ditCh schreef:Niet helemaal on topic, maar toch een vraagje over wassen met regenwater. Heb jij daar nog een speciale filter voor staan? Wij hebben een put van 10000 liter en daar staat zo een Honeywell FF60 filter tussen. Enkel onze toiletten zijn daar op aangesloten. Het probleem is echter dat ons plat dak (geen EPDM) afgelopen zomer nogal veel kleur heeft afgegeven waardoor ons water heel erg geel is (was), we merken de laatste maanden wel dat het aan het beteren is. Als we volgende zomer geen grote verkleuringen zien (het water is nooit helemaal wit volgens mij) willen we de wasmachine dus ook aansluiten (met 3 kinderen draait die hier overuren). Maar dus de vraag was: nog een extra filter? Of andere voorzieningen?
Ik heb een uitwasbare groffilter zitten, maar zo heel veel vuil lijkt die toch niet tegen te houden (ofwel is het water zo proper).
Jouw filter is dus pakken beter, maar aan niet uitwasbare filters daar begin ik niet aan want op den duur ben je meer kwijt dan dat je ermee bespaart.
Verder heb ik in de dakgoten gaas zodat er geen bladeren in kunnen vallen, maar dat is niet de hoofdreden.
Ook in de put een drijvende aanzuigslang, gewoon een lege 5 liter fles als vlotter zodat je niet het vuile bezinksel mee zuigt, denk dat dit het grote verschil maakt, er bestaan zulke systemen kant en klaar maar die zijn vrij prijzig voor wat het eigenlijk maar is.
Ook helpt het een zachte inloop te hebben, zodat je water niet naar beneden stort en en kan woelen als de put wat lager staat.
Dit is te koop maar ook dat is vrij prijzig wat het eigenlijk maar is. Met wat PVC-buis, twee bochten en een stukje dakgoot (extra bladvanger) kan je dit zelf maken. Zelf heb ik dat (nog?) niet.
In de zomer merk je wel dat het water minder proper is. Ook stofzuig ik de put met zo'n waterstofzuiger jaarlijks eens proper als deze toch droog staat, een kleine moeite (kan deze gebruiken, krachtig en lang genoeg om het water tot boven te zuigen dus ik moet er niet eens in kruipen).
Heel soms hebben we last in de stortbak in één van onze toiletten, dan moet ik deze even reinigen.
Zal misschien beter gaan met kraantjeswater, maar ik denk eerder dat het een kwalitatief probleem is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –