Kabel-FM aansluiten op FM-antenne connector

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Hoi,

Ik heb hier een Onkyo HT-R558 staan, die momenteel via de bijgeleverde FM-antenne radio ontvangst heeft. Gezien het ontvangst hier niet zo fantastisch is, had ik liever de coax erop aangesloten. Echter, ander soort plug, lijkt me - de middenpool is een stuk dunner dan je doorsnee coax kabel.

Heeft er iemand enig idee wat voor plugje dat juist is?

Dit is het eigenlijke ding:

Voorbeeld

Dit gaat in de amplifier:
Afbeelding

Dit heb je op de achterkant, kan ik daar gewoon een coax (mits gender-changer) op inpluggen? (haven't tried)
Afbeelding
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Als het goed is, is dit de achterkant van uw receiver :

Afbeelding

Je hebt een gewoon 'TV-RF snoertje' nodig, dat je omgekeerd gebruikt :

Afbeelding

Het vrouwtje in de receiver, het mannetje in de FM radio-aansluiting van uw TV doos (rechts op het voorbeeld) :

Afbeelding
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Negative, dat past niet. (al gecontroleerd) - de pool is net te klein om een std coax plug op aan te sluiten.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Als het die 'Antenne' stekker zoals op de foto is, dan past het wel.
Ik heb dezelfde en daar past een standaard TV snoer op.
Dan moet je eens proberen met een ander TV snoer van een ander merk.
Je moet een vrouwtje hebben waar het middenstuk 'flexibel' is met schuifcontacten of veercontacten, de betere dus.
De vrouwtjes met een vaste ronde mantel in het midden zijn niet goed, die zijn sowieso nooit goed, ook niet voor TV
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Het lijkt me toch dat je dan een van de twee aan't verprutsen bent... ook al is de aansluiting 'werkbaar'. Seems strange om female op female aan te sluiten ;)
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Het komt erop neer dat het 'vrouwelijke' pinnetje in het midden van de kabel OVER het mannelijk pinnetje in jouw receiver moet schuiven.
Je moet goed kijken dat het vrouwelijke pinnetje veert, inkepingen heeft, of veercontacten heeft. M.a.w. het moet kunnen uitzetten.
Er bestaan ook vrouwelijke IEC connectoren met vaste middenpunt. Die zijn niet goed.
Nee, je forceert niks hoor. Zo hoort het.
Het is alleen een beetje verwarrend omdat het mannelijke pinnetje in de receiver eruit ziet als een vrouwtje, omdat er een gaatje in het midden zit.
Ik heb dan ook nooit begrepen waarom ze zoiets maken.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Het is wel degelijk een vrouwtje, hoor. Want een typische FM-antenne kabel is mannelijk... hence.

Ondertussen al eens verder gezocht, en 't komt er precies op neer dat dit een F-type connector is - een F-quick.
Laatst gewijzigd door devilkin 31 dec 2015, 16:51, in totaal 1 gewijzigd.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Nee, die in de receiver is echt een IEC connector, van het mannelijke type.
Zoals ik al zei : er is verwarring omdat er in het midden een gaatje zit.
Vermoedelijk doet men dit om zo'n goedkope kabeltjes mee te kunnen geven als antenne, zo eentje die jij toonde.
Het pinnetje heeft echt de maat van een standaard IEC connector van het mannelijke type.

Tip : goeie IEC connector spannen een beetje, vooral bij het eerste gebruik.
Dit is nodig om eventuele instraling tegen te gaan. Bij aangedraaide f-connectoren heb je dit probleem niet.

Een FM snoer is gewoon een omgekeerd TV snoer. Kijk maar op de tekening op het doosje hierboven.
In het TV doosje zit een vrouwtje, dus je MOET wel een mannetje in de receiver hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

devilkin schreef:Het is wel degelijk een vrouwtje, hoor. Want een typische FM-antenne kabel is mannelijk... hence.
Ik denk dat Sylvester gelijk heeft: op jouw receiver is de FM aansluiting wel degelijk een mannetje (laat je niet misleiden door het gaatje in het pinnetje ...). Hierop past een standard antennekabel (vrouwtje aan de kant van de receiver, mannetje in de Telenet antennedoos).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

Beetje eigen aan Onkyo denk ik. Hier staat ook een Onkyo microketen, met identiek antennetje bijgeleverd. Deze is gewoon gemaakt om een vrouwelijke 75 Ohm IEC-coaxconnector op aan te sluiten, maar dit spant zodanig dat je bij manier van spreken de hele microketen kan optillen met je coaxkabel, dus gewoon moeilijk aan te sluiten/verwijderen, maar eigenlijk is dat net een positieve eigenschap.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Dan heb je een slechte kabel. Je moet er eentje nemen waarvan het pinnetje van het vrouwtje kan uitzetten. Maar hij spant inderdaad wel heel goed.
Dat komt trouwens ook veel voor bij de TV wandcontactdozen (mannelijk pinnetje voor TV aansluiting). Die spannen soms zodanig dat je de doos uit de muur trekt.
Het is niet specifiek iets voor Onkyo. Ik heb hier ook nog een Yamaha en een oude Sony receiver staan. Die hebben allemaal een mannelijk pinnetje met gaatje erin.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nog nooit voorgehad dat je die pin afbreekt? Looks a possibility to me.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Nee in principe kan dat niet.
Om de pin af te breken moet je een zijdelingse beweging maken, en dat gaat niet vanwege de ronde volle massa.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ondertussen heb ik de moeite gedaan en die kabel er eens aangehangen. Zuiver FM ontvangst terug :)

Maar ik blijf erbij: echt 'passen' doet dat ding toch niet. De pin van m'n kabel heb ik wat moeten openwrikken om het ding er rond te krijgen, but hey. it works.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Zoals Sylvester al zei ligt dat wel degelijk aan de stekker van jouw kabel. Sommige van die vrouwelijke IEC-stekkers spannen echt heel hard, zeker als ze nog niet (veel) gebruikt zijn.

Ik ben eigenlijk nooit voorstander geweest van die IEC-stekkers. Vaak zijn deze slecht afgeschermd (enkel een plastic beschermkapje = geen afscherming), ze hebben niet de juiste impedantie van 75 ohm en je hebt tweemaal verlies (eenmaal tussen kabel en stekker en eenmaal tussen stekker en aansluiting).

F-stekkers (de draaistekkers die je voor satellietaansluitingen gebruikt en die o.a. in Amerika ook voor gewone antenneaansluitingen worden gebruikt) hebben deze nadelen niet. De koperen kern van de kabel maakt daar rechtstreeks contact met de aansluiting. Het enige nadeel is dat je voor degelijke F-stekkers een speciale krimp- of compressietang nodig hebt. Er bestaan ook uitvoeringen met schroefdraad die je op de kabel draait, maar die kunnen terug loskomen en de afscherming van de kabel beschadigen. De wandcontactdozen van Integan zelf (de kabelmaatschappij in het Antwerpse) hebben trouwens ook twee F-aansluitingen i.p.v. een mannelijke en een vrouwelijke IEC-aansluiting voor TV en FM.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik zou ook volledig pro zijn, en misschien bij de volgende breekwerken vervang ik wel al die kabeldoosjes in de muur door exemplaren met F connectoren. Ooit eens.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Maar die vind je dus bijna niet, ik heb dat enkel nog maar bij Integan gezien. Qua design zullen die dan weer minder goed passen bij uw andere stopcontacten en schakelaars.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”