bbox3 "vervangen" door OpenWRT

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ik wil mijn bbox3 graag zo "dom" mogelijk instellen en alle firewall- en routerfuncties laten afhandelen door mijn OpenWRT device.

De nachtmerrie tot nu toe is om de fully routed configuratie van de bbox3 na te bouwen op de OpenWRT: op de bbox3 hangen mijn PC en STB aan dezelfde switchport (met tussen de bbox3 en de beide devices een extra switch). De PC kan internetten (VLAN 10), en de STB kan TV kijken (VLAN 30) zonder dat ik iets speciaals moet doen.

Zodra ik echter VLANs configureer op de switch van mijn Linksys WRT1900ACS, verlies ik alle netwerkconnectiviteit via de wired LAN ports. Wireless access blijft gelukkig wel nog werken zodat ik de configuratie kan ongedaan maken.

Is het iemand al gelukt om zijn OpenWRT zodanig te configureren dat elke switchport tegelijkertijd toegang heeft tot VLAN 10 en VLAN 30 en er dus TV gekeken kan worden met de Proximus STB?
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 dec 2013, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

Ik heb momenteel een gelijkaardige set-up, weliswaar met OpenWRT en een tweede managed switch (Netgear GS105E). Tussen deze twee apparaten loopt één netwerkkabel met daarop twee VLANs (trunk lijn): een voor de STB en de andere voor mijn eigen LAN. Een enkele verbinding tussen de router en bbox heb ik nog niet onderzocht, maar het lijkt me alleszins niet triviaal.

Op de switch heb ik een poort voor de STB, die getagd als VLAN 2 op de trunk lijn wordt gezet. De andere poorten zitten in VLAN 1.
Op de ingebouwde switch van de router heb ik dan de binnenkomende trunk lijn, een poort op VLAN 2 die met de bbox verbonden is en de andere poorten zitten -- net als de binnenkomende VLAN 1 -- in de LAN van de OpenWRT router.

De STB wordt dus in feite doorverbonden naar de bbox door middel van VLANs. De bbox handelt dan ook de DHCP requests af van de STB, regelt alle multicast verkeer dat nodig is om effectief tv te kunnen kijken... Alle andere apparaten zitten achter de OpenWRT router, die zijn eigen PPPoE verbinding opzet via de bbox.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”