Onstabiele lijn?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Dus lang verhaal, heb hier al verschillende keren problemen gehad. Op een keer had iemand blijkbaar de lijn kapotgedaan en na de reparatie leken mijn lijnwaarden beter dan voordat hij kapot was ( hoe het kan weet ik niet ) en vervolgens een half jaar later ofzo dankzij de nieuwe lijnwaarden en nieuwe DLM profielen op 30/3 gezet. Ik super blij maar een paar maanden later begon mijn bbox 2 het weeral te begeven, ik bel naar Scarlet en ze sturen een Proximus technieker langs die alles uitmeet en zegt dat dat alles oke is en dat het gewoon aan de bbox ligt ( wat ik al vermoede aangezien het al de 4de is die mijn verbruik beu is :angel: ) even later komt een Scarlet technieker om de bbox te vervangen naar een obox 3. Op zich lijkt alles oké buiten terug op 16.5/2, maar ik dacht dat DLM dat wel zou terugzetten na een tijd. Nu een paar maanden later nog altijd 16.5/2 dus ik denk ik zal een andere bbox 2 eens zetten om de lijnwaarden te kunnen zien ... en met zo'n lijnwaarden haal ik nooit meer 30/3.

Korte versie:
Is het mogelijk dat Proximus technieker iets aangepast heeft aan de lijn ( of ROP of iets anders ) waardoor de lijn stabieler zou moeten zijn maar lagere waarden haalt? Of is er een logische verklaring voor slechtere lijnwaarden die ik opeens haal? ( downstream training margin is opeens +-5 db lager )

vroegere lijnwaarden:

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  16544 kbps        2056 kbps
Modem max:             46500 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        38178 kbps         7999 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           595 m Estimated!
Training margin:       22.7 dB
Attenuation:           19.0 dB
Nu:
Training margin: 13.4 dB ( ik run vdsl2tool nog wel als ik eens alleen thuis ben, anders liggen internet en tv er weer uit )

ps: het ligt waarschijnlijk niet aan de binnenbekabeling, de kabel van de straat tot binnen het huis is nieuw aangelegd in 2011, en loopt rechtstreeks tot de splitter ( of hoe je dat noemt ) waar je de kabel insteekt tot aan de modem. Onderweg geen splitsingen ofzo.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Maar normaal als je iedere keer een andere modem aansluit om de waarden uit te lezen wordt uw lijn steeds gereset he naar uw provisioning profiel, in feite moet je 1 modem aangesloten laten of je zal nooit meer omhoog gaan met DLM.
Als je met die o-box wil hoger geraken zou je na het aansluiten naar de lijntest moeten bellen voor een nieuwe tbf op te starten en daarmee wordt DLM geactiveerd op je lijn... en dan alles stil laten. :)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster

Heb al een paar keer die lijntest gebeld, lijnnummer ingegeven en bevestigd na een paar dagen wachten geen verschil :(. Iemand hier had gepost dat hij al na 10 minuten resultaat had dus ik denk niet dat DLM zin heeft om mij hoger te zetten. Maar is die Training Margin niet belangrijk naar maximum snelheid toe? Aangezien die lager is dan vroeger.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door philippe_d 22 dec 2015, 10:26, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full-quote uit vorige post verwijderd
Patje
Elite Poster
Elite Poster

Nee voor gewone Vdsl2 moet men zeker een twee tal weken wachten, blijkbaar voor vectoring hebben ze vlugger resultaat na het bellen van de lijntest.
Die DTM is wel belangrijk maar er is altijd een fout marge in de tool dat het soms de ene dag wat meer dB is dan de andere.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster

Dan zal ik ze nog een week tijd geven.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door philippe_d 22 dec 2015, 10:27, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full-quote uit vorige post verwijderd
mr. green
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hier na bijna 5 jaar VDSL2 (en dezelfde Sagem) voor het eerst miserie. Sinds vorige week is er op Phone1 alleen maar ruis te horen. Bellen of gebeld worden is onmogelijk. De telefoon op Phone2 aansluiten werkte aanvankelijk (vreemd genoeg) maar na een paar dagen werden verbindingen direct verbroken en verdween de sync zelfs als iemand belde. Deze namiddag de Sagem nog eens herstart, en de Internetverbinding kwam niet terug. Even kijken op de statuspagina van de modem en VDSL stond op TRAINING en dat bleef ook zo. TV werkte dus (uiteraard) ook niet. Restart en factory reset : noppes. Telefoon afgekoppeld : noppes.
Dan maar naar de helpdesk gebeld. Morgen komt Proximus langs "om de lijn te controleren" maar ik heb aangedrongen om een nieuwe modem te plaatsen en maandag komen ze dat effectief ook doen. Hopelijk een OBOX3 !

Daarnet kom ik thuis, en de VDSL staat terug op SHOWTIME, dus toch geen weekend zonder Internet en tv (hout vasthouden) ! :banana:
mr. green
Member
Member

Hmmm... te vroeg gejuicht. Op 10 minuten tijd al twee disconnects :roll:
mr. green
Member
Member

Update : VDSL ligt er geregeld voor uren uit om dan plots mysterieus weer connectie te krijgen. Proximus technieker is langsgeweest en heeft bevestigd wat we dachten : lijn is tiptop in orde, het ligt dus aan de stokoude Sagem.
Patje
Elite Poster
Elite Poster

Je gaat nu wel een O-box krijgen zeker.
AfbeeldingAfbeelding
doglover
Member
Member

Als ik zo doorlees, had ik dezelfde klachten.
Scarlet kwam echter niet van de pot. De modem was prima in orde (volgens hen) en ik kreeg dus geen nieuwe O-box. De Proximus technieker zei dat de lijn prima in orde was. Maar de problemen bleven maar duren.

Heb Scarlet opgezegd en een abbo afgesloten met internetenbellen.be (United Telecom) zo 4 maanden geleden en nog geen dag spijt van gehad.
Heb van United Telecom een FritxBox gekregen en die heeft er nog geen enkele keer uitgelegen. En dit opdezelfde Proximus lijn.

Eén probleem: United Telecom heeft geen TV. Heb ik ook niet nodig. Maar dat kan voor een ander een probleem zijn.

Willy
mr. green
Member
Member

OK, dit begint dus op een soap te lijken.
Scarlet technieker is langsgeweest en heeft de Sagem vervangen door een gloednieuwe OBOX3.
Tot zover het goede nieuws, want hij kreeg geen sync. Na wat gebel met Scarlet en Proximus kwam uit de bus dat de Proximus-technieker onze lijn op de "verkeerde poort" gestoken heeft in de ROP (volgens de technieker de "future" in plaats van de "active")... :evil:
We zitten dus met een "foute configuratie", en Proximus moet opnieuw langskomen om in de ROP het euvel te herstellen. Grr...we blijven dus zonder Internet en TV zitten. :bang:
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster

doglover schreef: Eén probleem: United Telecom heeft geen TV. Heb ik ook niet nodig. Maar dat kan voor een ander een probleem zijn.
Inderdaad, groot probleem hier wij betalen zelfs 14 euro meer voor 1 tv zender extra te hebben. :bang:
Ach ja nog een paar maanden en dan Mobistar met voldoende snelheid, waarschijnlijk genoeg volume en basis tv en dan gewoon vaste lijn over voip.
Zodra er een datum bekend is dat Mobistar internet + tv publiek beschikbaar wordt stuur me maar een PM :angel:
mr. green
Member
Member

mr. green schreef:OK, dit begint dus op een soap te lijken.
Scarlet technieker is langsgeweest en heeft de Sagem vervangen door een gloednieuwe OBOX3.
Tot zover het goede nieuws, want hij kreeg geen sync. Na wat gebel met Scarlet en Proximus kwam uit de bus dat de Proximus-technieker onze lijn op de "verkeerde poort" gestoken heeft in de ROP (volgens de technieker de "future" in plaats van de "active")... :evil:
We zitten dus met een "foute configuratie", en Proximus moet opnieuw langskomen om in de ROP het euvel te herstellen. Grr...we blijven dus zonder Internet en TV zitten. :bang:
Probleem opgelost ! Technieker Proximus is daarnet langsgeweest, heeft de configuratie in de kast juist gezet, en na wat herstarts wegens updates is de OBOX3 nu eindelijk volledig functioneel. :-D
Alleen jammer dat het een Technicolor is, zodat ik mijn lijnwaarden niet kan zien... :cry:
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Sinds enkele dagen is de lijn hier ook teruggevallen. Normaal haalde ik steeds de waarden tot bij de cap 50/4, maar sinds kort zit ik op een 70/527kbps profiel. Dit is natuurlijk niet meer zo 'wauw'.

Heb contact gehad met de klantendienst en zij gaan een lijntest uitvoeren (wat je ook rechtstreeks op je koperpaar met 0800 kan doen).

Wat denken jullie hiervan ?

EDIT: Lijntest is uitgevoerd en nu zit ik op 'n 70/15 profiel. Natuurlijk kan dit nog veranderen...
Bijlagen
Na
Na
Voor
Voor
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

En heb weer hetzelfde probleem. Iemand raad ?

EDIT: Heb het gevonden. Er was een update voor de Fritz die het fall-back probleem verhielp.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”