Repeater in woning

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
chessness
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb een heel goed geisoleerde woning. Het gevolg is dat er amper (en regelmatig geen) telefoonverbinding is. Nu wil ik een repeater kopen. Ik weet dat het illegaal is, maar ik wil nu eenmaal gsm-ontvangst hebben en mensen die bij me op bezoek hebben moeten dit ook hebben, voor alle providers (er zijn nogal wat mensen in mijn omgeving die op bepaalde momenten continu bereikbaar moeten zijn). Die repeater moet enkel dienen om gsm ontvangst te hebben, niet voor internet.

Mijn hoofdvraag is de volgende. Varianten die geen 3G/4G hebben zijn goedkoper (500 € vs 1000 € voor 3G/4G versies). Hiermee kan je niet (snel) op internet. Maar wijzelf hebben wifi en bezoekers hoeven niet absoluut op internet. Maar als er toch nog een heel zwakke 3G/4G-verbinding binnen is, zal de gsm dan automatisch overschakelen op het veel sterkere 2G netwerk of zal hij dan toch hardnekkig op zijn 4G netwerk blijven?

Prijs zonder 3G - http://www.gsm-repeater-shop.be/rosenfe ... 00mhz.html
Prijs met 3G - http://www.gsm-repeater-shop.be/rosenfe ... d-993.html

Bijvragen
- er zijn hier verschillende merken in. Degene die ik het meest zie zijn van anytone en rosenfelt. Heeft iemand hier ervaring mee?
- op e-bay, etc vind je ook nog een hoop andere veel goedkopere chinese merken. Enige ervaring hierin? Gezien het prijsverschil ben ik een beetje sceptisch.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Welke provider heb je... Proximus heeft namelijk recent een repeater in de aanbieding (als je klant bent bij hun).
chessness
Starter
Starter

r2504 schreef:Welke provider heb je... Proximus heeft namelijk recent een repeater in de aanbieding (als je klant bent bij hun).
Ik ben op dit moment bij proximus voor mijn gsm, al de rest is bij Telenet. Als ik internet en co verhuis naar Proximus zou ik inderdaad de Mobile Coverage Extender kunnen gebruiken. Maar dat lost het probleem niet op voor bezoekers die bij andere gsmpoviders zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

chessness schreef: Maar dat lost het probleem niet op voor bezoekers die bij andere gsmpoviders zijn.
Daar heb je inderdaad gelijk in... spijtig dat providers onderling niet roamen in Belgie.
chessness schreef:Maar als er toch nog een heel zwakke 3G/4G-verbinding binnen is, zal de gsm dan automatisch overschakelen op het veel sterkere 2G netwerk of zal hij dan toch hardnekkig op zijn 4G netwerk blijven?
Hij zal hardnekkig naar 3G en 4G blijven zoeken... met als resultaat dat tijdens het switchen je ook vaak onbereikbaar zal zijn en dat je batterij binnen de kortste keren leeg zal zijn. Je bezoekers zouden dan hun telefoon al moeten forceren naar 2G. Een repeater zonder 3G zou ik dus helemaal niet aanbevelen.
chessness schreef:- op e-bay, etc vind je ook nog een hoop andere veel goedkopere chinese merken. Enige ervaring hierin? Gezien het prijsverschil ben ik een beetje sceptisch.
Persoonlijk zou ik ook niet staan te springen om zo'n ding in China te kopen... maar da's persoonlijke voorkeur.

Ik ben niet zo paranoia als ub4b als het op straling aankomt... maar in m'n huis zou ik zo'n ding toch echt niet willen plaatsen.
chessness
Starter
Starter

r2504 schreef:Hij zal hardnekkig naar 3G en 4G blijven zoeken... met als resultaat dat tijdens het switchen je ook vaak onbereikbaar zal zijn en dat je batterij binnen de kortste keren leeg zal zijn. Je bezoekers zouden dan hun telefoon al moeten forceren naar 2G. Een repeater zonder 3G zou ik dus helemaal niet aanbevelen.
Een 2G-enkel-variant wordt het dus niet. Een 4G-versie is natuurlijk nog duurder dan een 3G. Maar ik veronderstel dat daar hetzelfde probleem opduikt. Als ik een 2/3G-only-versie neem en er een zwak 4G-netwerk is, dan zoekt die gsm zich ook weer te pletter?
Nu hebben nog niet alle gsms 4G maar binnen enkele jaren wel en dan kan je daar ook alweer niet goed mee bellen. Of ben ik hier te pessimistisch? Het is toch iets te duur om elke paar jaar een nieuw toestel te kopen.

Is er een degelijk alternatief?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

chessness schreef:Nu hebben nog niet alle gsms 4G maar binnen enkele jaren wel en dan kan je daar ook alweer niet goed mee bellen. Of ben ik hier te pessimistisch? Het is toch iets te duur om elke paar jaar een nieuw toestel te kopen.
Nee, is inderdaad hetzelfde probleem... nadeel van technologische evolutie zeker :wink:
chessness schreef:Is er een degelijk alternatief?
Passief repeaten... voor thuis gebruik moet dat volstaan.
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

chessness schreef:Ik heb een heel goed geisoleerde woning. Het gevolg is dat er amper (en regelmatig geen) telefoonverbinding is. Nu wil ik een repeater kopen. Ik weet dat het illegaal is, maar ik wil nu eenmaal gsm-ontvangst hebben en mensen die bij me op bezoek hebben moeten dit ook hebben, voor alle providers (er zijn nogal wat mensen in mijn omgeving die op bepaalde momenten continu bereikbaar moeten zijn). Die repeater moet enkel dienen om gsm ontvangst te hebben, niet voor internet.
Let er sowieso mee op, want het bipt is niet tolerant tov illegale repeaters.

http://www.bipt.be/public/files/nl/2075 ... ers_NL.pdf

[Afbeelding Post made via mobile device ]
chessness
Starter
Starter

r2504 schreef:Passief repeaten... voor thuis gebruik moet dat volstaan.
Ik heb even rond gekeken. Zo'n passieve repeater lijkt best eenvoudig te zijn. Gewoon twee antennes en een coax kabel ertussen. Maar ik lees ook dat het niet voor iedereen succesvol is (al kan dat ook te maken hebben met ht feit dat sommigen hopen om met een zwak signaal buiten ineens een goed signaal binnen te hebben).

Zijn er bepaalde vereisten naar zo'n antenne? Hoe bepaal ik welke ik best koop?

Ik vind allerlei antennes
Yagi-antenne. Oerlelijk hhttp://www.conrad.be/ce/nl/product/768094/Witt ... 4?ref=list
Of een andere Yagi-antenne. http://www.google.de/imgres?imgurl=http ... UsCh03iguK
De ene heeft een bredere range dan de andere (698~960 vs 824 - 894 MHz). Ik veronderstel dat dit het voordeel heeft dat hij eenvoudiger de golflengte ontvangt maar ze dan ook minder scherp ontvangt. Dus wat is beter?

Car-kit antenne. Mooier en veel goedkoper, maar werkt het ook goed?
http://www.conrad.be/ce/nl/product/7625 ... S?ref=list

En je heb dan ook weer verschillende binnenantennes, die blijkbaar ook gericht moeten worden. Het maakt het allemaal niet eenvoudiger...

r2504 schreef:Hij zal hardnekkig naar 3G en 4G blijven zoeken... met als resultaat dat tijdens het switchen je ook vaak onbereikbaar zal zijn en dat je batterij binnen de kortste keren leeg zal zijn. Je bezoekers zouden dan hun telefoon al moeten forceren naar 2G. Een repeater zonder 3G zou ik dus helemaal niet aanbevelen.
Ik heb een verkoper van actieve repeaters gecontacteerd. Die stelde een 2G repeater voor en zei dat bellen en smsen sowieso altijd via 2G gaat. Dat is een beetje anders dan wat jij zegt. Hij wil natuurlijk zijn repeaters verkopen, dus helemaal objectief is hij wel niet...

Daarnaast, met die passieve repeater krijg je eigenlijk een gelijkaardig probleem. Want metdie antenne ga je ook 900/1800MHz binnen trekken. Dat is nog steeds geen 3G verbinding...

Ik vind het allemaal een beetje verwarrend.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik denk dat voice tegenwoordig ook wel over 3G loopt. Niet over 4G.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik ga deze topic ook verder volgen. Bij ons binnen is de ontvangst ook bedroevend... en zou deze ook graag willen verbeteren.
gregmans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Voice gaat inderdaad ook al over 3G. Maar het is niet omdat je gesprek effectief over 2G of 3G zou gaan dat je GSM op de 'standby' momenten niet gaat zoeken naar een beter signaal. Je GSM gaat nog steeds hardnekkig zoeken naar 3G/4G en je batterij zal direct leeg zijn zoals eerder gezegd.
chessness
Starter
Starter

Uiteindelijk heb ik beslist om eerst een passief systeem te testen. Indien nodig kan ik het toch nog upgraden.

Buiten heb ik gekozen voor een Yagi Logarithm antenne, die frequenties van 900MHz, 1800Mhz en 2100MHz ontvangt. Die is via een 20m lange coax kabel naar binnen verbonden. Ik heb N-male connectoren gebruikt om kabel en antennes te verbinden. Spijtig genoeg is het signaal binnen nog steeds niet goed.

Enkele vragen:
- ik heb de langste zijde van de antenne naar de zendmast gericht. Maar moet de antenne horizontaal of verticaal staan ? Maakt dit veel uit?
- het is de eerste keer dat ik zo'n N-male connectoren heb aangesloten. Zo handig zijn die connectoren niet. Via een spanningsmeter heb ik gezien dat de verbinding werkt, en ook dat de binnenschil en de buitenschil niet met elkaar in contact staan. Maar toch stel ik me de vraag af of het wel ideaal verbonden is aangezien het signaal dat er doorkomt geen stroom is (minimaal verlies op de connector). Is er een goede manier om dit te testen?
- hoe kan ik het best de sterkte van het signaal binnen meten? Ik kan uiteraard zien hoeveel "streepjes" op de gsm staan. Maar dat werkt toch met een beetje vertraging en is niet helemaal accuraat (je meet namelijk geen exacte waardes).
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

- ik heb de langste zijde van de antenne naar de zendmast gericht. Maar moet de antenne horizontaal of verticaal staan ? Maakt dit veel uit?
uiteraard: de kortste zijde moet naar de zendmast, en voor zover mij bekend zijn GSM-signalen verticaal gepolariseerd, dus de antenne zó monteren dat de dipolen van je antenne verticaal staan
- het is de eerste keer dat ik zo'n N-male connectoren heb aangesloten. Zo handig zijn die connectoren niet. Via een spanningsmeter heb ik gezien dat de verbinding werkt, en ook dat de binnenschil en de buitenschil niet met elkaar in contact staan. Maar toch stel ik me de vraag af of het wel ideaal verbonden is aangezien het signaal dat er doorkomt geen stroom is (minimaal verlies op de connector). Is er een goede manier om dit te testen?
bedoel je dat je met een ohmmeter hebt zitten meten? Wat heb je dan juist gemeten? Want bij antennes is er normaal gezien een "kortsluiting" (voor DC) tussen beide aansluitpunten, en zou je dan ook die kortsluiting tussen buiten- en binnenschil moeten kunnen meten.
- hoe kan ik het best de sterkte van het signaal binnen meten? Ik kan uiteraard zien hoeveel "streepjes" op de gsm staan. Maar dat werkt toch met een beetje vertraging en is niet helemaal accuraat (je meet namelijk geen exacte waardes).
met een veldsterktemeter, maar die zijn nogal duur voor een eenmalig gebruik. Ik denk dat er wel firma's zijn die die ook verhuren, maar verrmoedelijk is de aanduiding van je GSM de eenvoudigste/goedkoopste manier
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

flupke19 schreef:uiteraard: de kortste zijde moet naar de zendmast
We hebben het hier over een yagi... langste zijde naar de zendmast !

De kortste zijde is de reflector !
chessness schreef:Die is via een 20m lange coax kabel naar binnen verbonden.
Geen idee welke coax je gebruikt... maar vergeet niet dat je op die frequenties enorm veel verlies hebt.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

voor een passief systeem moet je best cellflex coax gebruiken (25mm dik)
Afbeelding
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

r2504 schreef:
We hebben het hier over een yagi... langste zijde naar de zendmast !

De kortste zijde is de reflector !
nope :nono: we hebben het hier over een log-periodische antenne
chessness schreef:Yagi Logarithm antenne
die alleen uit dipolen bestaat, waarbij de kant met de kortste dipolen naar de zendmast wijst, en de langste dipolen achteraan komen. Gewoonlijk hebben de LP-antennes hun montagebeugel achteraan de antenne, omdat de twee dragers onder elkaar eigenlijk geleiders zijn die elkaar niet mogen raken (behalve dan aan de "voorkant" waar ze aan elkaar verbonden zijn).
Bovendien is de term Yagi in dit geval misleidend, want een "echte" Yagi heeft een beperkte bandbreedte (dus zéker niet van 800 tot 2100MHz) en bestaat uit een reeks directoren, één dipool en één reflector (die de langste is van alle elementen)
De voorbeelden die chessness aanhaalt (bvb http://www.conrad.be/ce/nl/product/7680 ... 4?ref=list) is dus idd zo'n log-periodieke antenne, staat op de foto verticaal gepolariseerd, en wijst naar een GSM mast die links van de foto hoort te staan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:
chessness schreef:Die is via een 20m lange coax kabel naar binnen verbonden.
Geen idee welke coax je gebruikt... maar vergeet niet dat je op die frequenties enorm veel verlies hebt.
Ik heb geen exacte cijfers, maar mijn buikgevoel zegt ook dat je de winst van de antenne, volledig terug kwijt bent met een 20m lange coax :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

flupke19 schreef:nope :nono: we hebben het hier over een log-periodische antenne
chessness schreef:Yagi Logarithm antenne
die alleen uit dipolen bestaat
Ik zie de verwarring al... jij hebt het over kort/lang als de elementen... ik had het over kort/lang als de afstand tot de reflector.

Om het eenvoudiger te maken... waar je de coax aansluit is normaal de achterkant van een antenne.
philippe_d schreef:Ik heb geen exacte cijfers, maar mijn buikgevoel zegt ook dat je de winst van de antenne, volledig terug kwijt bent met een 20m lange coax :-(
Dat vermoeden heb ik ook.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”