Om onze haard aan te steken gebruik(t.)en we tot hiertoe de Everyday aanmaakblokjes. Het nadeel is dat die geweldig stinken eens het pakje open is, dus als je de haard hebt aangestoken moet je eerst uw handen gaan wassen om de petrolgeur weg te krijgen.
Een zoektocht naar andere aanmaakblokjes leidt/lijdt tot een kluwen van mogelijkheden: houtkrullen, al dan niet verrijkt met was, "bruine blokjes" (materiaal onbekend), ...
Heeft er iemand suggesties, liefst uit eigen ervaring, wat een alternatief kan zijn?
Als het ff kan met weblink erbij, zodat ik de info kan zien en meteen kan bestellen
Wat heb ik zelf al gevonden:
- XXL houtkrullen
- houtkrullen
- geperst hout (of zoiets)
Ik heb ooit eens ergens aanmaakzakjes gezien. Je moest het (soort van) plastieken zakje aansteken en binnenin zat dan iets (was?) dat brandde. Dat heb ik nog niet gevonden?
Aanmaakblokjes
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Ik gebruik ook aanmaakblokjes die totaal niet stinken tenzij je er met je neus op gaat zitten. Ze hebben zo'n bruinachtige kleur. Merk weet ik niet meer want ik heb ooit doosje toevallig opgefikt
Het zijn wel BBQ aanmaakblokjes.
Hoewel: ik gebruik doorgaans fijn hout (houtschors, kleine takjes, ...) en opgepropt krantenpapier (tenminste 1 ding waar een Metro nog voor kan dienen) om aan te steken. Geen aanmaakblokjes nodig.
Het zijn wel BBQ aanmaakblokjes.
Hoewel: ik gebruik doorgaans fijn hout (houtschors, kleine takjes, ...) en opgepropt krantenpapier (tenminste 1 ding waar een Metro nog voor kan dienen) om aan te steken. Geen aanmaakblokjes nodig.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Action, als ik me goed herinner 69 cent voor 32 van die bruine aanmaakblokjes.
De witte petroleumblokjes zijn iets duurder.
Maar wat is de meerwaarde?
Alle lucht open en het schof ook en ze blazen bijna uit (misschien beter met de witte).
Dan ben je net zo goed af met een beetje karton en wat krantenpapier, de ruit wordt toch even vuil helaas, want daar had ik ze in de eerste plaats voor gekocht.
De witte petroleumblokjes zijn iets duurder.
Maar wat is de meerwaarde?
Alle lucht open en het schof ook en ze blazen bijna uit (misschien beter met de witte).
Dan ben je net zo goed af met een beetje karton en wat krantenpapier, de ruit wordt toch even vuil helaas, want daar had ik ze in de eerste plaats voor gekocht.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Eenmaal uw schouw trekt heeft het papier toch weinig nut, zo'n slechte ervaringen dan met gewoon papier?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 30 keer
Als professioneel stoker raad ik gazettepapier en fijngehakt pallettenhout aan (home chopped).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Om de houtkachel (en barbecue) aan te steken gebruik ik bruinkleurige aanmaakblokjes. Zitten op een "tablet" zoals chocolade en die blokjes kan je afbreken. Die zijn een goeie centimeter dik en iets van een 2x2 cm. Geven totaal geen reuk af omdat die gemaakt zijn van samengeperste houtvezels. Wat de prijs betreft: te koop bij zowat elke winkel voor een Euro of 2, 3 per pak. Maar daar koop ik ze nooit. Identiek dezelfde blokjes koop je bij Action voor iets van een 80 cent (of misschien zelfs nog minder).
Foto in bijlage
Foto in bijlage
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Daarnet zo'n pakje gaan halen in Lier, €0,46 per pakje. Het is quasi geurloos als je het moet afbreken, het ruikt wat naar karamel. Op de verpakking staat "55% was en 45% hout".Jack Daniels schreef:koop je bij Action voor iets van een 80 cent (of misschien zelfs nog minder).
De haard ging toch vlot aan (4 blokjes). Voordien gebruikte ik 6 petrolblokjes.
Merci voor de tip!
@schoorsteenwinkel/bulk
Verzendkosten zijn €15, maar zelfs dan zijn ze nog steeds goedkoop.
Maar het zijn er witte, dus ik gok met petrol in en dus stinken?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 3 keer
Dat was mezelf nog niet opgevallen, wij kopen normaal deze http://www.schoorsteenwinkel.info/a-270 ... -dh629252/ (bruin en niet wit) maar die stonden niet in bulk op die site.
Goed dat je het zei dus of ik had volgende keer verkeerde gekocht
Goed dat je het zei dus of ik had volgende keer verkeerde gekocht
-
- Elite Poster
Die blokjes van bij bakkerkachels koop je dus bij Action voor de helft van de prijs. Blokjes zijn identiek, alleen andere verpakking.
-
- Elite Poster
Inderdaad, is gewoon identiek product Net zoals zoooveeel dingen. De Action is gewoon een magische winkel
Bij ons thuis is het zelfs vaak zo: "we kunnen dat nergens vinden, we moeten is in de Action kijken". En jawel: elke keer gaan we buiten met een oplossing (misschien niet diegene dat we zochten, maar tenminste goedkoop.
(bv. ik wou nieuwe stoffilters kopen voor de CM Storm (want standaard filters = muggengaas). Voor een andere reden Action binnen en zie ik gigantisch pak van dampkapfilters liggen die ideale structuur hebben om stof op te vangen. En dat voor 89cent ipv de 50€ dat ik van plan was om uit te geven.)
Bij ons thuis is het zelfs vaak zo: "we kunnen dat nergens vinden, we moeten is in de Action kijken". En jawel: elke keer gaan we buiten met een oplossing (misschien niet diegene dat we zochten, maar tenminste goedkoop.
(bv. ik wou nieuwe stoffilters kopen voor de CM Storm (want standaard filters = muggengaas). Voor een andere reden Action binnen en zie ik gigantisch pak van dampkapfilters liggen die ideale structuur hebben om stof op te vangen. En dat voor 89cent ipv de 50€ dat ik van plan was om uit te geven.)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Niet alles is magisch in de Action, maar bon...
Gewoon krantenpapier en fijn hout was bij mijn ex schoonouders het makkelijkste.
Gewoon krantenpapier en fijn hout was bij mijn ex schoonouders het makkelijkste.
-
- Elite Poster
En als je graag wat snoept (Twix, Toblerone, Mars,...), ga dan ook maar naar Action. Goedkoper vind je die dingen nergens. Alleen vinden sommige mensen de Action eerder een winkelketen voor "marginalen" of "klootjesvolk". Heb ik zelf gehoord uit de mond van een collega op het werk.
-
- Elite Poster
Nuja, als je die winkel binnenstapt is het spijtig genoeg de enige manier om 90% van het volk daar te beschrijven.Jack Daniels schreef:Alleen vinden sommige mensen de Action eerder een winkelketen voor "marginalen" of "klootjesvolk". Heb ik zelf gehoord uit de mond van een collega op het werk.
Haha, true. Maar het is een veel betere winkel voor inspiratie op te doen dan IkeaSlafes schreef:Niet alles is magisch in de Action, maar bon...
Wel opletten: die dingen zijn vaak best dicht bij de vervaldatum. Het is dus niet de bedoeling om in te kopen en een jaar in de kast te laten liggen.Jack Daniels schreef:En als je graag wat snoept (Twix, Toblerone, Mars,...), ga dan ook maar naar Action. Goedkoper vind je die dingen nergens.
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Eeeuh, da's toch wel heel veel in mijn ervaring - ben je zeker dat er niets mis is met je haard? Misschien is je hout nat?heist_175 schreef:De haard ging toch vlot aan (4 blokjes). Voordien gebruikte ik 6 petrolblokjes.
Bij mij kurkdroog hout en 1 everyday petrolblokje en hij is 99% van de tijd aan.
Zelf heb ik wel eens geëxperimenteerd (ik ben een groot kind) met brandpasta (fondu), dat werkte ook goed.
Laatst eens met alcoholgel (voor handontsmetting) van 85% geprobeerd icm een blokje: werkte ook érg goed, ik denk dat de gel de trek op gang brengt en het blokje het hout doet branden.
De action: mijn madam heeft daar mooie led-kerstboomverlichting gekocht voor een habbekrats - daar passeren is altijd een exotische uitstap, da's deel van de "experience"
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Toen mijn moeder daarmee afkwam dacht ik "da's echt een vrouwen-prulgadget", maar niets is minder waar. Dit is gewoonweg de beste methode om een barbecue aan te maken!petzl schreef:voor de BBQ gebruik een een weerstand.
-
- Elite Poster
Nee hoor. Wil je op een mum van tijd gloeiende kolen in je hele barbecue, dan gebruik je dit:bitbite schreef:Toen mijn moeder daarmee afkwam dacht ik "da's echt een vrouwen-prulgadget", maar niets is minder waar. Dit is gewoonweg de beste methode om een barbecue aan te maken!petzl schreef:voor de BBQ gebruik een een weerstand.
http://www.garden4less.co.uk/weber-port ... tarter.asp
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
@6 petrolblokes/nat hout
Better safe than sorry.
Ik heb - lang geleden - de haard (inbouwcassette) eens niet aangekregen (geen idee hoeveel blokjes ik toen gebruikt had), als ik dan de deur opendeed, stond heel de living in de smoor. En die blokjes kosten niks, dus waarom niet.
@BBQ snel aanmaken
Dit al eens geprobeerd ?
Better safe than sorry.
Ik heb - lang geleden - de haard (inbouwcassette) eens niet aangekregen (geen idee hoeveel blokjes ik toen gebruikt had), als ik dan de deur opendeed, stond heel de living in de smoor. En die blokjes kosten niks, dus waarom niet.
@BBQ snel aanmaken
Dit al eens geprobeerd ?
-
- Elite Poster
Mijn pa deed het tientallen jaren geleden op deze manier: onze oude Balex stofzuiger (zie bijgaande foto) had hij gestript. Enkel het rode gedeelte (de motor dus) behield hij en al de rest was er af gehaald. Dan houtskool op de barbecue, brand alcohol erover en een brandende lucifer erin. Dan de Balex erop richten met de kant die blaast. Iets krachtiger dan dat bestond er niet. Hij heeft ooit aan een bbq wedstrijd meegedaan en toen hij die in brand stak toen stond zowat elke andere deelnemer met open mond toe te kijken hoe hij die houtskool in brand kreeg op een recordtijd.