De lijn deed echter een tijdje wat iffy, dus probeerde een TBF uit, toen begon echter de miserie. Dit was rond eind augustus dit jaar.
Eerst werden we op een 9/512 profiel gezet, repair dus, terwijl er aan de binnenbekabeling niets aangepast was. (aansluiting is ~1m in de garage waarna een NTP2007 volgt waarvan geen aftakkingen zijn, en enkel een bbox3-T aanhangt, aangesloten met de bijgeleverde kabel).
Een half uur nadien belde ik opnieuw voor een TBF, en kregen we het provisioning profiel van 20/6 toegewezen. Op zich geen probleem dacht ik, zal gewoon wachten worden op DLM voor terug hoger te gaan.
Een paar weken later inderdaad zoals gedacht op 30/10, maar hoger bleek blijkbaar niet meer te kunnen. Echter wat mij het raarst bleek was voor elk hoger profiel dat iemand in de straat kreeg, onze lijn meer en meer beinvloed werd.
Tot zelfs een dag of 2 terug, opeens moest ook onze 10Mbit upload eraan geloven, terwijl ik dat bijvoorbeeld bij onze buren niet zie. Deze zitten nu ook al maanden op een rotsvaste 40/10 profiel (met nog 13dB training margin, itt wij zoals je hieronder kan zien).
Ik zag de voorbije paar weken/dagen wel een paar sync losses, maar nooit met snelheidsaanpassingen, buiten deze 10Mbit up -> 6Mbit up. Vind het wel spijtig want maakte graag gebruik van zoveel upload.
Ziende dat ik bij dommel aangesloten zit zat er niet veel anders op dan met hun contact op te nemen. Deze konden echter niet veel anders doen dan een lijntest, waaruit bleek dat aan hun kant alles in orde leek (en omdat we boven de 20Mbit zitten kon hij ook niet zomaar een ticket bij proximus aanmaken). Als ik vergelijk met eenzelfde lijntest van augustus dit jaar zie ik echter dat download training margin met 6dB gezakt is. Al was die lijntest in aug toen we op 20Mbit zaten en deze op 30, maar 6dB leek me toch wel veel.
De medewerker bij dommel echter meldde wel dat hij zag dat vectoring voor onze ROP gepland was voor ~29 april, toch iets om naar uit te kijken eigenlijk.
Echter vind ik het raar dat het lijkt alsof voor elk hoger profiel dat iemand in de straat krijgt en bij BGC aangesloten is, onze "dommel" lijn naar omlaag gaat. een ROP discrimineert niet, dat weet ik ook wel, en hij stelde dan ook voor om eens op oxidatie en dergelijk (door het winterweer (welk winterweer?)) te checken op het aansluitpunt.
Ik zal dit een van deze dagen ook wel eens nakijken, maar zou het raar vinden omdat een dik jaar terug we een paarwissel kregen door toen al veel overspraak, en de technieker een nieuw aansluitpunt gemonteerd heeft. Dat het zo snel oxideert zou me verbazen.
Hij vermelde dat hij wel een technieker zou kunnen inboeken, maar dat hij waarschijnlijk hetzelfde gaat zeggen als hem. Als ik echt wou zou ik het hem in de ticket maar gewoon even melden en hij zou er eentje inboeken voor volgend jaar.
lijnstat van augustus dit jaar
Code: Selecteer alles
LineProfile = vdsl2_20000_6000_IL8262_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DownstreamAttenuation = 19.0
UpstreamAttenuation = 24.6
DownstreamBitRate = 20064.0
UpstreamBitRate = 6048.0
DownstreamNoiseMargin = 17.0
UpstreamNoiseMargin = 13.2
Code: Selecteer alles
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03zwy00002
DownstreamAttenuation = 18.5
UpstreamAttenuation = 24.0
DownstreamBitRate = 30064.0
UpstreamBitRate = 6048.0
DownstreamNoiseMargin = 11.7
UpstreamNoiseMargin = 13.3
Of wacht ik best eerst tot ik even het aansluitpunt heb nagekeken?
Dat we maar 30Mbit download hebben scheelde me zoveel niet, het is vooral de 10Mbit waarvan ik spijt heb dat we ze nu (tijdelijk) kwijt zijn.
Heb ook nog eentje gevonden van ons in maart blijkbaar. Waar onze lijnwaarden toen een stuk beter waren blijkbaar?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 68#p600150
EDIT: Als er een technieker is die een kijkje wilt nemen op basis van telefoonnr, ik wil gerust een PM sturen.