Hallo,
Ik zit met een nieuwbouw en ik weet niet goed hoeveel UTP en COAX aansluitingen ik dien te voorzien in de verschillende kamers.
Ik versta de opstelling van Telenet niet zo goed (heb altijd al Belgacom gehad maar we denken over te stappen). Welke apparaten zijn aangesloten met welk type kabel? Hoe zit het met telefonie bij Telenet, is dit ook UTP? Is dit een ander netwerk dan de LAN?
Telenet:
- TV (decoder): COAX
- LAN: UTP netwerk 1
- Telefonie: ???
Ik heb nu Belgacom zonder telefonie en daar is het zo:
Belgacom:
- TV (decoder): UTP netwerk 1
- LAN: UTP netwerk 2
- Telefonie: ???
Indien ik de modem in de technische ruimte wil, en de netwerken voor telefonie, TV en LAN gescheiden zijn, dan ben ik wel verplicht om 3 aparte UTP kabels te trekken naar de woonkamer vanuit de technische ruimte? Is dit correct?
Alsook, waarom heeft Telenet 2 apparaten nodig in de basisopstelling: zowel een NIU als modem? Bij Belgacom komt het signaal binnen op de BBOX via de klassieke telefoonlijn en vertakt alles van daar - dus 1 apparaat.
Heb ik eigenlijk nog een klassieke telefoonlijn nodig? Zou ik best meteen voor IP telefonie gaan of niet?
Alvast bedankt om klaarheid te scheppen. Ik zou vooral willen weten hoeveel UTP's ik minimaal dien te trekken om zowel telefoon, TV decoder en PC/spelconsole/NAS/SmartTV/... aan te sluiten op 1 locatie, gegeven dat de modem, NIU en dergelijk in een aparte kamer staan (technische ruimte of de garage) en dit voor een Telenet aansluiting.
Telenet TV/telefonie/LAN netwerk
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Ja, meer zelfs. Je voorziet telkens 1 aparte UTP-kabel per eindgebruikerstoestel:Timmos schreef:Indien ik de modem in de technische ruimte wil, en de netwerken voor telefonie, TV en LAN gescheiden zijn, dan ben ik wel verplicht om 3 aparte UTP kabels te trekken naar de woonkamer vanuit de technische ruimte? Is dit correct?
- 1x UTP Digicorder (+ 1x Coakabel!)
- 1x UTP Smart TV
- 1x UTP Apple TV
- 1x UTP telefoon
- 1x UTP computer kind 1
- 1x UTP computer kind 2
- 1x UTP computer partner
- 1x UTP Wifi-toegangspunt
- 1x UTP Smart blablabla
- 1x UTP ...
Idealiter steek je de UTP-bekabeling in buizen met gladde binnenwand(geen geribbelde preflex) zonder scherpe bochten zodat je binnen 30 jaar de boel kan vervangen door andere technologie. (Ik spreek uit ervaring, ik heb oude telefoniekabels vervangen door UTP en was blij dat de buizen binnenin glad waren zodat de UTP-kabel er vlot doorging. )
Omdat het netwerk van Telenet een zootje van alles is. Ze sturen FM-radio, analoge tv, digitale tv, internet en telefonie via een hele boel verschillende frequenties en signalen. De NIU scheidt deze signalen.Timmos schreef:Alsook, waarom heeft Telenet 2 apparaten nodig in de basisopstelling: zowel een NIU als modem?
Neen, je hoeft telefonie of televisie niet meer bij je internetprovider te nemen. Televisie kan via internetstreaming zoals Netflix en telefonie via VoIP.Timmos schreef:Heb ik eigenlijk nog een klassieke telefoonlijn nodig? Zou ik best meteen voor IP telefonie gaan of niet?
Denk niet aan minimum-oplossing, die fout mag je niet maken. Je begint aan een nieuwbouw, je moet vandaag plannen maken voor de rest van je leven. Netwerk-aansluitingen zijn vandaag even belangrijk als stopcontacten. Elke UTP-kabel die je vandaag te weinig legt, zal je later extra geld kosten aan adapters en bakjes om signalen draadloos of via elektriciteitsbekabeling door te sturen.Timmos schreef:Ik zou vooral willen weten hoeveel UTP's ik minimaal dien te trekken
Je mag ook de fout niet maken dat je je nieuwbouw ontwerpt volgens de richtlijnen van Telenet en binnen 20 jaar vaststelt dat de bekabeling niet in orde is voor een overstap naar een andere provider.
Informeer je dus zowel over de bekabeling bij Telenet: In de kabelbrochure van Telenet vind je de nodige informatie: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... ocumenten/
Maar kijk ook eens de informatie voor architecten na op http://www.proximus.be/bouwen
OK bedankt. Ik kom van de situatie waarin mijn Belgacom modem in de living staat, en dus is de TV decoder en PC meteen aangesloten daarop - ik stond er dus niet meteen bij stil dat deze op een apart netwerk zitten. Aangezien de Telenet modem in de garage komt, moet ik dus wel aparte UTP-kabels leggen. Als ik er dan nog eens telefonie bij doe, zit ik al aan 3.
Ik denk dat ik het volgende ga doen:
Living TV-hoek: van 1 naar 4 UTP (data + data + data + telefonie)
Living bureau: van 1 naar 2 UTP (data + data)
Living elders: van 0 naar 1 UTP (telefonie)
Alle slaapkamers: van 1 naar 2 UTP (data + telefonie)
Inkomhal: blijft op 1 UTP (telefonie)
Nog 1 vraagje: Telenet decoder heeft ook UTP nodig voor interactiviteit. Wat wordt hieronder verondersteld, en alsook: is dit een dataverbinding of toch nog een ander netwerk? (zoals TV bij belgacom op een apart netwerk zit?) M.a.w., kan deze UTP in een normale (data)switch worden gestoken waar ook een PC, PS4, ... op aangesloten is?
Ik denk dat ik het volgende ga doen:
Living TV-hoek: van 1 naar 4 UTP (data + data + data + telefonie)
Living bureau: van 1 naar 2 UTP (data + data)
Living elders: van 0 naar 1 UTP (telefonie)
Alle slaapkamers: van 1 naar 2 UTP (data + telefonie)
Inkomhal: blijft op 1 UTP (telefonie)
Nog 1 vraagje: Telenet decoder heeft ook UTP nodig voor interactiviteit. Wat wordt hieronder verondersteld, en alsook: is dit een dataverbinding of toch nog een ander netwerk? (zoals TV bij belgacom op een apart netwerk zit?) M.a.w., kan deze UTP in een normale (data)switch worden gestoken waar ook een PC, PS4, ... op aangesloten is?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Bij Belgacom had je vroeger aparte aansluitingen op de b-box modems voor internet en voor tv. Je kon dus geen computer en tv-decoder samen aansluiten op één switch. Bij de b-box 3 modems is dit niet meer het geval, daar heb je gewoon 4 LAN-poorten die zowel voor internet als voor tv kunnen worden gebruikt en als je meer poorten nodig hebt kan je dus een normale switch gebruiken voor zowel internet als tv. De b-box modem zorgt ervoor dat het internet en tv-verkeer over de juiste VLAN wordt gestuurd.
Bij Telenet dient de UTP-aansluiting op de decoder enkel voor de interactieve diensten, bv. programma's op aanvraag. Anders dan bij Belgacom zitten de tv-zenders (zowel de analoge als de digitale) daar allemaal voortdurend op de coax-kabel (op verschillende frequenties). Zelfs programma's die zijn aangevraagd via de UTP-kabel worden vervolgens ook uitgezonden op een frequentie op de coax-kabel. Je dient dus voor elk tv-toestel ook zeker een coax-kabel te voorzien (waar een wandcontactdoos met TV en FM-aansluiting op komt). Indien je muziekinstallatie op een andere plaats staat dan je tv, kan het nuttig zijn om daar ook een coax te voorzien (voor FM-radio via de kabel). De UTP-bekabeling voor internet en interactieve tv mag net als bij Belgacom ook worden gecombineerd met één switch.
In tegenstelling tot de UTP-bekabeling voor internet en tv, is telefonie dan weer wel iets helemaal anders. Zowel bij Belgacom als bij Telenet zijn dit immers nog steeds gewone analoge telefoonlijnen waar je een analoog telefoontoestel op aansluit. Een UTP-kabel (met 2 x 4 draden) is dan ook niet verplicht, een gewone telefoonkabel (met 1 x 2 draden) volstaat reeds. Toekomstgericht kan het echter wel interessant zijn om hier UTP-kabel voor te gebruiken. Je weet immers niet op voorhand hoe lang dat systeem met analoge telefoonlijnen nog zal worden gebruikt en wat er nadien in de plaats zal komen.
Bij Telenet dient de UTP-aansluiting op de decoder enkel voor de interactieve diensten, bv. programma's op aanvraag. Anders dan bij Belgacom zitten de tv-zenders (zowel de analoge als de digitale) daar allemaal voortdurend op de coax-kabel (op verschillende frequenties). Zelfs programma's die zijn aangevraagd via de UTP-kabel worden vervolgens ook uitgezonden op een frequentie op de coax-kabel. Je dient dus voor elk tv-toestel ook zeker een coax-kabel te voorzien (waar een wandcontactdoos met TV en FM-aansluiting op komt). Indien je muziekinstallatie op een andere plaats staat dan je tv, kan het nuttig zijn om daar ook een coax te voorzien (voor FM-radio via de kabel). De UTP-bekabeling voor internet en interactieve tv mag net als bij Belgacom ook worden gecombineerd met één switch.
In tegenstelling tot de UTP-bekabeling voor internet en tv, is telefonie dan weer wel iets helemaal anders. Zowel bij Belgacom als bij Telenet zijn dit immers nog steeds gewone analoge telefoonlijnen waar je een analoog telefoontoestel op aansluit. Een UTP-kabel (met 2 x 4 draden) is dan ook niet verplicht, een gewone telefoonkabel (met 1 x 2 draden) volstaat reeds. Toekomstgericht kan het echter wel interessant zijn om hier UTP-kabel voor te gebruiken. Je weet immers niet op voorhand hoe lang dat systeem met analoge telefoonlijnen nog zal worden gebruikt en wat er nadien in de plaats zal komen.
Laatst gewijzigd door nickz 03 feb 2016, 13:43, in totaal 1 gewijzigd.
- raf1
- Elite Poster
Dit is een apart netwerk dat een IP-adres moet krijgen van de Telenet-modem. Een rechtstreekse aparte UTP-kabel per netwerktoestel is steeds aan te bevelen.Timmos schreef:Telenet decoder heeft ook UTP nodig voor interactiviteit. Wat wordt hieronder verondersteld, en alsook: is dit een dataverbinding of toch nog een ander netwerk? (zoals TV bij belgacom op een apart netwerk zit?)
Als je in de tv-hoek telefoon, TV decoder, PC/spelconsole/NAS/SmartTV/ wil aansluiten kom je er niet met 4 UTP-kabels...
tenzij je daar weer een switch bijplaatst...
OK, maar... zal het werken als ik decoder en PC in dezelfde switch steek? Zoals de reactie boven jouw reactie aangeeft, zou dit moeten werken. D.w.z. dat zowel PC als decoder op hetzelfde netwerk zitten, toch?raf1 schreef:Dit is een apart netwerk dat een IP-adres moet krijgen van de Telenet-modem. Een rechtstreekse aparte UTP-kabel per netwerktoestel is steeds aan te bevelen.
Mja, ik kan toch moeilijk mijn muur volzetten met UTP's? Ik neem aan dat van zodra je meer dan 4 UTP's nodig hebt in hetzelfde netwerk, je een switch gebruikt. Ik neem dit ook maar als voorbeeld natuurlijk. Er komt wellicht geen telefoon in de TV-hoek dus ik zou dan 4 data-UTP's hebben. Voorlopig heb ik enkel Smart TV en een decoder in gedachten. Met 4 UTP's heb ik er dus 2 over.raf1 schreef:Als je in de tv-hoek telefoon, TV decoder, PC/spelconsole/NAS/SmartTV/ wil aansluiten kom je er niet met 4 UTP-kabels...
tenzij je daar weer een switch bijplaatst...
-
- Elite Poster
Inderdaad, zolang je een gewone switch gebruikt (géén router), kan je PC en tv-decoder op dezelfde switch aansluiten, zowel bij Telenet als bij Belgacom. De modem zorgt ervoor dat de tv-decoder het juiste IP-adres krijgt en/of het dataverkeer via de juiste VLAN verloopt. De switch werkt als een verdeelstekker om het simpel te zeggen.
Op plaatsen waar je veel apparaten wil aansluiten gebruik je inderdaad best een switch. Meer dan 4 UTP-aansluitingen op één plaats zou in ieder geval overdreven zijn. De bedoeling is denk ik dat het nog altijd een huis is en geen kantoorruimte
Als je trouwens het Wi-Fi bereik in de living zou willen verbeteren, dan kan je daar een router zetten in AP-modus (of zonder de WAN-poort te gebruiken). Je hebt dan niet alleen een sterker Wi-Fi-signaal, maar ook meteen drie of vier extra LAN-poorten voor je apparaten.
Op plaatsen waar je veel apparaten wil aansluiten gebruik je inderdaad best een switch. Meer dan 4 UTP-aansluitingen op één plaats zou in ieder geval overdreven zijn. De bedoeling is denk ik dat het nog altijd een huis is en geen kantoorruimte

Als je trouwens het Wi-Fi bereik in de living zou willen verbeteren, dan kan je daar een router zetten in AP-modus (of zonder de WAN-poort te gebruiken). Je hebt dan niet alleen een sterker Wi-Fi-signaal, maar ook meteen drie of vier extra LAN-poorten voor je apparaten.
- raf1
- Elite Poster
Goh ja, dat is hoe je het bekijkt. Overal opnieuw contactdozen en switchen bijplaatsen is ook maar stom.nickz schreef:Op plaatsen waar je veel apparaten wil aansluiten gebruik je inderdaad best een switch. Meer dan 4 UTP-aansluitingen op één plaats zou in ieder geval overdreven zijn.
De marktleider in wandcontactdozen Niko heeft trouwens vijfvoudige afdekplaten in hun gamma.

Daarmee plaats je tot 10 UTP-aansluingen op één plaats. http://www.niko.eu/nlbe/niko/artikel/100-76005
OK. Ik versta nu ook Raf zijn antwoord, om decoder te scheiden van LAN. Het is gewoon properder. Om het dan echt proper te doen, en TV van LAN te scheiden, zou dit dan werken:nickz schreef:Inderdaad, zolang je een gewone switch gebruikt (géén router), kan je PC en tv-decoder op dezelfde switch aansluiten, zowel bij Telenet als bij Belgacom. De modem zorgt ervoor dat de tv-decoder het juiste IP-adres krijgt en/of het dataverkeer via de juiste VLAN verloopt. De switch werkt als een verdeelstekker om het simpel te zeggen.
straat - NIU - Modem
Modem - Switch 1 - TV1, TV2, ...
Modem - Router - Switch 2 - PC1, PC2, ...
Modem - TEL1, TEL2, ...
NIU - (COAX) TV1, TV2, ...
Ik beheer het liefst mijn netwerk zelf en aangezien de modem van Telenet is dichtgetimmerd, zou ik mijn eigen router er willen tussen plaatsen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 46 keer
Gewoon een Mikrotik router plaatsen, dan heb je de aparte switchen niet nodig.
Ik heb volgende UTP aansluitingen voorzien in onze nieuwbouw:
- TV / woonkamer: 4 x UTP - 1 x coax
- bureau: 2 x UTP
- woonkamer / keuken: 1 X UTP voor wifi AP (poe, bovenaan tegen plafond)
- buiten: 1 x UTP voor wifi AP
- Kinderkamers 1,2 en 3: 2 x UTP - 1 x coax
- masterbedroom: 2 x UTP - 1 x coax
- overloop / nachthal: 1 x UTP voor wifi AP
- garage: 1 x UTP
- Kelder 1: 2 X UTP
- Kelder 2: 2 x UTP
Alles mooi afgepatcht op patchpaneel in een wandkast. Telefonie heb ik nergens specifiek voorzien. Mijn DECT station staat in de kelder op de patchkast en dekt het hele huis. Kan de UTP's desnoods voor telefonie gebruiken.
Ik heb volgende UTP aansluitingen voorzien in onze nieuwbouw:
- TV / woonkamer: 4 x UTP - 1 x coax
- bureau: 2 x UTP
- woonkamer / keuken: 1 X UTP voor wifi AP (poe, bovenaan tegen plafond)
- buiten: 1 x UTP voor wifi AP
- Kinderkamers 1,2 en 3: 2 x UTP - 1 x coax
- masterbedroom: 2 x UTP - 1 x coax
- overloop / nachthal: 1 x UTP voor wifi AP
- garage: 1 x UTP
- Kelder 1: 2 X UTP
- Kelder 2: 2 x UTP
Alles mooi afgepatcht op patchpaneel in een wandkast. Telefonie heb ik nergens specifiek voorzien. Mijn DECT station staat in de kelder op de patchkast en dekt het hele huis. Kan de UTP's desnoods voor telefonie gebruiken.
-
- Elite Poster
Dat kan je doen, het enige nadeel is dat je dan geen media van je andere apparaten (bv. PC) kan streamen naar je Digicorder.
De modem van Telenet is inderdaad 'dichtgetimmerd', maar toch kunnen er heel wat instellingen worden aangepast via Mijn Telenet:
De modem van Telenet is inderdaad 'dichtgetimmerd', maar toch kunnen er heel wat instellingen worden aangepast via Mijn Telenet:
- Wi-Fi: aan/uit (persoonlijke Wi-Fi, homespot of alles), frequentie (2.4 GHz en/of 5 GHz), standaard, kanaal, kanaalbreedte, beveiliging (SSID, zichtbaarheid, beveiligingsprotocol, encryptie, wachtwoord)
- MAC-filtering
- WPS
- LAN-subnet
- IP- en MAC-adressen bekijken van modem en verbonden toestellen
- IPv4 Firewall: blokkeer gefragmenteerde IP pakketten, firewall bescherming aan/uit, UPnP, DMZ adres
- IPv4 Port Forwarding
- IPv6 Firewall: blokkeer gefragmenteerde IP pakketten, firewall bescherming aan/uit, UPnP
- IPv6 Firewall Rules
-
- Elite Poster
Met een Mikrotik kan je dat wel ...nickz schreef:Dat kan je doen, het enige nadeel is dat je dan geen media van je andere apparaten (bv. PC) kan streamen naar je Digicorder.
http://tbruylan.blogspot.de/2014/06/tel ... na-op.html
(wie gebruikt dat trouwens? ... ik heb dat aan de praat gekregen, maar dan mijn config herdaan omdat ik alles via andere apparaten stream naar mijn TV)
-
- Elite Poster
In de garage: ik werk daar vooral aan mijn fiets en heb daar wel eens laptop staan, altijd liever bekabeld als het kan.
Kelder 1: speelkelder voor de kinderen met playstation, tv en mediacenter (is ook de plaats waar de patchkast staat)
Kelder 2: hangt momenteel een RPI aan met watersensor
Voor elke verdieping 1 AP (1 op gelijkvloers was niet voldoende), en 1 buiten om bereik te hebben tot vanachter in mijn tuin.
Kelder 1: speelkelder voor de kinderen met playstation, tv en mediacenter (is ook de plaats waar de patchkast staat)
Kelder 2: hangt momenteel een RPI aan met watersensor
Voor elke verdieping 1 AP (1 op gelijkvloers was niet voldoende), en 1 buiten om bereik te hebben tot vanachter in mijn tuin.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik heb de thread niet volledig gelezen al zag ik soms staan 1 UTP... persoonlijk trek ik ze altijd per twee (in één Nico aansluiting kan je twee RJ45 pluggen steken). In multimedia punten (zoals je TV, stereo, ...) beveel ik steeds aan 4 kabels te leggen wat normaal voldoen is (bv TV, decoder, audio-stream, gameconsole), zoniet kan je er 6 leggen (vraagt dan 3 wandcontactplaatsen).
Wat telefonie betreft... daar gebruik je eveneens gewoon UTP voor (aan je toestel en in de patchkast heb je verloop kabeltjes van RJ45 - RJ12).
Wat telefonie betreft... daar gebruik je eveneens gewoon UTP voor (aan je toestel en in de patchkast heb je verloop kabeltjes van RJ45 - RJ12).
-
- Elite Poster
Ik heb ze overal ook dubbel getrokken, behalve aan mijn AP's, 2 netwerkkabels op 2.45 m hoogte is nu ook niet nodig
. In de garage had ik nog een enkele kabel liggen en heb die dan maar getrokken