Nieuwe kabelmodems kunnen 10Gbps bieden via coaxkabel

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer
Provider

CableLabs heeft de eerste vijf modems gecertificeerd die gebruikt kunnen worden met de DOCSIS 3.1-standaard. Deze nieuwe standaard maakt coax-netwerken nog sneller en daarmee is een downloadsnelheid van 10 Gbps en een uploadsnelheid van 1 Gbps haalbaar. Daarmee weet de coaxkabel de innovatie van glasvezel goed bij te houden.

In veel landen, waaronder in Nederland, worden op dit moment massaal glasvezelnetwerken aangelegd omdat dit het internet nog sneller moet maken in de toekomst. In theorie klopt dat ook wel, zeker voor verbindingen tussen datacenters is glasvezel de beste keuze. Voor verbindingen naar woonhuizen toe is glasvezel misschien wel een beetje overdreven.

De nieuwe DOCSIS 3.1-standaard is in staat om via de normale coax-kabel, waarmee veel mensen televisie kijken, een internetsnelheid te halen van 10 Gbps down en 1 Gbps up. Dat is echt ontzettend snel en vele malen sneller dan de verbindingen die op dit moment worden aangeboden in Nederland. De grootste kabelprovider van ons land is Ziggo en dat bedrijf biedt een verbinding van maximaal 200 Mbit/s down, met de nieuwe DOCSIS 3.1-specificatie kan de snelheid dus nog 20 keer sneller worden.

Het moederbedrijf van Ziggo, Liberty Global, is al druk bezig met het testen van de nieuwe specificatie. Ook zijn er al nieuwe producten in ontwikkeling en mogelijk zullen de eerste Ziggo-klanten dit jaar nog over gaan om DOCSIS 3.1. Het zal waarschijnlijk nog wel enkele jaren gaan duren voordat alle klanten over zijn op DOCSIS 3.1. Er hangt namelijk een flink kostenplaatje aan want veel apparatuur moet worden vervangen in het Ziggo-netwerk, maar ook bij de mensen thuis moeten nieuwe kabelsmodems geplaatst worden.

Behalve hogere snelheden biedt DOCSIS 3.1 ook iets anders, iets waar Ziggo minder blij van zal worden. Ziggo kan in theorie ook andere providers toegang geven tot zijn netwerk via DOCSIS 3.1, iets waar de Nederlandse politiek al jaren voor pleit. Ziggo heeft tot op heden nog geen plannen bekendgemaakt over de uitrol van de nieuwe specificatie.
Bron: http://www.techzine.nl/nieuws/42672/nie ... kabel.html

Zijn die nieuwste modems van Telenet met 802.11ac ook al DOCSIS 3.1 ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer
Provider

Ze hebben zeker EuroDocsis 3.0, maar ik denk dat het nog lang zal duren voordat Telenet deze snelheden haalt. Ze hebben momenteel al moeite met de huidige snelheden te behouden tijdens de piekuren. Maar als ze het wel doen en ze prijzen zich degelijk dan zal vdsl2 niet veel meer gebruikt worden vrees ik waardoor Telenet in een monopoliepositie komt te zitten, ze zijn wel verplicht zijn hun netwerk te delen dus zo'n groot probleem zal dat wel niet geven hoop ik.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Telenet zou nu al Belgacom kunnen doodknijpen, mochten ze dat echt graag willen.
TN kan "iedereen" 200Mbps aanbieden, Belgacom kan enkel de happy few 100Mbps aanbieden.

Waarom dat Telenet dat niet doet? Misschien is hun backbone netwerk onvoldoende om zoveel klanten toe te laten?
Dus investeren om 10Gbps aan te bieden, is momenteel gewoon absurd.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer
Provider

Tenzij Telenet ons allemaal aan het voorliegen is, is hun backbone netwerk inderdaad niet sterk genoeg. Maar Telenet is net zoals alle bedrijven alleen geintresseerd in winst, met hoge nummertjes de klanten lokken in ruil voor slechtere service, stabiliteit, ... Ik denk dat 80% van de mensen die Whoppa hebben niet eens zouden merken als ze hun een week op 100 mbit/s zetten. Maar ze betalen wel "de premium" voor de hogere snelheid. Is een klantvriendelijke ISP illegaal ofzo? Als ik een paar miljoen op overschot had wist ik wat doen, een VZW isp starten met als doel de algemene internetkwaliteit ( en eventueel tv en voip telefonie ) in België verbeteren.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer
Provider

heist_175 schreef:Telenet zou nu al Belgacom kunnen doodknijpen, mochten ze dat echt graag willen.
TN kan "iedereen" 200Mbps aanbieden, Belgacom kan enkel de happy few 100Mbps aanbieden.

Waarom dat Telenet dat niet doet? Misschien is hun backbone netwerk onvoldoende om zoveel klanten toe te laten?
Misschien in jouw ogen wel, maar zo simpel is het allemaal niet. Niet iedereen moet per se 200Mbps hebben. Ik durf wedden er grote hopen klanten zijn die geen idee hebben hoeveel Mbps ze halen op hun device in het echt. Enkel dat het vlot genoeg is om te doen wat ze willen doen.
De eindsnelheid op de apparaten bij consumenten thuis zal amper verschillen tussen Px en TN, de paar bedrade desktops uitgesloten.
200Mbps is leuk om mee te adverteren, maar gezien de prijzen en limieten lang niet verantwoord om over te stappen van proximus.

Hun prijzen drastisch laten zakken en/of (heel) hoge snelheden zonder limieten bieden tegen huidige prijzen zouden klanten kunnen overhalen om over te stappen. Echter vreet dat eerste aan hun marges en dus winst. En dat tweede vergt veel investering in het netwerk (backbone, ontdubbeling nodes, 1GHz+,..) en investeren kost geld en vreet ook aan de winstmarges.
En Telenet/aandelhouders willen geld zien. En blijkbaar is de huidige situatie daar vrij goed in.

EDIT te traag. :-( (en dat op een Telenet connectie!) :lol:
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Regelmatig plug ik mijn laptop in op een netwerk. Kabeltje inpluggen, DHCP zijn werk laten doen en tada : 1Gbit verbinding. En dan bedoel ik echt wel : ik heb 1Gbit naar binnen en naar buiten, dus niet puur afgaande op wat Windows me zegt. En eerlijk : ik merk daar geen jota van of ik surf, mail of skype aan 1Gbit (datacentra), 100Mbit (Mobistar), 70Mbit (Proximus) of 30Mbit (Proximus bij ouders). Als je begint met downloaden etc, dan zal je pas het verschil merken!

Onnodig te zeggen dat het 1Gbit netwerk zit in een datacenter vermoed ik? :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer
Provider

Ik heb gewoon 1Gbit op men bureau ... naar binnen en naar buiten. En daarvoor moet ik niet in een datacenter gaan zitten ;-). Maar zoals je zegt, voor gewoon "werk" merk je dat niet.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer
Provider

Die laatste nieuwe is dus enkel DOCSIS 3.0 geen 3.1
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=46122
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

heist_175 schreef:Telenet zou nu al Belgacom kunnen doodknijpen, mochten ze dat echt graag willen.

En misschien omdat niet iedereen een snelheidsfetish heeft van zijn breedbandlijn. De meerderheid haalt een degelijke snelheid op VDSL, dat niet iedereen 100Mbps haalt weet iedereen intussen ook wel al (en dat is gelukkig steeds eenvoudiger te controleren voor een overstap). Dus zelfs al zou men zeer hoge snelheden kunnen aanbieden, dat zou nog niet het doodsvonnis betekenen van Belgacom. Voor de modale gebruiker (meerderheid) is 30, 50, 70, 100Mbps voldoende. Komt daar nog bij dat het een slechte zaak zou zijn moest Telenet alle andere uit de markt spelen, vooral voor de consument.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer
Provider

MClaeys schreef:Komt daar nog bij dat het een slechte zaak zou zijn moest Telenet alle andere uit de markt spelen, vooral voor de consument.
En ook voor telenet zelf hoor.
Ze zitten nu in een zeer comfortabele duopolie positie met gunstige regeltjes en een markt die groeit op het tempo dat zij bepalen en niet andersom.

Alle anderen uit de markt spelen zou betekenen dat ze:
1) Een monopolie positie krijgen (in Vlaanderen althans) waardoor de regels aangescherpt zullen worden en vroeg of laat de markt weer zal moeten opengebroken worden.
2) Slachtoffer zullen worden van hun eigen succes als hun klantenbestand zowat verdubbelt op korte tijd. Dat kan hun netwerk nu al niet aan laat staan met nog hogere snelheden dan nu.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Genomen dat volume enzo ongeveer elke 18 maand verdubbelen, hebben we nog wel effe alvorens de 3.0 limiet gehaald wordt (max een 1700 mbps afhankelijk van het aantal channels; zie wikipedia). Tegen dan zijn die gedeployde routers toch alweer aan vervanging toe. Tegelijk zullen 3.1 toestellen niet de goedkoopste zijn, en dus totaal overbodig op een lijn die op dit moment max 200mbps trekt.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Voor vele mensen speelt ook de prijs. En die ligt bij Proximus toch nog een stuk lager in vele gevallen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer
Provider

Inderdaad in mijn geval ben ik ook daarom bij Proximus, en heb ik die extra hoge snelheden niet van doen.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”