SQL op coderdojo niveau

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Hey UB'ers

Mijn zoon wil graag met Scratch met een database werken. Op zich wel interessant, omdat hij zo leert hoe een database werkt, maar ik denk niet dat scratch bijvoorbeeld een acces bestand kan aanspreken?

Kern van de vraag, hoe leer een kind het leukste enkele SQL query's aan? (select en insert zijn in principe al voldoende).
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

hoi,

voor spellen wordt meestal de "variables" gebruikt in scratch om eg de richting van je sprite te bepalen...je score.... aantal levens...

je kan ook "list" gebruiken... en dan kun je idd insert/delete/select doen met die "lijst"... een 1dimensionele tabel
http://wiki.scratch.mit.edu/wiki/List .. bijv een "winkelkarretje" (webshop) met allerlei attributen(sprites) die ze kunnen bewegen op't scherm in dat fysiek karretje

we hebben ook ooit project "loto generator" gedaan in scratch... een reeds gekozen cijfer mag niet opnieuw gebruikt worden dus in lijst steken... en zo een reeks van X random gekozen "unieke" cijfers...



Greetz,
Lead Izegem
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Bedankt voor die link skynetbbs,

Perfect,ik wist niet dat scratch 2.0 hier mee uit de voeten kon. Met een eigen blok te bouwen moeten we al ver komen voor een kleine database.

Nogmaals bedankt
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Access is ni het goeie voorbeeld van een database, met alle respect.
Met lists kan je idd al leuk spelen.

Anders, als scratch ermee om kan, moet je ns een simpele mysql ergens installeren.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Veel makkelijker is sqlite, niets te installeren...
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

SQL is passé...t'is "NoSql" tegenwoordig toch? :-)
ik000ike
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 mei 2005, 15:13
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

er is ook een gratis versie van mssql (express) http://www.microsoft.com/nl-be/server-c ... press.aspx
SamSung Galaxy S7 Edge

Base

Software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs , and the Universe trying
to produce bigger and better idiots . So far, the Universe is winning.
Plaats reactie

Terug naar “Development”