Leidingwaterkoeler

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik ben het beu om wekelijks met drinkwater te sleuren en ben op zoek naar een leidingwaterkoeler.
Bij systemen zoals SipWell wordt het water wel gebracht maar zit je nog met een voorraadprobleem.
Een andere oplossing zijn leidingwaterkoelers die naar keuze gekoeld, heet, plat en bruisend water leveren.
Er zijn vrijstaande systemen en inbouwsystemen met een kraan die je bijkomend op het aanrecht plaatst, of met een kraan met aparte tappunten voor leidingwater en gefilterd water die je keukenkraan vervangt.
Heeft er iemand ervaring met dergelijke systemen?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Probleem met die systemen dat voor gewoon huisgebruik het echt niet voordelig is. Je zit met grote aanschafprijs, onderhoud, enz. En de smaak speelt ook een rol. Het smaakt beter dan gewoon leidingwater, maar je hebt waarschijnlijk een favoriet merk van water, vanwege de smaak?

Eigenlijk is het simpelste systeem voor thuisgebruik gewoon een Brita. Reinigt het water goed, en je kan het gewoon in de frigo bewaren als je het koud wilt hebben. Hell: neem 2 Brita's, eentje in de frigo en eentje niet.

Bruisend water gaat de Brita je niet geven, maar alweer: onderhoud, CO2 cartridges, ... zijn het allemaal echt niet waard.

Ook is het belangrijk (ongeacht soort systeem dat je wilt nemen), om ook een waterverzachter te hebben. Want anders gaan al de filers/koelers/... veeeeel sneller verlijten (en dus nog meer onderhoud).

We waren ook een hele tijd beu om met water te sleuren. Maar we hebben het simpel opgelost. We gebruiken 5L flessen van water (die van Delhaize heeft best goede smaak en maar 1.50€ voor 5L). En met zo'n pompje eraan moet je echt enkel om de 2-3 dagen nieuwe fles nemen. Wat goed meevalt. (tov elke dag 2 flessen uit kelder sleuren vroeger).
Ook haal ik water vaak niet meer elke dag/week. Maar koop ik gewoon letterlijk 30 flessen in 1 keer, wat voor een ruime voorraad volstaat voor 1,5-2 maand.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Een waterverzachter hebben we al.
Een SodaStream ook, maar dat is teveel gedoe.
Die Brita's ook trouwens.
De prijs is minder belangrijk, het gaat vooral over comfort.
Je kan die toestellen trouwens ook huren of leasen.
De TCO zou rond 1 euro per dag liggen.
Maar mijn vraag is vooral of er iemand ervaring heeft met deze systemen.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bruiswater: SodaStream (toestel kost €70 - patronen)
-> 60L water kost €14 -> €0.23/L -- Spa kost €061/L -- Everyday kost €0.19/L

Heet water: plaats een keukenboiler onder uw keukengootsteen.

Als je een waterverzachter plaatst, zou ik dat water niet meer drinken.
Dat water zal behoorlijk "zout" zijn.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Op het werk zijn wij van flessen (culligan) overgegaan op hun waterkoelers die gebruik maken van leidingwater.

Tot op heden (1.5 jaar) zeer tevreden over het resultaat. Onderhoud is bij ons opgenomen in de overeenkomst maar is in principe slechts 1x per jaar vereist.

http://www.culligan.be/nl/drinkwatersys ... ingwater_2

mvg
Everything that has a beginning has an end.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Hun FamiliCool systeem is hetzelfde als in de link in de openingspost.
Ze gebruiken dezelfde foto in hun brochure. :-)
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

heist_175 schreef: Als je een waterverzachter plaatst, zou ik dat water niet meer drinken.
Dat water zal behoorlijk "zout" zijn.
Er wordt geen direct zout geintroduceerd in je water. Zout wordt gebruikt om je harsfilter te spoelen....
seagull schreef:Maar mijn vraag is vooral of er iemand ervaring heeft met deze systemen.
Ik heb enkel "ervaring" van een kennis die een professionele installatie heeft laten uitvoeren van 1000€. (door zo'n 13 in een dozijn osmose-waterfilters systemen)
In principe werkte het goed, maar op termijn begon bacteriegroei een rol te spelen bij lange afwezigheid. Daar moest het bedrijf voor langskomen (en zat natuurlijk niet in standaard onderhoudscontract van normaal onderhoud en filterverversing), en moest er extra betaald worden voor een complete reiniging. Na een 2de lange vakantie hetzelfde verhaal, blijkbaar is de watermaatschappij de schuldige voor onvoldoende proper water aan te leveren, iets met buizen enzovoort enzovoort enzovoort. Dan nog iets over extra filters, extra UV-modules, ... Meerprijs: 1000€ om het probleem te verhelpen.
De oplossing was simpel: systeem buitensmijten en opnieuw gebruik maken van flessenwater. Wat uiteindelijk minder kostte op een jaar. Was handiger en geen problemen. Meer nog: de smaak van flessenwater was een pak beter!

En het is vooral de smaak die ertoe doet voor velen, en je zeker niet mag overslaan (voor alle gezinsleden, maar ook bij gebruik voor koffie ed). Ik kan er direct zo de osmose-water uithalen, gewoon kraantjeswater, ... En ik zweer bij gewoon flessenwater te drinken. Vind het gewoon beter smaken. Voor thee en koffie voldoet een Brita (na een filter & verzachter). (koffie met gewoon flessenwater is vies!)
Dat mag je echt niet overslaan. En je zou best een demo vragen dat je eerst bv. een weekje zou mogen testen. Sommige bedrijven geven die kans en je zou er zeker gebruik van moeten maken!
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Wij hebben al een paar jaar deze:
http://www.ecowater.be/nl/producten/det ... filter-cwf

werkt zoals verwacht.
Deze is geinstallerd waar het water binnenkomt voor de ontharder. (ook van Ecowater)

ik heb er geen speciaal positieve of negatieve punten over te zeggen, doet gewoon z'n werk
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

En het is vooral de smaak die ertoe doet voor velen, en je zeker niet mag overslaan (voor alle gezinsleden, maar ook bij gebruik voor koffie ed). Ik kan er direct zo de osmose-water uithalen, gewoon kraantjeswater, ... En ik zweer bij gewoon flessenwater te drinken. Vind het gewoon beter smaken. Voor thee en koffie voldoet een Brita (na een filter & verzachter). (koffie met gewoon flessenwater is vies!)
Doe de smaaktest eens tussen gedestilleerd water (dat niet uit een plastic bidon komt), flessenwater (uit plastic flessen) en flessenwater (uit glazen flessen), daar zit ook nog een immens verschil tussen. Ook de temperatuur van het water speelt een belangrijke rol bij de smaak.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Het is een GROHE Blue Chilled & Sparkling geworden.

Afbeelding
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Op het werk gebruiken we een Culligan die rechtstreeks op de waterleiding zit. Ondanks dat die hier al drie jaar staat vind ik het water nog steeds niet lekker. Er blijft een plastic geurtje aan zitten. Ik ruik dat, collega's dan weer niet. Ik blijf bij gewoon kraanwater of flessenwater.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”