Virusoverzichten over de maand juni

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Trend Micro en Sophos hebben beiden de top 10 van virusbedreigingen in de maand juni gepubliceerd.

Sophos komt tot de volgende opstelling:

W32/Zafi-B (30.4%)
W32/Netsky-P (9.9%)
W32/Sasser (6.8%)
W32/Netsky-D (3.1%)
W32/Netsky-Z (2.1%)
W32/Netsky-B (1.6%)
W32/Bagle-AA (1.2%)
W32/Netsky-Q (0.8%)
W32/Sober-G (0.7%)
W32/Netsky-C (0.5%)
Overige: 42.9%

Conclusie: Zafi.B neemt eenderde van alle infecties voor z'n rekening, terwijl de activiteit van Bagle en Netsky procentueel afnam.

De rapportage van Trend Micro is wat uitgebreider; allereerst de opstelling:

Zafi.B
Netsky.P
Netsky.P (html)
Dasmin.B (trojan)
Netsky.B
Netsky.D
Netsky.X
Netsky.Z
Netsky.C
Netsky.Q

Ook Trend Micro ziet dalingen in het aantal virussen, wormen, Trojaanse paarden en ander digitaal gespuis. Het bedrijf gaf in juni geen nieuwe waarschuwingen uit. Van de lijst is af te lezen dat de Netsky-varianten nog wel de top 10 overheersen. Trend Micro concludeert hieruit dat de grootschalige infecties eerder dit jaar in de voorbije maand vooral naijlden.

Andere conclusies van het bedrijf:
• veel thuiscomputers zijn niet onvoldoende voorzien van virusbescherming
• er is méér nodig dan traditionele antivirusoplossingen
• het blijft noodzakelijk gebruikers voor te lichten

Tevens bevat de rapportage van Trend Micro ontwikkelingen over virussen voor mobiele telefoon, waarover meer op de website.

Bron: Trend Micro
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Nogthans... Als er 1 virus is dat hier nog altijd in de mail zit, dan is het de Netsky.P wel. Nuja, zoveel te beter dat ze niet binnen komen.

Cheers
Afbeelding
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

wie kan er mij nu eigenlijk eens uitleggen wat virusschrijvers eraan hebben om virussen te schrijven, het gevoel dat ze mensen eens goed kunnen kl*ten ofwa?

ze weten toch niet of het al dan niet bij vele mensen is terecht gekomen,

zelfde vraag over hackers, als ze bankinformatie kunnen stelen ofzo, dan snap ik dat ze daar iets aan hebben, maar anders...

greetzz
groetjes foxxy
:banana: :kiss: :kiss: :kiss: :banana:
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ze willen gewoon aantonen dat alles helaas niet zo veilig is als het lijkt. Ik heb trouwens meer respect voor hackers dan voor virusschrijvers. Dat Windows zo lek is als een zeef weten we ondertussen allemaal al. Maar dat ze vb eens een bank met hun neus op de feiten drukken als ze bankgegevens bekend gemaakt worden is weer al helemaal iets anders. Ik keur het ook niet goed, maar daar kan ik dan wel meer begrip voor opbrengen.

Cheers
Afbeelding
foxxy girl
Pro Member
Pro Member

maar wat bereiken virusschrijvers ermee?

oke, het is niet veilig, en dat weten we idd, maar als zij geen virussen schrijven, weet ik het ook nog, en heb ik geen bullen met mijn (of iemand anders zen) computer.

enja, ik vertrouw het online bankieren van fortis, kbc,... ook niet helemaal, ik gebruik het niet, en ik weet het dus ook niet, maar ik denk niet dat ze zoveel persoonlijke informatie via dat soort site's kunnen jatten.
groetjes foxxy
:banana: :kiss: :kiss: :kiss: :banana:
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Gisteren nog 2 virussen gedetecteerd die niet opgemerkt werden door norton antivirus.

troj.stilen.a
troj.small.iq

Gewoon met een online-virusscanner:

http://virusscan.zdnet.nl

Leg me dat nu eens uit (dat norton die niet vindt).

Ook heb ik gemerkt dat norton liveupdate soms enkele weken niet automatisch loopt.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Ook Symantec geeft Info over de recente virussen.

Bij aanklikken van zo een link krijg je dan informatie hoe het virus functioneert en hoe het te verwijderen is.

Grtz, :wink:
Afbeelding
Gast

Blue-Sky schreef:Ook Symantec geeft Info over de recente virussen.

Bij aanklikken van zo een link krijg je dan informatie hoe het virus functioneert en hoe het te verwijderen is.

Dit bevestigt dus dat norton die 2 virussen niet kent, of heb ik het mis?
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Gast schreef:Dit bevestigt dus dat norton die 2 virussen niet kent, of heb ik het mis?

Je hebt het inderdaad mis, zie de blauwe tekst hieronder.
Hoe vind je dat eenvoudig terug? Je geeft in Google de naam van het virus in +Symantec, dan zal je ook die tekst terugvinden welke hier staat.
Die hebben daar een andere naam maar zijn wel identiek aan elkaar.
Trouwens, als je op de site van Symantec bent heb je daar ook een zoekfunctie, als je daar zafi.b ingeeft, zal je daar de equivalente benaming vinden.

securityresponse.symantec.com/ avcenter/venc/data/[email protected] - 42k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Symantec Security Response - W32.Erkez.B@mm Removal Tool
... Last Updated on: June 14, 2004 04:46:00 PM PDT. Symantec Security Response
has developed a removal tool to clean the infections of W32.Erkez.B@mm. ...
securityresponse.symantec.com/avcenter/ venc/data/[email protected] - 20k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
[ Meer resultaten van securityresponse.symantec.com ]
Afbeelding
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Sorry maar we hebben het blijkbaar over 2 verschillende zaken, ik heb het over deze 2 virussen (niet over zafi.b of W32.Erkez.B@mm)

troj.stilen.a
troj.small.iq

Deze 2 kan ik echt niet terugvinden bij symantec, ook niet in de zoekfunctie, ook google verwijst niet naar een site van symantec (wel naar kaspersky)

De gratis online-scanner die ik hierboven al vermeldde vindt ze dus wel.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Vieten,

Beiden zijn meer spyware, dan ad-aware. En op dat gebied ligt Symantec achter op de concurrentie.

Vandaag McAfee Virusscan Enterprise 8.0i gezien en geinstalleerd. Die detecteerd spyware/malware. Kan windows exploits en buffer overflows tegengaan (cfr. Sp2 voor XP) én kan bepaalde poorten blokkeren indien gewenst.

Het lijkt een beetje op een virusscan met ad-aware en beperkte firewall in, maar het werkt ZEEER goed (haalde een of andere startpage brol er direct uit, nadat ad-aware, spysweeper en spybot 'm niet eruitkregen). Ben echt verschoten van de functionaliteit .. voor al netwerkbeheerders zullen 'm goed vinden, want je kan het aanmaken van files in bepaalde maken blokkeren, downloads tegengaan, p2p/irc .. connecties blokkeren e.d. leuk :)

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”