Teveel overspraak op de bundels?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

We hebben in het begin van het jaar ongeveer toen DLM voor zone 2 profielen omhoog getrokken werd voor lange tijd een stabiele 50/10 gekregen.

De lijn deed echter een tijdje wat iffy, dus probeerde een TBF uit, toen begon echter de miserie. Dit was rond eind augustus dit jaar.
Eerst werden we op een 9/512 profiel gezet, repair dus, terwijl er aan de binnenbekabeling niets aangepast was. (aansluiting is ~1m in de garage waarna een NTP2007 volgt waarvan geen aftakkingen zijn, en enkel een bbox3-T aanhangt, aangesloten met de bijgeleverde kabel).
Een half uur nadien belde ik opnieuw voor een TBF, en kregen we het provisioning profiel van 20/6 toegewezen. Op zich geen probleem dacht ik, zal gewoon wachten worden op DLM voor terug hoger te gaan.

Een paar weken later inderdaad zoals gedacht op 30/10, maar hoger bleek blijkbaar niet meer te kunnen. Echter wat mij het raarst bleek was voor elk hoger profiel dat iemand in de straat kreeg, onze lijn meer en meer beinvloed werd.
Tot zelfs een dag of 2 terug, opeens moest ook onze 10Mbit upload eraan geloven, terwijl ik dat bijvoorbeeld bij onze buren niet zie. Deze zitten nu ook al maanden op een rotsvaste 40/10 profiel (met nog 13dB training margin, itt wij zoals je hieronder kan zien).

Ik zag de voorbije paar weken/dagen wel een paar sync losses, maar nooit met snelheidsaanpassingen, buiten deze 10Mbit up -> 6Mbit up. Vind het wel spijtig want maakte graag gebruik van zoveel upload.

Ziende dat ik bij dommel aangesloten zit zat er niet veel anders op dan met hun contact op te nemen. Deze konden echter niet veel anders doen dan een lijntest, waaruit bleek dat aan hun kant alles in orde leek (en omdat we boven de 20Mbit zitten kon hij ook niet zomaar een ticket bij proximus aanmaken). Als ik vergelijk met eenzelfde lijntest van augustus dit jaar zie ik echter dat download training margin met 6dB gezakt is. Al was die lijntest in aug toen we op 20Mbit zaten en deze op 30, maar 6dB leek me toch wel veel.

De medewerker bij dommel echter meldde wel dat hij zag dat vectoring voor onze ROP gepland was voor ~29 april, toch iets om naar uit te kijken eigenlijk.
Echter vind ik het raar dat het lijkt alsof voor elk hoger profiel dat iemand in de straat krijgt en bij BGC aangesloten is, onze "dommel" lijn naar omlaag gaat. een ROP discrimineert niet, dat weet ik ook wel, en hij stelde dan ook voor om eens op oxidatie en dergelijk (door het winterweer (welk winterweer?)) te checken op het aansluitpunt.
Ik zal dit een van deze dagen ook wel eens nakijken, maar zou het raar vinden omdat een dik jaar terug we een paarwissel kregen door toen al veel overspraak, en de technieker een nieuw aansluitpunt gemonteerd heeft. Dat het zo snel oxideert zou me verbazen.

Hij vermelde dat hij wel een technieker zou kunnen inboeken, maar dat hij waarschijnlijk hetzelfde gaat zeggen als hem. Als ik echt wou zou ik het hem in de ticket maar gewoon even melden en hij zou er eentje inboeken voor volgend jaar.

lijnstat van augustus dit jaar

Code: Selecteer alles

LineProfile = vdsl2_20000_6000_IL8262_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DownstreamAttenuation = 19.0
UpstreamAttenuation = 24.6
DownstreamBitRate = 20064.0
UpstreamBitRate = 6048.0
DownstreamNoiseMargin = 17.0
UpstreamNoiseMargin = 13.2
lijnstat van nu

Code: Selecteer alles

PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03zwy00002
DownstreamAttenuation = 18.5
UpstreamAttenuation = 24.0
DownstreamBitRate = 30064.0
UpstreamBitRate = 6048.0
DownstreamNoiseMargin = 11.7
UpstreamNoiseMargin = 13.3
Komt dit dan inderdaad door teveel overspraak in de bundel of zie ik spoken? We zitten namelijk met best veel VDSL abbo's in de straat, of is dit echt iets waarvoor ik best een technieker laat komen?
Of wacht ik best eerst tot ik even het aansluitpunt heb nagekeken?

Dat we maar 30Mbit download hebben scheelde me zoveel niet, het is vooral de 10Mbit waarvan ik spijt heb dat we ze nu (tijdelijk) kwijt zijn.

Heb ook nog eentje gevonden van ons in maart blijkbaar. Waar onze lijnwaarden toen een stuk beter waren blijkbaar?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 68#p600150

EDIT: Als er een technieker is die een kijkje wilt nemen op basis van telefoonnr, ik wil gerust een PM sturen.
onurb
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 3 keer

Te veel overspraak is niet goed, dat kan de modem allemaal niet goed meer verwerken.

Dus als ik van u was, zou ik eens bij de buren gaan vragen om wat minder overspraak in te stellen op hun modem.
Ook eens naar je eigen modem kijken, en wat minder overspraak configureren.
Laatst gewijzigd door onurb 27 dec 2015, 16:07, in totaal 2 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Vectoring is er net om deze cross talk tegen te gaan en zo de performance van je lijn omhoog te halen. Veel valt er dus niet aan te doen. Wachten tot vectoring dus.
En hoe meer VDSL klanten in de straat hoe hoger de crosstalk. Voor de rest ligt dat aan de lengte van de bundel en hoe dicht de lijnen tegen elkaar zitten op een bundel, maar daar kan je zelf niet echt iets aan doen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik weet dat vectoring inderdaad ervoor zorgt dat crosstalk minder hard meespeelt op je lijn.
Ik vind het gewoon lastig/spijtig dat terwijl voor elke verhoging van een ander in de straat onze lijn achteruit gaat. (daarmee bedoel ik dus dat anderen van 20/6 naar 50/10 gaan en onze lijn hier van 30/10 naar 30/6). Voor de paarwissel was het zo we tot onder de 20Mbit raakten zelfs. Dan pas stuurden ze iemand af, na maanden op die 16.5 te zitten.

Njah, dan maar wachten tot eind april...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

vaak is het ook zo dat er 1 enkele lijn ergens in je bundel zit die de waardes van de hele groep onderuit trekt...
maar als dat al zo is, zal het niet door 1st line zijn dat ze dat opmerken of oplossen
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”