Switch + AP?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Regelmatig wordt hier op het Forum uitgelegd hoe je een bestaande router kan instellen als switch + AP, om op die manier het bereik van je netwerk (bedraad en draadloos) uit te breiden.

Dit is soms wel een redelijke oplossing, omdat je op die manier oude spullen (een niet meer gebruikte router) een 2de leven kan geven, maar het blijft een noodoplossing gezien oude routers niet altijd de laatste standrads ondersteunen (dual band Wifi, Wifi-N, Wifi AC).

Bestaan er eigenlijk apparaten die een switch (5-port) en (up-to-date) AP combineren?
Je kan natuurlijk een nieuwe router kopen, maar is dat niet een beetje zot, om een nieuwe router dan te gebruiken als domme switch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer
Provider

kijk eens naar "range extenders" met meerdere ethernet-poorten. bv EX7000 van Netgear, maar die zullen al snel evenveel kosten dan een full router wellicht...
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Heeft ubiquiti niet een gamma aan switches en APs?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

philippe_d schreef:Bestaan er eigenlijk apparaten die een switch (5-port) en (up-to-date) AP combineren?
Ik begrijp eigenlijk je vraag niet 100%... wat wil je precies bereiken ?

Persoonlijk vind ik het heel eenvoudig... wil je flexibility en mogelijkheden dan ga je gewoon voor aparte onderdelen (al ga je dan meer betalen dan de typische huis-tuin-en-keuken all-in-one).

Op die manier kan je steeds je AP vervangen zonder dat je een nieuwe router moet kopen en omgekeerd.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer
Provider

philippe_d schreef:
Bestaan er eigenlijk apparaten die een switch (5-port) en (up-to-date) AP combineren?
Je kan natuurlijk een nieuwe router kopen, maar is dat niet een beetje zot, om een nieuwe router dan te gebruiken als domme switch?
Dit lijkt zot, maar is meestal de beste keus prijs/kwaliteit. Voor +- 100 euro heb je al een vrij goede ac router met degelijke wifi chipset voor zowel 5GHz als 2.4GHz. Zoek je een vergelijkbaar AP (dus 3x3 MiMo ac + 3x3 MiMo 2.4GHz) dan zit je al rap aan 150 euro en meer (UBNT UAP AC Pro). En daar zit geen switch bij, maar heeft wel POE, etc.

Dus om in een thuisomgeving het netwerk uit te breiden is een nieuwe (ac) router als AP + switch zeker geen slechte, en zelfs goedkope optie.
Mocht je nu een huis vanaf scratch van wifi voorzien, dan is een echte router + switch + Ap setup (zoals unifi) eleganter/interessanter.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

AndRo555 schreef:Dus om in een thuisomgeving het netwerk uit te breiden is een nieuwe (ac) router als AP + switch zeker geen slechte, en zelfs goedkope optie.
Dat is eigenlijk het antwoord op mijn vraag :-D
AndRo555 schreef:Mocht je nu een huis vanaf scratch van wifi voorzien, dan is een echte router + switch + Ap setup (zoals unifi) eleganter/interessanter.
Bestaande woning:
  • - Beneden: b-box3 + TV
    - 1ste verdieping: 2de TV + PC's. Hier staat een oude linksys router als switch/AP (die wil ik vervangen).
    - 2de verdieping: alleen WLAN. Maar niet bevredigend
Eventueel moet ik op 2de verdiep een AP via powerline zetten, maar eerst wil ik een betere AP op 1ste verdiep ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

philippe_d schreef:- 2de verdieping: alleen WLAN. Maar niet bevredigend[/list]
Eventueel moet ik op 2de verdiep een AP via powerline zetten, maar eerst wil ik een betere AP op 1ste verdiep ...
Dan kom je toch toe met louter een AP... persoonlijk zou ik dan voor een nieuwe Unifi AC gaan (prijzen vallen tegenwoordig best mee).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wat heb je nu staan op het tweede verdiep? Nog iets heel oud (=2.4GHz b/g)?

Als je nu op het tweede verdiep wel signaal hebt (/verbinding), maar het gaat niet vlot genoeg en je hebt momenteel b/g wifi, dan kan je kijken naar een recente 20 euro wifi n router (als AP+switch). Voor smartphone's en tablets heb je dan waarschijnlijk meer dan genoeg snelheid om vlot mee te kunnen werken.
Mocht er al iets wifi n staan, dan kan je gaan proberen met andere routers/AP's en antennes, maar daar valt niet meer echt serieuze winsten te halen. (of je huidige n router als AP moet een vrij slecht geval zijn)

Aangezien je er ook PC's aanhangt is een gigabit router wel leuker. Alleen zijn er amper routers met 5 LAN poorten, wel veel met 4 LAN poorten. Sommigen kunnen wel de WAN poort mee als LAN laten functioneren.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

ik moet R2504 bijtreden wat betreft de keuze van AP.
heb hier zelf onlangs de wifi vervangen door een unifi AP en die wifi is echt wel goed.

heb bv nog steeds goed signaal buiten, en hoewel "niet alle streepjes" haal ik buiten nog makkelijk 50mbps achter in de hof (pakweg 20m).
dat is ongeveer 20m openlucht + 2 muren (en nog eens een goei 5m). doen er veel niet na (bb2, bb3, fritz, airrouter, linksys ap'tje, tp-link ap'tje)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
philippe_d schreef:- 2de verdieping: alleen WLAN. Maar niet bevredigend[/list]
Dan kom je toch toe met louter een AP... persoonlijk zou ik dan voor een nieuwe Unifi AC gaan (prijzen vallen tegenwoordig best mee).
Als het enkel is om een paar smartphones van wifi te voorzien, dan ben je goedkoper uit met een 35 euro gigabit router dan een 120euro+ UAP AC Lite. Tenzij er ook echt laptops en dekstops op 5GHz ac op gaan. Dan zit je bij de duurdere routers en ook in de price range van de UAP AC Lite.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

AndRo555 schreef:Wat heb je nu staan op het tweede verdiep? Nog iets heel oud (=2.4GHz b/g)?

Als je nu op het tweede verdiep wel signaal hebt (/verbinding), maar het gaat niet vlot genoeg en je hebt momenteel b/g wifi, dan kan je kijken naar een recente 20 euro wifi n router (als AP+switch). Voor smartphone's en tablets heb je dan waarschijnlijk meer dan genoeg snelheid om vlot mee te kunnen werken..
Op tweede verdiep is er geen kabel, WiFi komt van de router (AP+switch) die op het 1ste verdiep staat (wifi n), maar signaal naar tweede blijkt zeer traag te zijn.
Ik denk dat ik een bijkomend AP ga plaatsen op het tweede, signaal via een powerline ...
(bedankt voor de tips over de Unifi AP's)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Aangezien powerlines ook hun beperkingen hebben (afhankelijk van model en je elektriciteitsnet) heeft het ook weinig zin een super AC wireless oplossing te zetten want dan heb je veel kans dat je powerline de bottleneck is. Ik zou dan eerder kijken naar powerlines met ingebouwde AP, heb er onlangs zo bij iemand geplaatst en werkt eigenlijk prima.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe_d schreef:
AndRo555 schreef:Wat heb je nu staan op het tweede verdiep? Nog iets heel oud (=2.4GHz b/g)?

Als je nu op het tweede verdiep wel signaal hebt (/verbinding), maar het gaat niet vlot genoeg en je hebt momenteel b/g wifi, dan kan je kijken naar een recente 20 euro wifi n router (als AP+switch). Voor smartphone's en tablets heb je dan waarschijnlijk meer dan genoeg snelheid om vlot mee te kunnen werken..
Op tweede verdiep is er geen kabel, WiFi komt van de router (AP+switch) die op het 1ste verdiep staat (wifi n), maar signaal naar tweede blijkt zeer traag te zijn.
Ik denk dat ik een bijkomend AP ga plaatsen op het tweede, signaal via een powerline ...
(bedankt voor de tips over de Unifi AP's)
Indien je bereik op het 1e verdiep door de bbox voldoende is, of de router op het 2e verdiep centraler kan staan dan op het 1e verdiep. Dan kan je misschien opteren om een switch te zetten op het eerste verdiep en je huidige router op het eerste verhuizen naar boven (icm powerline).
(mits tweede verdiep goed genoeg gedekt blijft)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”