LED hanglamp / strip

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Hoi,

Iemand ervaring met het kopen van lichtarmaturen op internet?
Ik woon in een klein appartement en zou mijn eettafel willen gebruiken als 'werktafel'. Nu hangt daar een lichtarmatuur boven met spaarlampen: dit geeft véél te weinig licht voor comfortabel te kunnen lezen/werken.

Ik had gedacht om een soort hanglap te installeren met een LED strip in. Iets in deze genre:
http://www.rietveldlicht.nl/fotos/groot/88733.jpg

Iemand ervaring in deze? Het zou uiteraard vooral véél licht moeten geven.
Ik vind het zo moeilijk om dit op internet te kopen, gezien je het wattage/lichtsterkte niet kan beoordelen. Tevens zou de lichtkleur wit moeten zijn, maar voor gezelligheid (het is tenslotte ook een eettafel) moet het dan weer warm-wit zijn.

Iemand hier ervaring mee? Wat zou ik mij best kunnen kopen?

In de gewone winkels zie ik wel voorbeelden, maar daar heb ik dan weer het gevoel dat ik teveel betaal tov webshop.

Kan iemand die hier ervaring mee heeft even zijn licht op laten schijnen?

Tnx,
Pieter
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Je kan natuurlijk altijd gaan kijken in de winkel, de referentie opschrijven en bestellen op het net. Persoonlijk vind ik dat not done maar goed.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat LED-armaturen betreft: alleen al aan verzending ga je wel wat kwijt zijn :).
Verder zal je idd moeten kiezen tussen warm-wit en koud-wit :), al kan je het ook uitdrukken in kleurtemperatuur:
Afbeelding

Maar waarom zou je niet gewoon de lampen in uw bestaande armatuur vervangen door goede spaarlampen of LED-lampen?
Zowel voor E14, E27 als GU10 zijn er prima spaar- dan wel LED-lampen te vinden.
Volgens mij zijn spaarlampen nog iets zuiniger dan LED-lampen (in het betaalbare segment), maar LED-lampen geven natuurlijk meteen "vol"licht, terwijl spaarlampen moeten "groeien" van 80% naar 100%.
LED-lampen gaan dan weer sneller kapot. Ik heb veel meer LED lampen die binnen het jaar hoekje om zijn dan spaarlampen. Vermoedelijk omdat spaarlampen gewoon al op punt staan, terwijl LED nog relatief "nieuw/jong" is.

Ik heb persoonlijk goeie ervaring met:
- E14/E27 spaarlampen: Philips Tornado T2
- GU10 spaarlamp: Megaman ESL spirax 11W-GU10, spiraal
- E14/E27 Philips LED
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

In de winkel is het nog moeilijker te beoordelen hoeveel licht het geeft.

Je moet eigenlijk kijken naar de specs...
1) Stralingshoek -> hoe breder hoe meer er van je kamer verlicht wordt, maar hoe minder "fel" het is.
2) Wattage -> Vaak een heel snelle en simpele manier om te berekenen of het voldoende licht is.
Gloeilamp>LED = /9, halogeen>LED = /4, spaarlamp>LED = /1.5 (conservatieve berekening die heel vaak goed loopt)
Als alternatief kun je ook kijken naar lumen, dit geeft de exacte lichtrendement.
3) Lichtkleur-> Uitgedrukt in graden Kelvin. Warm wit is tussen 3000 en 4000K (opgelet: warm wit -> je moet nog 15-20% bij de wattagen bijtellen omdat het een minder efficiente kleur is dan gewoon puur wit)

Ik weet niet hoeveel de lamp kost die je gevonden hebt, maar ik weet wel dat elke keer als ik lampen zie die op voorhand voorzien zijn van LED een fortuin kosten. En terwijl een gelijkaardige armatuur veeel minder kost. Dit soort design is natuurlijk LED-only, Maar als je een beetje handig bent kun je het zelf ook maken voor minder dan 20€ (met nog meer licht) :)
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Wij hebben boven onze eettafel de Bopp Leds Go XXL hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Minimalistisch design en de 6 leds geven een fel warm wit licht.

Gekocht in de plaatselijke elektrohandel evenwel.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

cyberbozzo schreef:Ik vind het zo moeilijk om dit op internet te kopen, gezien je het wattage/lichtsterkte niet kan beoordelen.
Dat is wel mogelijk, maar dan moet je eerst nauwgezet jouw lichtbehoefte berekenen. Het gaat om een werktafel, dus volg je best de internationaal vastgestelde normen voor lichtsterkte op de werkplek: NEN-EN 12464-1
Kort samengevat, voor gewone kantoortaken moet er minstens 500 lux op de werktafel vallen, voor technisch tekenen of naaiwerk 750 lux.

Je zal dus de lichtsterkte(=lux) moeten berekenen. Dit is relatief eenvoudig te bepalen als je de afstand van de armatuur tot de tafel, de oppervlakte van de tafel en de lichtstroom(=lumen) van de lamp kent. https://lichtkabinet.wordpress.com/tech ... gssterkte/

Stel dat een lamp met een lichtstroom van 1000 lumen centraal op 1 meter boven een tafel van 2 m² hangt, dan mag je er van uitgaan dat er maximum 500 lux op de tafel valt. (1000 lumen/ 2 m² = 500 lumen/m² = 500 lux) Er valt ook licht naast de tafel en op de muren, dus die 500 lux is in werkelijkheid vaak een stuk minder, voor een perfecte berekening zijn er ingewikkeldere formules en software zoals DIALux.
Maar opgelet, als de lamp verder hangt, dan neemt de lichtsterkte exponentieel af! Bij 1,20 meter boven diezelfde tafel, heb je slechts 347 lux meer of als de lamp tegen het plafond plakt(2 m hoogte) valt er in het beste geval nog 125 lux op de tafel.

Als je over de hele oppervlakte van de tafel 750 lux wil hebben zal je dus een zeer straffe langwerpige lamp moeten kopen. Je zal dus eerder richting 3000 lumen of 30 Watt LED moeten zoeken of meer. Misschien zijn T5 of T8 buislampen dan toch een goedkopere optie om je werkplek te verlichten.
Je kan dan later nog steeds beslissen om een bestaande T8-armatuur te upgraden naar T8 LED-buis.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

lamp en licht heeft ook een mooi aanbod.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Bij de winkel die je vernoemt, Rietveld, heb ik al een hanglamp besteld (geen led ) en dat is zonder problemen verlopen

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Rietveldlicht ziet er een goeie webshop uit. Binnenkort eens een bestelling plaatsen. Ben uitgekeken op m'n lelijke lamp in de keuken en in m'n living :p

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
sanderd17
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Indien je LEDs aan je eettafel wil installeren, dan moeten ze waarschijnlijk ook dimbaar zijn (een goede werktafel is veel te fel verlicht om aan te ontbijten). Dan moet je wel opletten voor de dimmers. Er zijn dimbare LEDs, en LED dimmers, maar niet alle dimmers werken met alle combinaties van LED lampen. Sommige vereisen een specifiek wattage van de LEDs, of een specifiek aantal LEDs.

Daarnaast hebben veel LED lampen vaak nog een kleurprobleem. Het gemiddelde kleur is wit (of warm wit), maar door de smallere frequentieband (zeker in vergelijking met daglicht, maar ook met de oude gloeilampen en huidige halogeenlampen) zijn sommige kleuren niet goed zichtbaar. Dit is niet zo belangrijk voor de meeste taken, maar als je werkt met kleuren (design, kunst, ...) dan kan dit wel een verschil maken. Slechtere LEDs hebben een smallere frequentie, zo heb ik al LEDs gezien waar iedereen er groen-grijs uit zag (en we allemaal een beetje mottig werden).

Afbeelding

Als je LEDs wil bestellen moet je (vooral bij de goedkopere) ook letten op de voeding. Sommige voedingen worden niet genoeg afgevlakt, waardoor je een flikkering kan krijgen op 50Hz. Op zich niet zo erg, tot je het combineert met een andere flikkering (zoals een scherm of camera), en je zo een stroboscoop effect creëert.

En als laatste puntje heb je nog de koeling. Als een LED te warm wordt, dan verkort de levensduur gevoelig. Als de warmte niet naar buiten kan, of de behuizing te warm wordt om vast te houden, dan mag je er zeker van zijn dat de levensduur niet lang zal zijn. Er zijn verschillende manieren om warmte af te voeren. Zoals metalen behuizingen met koelvinnen, of luchtgaten die rechtstreeks langs de LEDs passeren en door de warmte van de LEDs zelf een luchtstroom creëren.

Als je meer wilt weten over LED (voornamelijk elektrisch gezien), kijk dan ook eens op dit youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/bigclivedotcom/videos . Er worden tamelijk wat LEDs gedissecteerd en commentaar gegeven op de kwaliteit van voeding en thermische eigenschappen.

Als je LEDs koopt moet je je zeker informeren over al die zaken. Ofwel door ze in de winkel te testen, ofwel door er verschillende te bestellen en de optie te houden om ze kosteloos terug te brengen. Het verschil tussen vervangingen van bestaande lampen (met GU10 of Edison connectors), of het plaatsen van nieuwe armaturen uitsluitend voor LEDs is een voornamelijk esthetische keuze. In beide categorieën is er goede en slechte kwaliteit te vinden, en prijs is niet altijd een indicatie van kwaliteit.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ivm kleurprobleem: alles hangt af van CRI-waarde van de LED. Hoge CRI-lampen kosten wel stukken van mensen, maar heeft betere kleurweergave dan daglicht in België. (we hebben altijd grijs weer). Ook heb je geen grafiek van daglicht wit lampen (diegene die ik het liefst gebruik eigenlijk)

Verrassend genoeg hebben de LED-lampen van Action (warm-wit GU10) een van de beste kleurweergaves van alle lampen dat ik getest heb. Zelfs beter dan die van Osram bv.

BTW: over bigclive, die speelt inderdaad enorm veel met LED's, maar vooral met de ultragoedkope brol-LED's. Hij zoekt ze speciaal op om entertainment video's te maken ^^
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik bevestig wat Dima zegt... De Action ledlampen, en niet alleen de GU10 geven hier een zeer aangenaam licht binnen. Ook zit de frequentie daar blijkbaar heel goed. Bij andere ledlampen als je heel snel je handen onder het licht zwaait heb je een soort strobo effect. Bij de lampen van de action helemaal niet.
sanderd17
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Dima_2005 schreef: BTW: over bigclive, die speelt inderdaad enorm veel met LED's, maar vooral met de ultragoedkope brol-LED's. Hij zoekt ze speciaal op om entertainment video's te maken ^^
Spelen met brol is een manier om de problemen te ontdekken. En soms zijn er echt wel kwaliteitsvolle LEDs tussen die brol. Het leert je in ieder geval dat een 5W LED niet gelijk is aan een andere 5W LED.

En wat de kleur betreft, er zijn ondertussen inderdaad al goede LEDs te vinden. Maar doordat er nog steeds LEDs zijn met een slechte kleur blijft het uitkijken om de goede te vinden.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Heb recent al wat oudere plafondarmaturen met hallogeenstaaflampen (150-400W) omgebouwd met inbouw van hoge luminositeit LED-panelen (http://www.xinelam.com/led-aluminum-panel.html). We hebben nu ombouw 30*30cm LED-armaturen met een lichtopbrengst van 2500 en 5800 Lm (RX-ALF5050-25-3030 en RX-ALF5050-16-3030) voor een verbruik van respectievelijk 25W en 58W. Levensduur van de panelen is > 40.000 uren, hetgeen wil zeggen bij 10u gebruik per dag > 10 jaar toekomt, de Chinese fabriek geeft zelf 3 jaar garantie. De panelen zijn waterdicht, dimbaar en ook in andere maten/vormen te verkrijgen. De kostprijs voor deze panelen lag (BTW inbegrepen) op 35 dollar en 65 dollar respectievelijk voor het 25W en 58W paneel. Hier komt nog enkele dollars per paneel voor verzending door DHL (levering binnen 5-7 dagen) bij en eventueel douanekosten (is bijna niets bij bestelling onder de 150 euro). Heb hier in België Meanwell LED-drivers besteld aan 15-25 euro/stuk, waarmee ik voor 50-100 euro per paneel (en wat knutseluren) rond was.

De panelen heb ik rechtstreeks in de Chinese fabriek besteld, vriendelijke en geduldige dame die me zeer professioneel met al mijn vragen geholpen heeft en zelfs nog mails nastuurde om te checken of de zending probleemloos was aangekomen. Je moet wat geduld hebben voordat alles aankomt, maar als je alles rustig plant heb je een correcte afhandeling bij bestelling rechtsreeks in de fabriek...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Grigri schreef:Heb recent al wat oudere plafondarmaturen met hallogeenstaaflampen (150-400W) omgebouwd met inbouw van hoge luminositeit LED-panelen
Nou, als je tijd hebt om daar wat meet uitleg over te schrijven? Graag!
(mss beter in een apart topic)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”