (bv. CZ): na 2min heb ik bereik & data. Met mijn BE SIM (ongeacht provider) duurt het bijna altijd 15-30min.
Er moet toch een technische reden zijn hiervoor?
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

In de tijd van 2G toen 3G er nog niet was, was dat bijlange niet zo erg - toen switchte het signaal véél sneller van binnenlandse naar buitenlandse & omgekeerd. Zal wel niet helemaal te vergelijken zijn, want dat was met de GSM toestellen van toen, als je die toen al "smartphones" kon noemen.

Ik zie het met alle toestellen (Android, WP, iOS) en bij Proximus en Mobistar. Signaal blijft veel te lang behouden terwijl volgens mijn gevoel al geswitched zou moeten zijn, in beide richtingen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Idd zeer irritant.

Vraag is of deze "drempel" gaat blijven als roaming volgend jaar afgeschaft wordt? Opent dit de deuren naar providers op Europees niveau?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Dima_2005 schreef:Het hangt toch een beetje af hoor. Dit hangt af van de relatie van tussen de landen.
Bv. aan de Duits-Luxemburgs grens (aan de Moesel) heb je letterlijk in Duitsland Luxemburgse zendmasten... En in Luxemburg Duitse zendmasten. Het is wel een beetje moeilijk gebied om goede bereik te hebben zonder deze methode van mastplaatsing.

Het interessante daaraan ook is: (mogelijk dankzij hun afspraken) de overgang tussen de landen heen is perfect vlekkeloos zowel de een richting als de andere richting. Met Belgisch, Spaans, Luxemburgs en Duits nummer - allemaal zonder problemen. En de seconde dat bereik van het land uitvalt schakelt die over naar andere land.
Dus eigenlijk echt een specifiek probleem in België.

Ook is het echt vooral bij Belgische providers. Als ik met mijn Spaanse SIM gsm aanzet in het buitenland na een vlucht (bv. CZ): na 2min heb ik bereik & data. Met mijn BE SIM (ongeacht provider) duurt het bijna altijd 15-30min.
Er moet toch een technische reden zijn hiervoor?
Niet alleen belgische providers, ook met KPN op het stuk E34 Eindhoven-Turnhout vaak problemen, ook met data. En die roamt dan op Mobistar vaak (go figure) Volgens mij ook een groot deel te danken aan de snelheid waarmee je je verplaatst op dat moment. Want achter landen met een vliegtuig is het vaak nog geen minuut voor er netwerk is, met mijn ervaringen met Mobistar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

AndRo555 schreef:Want achter landen met een vliegtuig is het vaak nog geen minuut voor er netwerk is, met mijn ervaringen met Mobistar.
Maar dan is het ook veel langer geleden dan je nog een actieve connectie had... zoals iemand al eerder schreef.

Hij gaat dan niet meer zoeken naar je vorige provider.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik herinner me nog goed vorig jaar : we waren met 3 mensen op weg naar Duitsland (met 2 wagens). We waren alle 3 klant bij Base, en we hadden eveneens Proximus en Mobistar mee als "tweede toestel".

Op de grens BE-LU schakelden we allemaal direct over naar het LU netwerk binnen de minuut (dus na amper één minuut het signaal kwijt te zijn). Behalve één iemand : daar duurde het letterlijk een half uur! En dan had hij nog geen data (terwijl hij wel het duurste abo had van ons allemaal). Daarna op de grens LU-DE identiek hetzelfde! En dat was allemaal bij dezelfde operator : Base!
Telenet duurde wel wat langer : zeker een goede 5 minuten. Proximus zoals het hoort vrijwel direct.

Ik ga toch regelmatig de grens over hier (toch zeker eens per maand) en heb eigenlijk nooit klachten gehad zoals hierboven beschreven. Echter hoor ik bvb van mijn ouders dat zij dit ook soms hebben als ze op reis gaan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Bah, Belgie en roaming.
Ietwat offtopic, maar ondanks Mobistar's hartelijke beloften dat ik in Indonesie perfect kon roamen (aan exorbitante prijs, maja, je hebt toch iets nodig alvorens je een lokale simkaart hebt) heeft mijn simkaart nooit maar dan ook nooit mogen inloggen op een lokaal netwerk. Aan de gsm lag het overigens niet, die deed het perfect met een lokale simkaart.

En spijtig genoeg heb ik idd nog nooit een gsm gezien met software die een "voorkeursnetwerk" (ie zijn homenetwerk) kan scannen, en overspringt als hij een sterk genoeg signaal van dat netwerk ontvangt, wat de sterkte van het huidige roaming netwerk ook is. Rare keuze, want ik zou denken dat zoiets programmeren niet moeilijk kan zijn en een hele hoop problemen kan oplossen.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

laatst voorgehad met mijn nexus 6p en een mobistar simkaart toen ik vanuit Nederland terugkeerde via de E314. Zelfs nadat ik thuisgekomen was (omgeving zaventem) was hij nog steeds niet vanzelf op het mobistarnetwerk overgegaan
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

idd ook voor met mobile vikings...
naar Nederland direct op KPN
In Belgie is zelfs een herstart van de gsm geen oplossing...kpn signaal is sterker dan base
enige oplossing is het op manueel zetten, laten oplijsten (duurt 5 minuten) en dan selecteren... je kunt dan zelfs "mobistar" of "proximus" kiezen maar die gaan je er normaliter direct afsmijten...Die hebben geen roaming agreement met mobile vikings...

alhoewel nu dat ze bij overbelasting van de zendmasten concurrenten toch moeten toelaten voor een 100/112 call ze de handshake toch moeten toelaten?
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Kenw00t schreef:Idd zeer irritant.

Vraag is of deze "drempel" gaat blijven als roaming volgend jaar afgeschaft wordt? Opent dit de deuren naar providers op Europees niveau?
Wat jij hier als een probleem percipieert, is eigenlijk ongewenst gedrag.

Zo'n overdracht heet een internetwerk handover. In principe kan dat opgezet worden, maar dan gaat iedere gsm die zich in de grensstreek bevindt, automatisch overschakelen op het buitenlands netwerk van zodra die een stuk sterker is. Vele mensen gaan zelfs nooit meer van dat buitenlands netwerk afgaan, omdat het buitenlands netwerk op hun woonplaats het sterkste is. Dus iedereen gaat aan het roamen. Dan mag je van mij eens raden hoeveel klachten de operatoren daarover gaan krijgen. Roamen blijft overigens ook na 2017 geld kosten, gewoon minder.

Ook de operator moet er niet van weten, want dan mag hij terminatiekosten betalen voor ieder gesprek dat zijn klanten op een buitenlands netwerk ontvangen.

En uiteindelijk probeer je een probleem op te lossen dat er eigenlijk nauwelijks een is. Reizigers gaan niet constant heen en weer over de grens. Eenmaal ze het land binnenkomen, is dat voor een paar dagen. Dan is die vijf of tien minuten dat je moet wachten tot de gsm de nieuwe landcode oppikt, verwaarloosbaar.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Gautier schreef:In principe kan dat opgezet worden, maar dan gaat iedere gsm die zich in de grensstreek bevindt, automatisch overschakelen op het buitenlands netwerk van zodra die een stuk sterker is.
Hoog tijd dat het netwerk dan op Europees niveau komt. Klant is koning, niet die onnozele landelijke netwerken en providers die van samenwerken geen kaas hebben gegeten.
Gautier schreef:En uiteindelijk probeer je een probleem op te lossen dat er eigenlijk nauwelijks een is. Reizigers gaan niet constant heen en weer over de grens. Eenmaal ze het land binnenkomen, is dat voor een paar dagen. Dan is die vijf of tien minuten dat je moet wachten tot de gsm de nieuwe landcode oppikt, verwaarloosbaar.
Reizigers? Wat dacht je van pendelaars die dagelijks de grens oversteken. In België zijn er zo'n 100.000 die dat doen. En als ik me niet vergis komen er elke dag ook 10.000+ Fransen werken in West-Vlaanderen alleen al.

En dan hebben we nog de mensen die voor persoonlijke redenen elke dag de grens over gaan (relatie, familie, vrienden). Het is niet omdat je een grens over moet, dat je daarom een lange afstand hebt afgelegd hé.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Toen ik vroeger nog regelmatig in Aldeneik kwam (deelgemeente van Maaseik) kwam het vaak voor dat de GSM overgeschakeld was naar een Nederlandse provider ofschoon nog steeds in België. Als je dan niet even oplette...

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kennis van mij woont in de "moershove" te Sint Laureins. Een straat die in Nederland verder gaat als de Brieversweg.
Officieel dus België maar uiteraard ken je mensen aan beide kanten van de grens. Omdat hij het wat vervelend vond om aan NL'ers een BE telefoonnummer te geven (elke sms of telefoon zal dus één van de twee de roaming betalen) heeft hij zowel een BE als NL nummer steken in een dualsim GSM. En elk nummer is zo ingesteld dat ze alleen op hun eigen netwerk mogen, dus geen roaming. Dat is de enige manier om de kosten binnen redelijke beperkingen te houden. Anders mag je bij elke oproep kijken op welk netwerk je zit etc. Een aantal mensen hebben zowel zijn BE als zijn NL nummer in geval van nood.

Is overigens een echte IT'er : heeft eveneens een BE en een NL vast nummer (via voip voor beiden) en via een bevriende Nederlander deelt hij zijn Proximus verbinding met een Nederlandse kabeloperator via WiFi. Aan beide kanten een routerboardje en in geval van panne kan hij dus (net als de vriend van hem) altijd overschakelen :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”