Backup voor KMO

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Hoi,

Wat raden jullie aan voor backup-methode(s) voor een kleine KMO (4 mensen).

Situatie:
- 4 PC's, alle kritische data staat op een server (Windows) met een aantal schijven in RAID configuratie (vraag me niet welke ...)
- dagelijke backup naar tape
- Data: rond de 40 GB, voornamelijk boekhouding en mails

Echter ... nu is de tape streamer aan het einde van zijn latijn.
Het bedrijf dat software/hardware levert, stelt voor om een NAS te plaatsen (met 3 schijven van 1 TB) voor backup, en dan wekelijk nog eens naar een externe schijf te backuppen.

Mij lijkt dit nogal een vreemde setup. NAS en server staan in dezelfde ruimte, dus bij bijvoorbeeld een brand of stroompiek loop je kans dat je moet terugvullen op een backup van in het ergste geval een week oud.

Onlangs zijn ze wel overschakeld naar VDSL(20/4), maar om met zo een lijn cloud backups te gaan doen ...

Alle tips zijn welkom :-)
Laatst gewijzigd door devastator op 10 feb 2016, 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Je mist wel wat info in je post: welk OS draaien ze, hoeveel data produceren ze effectief, ...

Gezien de prijs van cloud-backups tegenwoordig gaat het in véél gevallen in die richting gaan hoor
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb de post geupdate.

OS van de server is Windows. Gaat om zo'n 50GB aan data, voornamelijk boekhouding. Weet niet precies wat de delta (in MB) per dag is ...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Crashplan ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

In 2016 lijken cloud-backups me ook het interessantst, zeker op deze schaal. Misschien Crashplan eens bekijken?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb inderdaad ook een voorkeur voor crashplan.
Maar aan welke snelheden kan je restoren van Crashplan ? Volgens mij is dat trager dan 20 Mbit, of vergis ik me ?

Ik kan dat natuurlijk ook allemaal zelf instellen, maar als het dan op een ochtend mis gaat ben ik er niet om ze terug op weg te helpen aangezien ik ook een job heb ...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Azure backup in de cloud ?

https://azure.microsoft.com/nl-nl/services/backup/


OPGESLAGEN GEGEVENS PER BEVEILIGD EXEMPLAAR PER MAAND PRIJS
Exemplaren met maximaal 50 GB aan gegevens €4,2165 per beveiligd exemplaar + verbruikte opslag
Exemplaren met 50 GB tot 500 GB aan gegevens €8,433 per beveiligd exemplaar + verbruikte opslag
Exemplaren met meer dan 500 GB aan gegevens Toename van €8,433 voor elke 500 GB + verbruikte opslag
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Heb je een idee hoeveel data er per dag wijzigt op de server? Ga je deze hoeveelheid data dan ook geüpload krijgen met de VDSL lijn binnen een bepaalde tijd? (buiten kantooruren).
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Amazon S3 , belachelijke goedkope en zeer betrouwbare backup storage ( 90 Gb = 0,51 $ )
https://aws.amazon.com/s3/
&
Cloudberry backup , één van de beste backup programma's voor alle windows platformen.
http://www.cloudberrylab.com

ook een goed maar wat simpeler backup programma : ARQ
https://www.arqbackup.com

eventueel wat ook kan , opslag op uw NAS en van daaruit uwe NAS backuppen naar Amazon S3 of Amazon Glacier
Backup via de vdsl2 lijn, geen probleem, uwe eerste is de langste , de andere zijn kortere fragmenten van de aanpassingen van de dag..
Hulp nodig, we horen het graag... 8)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ben niet zo bekend met die Amazon backup. Houdt die ook meerdere versies bij?

Het zou dan gaan om Standard - Infrequent Access Storage, vermoed ik ? Is er een minimum prijs/maand?

Ik weet wat de huidige storage is (pak 50 GB) ,maar wat kost het per maand (zonder de data op te halen)?
Wat houdt die Request Pricing dan in ?
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Hubic valt ook nog te overwegen, 50 euro per jaar voor 10 TB opslag!
Versies bepaal je zelf, vol is vol.
Eventueel laat je de server dit rechtstreeks doen ofwel zoals hierboven aangehaald vanaf een NAS.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Grappig... doet me hier meteen denken aan het NAS topic... en de Synology oplossing.

Sorry, maar de cloud backup oplossingen hier zijn van dezelfde categorie... leuk maar of je dit echt wil als bedrijf ? Dergelijke oplossingen zijn hoofdzakelijk gericht op data (geen OS en andere configuraties) en zijn zeer onduidelijk over de tijd die je nodig hebt om een restore te kunnen doen (neemt niet weg dat ik al vele jaren een tevreden Crashplan gebruiker ben, maar ik ben dan ook geen bedrijf).

Ik wil je bare metal recovery time wel eens zien met dergelijke oplossingen... ik denk dat de prijs voor een LTO-drive snel verantwoord zal zijn.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

veeam heeft nu ook een soort replication endpoint backup manager (gratis)
die bij installatie een recovery cd maakt zodat je idd bare metal die 4 pc's zou kunnen "herstellen"?
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Al eens naar Veeam gekeken? Ging vroeger enkel voor gevirtualiseerde oplossingen maar met hun endpoint backup kan je tegenwoordig ook fysieke machines backuppen. Onze VMWare omgeving doen we met de echte Veeam (betalend), ik backup ook nog een paar laptops met hun gratis endpoint backup oplossing.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Ik gebruik nu al enkele jaren USB 20 / 3.0 disken voor de backups na veel miserie met een tape drive.

elke dag word de disk gewisseld
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zet een synology NAS (of iets dergelijks) op het bedrijf voor het geval dat het snel terugzetten van backups een must is (bijvoorbeeld bij een kapotte disk op één van de pc's). En deze NAS kan je dan verbinden met Hubic (50 euro/jaar voor 10TB bijvoorbeeld) als je de backup in de cloud wilt. Of als je deze liever anders wenst : zet een tweede synology bij bijvoorbeeld de zaakvoerder waar de synology van het bedrijf kan heen sturen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Zet een synology NAS (of iets dergelijks)
Ik heb het nog maar pas geschreven en de Synology-stijl oplossingen komen er al aan :roll:

Wat ga je doen Krisken als morgen z'n RAID-5 kapot is (per ongeluk twee disken die failen). Ga jij de volledige WIndows server dan manueel opnieuw installeren, weet je nog welke applicaties erop stonden, wat de configuratie is, waar de software allemaal is, ... om dan uiteindelijk aan het stukje data te komen (wat je inderdaad van de Synology kan halen - als die trouwens niet mee kapot is bij een stroompiek - weet je trouwens de restore snelheid van Hubic ?), maar hoe zit het dan met de rechten die op de files stonden ?

Vergeet nu toch eens dat huis-tuin-en-keuken oplossingen niet geschikt zijn voor bedrijfsomgevingen (hoe klein die soms ook zijn).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Restore snelheid van Hubic is vrij deftig.
Overigens : voor we spreken over grootse oplossingen moeten we eerst een budget kennen. Je moet mensen niet gek maken met allerhande schitterende oplossingen als deze daarna 10K kosten (en dit dikwijls niet binnen het budget past). Heb het vaak genoeg meegemaakt en als er geen budget vermeld word dan spreek ik altijd in low-budget oplossingen die hun werk wel doen, maar niet "het-van-het" zijn.

Je hebt gelijk, jazeker, maar misschien kan jij eens een gokje wagen wat ze dan wel nodig hebben (ipv commentaar te leveren), zoals bijvoorbeeld jouw ideale setup voor de TS inclusief merken/types en kostprijzen? De TS zal hier heel wat meer mee zijn dan met een post zoals bovenstaande...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

En welk budget denkt r2504 nodig te hebben, voor een KMO met vier man, om tot een voor hem/haar bevredigende oplossing te komen?
Ik lees enkel maar punten van kritiek.
Misschien ook eens een opbouwend voorstel neerpennen? :wink:
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Volgens mij wordt het OS niet mee gebackupt. Er is een onderhoudscontract igv failure. Denk ook niet aan server met AD, DHCP etc. Tis vrij simpel.

Ik maak me echter zorgen om het feit dat de NAS en server op dezelfde plaats staan, igv een stroompiek.

Aangezien het maar een kleine KMO is, kan je wel raden naar het budget...

Misschien dat ik bij m'n ouders thuis dan ook nog een raspberry plaats, en die dan via VPN sync, als we het dan toch over huis-tuin-keuken oplossingen hebben ;-)
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Gezien het reeds lopende topic over NAS en Synology, zal ik de oplossing van 2 RAID5 synology's in sync maar niet meer voorstellen zeker ?

Zoals ik in dat andere topic al gezegd heb, ken ik een KMO die zeer content is van deze oplossing, maar ik zal hier niet meer verder op in gaan om r2504 niet op m'n dak te krijgen :-D (niet persoonlijk bedoeld want ergens snap ik je mening wel alleen zou ik jouw oplossing graag eens horen voor een beperkt budget).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

r2504 schreef:Wat ga je doen Krisken als morgen z'n RAID-5 kapot is
En sinds wanneer kan Synology geen bare-metal backup en restore meer doen? Omdat jij dat zegt?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor stroompieken etc zet je toch gewoon een deftige APC? De reden waarom ik aanraad om een NAS in het gebouw te plaatsen is omdat je dan snel alles kan terug hebben in geval dat de server of de pc het begeeft : koop een nieuwe, installeer de programma's die je wilt, en voila je hebt je belangrijkste documenten snel terug op je eigen harddisk staan. Een nieuwe PC installeren duurt zo misschien maar 4u als je het echt langzaam wilt. Dit is dus ook maar een verschil van 4u in arbeidstijd die "verloren" is.

Uiteraard heb je gelijk : er kan altijd een brand uitbreken en dergelijken. Daarom dat die NAS s nachts telkens een backup moet maken naar een ander medium zoals Hubic of een andere synology NAS op een andere plaats. Worst case kan je na een brand gewoon 4 nieuwe pc's kopen, 1 nieuwe server, 5x OS installen, backups terughalen en je bent vertrokken. Maximaal 1 dag "verloren".

Let wel : r2504 heeft gelijk hoor : het kan allemaal nog beter, maar dan voornamelijk ook duurder. Daar wij niet weten wat het IT budget is, maar we allemaal wel weten dat dit bij de meeste KMO's (zeker met slechts 4 man) niet denderend hoog is, raden we een low-budget oplossing aan.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
coolsmoe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 dec 2010, 09:38
Bedankt: 1 keer

Ik zou die server toch eerst virtualiseren, dan kan je bv met Veeam backuppen en dan ben je al meer onafhankelijk van je (server) hardware. Dan moet je je ook al geen zorgen maken over bare metal restores. Gewoon nieuwe hypervisor installeren op whatever hardware je snel te pakken kan krijgen, Veeam image openen/restoren en je bent terug operationeel zonder dat je al je programma's ed terug moet installeren op de server.

Goed genoeg voor de kleine KMO met klein budget. ;)

PS: een goede UPS kost nu ook weer niet zo veel om stroompieken op te vangen. :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Een nieuwe PC installeren duurt zo misschien maar 4u als je het echt langzaam wilt. Dit is dus ook maar een verschil van 4u in arbeidstijd die "verloren" is.
We spreken hier niet over een PC... maar een server (met de nodige software en instellingen - maar die heb je natuurlijk netjes ter beschikking en zijn prima gedocumenteerd zoals alles bij KMO IT). Ik heb ook nog nergens gelezen hoe je security rechten en ownership allemaal correct terug gaat zetten vanuit je Synology of cloud backup.
krisken schreef:Daar wij niet weten wat het IT budget is, maar we allemaal wel weten dat dit bij de meeste KMO's (zeker met slechts 4 man) niet denderend hoog is, raden we een low-budget oplossing aan.
Eerst schrijf je dat je het niet weet... en dan maak je wel veronderstellingen ? Ik heb eerder een indruk dat we hier tegenwoordig puur naar de prijs kijken van oplossingen (tja, de website is dan ook niet gericht op bedrijven) dan naar de kwaliteit van een oplossing (en we bij voorbaat stellen dat je bedrogen wordt als je kiest voor een professionele oplossing).
krisken schreef:Let wel : r2504 heeft gelijk hoor : het kan allemaal nog beter, maar dan voornamelijk ook duurder. Daar wij niet weten wat het IT budget is, maar we allemaal wel weten dat dit bij de meeste KMO's (zeker met slechts 4 man) niet denderend hoog is, raden we een low-budget oplossing aan.
Maar diezelfde KMO's zie je dan bijvoorbeeld wel met Mercedes camionettes rondrijden ipv. een Volkswagen ? Maar misschien hecht de betreffende KMO geen belang aan z'n IT... daarom ga ik nog niet mee in de race van how-low-can-you-go (om dan achteraf als consultant het deksel op m'n neus te krijgen).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En opnieuw een hoop geblaat, maar weinig wol...

Geef ons dan jouw oplossing? Merken? Types? Prijsindicatie?
En ja ondanks het feit dat ik geen budget ken geef ik wel een oplossing. Lijkt me niks op tegen : mijn oplossing voldoet aan wat ze vragen. Ik besef zelf wel dat het de meest goedkope en zeker geen perfecte oplossing is maar it will do the job just fine. Als iemand mij vraagt naar een goedkope auto om hem van A naar B te brengen zonder een budget te vermelden ga ik ook al geen mercedes of bmw aanraden, maar eerder een goedkopere wagen welke hem van A naar B brengt zonder al te veel luxe. Dat is nu eenmaal het nadeel van niet te veel info te geven?

Wat die Mercedes camionettes betreft : ik kan je tal van redenen geven waarom je beter een mercedes neemt ipv een camionette van volkswagen. Laadvermogen is er maar één van. Alsook het feit dat vele opties (bvb kastwerk) out-of-the box beschikbaar is en bij een volkswagen meestal niet. Eveneens is een mercedes dikwijls hoger wat bij sommige ladingen best handig kan zijn. En uiteindelijk : basisversie is helemaal niet zo duur...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

r2504: -1 :bang:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Geef ons dan jouw oplossing? Merken? Types? Prijsindicatie?
Het is nochtans eenvoudig... het bedrijf had een werkende tape backup oplossing ! Normaal gezien heeft men hier een onderhoudscontract op en kan men die gewoon kosteloos laten vervangen, ofwel is het toestel afgeschreven en kan men gewoon dergelijk toestel terug opnieuw aankopen (of doet men niet aan budget planning ?).

Ik begrijp dus echt niet de drang om nu allerhande huis-tuin-en-keuken oplossingen te gaan bedenken als het bedrijf ooit die stap heeft gezet. Als morgen hun Mercedes camionette (welke volgens jou een aantal voordelen heeft, net zoals de tape oplossing) in pan valt dan kom je toch ook niet af met een goedkoop camionnetje (wat uiteindelijk ook wel zal werken, desnoods rijd je tweemaal over en weer - dat doe je met je cloud oplossing in essentie ook).
krisken schreef:mijn oplossing voldoet aan wat ze vragen
Jou oplossing voldoet aan jou eisen... als consultant moet je in staat zijn verder te kunnen kijken.
coolsmoe
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 dec 2010, 09:38
Bedankt: 1 keer

Een tapestreamer bij de (kleine) KMO... het zou me verbazen mocht er bruikbare data op die tapes staan. :-o
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

TS zijn grootste bekommernis is het scenario van brand en stroompieken. Het gaat hier trouwens over een backup - oplossing waarbij de data gewoon gesynct word met een netwerkmap op een nas. ipv dat het nu met tapes gebeurd. Een eenvoudige nas voldoet perfect hiervoor. Het voorstel komt van de beheerder dus over support hiervan zou ik me ook geen zorgen maken.
Voordien was er over brand en/of stroompieken ook geen oplossing aangezien alles in 1 bak en op 1 stopcontact zat, je kan bijgevolg alleen de locatie in vraag stellen waar de nas komt te staan.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

amai, hoe een kleine topic weer mega wordt...
die request naar amazon, die zijn de eerste 20000 gratis in download en 2000 in upload.. (maar moet ge niet henne zien, das de kost niet)
als der bare-metal copy moeten bijzitten, dan naar de nas en deze verder naar de cloud...
indien geen bare-metal, vindt ik mijn voorstel toch goed en betaalbaar.
trouwens met cloudberry kunt ge bare-metal copy's nemen en deze in de cloud zetten, ( http://www.cloudberrylab.com/best-bare- ... tware.aspx )
ne andere collega zit aan 295 gb en zit aan +/- 7 a 8 $ per maand bij amazon S3
zoek het echt niet te ver...less is more hé :angel:
b.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Kijk eens rond in de lokale middenstand, er zijn vast en zeker professionals te vinden die dit niet alleen voor jou willen opzetten maar ook correct onderhouden & troubleshooten. Dit hoeft niet noodzakelijk een kapitaal te kosten, kan bij de kleine zelfstandige voor een eerlijke prijs.

De meeste mensen hier zijn tech-savvy & hebben er geen enkel probleem mee om zulk een systeem op te zetten ... maar het moet voor jouw bedrijf werken, ook op langere termijn. Als je telkens als er wat misloopt (and it will) hier op het forum hulp moet komen vragen dien je jezelf de vraag te stellen of men wel goed bezig is ...

My €0,02

(Momenteel 4,5TB and counting in CrashPlan, unlimited is unlimited he!)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

tapes kunnen meegenomen naar huis; offsite backup
een maandelijke tape in kluis van notaris/postkantoor
een tape per dag van de week dus er mogen al 6 tapes van de 7 kapot gaan ipv slechts 1 harde schijf van de min 3

een "restore" test van de tape mag altijd wel...
voor hetzelfde geld is je "harde schijf" opeens RAW/onleesbaar of als je in bepaalde folders kijkt "rare" tekens van naamgevingen (corrupt)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:Het gaat hier trouwens over een backup - oplossing waarbij de data gewoon gesynct word met een netwerkmap op een nas. ipv dat het nu met tapes gebeurd. Een eenvoudige nas voldoet perfect hiervoor.
Je leest echt niet hé... file security en ownership (maar daar sta je helemaal niet bij stil en voor jou is dat niet belangrijk vermoedelijk) ?

Als je dan toch wil backuppen naar een NAS... gebruik dan tenminste de juiste software om backups uit te voeren (en geen domme file sync).
mailracer schreef:Het voorstel komt van de beheerder dus over support hiervan zou ik me ook geen zorgen maken.
Volgens mij vond de TS het voorstel van een NAS net "raar"...
Benbits schreef:als der bare-metal copy moeten bijzitten, dan naar de nas en deze verder naar de cloud...
Wat lost een NAS op aan het bare metal probleem ? De gekozen backup software zal dit probleem oplossen, niet de hardware/cloud.
Benbits schreef:indien geen bare-metal, vindt ik mijn voorstel toch goed en betaalbaar.
Als consultant wil je achteraf echt niet gaan uitleggen dat hun backup oplossing niet werkt in dit specifiek geval !
Benbits schreef:trouwens met cloudberry kunt ge bare-metal copy's nemen en deze in de cloud zetten, ( http://www.cloudberrylab.com/best-bare- ... tware.aspx )
ne andere collega zit aan 295 gb en zit aan +/- 7 a 8 $ per maand bij amazon S3
En heeft die collega al eens getest hoe snel z'n restore gaat lopen... 20 Mbits is 2.5 MB/s of 9 GB/u... als je dit tempo effectief kan halen (want veel cloud services blijken in realiteit bedroevende restore snelheden te hebben) ben je 32u bezig zonder enige andere actie.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

baremetal naar de cloud is als extra backup, de snelle manier van terugzetten is via de NAS....
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:28
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Hmm je spreekt over mails en boekhouding. Dus over een maildatabase en een sql database. Gebruik 1TB dropbox.
Je kan elke nacht met standaard windows backup van beide een backup nemen en dit wegschrijven in een folder op die server ( datum en tijd in de folder ).
Dan laat je een script ( bv robocopy ) en kopieer je de folder. Dropbox synct dan naar de cloud. Je hebt dan een backup lokaal voor snelle restore en een backup in de cloud op dropbox. Je kan ook kijken naar spideroak ipv dropbox.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Oh jee, nu gaan we al DropBox gebruiken als bedrijfsbackup methode :bang:

Hoog tijd dat een aantal mensen hier eens in een echte bedrijfsomgeving gaan werken... en hun huis-tuin-en-keuken oplossing daar laten waar ze horen.
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:28
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

r2504 schreef:Oh jee, nu gaan we al DropBox gebruiken als bedrijfsbackup methode :bang:

Hoog tijd dat een aantal mensen hier eens in een echte bedrijfsomgeving gaan werken... en hun huis-tuin-en-keuken oplossing daar laten waar ze horen.
Ik werk als system engineer. 4 man kan je niet echt een bedrijf noemen en het budget zal navenant zijn. Belangrijkste zaak is dat de data veilig zit.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Hier kmo'tje met 3 mensen.
Sommige klanten willen hun data niet in de cloud. Ligt contractueel vast.
Servers gevirtualiseerd.
Back-up met VeeAm naar lokale Synology NAS en dan naar Synology NAS op remote locatie.
Werkt perfect.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

seagull schreef:Hier kmo'tje met 3 mensen.
Sommige klanten willen hun data niet in de cloud. Ligt contractueel vast.
Servers gevirtualiseerd.
Back-up met VeeAm naar lokale Synology NAS en dan naar Synology NAS op remote locatie.
Werkt perfect.
Zoals een KMO die ik ken. Wordt hier alleen afgeschreven als huis-tuin-keuken oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”