Infrax test openbare wifi

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer
Provider

http://nl.metrotime.be/2015/11/26/must- ... bare-wifi/
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20151125_0198 ... -gemeenten

Waar:
Diest: Grote Markt
Genk: Sint-Martinusplein - Stadsplein
Hasselt: Dusartplein
Neerpelt: Marktplein, omgeving Kerkstraat, Forte

Zijn er dan geen beperkingen in het dataverbruik voor de publieke wifi?

"Voorlopig niet, maar je moet de bandbreedte wel delen met andere gebruikers. We testen nu om te zien hoe de mensen de wifi gebruiken. Als er misbruiken zijn, kunnen we nog ingrijpen."

"De identificatie is wettelijk verplicht. Het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) verplicht ons die gegevens - een gsm-nummer, facebook-account of IP-adres - twee jaar bij te houden. Dat is voor elke provider verplicht in België. Het gerecht kan deze gegevens opvragen."

De gemeente Neerpelt betaalt 28.000 euro voor het proefproject. Naast de zes proefgemeenten - ook Diksmuide en Torhout doen mee - kunnen volgend jaar de 85 andere Infraxgemeenten aansluiten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Allemaal leuk... alléén is de vraag of het de taak is van de gemeente hierin te investeren in tijden van besparingen.

Het lijkt me beter commerciële bedrijven te stimuleren dit te doen... in de US is het bijvoorbeeld normaal dat iedere winkel/zaak/hotel wel gratis WIFI heeft.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer
Provider

Ik heb nooit goed gesnapt wat het nut van zo'n "city wide wifi" is, behalve misschien op toeristische trekpleisters om roamingkosten te vermijden. Wordt vooral uitgerold om de plaatselijke politiek eens in de gazet te laten komen. 3G/4G is quasi overal ingeburgerd. Beter bedrijven en overheden stimuleren om wifi te voorzien in hun publieke ruimten, voor zo'n doeleinden is wifi net ontworpen en niet voor outdoor city wide netwerken, daarvoor heb je 3G/4G.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

tgoh... wat een idiote beslissingen maken ze toch altijd.
ik ben er zeker van dat je op het dusart écht geen enkele hotspot van tn of pxm zal vinden... nope, onmogelijk *kuch*
en data abbo's heeft ook bijna niemand dat op het dusart komt hoor...
en dan moet je je nog registreren ook... kunnen ze maar beter met een goede reclame en app komen of geen kat gaat die moeite doen.

achja, idiote ideetjes brengen toch ook weer je naam in de krant, zo blijkt maar weer. en vriendjespolitiek zal er ook wel helemaal niets mee te maken hebben gehad.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

Het uitrollen door gemeentebesturen van outdoor wifi over grote stedelijke gebieden, is inderdaad géén goed idee.

Nadelen:
- met publieke middelen (belastingbetaler) een netwerk opbouwen dat concurreert met privé-investeerders.
- de outdoor wifi bezet een ganse range van frequenties, waardoor indoor wifi weggedrukt wordt.

Het ware inderdaad beter om enkel binnenin publieke gebouwen Wifi te voorzien, dat is nuttig voor wie de gebouwen bezoekt en voor de werknemers in deze gebouwen.
Op veel plaatsen is 3G of 4G indoor immers verschrikkelijk slecht en het kost teveel om dat op orde te krijgen., daar kan Wifi goedkoper zijn
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Ik heb op eigen kosten wat WiFi nodes geplaatst in Wetteren (in het kader van Wireless België) en merk toch dat vele mensen nog steeds op zoek zijn naar een punt waar ze gratis op internet kunnen.

Klein voorbeeldje met cijfers van gisteren :
Wetteren Brandweer (online sinds eind september 2015) : 32 DHCP leases
Wetteren KrIsa (online sinds mei 2015) : 7 DHCP leases
Wetteren Voetbal (online sinds ergens in 2012) : 31 DHCP leases
Wetteren Sint Sebastiaan (online sinds augustus 2015) : 30 DHCP leases
Wetteren Industriepark (online sinds ergens in 2012) : 37 DHCP leases

Totaal : 137 DHCP leases op één enkele dag

Zoals je kan zien : 3 van de 5 nodes bestaat nog geen half jaar maar trekken wel al wat volk. Ook staan ze niet bepaald op "toeristische plaatsen", maar gewoon waar ik een mast vond waar ik de installatie kon op doen. Gebruikers zijn voornamelijk mensen die in de buurt wonen en niet op hun eigen WiFi kunnen (bvb de tuin), mensen die wachten aan bushaltes en voornamelijk jongeren op weg naar school, hobby of club. Dit merk je duidelijk bij bijvoorbeeld de brandweer : als er een interventie is zie je dat cijfer gauw richting de 50 DHCP leases gaan. Net als de node Sint Sebastiaan : als er een "schieting" is (staande wip schutters) zie je dat duidelijk aan de statistieken : dan zijn 70 DHCP leases geen uitzondering. Of de node voetbal die op zaterdag een 70-tal leases heeft.

Maar zoals reeds gezegd : moeten gemeentes hier in investeren? Niet echt ...

In Wetteren is 3G/4G bij Base overigens een ramp : je hebt meer edge dan wat anders. Mobistar en Proximus doen het goed op dat vlak. Aan de andere kant : jongeren zoeken vaak het goedkoopste abonnement op waarmee ze zo veel mogelijk krijgen. Dit is vaak Base of één van de MVNO's van Base. Ook de sociale dienst raad aan bij mensen die budgetbeheer doen om een abonnement te nemen bij Base wegens "de goedkoopste". Internet idem dito : 's avonds leggen ouders steeds vaker de WiFi thuis uit zodat de kinderen zouden slapen ipv chatten, whatsappen etc. Die kinderen hebben meestal maar een paar MB per maand (pakweg 500), dus daar zitten ze snel over. Een publieke spot is dan ook beter voor hun...
Laatst gewijzigd door krisken 26 nov 2015, 14:10, in totaal 1 gewijzigd.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer
Provider

fvhbrugge schreef:Het uitrollen door gemeentebesturen van outdoor wifi over grote stedelijke gebieden, is inderdaad géén goed idee.

Nadelen:
- met publieke middelen (belastingbetaler) een netwerk opbouwen dat concurreert met privé-investeerders.
Op zich is dat niet verkeerd als je internet als een utility (zoals water en elec) gaat zien. En ik denk dat we daardoor niet slechter zouden uit zijn als nu.
- de outdoor wifi bezet een ganse range van frequenties, waardoor indoor wifi weggedrukt wordt.
2.4GHz zit sowieso al vol, die impact zal miniem zijn. En op 5GHz is er 500MHz+ spectrum, dan moet je het al bont maken om dat vol te krijgen op 1 plek.

Ik zou eigenlijk liever hebben dat er gemeentes zouden zijn die hun eigen fiber beginnen leggen tot huizen en ISP gaan spelen. Dan krijg je meer concurrentie.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

AndRo555 schreef: 2.4GHz zit sowieso al vol, die impact zal miniem zijn. En op 5GHz is er 500MHz+ spectrum, dan moet je het al bont maken om dat vol te krijgen op 1 plek.
Als de weerradar tenminste niet komt ambetant doen :)

Telefonie = EDPnet + OVH
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Gemeentes moeten overigens niet ISP spelen. Wat ze wel kunnen doen is standaard fibers leggen in de straten, en deze verhuren aan Telenet, Proximus, ...

Telefonie = EDPnet + OVH
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider

maar... gebruiken ze het ook echt?
vaak staan gsm's gewoon ingesteld van "verbind met de eerste de beste wifi dat je kan vinden en geen ww moet voor ingeven"...
en dan krijg je wel leases, maar geen echt gebruik (en soms mensen die vloeken van "waarom bolt het ni")

ik zal niet zeggen dat openbare wifi slecht is, maar ik ben er niet gelijk voorstander van, zeker niet als dat op kap van de belastingsbetaler komt (alweer)

- je hebt wireless belgie, die doen het goed
- er zijn hotspots van TN/VOO/PXM
- verder heb je mobiel internet, dat net gemaakt is om "on the go" internet te hebben, en imho veiliger is dan de meeste public wifi's
dus, toch genoeg mogelijkheden?

dat infrax ergens internet provider wil spelen is al jaren gekend, dat ze internet & telefonie aanbieden aan gemeentes ook...
maar dat ze nu nog gaan beginnen met wifi hotspots, urgh... als ze dan toch willen meespelen, dat ze dan ook op de kabel komen en eventueel een eigen fiber aanleggen,
wat tenminste nuttig geinvesteerd zou zijn (al zijn er momenteel nog altijd betere zaken waar het belastingsgeld naartoe zou kunnen gaan)

EDIT:
krisken schreef: Internet idem dito : 's avonds leggen ouders steeds vaker de WiFi thuis uit zodat de kinderen zouden slapen ipv chatten, whatsappen etc. Die kinderen hebben meestal maar een paar MB per maand (pakweg 500), dus daar zitten ze snel over. Een publieke spot is dan ook beter voor hun...
LOL, dus de ouders zetten wifi uit en de kids hebben geen deftig mobiele data, zodat ze zouden slapen of huiswerk doen of ..., en dan zouden ze ineens wifi krijgen 24/7 van de gemeente? :)
de overheid moeit zich nu in principe (imho) al vrij veel met opvoeding etc, en vaak niet op de goede manier... dit er nog bovenop doen is dan helemaal absurd,
moeten de ouders straks de kids hun ps/pc/gsm/... afnemen en ze quasi opsluiten in hun kamer om "zeker" te zijn dat ze gaan slapen :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Splitter schreef:- er zijn hotspots van TN/VOO/PXM
- verder heb je mobiel internet
Het probleem is dat je daar als bijvoorbeeld toerist weinig aan hebt (tenzij je gaat betalen).

Publieke WIFI is best aangenaam voor een toerist... maar laat de middenstand dit uitbaten als onderdeel van hun service.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Provider

de meeste hotels/cafe/brasseries hebben idd ook gewoon wifi, en steeds vaker is die gratis inbegrepen,
en met de afschaffing van de roaming kosten veronderstel ik dat we toch in de buurt komen van je data ook gewoon in heel europa te kunnen gebruiken,
wat me nuttiger lijkt dan alweer zo'n projectje als dit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Splitter schreef:en steeds vaker is die gratis inbegrepen,
Er is stillaan beterschap maar tov. het buitenland hebben we nog een lange weg te gaan.

Nu ja, het buitenland is ook niet perfect... tot een jaar of twee geleden moest ik op skiverlof ook nog absurde bedragen betalen in het hotel voor WIFI.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Splitter schreef:maar... gebruiken ze het ook echt?
vaak staan gsm's gewoon ingesteld van "verbind met de eerste de beste wifi dat je kan vinden en geen ww moet voor ingeven"...
en dan krijg je wel leases, maar geen echt gebruik (en soms mensen die vloeken van "waarom bolt het ni")
Als ik kijk naar het dataverkeer gebruiken ze het ook echt ja :)
Ik heb zonet even de berekening gemaakt : de nodes hebben samen een gemiddelde uptime van 37 dagen. In deze 37 dagen is er gemiddeld 22GB geupload en 67GB gedownload. Niet super veel, akkoord. Maar die gebruikers "hangen" ook niet 24/7 aan de node. Dat is sporadisch dat deze eens gebruikt worden, en dan nog meestal voor eens wat mail te lezen, wat rond te surfen of eens wat apps als whatsapp etc te gebruiken (vermoed ik, ik volg dit niet uiteraard).

Splitter schreef: - je hebt wireless belgie, die doen het goed
- er zijn hotspots van TN/VOO/PXM
- verder heb je mobiel internet, dat net gemaakt is om "on the go" internet te hebben, en imho veiliger is dan de meeste public wifi's
dus, toch genoeg mogelijkheden?
Ja en neen. Wireless België zit absoluut niet overal, en als ze ergens zitten dan is het op een paar punten in die gemeente (met uitzondering van provincie antwerpen).
De diverse hotspots zijn leuk, maar dan moet je al klant zijn bij één van hun. Heb je EDPnet, Dommel, Scarlet, ... dan mag je het vergeten. Ikzelf bvb heb mijn Belgacom "cadeau" van het werk. Ik ken hiervan geen login of wachtwoord. Dus die hun hotspot kan ik al niet gebruiken. Telenet betaal ik zelf, maar ben te lui om telkens login/ww in te geven (al heb ik gehoord dat dit inmiddels is opgelost, geen idee in hoeverre dit dus nog een reden is). 3G/4G heb je vaak maar helaas zijn er nog veel blinde vlekken + de prijs is ook niet min per GB...
Splitter schreef:
krisken schreef: Internet idem dito : 's avonds leggen ouders steeds vaker de WiFi thuis uit zodat de kinderen zouden slapen ipv chatten, whatsappen etc. Die kinderen hebben meestal maar een paar MB per maand (pakweg 500), dus daar zitten ze snel over. Een publieke spot is dan ook beter voor hun...
LOL, dus de ouders zetten wifi uit en de kids hebben geen deftig mobiele data, zodat ze zouden slapen of huiswerk doen of ..., en dan zouden ze ineens wifi krijgen 24/7 van de gemeente? :)
de overheid moeit zich nu in principe (imho) al vrij veel met opvoeding etc, en vaak niet op de goede manier... dit er nog bovenop doen is dan helemaal absurd,
moeten de ouders straks de kids hun ps/pc/gsm/... afnemen en ze quasi opsluiten in hun kamer om "zeker" te zijn dat ze gaan slapen :)
Je verwart twee dingen met elkaar : gratis wifi van de gemeente heeft niks te maken met de kinderen uiteraard. Maar ik vertel niks wereldschokkend als ik zeg dat de kinderen soms slimmer zijn dan de ouders. Ouders zetten WiFi uit met het gedacht dat de kinderen slapen ipv onder de lakens te surfen. Echter zijn kinderen slimmer dan dat : ze zoeken naar een onbeveiligd netwerk die ze kunnen gebruiken. Dat van de buren, de overbuur, de telenethotspot/belgacomhotspot in de buurt waar ze via ouders/vriendjes login en wachtwoord van kennen en zo kunnen inloggen...

De gemeentes die WiFi aanleggen op hun kosten (en dit gebeurd vrij vaak, al is dit meestal op beperkte schaal zoals gemeentehuis, bibliotheek, ontmoetingscentra en culturele centra) doen dit als een soort service naar de inwoners. Dit heeft uiteraard niks te zien met de kinderen...

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”