OnePlus X ervaringen

Plaats reactie
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb nu al een aantal dagen mijn OnePlus X. Nochtans nog altijd uiterst tevreden van mijn Nexus 5. Ik wou eigenlijk gewoon nog een paar jaar doorgaan met dat toestel. Snel, mooi scherm, kale Android en voor mij de ideale schermafmeting. Het scherm is echter tot twee keer toe gebarsten en gezien opnieuw een vervanging me weer onredelijk veel geld zou kosten was het moment aangekomen voor een nieuwe telefoon. Ik keek daarbij (zoals velen hier wellicht) uit naar de nieuwste Nexus 5X, maar helaas, door de totaal van de pot gerukte Europese prijzen heb ik deze kelk aan mij laten voorbij gaan.

De OnePlus X dan maar. Enthousiaste previews op Youtube. Voor 290 euro inclusief verzending belt na 14 dagen wachten de postbode aan met een pakje. Ze hebben bij OnePlus blijkbaar een manier gevonden om de importkosten zo laag mogelijk te houden door het pakje via Engeland door te sluizen en zelf de douanekosten te betalen, wat toch wel handig is in vergelijking met een import via AliExpress.

Mijn eerste indrukken op een rij:

1. Het toestel straalt luxe uit - zowel in de verpakking als in vormgeving. Het glas aan de achterkant heeft wel een zeer vervelend gevolg: je kunt je gsm niet zomaar meer ergens neerleggen zonder dat hij gaat schuiven. Op een tafel met tafeldoek schuift hij een paar centimeter verder als je'm niet rustig neerlegt. Gelukkig zit er een hoesje in de doos dat dit probleem verhelpt.
2. Bij het aanzetten bleef de setup-procedure elke keer hangen op het verbinding maken met mijn netwerk (op het "2 minuten wachten" scherm). Ik moest dit scherm skippen om verder te gaan.
3. Mijn 5Ghz netwerk werd tot mijn verbazing NIET herkend. De wifi werkt duidelijk alleen op 2,4Ghz (komaan zeg!)
4. Het scherm. Bij het aanzetten meteen een WAUW effect. De witte letters op de pikzwarte achtergrond zijn écht wel schitterend. De ontnuchtering komt later pas, als je kleurenbeelden gaat bekijken. De witte achtergrond wordt gelig als je het scherm draait. En er klopt iets niet met het contrast. Bij felle beelden met blauw/geel/rood in, komt alles zeer onnatuurlijk over. Overgesatureerd.
5. Klein storend kosmetisch probleempje: ik zit bij Mobistar, maar er komt op de bovenste statusregel de hele tijd "France Telecom" te staan (ik vermoed dat ze Android aangepast hebben want op mijn Nexus zag ik dit nooit)
6. De processor. Voldoende snel in dagelijks gebruik, maar ik heb bij het bekijken van youtube filmpjes al frameskips gehad, wat mijn Nexus nooit had. Vreemd.
7. De SD card. Een bekende bug. Ja, je kunt een sd card gebruiken om je foto's en video's op te bewaren. Alleen doet de lezer het (nog) niet. Zal worden opgelost in een firmware update, maar dit zou niet mogen!

Voorlopige conclusie: het is en blijft een mooie machine voor zijn geld, en ik zou zo direct geen beter toestel kunnen aanduiden in deze prijscategorie. Maar écht 100% tevreden over mijn aankoop ben ik niet. To be continued.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

interessante review, +1 dus voor wimpie3...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

wimpie3 schreef: 5. Klein storend kosmetisch probleempje: ik zit bij Mobistar, maar er komt op de bovenste statusregel de hele tijd "France Telecom" te staan (ik vermoed dat ze Android aangepast hebben want op mijn Nexus zag ik dit nooit)
Op een Huawei MiFi zit ik met eenzelfde "probleem" : een Mobistar SIM kaart zal steeds verbinding maken met "Telenet".

Ander detail op een Huawei P7 (geen idee of dit ook bij andere toestellen is):
Als ik iemand bel uit de 09 zone dan staat op op mijn scherm het telefoonnummer, daaronder de contactpersoon (of anders "geen contactpersoon" en daaronder "Gent".
Bel ik iemand zijn/haar GSM nummer dan staat er als stad steevast "Luik". Blijkbaar weet Android niet dat GSM nummers in BE 10 cijfers hebben en vaste nummers 9 cijfers :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Het grootste pluspunt voor mij is de camera, focus is pijlsnel tov m'n vorige smartphone
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Nog een paar opmerkingen
  • De hardwareknoppen onderaan (back/home/app list) zijn niet verlicht. Er is ook geen enkele aanduiding, maar ze zijn er wel
  • De volumeslider op de zijkant (normaal/priority/silent) is moeilijk te gebruiken met het bijgeleverde hoesje
  • De GPS is razendsnel om een fix te vinden. Met m'n Xperia Z was ik soms al de straat uit tegen dat RunKeeper wist waar het paard gebonden staat. Nu heeft ie zelfs in de veranda binnen de 3-4 seconden een fix
  • Het ontbreken van de 5GHz wifi had ik inderdaad ook niet verwacht... Ik had trouwens ook het netwerk-testen-skip-probleem tijdens de setup
Mits een paar kleine dingen blijft het nog altijd de max van een toestel.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

krisken schreef:Bel ik iemand zijn/haar GSM nummer dan staat er als stad steevast "Luik". Blijkbaar weet Android niet dat GSM nummers in BE 10 cijfers hebben en vaste nummers 9 cijfers :)
Is anderhalf jaar geleden opgelost in libphonenumber 6.1. Deze zit o.a. in CM12.1 (Android 5.1.1).
Afbeelding
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Mixed feelings...
dual sim in de wagen is een ramp, je kan geen standaard belprofiel instellen
Als je een gesprek verbreekt, verbreekt BT de verbinding voor een paar seconden.
Embedded Youtube filmpjes geven groen scherm.
2-3 keer per week herstart de smartphone zonder reden.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Dan vrees ik dat je een maandagmorgenmodelleke hebt. Ik heb echt nergens last mee. In de auto blijft bluetooth mooi geconnecteerd bij en na het bellen. Het enige wat ik ondertussen gemerkt heb is dat ik hem al 2x heb moeten herstarten omdat ik geen mobiele data meer had. Maar daar had m'n Xperia ook soms last van, dus geen idee of 't aan het toestel of Mobistar ligt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Veel hangt af van de apps en software die er op staat ook. Ik kreeg geen GPS connectie met de One meer op mijn TomTom Go Mobile. Melding gemaakt, hoge prioriteit bij TomTom gekregen omdat ik de enige niet was na de laatste update. Na fabrieksinstellingen te gebruiken wel weer normale werking.

Idem bij het uitvallen van de one de laatste dagen. Herhaaldelijke reboots en zelfs vastzitten in een reboot loop. Ook dat is ineens ook opgelost.

Ik stel dus voor dat je eens alles terugzet naar fabrieksinstellingen. Het is ambetant, maar uiteindelijk vaak de enige oplossing bij problemen. Zeker na een Android update al vaker problemen met vanalles bij de Oneplus toestellen.

Mijn Samsungs die ik er voor had waren niet veel beter hoor, ook herstarten om de haverklap, lang zoeken naar mobiele netwerken af en toe etc...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

iceke schreef:Mixed feelings...
dual sim in de wagen is een ramp, je kan geen standaard belprofiel instellen
Als je een gesprek verbreekt, verbreekt BT de verbinding voor een paar seconden.
Embedded Youtube filmpjes geven groen scherm.
2-3 keer per week herstart de smartphone zonder reden.
Dual SIM is idd een ramp in de auto. Ik kon zelfs geen uitgaande calls maken omdat hij geen default SIM selecteerde. De enige oplossing was een andere dialer app te gebruiken. Ondertussen zit er een SD kaartje in, ipv een extra SIM (die extra SIM had ik nog liggen, en was gewoon wat om te spelen).

Verder ben ik eigenlijk heel tevreden van het toestel. Ik heb één keer zo een spontane reboot gehad, maar verder werkt het toestel echt zeer goed.
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

yep,
vandaag tot en met 7 december trouwens geen invite nodig om de X te kopen.
een vraagje : is het een grote aanpassing voor een iphone gebruiker? zou wel eens de sprong durven maken...

grtz
b.
Matthias
Pro Member
Pro Member
Berichten: 247
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer

Omtrent 5Ghz probleem. Kan je eens de 5Ghz band bekijken die op je router ingesteld staat? Het is mogelijk dat de Oneplus X enkel maar band 36 tem 48 kan gebruiken. Mijn Nexus 4 heeft ook deze limitatie.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Sub Zero schreef:Dan vrees ik dat je een maandagmorgenmodelleke hebt.
Nope, ik ben niet de enige
ditCh schreef:[
De enige oplossing was een andere dialer app te gebruiken.
Mag ik vragen welke ?

Op m'n vorgige smartphone kon je gewoon defaults kiezen voor data,oproepen & sms. met de OPX kan je dit alleen voor data, daar zit het probleem.
Er is trouwens juist een update doorgekomen om het youtube probleem op te lossen : Onepusoxygen_14_201511301941
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Die laatste update helpt precies alle apps die op de SD kaart staan om zeep. Al de "shortcuts" zijn weg. Het is ook onmogelijk de apps nog te verplaatsen naar de "phone".

*sigh*
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Matthias schreef:Omtrent 5Ghz probleem. Kan je eens de 5Ghz band bekijken die op je router ingesteld staat? Het is mogelijk dat de Oneplus X enkel maar band 36 tem 48 kan gebruiken. Mijn Nexus 4 heeft ook deze limitatie.
De X heeft gewoon geen 5GHz wifi, staat zo ook duidelijk in de specs (allez 't is te zeggen, 5GHz staat er dus niet in :) ). Het is een goedkope smartphone voor iets hé.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

ditCh schreef:Die laatste update helpt precies alle apps die op de SD kaart staan om zeep. Al de "shortcuts" zijn weg. Het is ook onmogelijk de apps nog te verplaatsen naar de "phone".

*sigh*
Raar, heb dit probleem totaal niet gehad met de laatste update.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Het is een goedkope smartphone voor iets hé... (schrijft gm123)

mijn xiaomi redmi note2 kost veel minder en heeft niettemin 5GHz (dual)band...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”