Hogere belastingen gelden niet voor leasingwagens

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 29/09/2015 - Hogere belastingen gelden niet voor leasingwagens
Opvallend is dat de nieuwe maatregelen alleen zullen gelden voor privéwagens en niet voor auto’s die via een leasingbedrijf aangekocht worden. Een groot deel daarvan rijdt nochtans op diesel.

Volgens Vlaams minister van Begroting Turtelboom is daar een logische verklaring voor. ‘Om die maatregelen ook voor leasingwagens te laten gelden, is er een samenwerkingsakkoord met Brussel en Wallonië nodig’, zei ze in De Ochtend op Radio 1. ‘Wallonië wil dat echter niet tekenen.’ Dus wordt gevreesd dat de leasingbedrijven hun auto’s in Brussel of Wallonië zouden registreren, als ze in Vlaanderen meer moeten gaan betalen.
Toch een hele vooruitgang hé, een versnipperd politiek landschap?
Iedereen mag in zijn eigen voortuin keren, maar consistent beleid voeren? Tsja, dan moeten alsnog op "federaal" niveau samen zitten (3 gewesten tezamen).

Schandalig on werkelijk onbegrijpelijk dat enkel privéwagens giviseerd worden.
Ik rij zelf met een leasingwagen, dus het kan me eigenlijk niet deren, maar WTF!
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

So what, dat is bij de BIV ook al jarenlang zo, enkel hervormd in Vlaanderen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Works both ways he. Stel dat je een BMW 125d wil inschrijven.
Privé of door het bedrijf aangekocht bedraagt de BIV 92 eur. Wanneer een leasingmaatschappij deze wagen inschrijft is de BIV 4957 eur!. Ook niet echt eerlijk he...
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Klopt had ik nog niet eens bij stilgestaan, een BIV van 92 is ook al gewoon zo absurd laag, dat toont hoe belachelijk slecht die nieuwe formule is en die geen rekening houdt met de vervuilende NOX uitstoot. Vervuilende diesel maakt ni uit, lage co2 dus lage BIV, bah :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ach kijk. Dat wist ik niet, maar is inderdaad "logisch", aangezien BIV Vlaamse bevoegdheid is.
Wel gigantische verschillen ook :eek:

Kan je als (lease)bedrijf niet enkel shoppen tussen Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland, maar ook gewoon "in" België zelf :).
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik snap het niet. Leasingbedrijven zijn toch bij wet verplicht om de wagens in te schrijven in Brussel, zodat de gewesten geen onderlinge concurrentie kunnen vormen? Iemand die duidelijkheid kan scheppen?
Afbeelding
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Die wet moet je dan toch wel is tonen, voor zover ik weet gebeurt de inschrijving in het gewest waar het bedrijf zijn hoofdzetel heeft.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Sorry, ik had het over de BIV:
https://www.n-va.be/persbericht/vlaamse ... itief-goed
Doe daar even een highlight voor "leas".

Nu ben ik weer mee. In 2012 hebben ze de BIV hervormd in Vlaanderen, en hebben de gewesten toen een akkoord gesloten dat leasingwagens bij het oude berekeningsmodel moesten blijven, dat tot nader orde nog steeds actief is in Brussel en Wallonië. De verkeersbelasting werd toen echter niet hervormd, en bleef voor alle gewesten - en dus ook leasing - gelijk. Nu wil Vlaanderen ook de verkeersbelasting zelf hervormen, wat dus als gevolg heeft dat er hier ook een akkoord over gesloten moet worden met de andere gewesten wat betreffende leasing. Ze volgen dus gewoon op wat de Raad van State hun opgelegd heeft.

Waarom lees ik deze verklaring niet in de kranten ?
Afbeelding
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Omdat die gewoon enkel commentaar afficheren van de gewone burgers, en velen denken hier niet verder na dan hun neus lang is...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Volgens mij zijn de particulieren hier de dupe van,of zie ik het verkeerd??
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mensen met een oude vervuilende wagen zullen deze niet meer verkocht krijgen en dan maar langer blijven rondrijden.

Als stimulans om een nieuwe milieuvriendelijke wagen te kopen kan dat tellen :lol:
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 267
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Tsja, alles moest mordicus opgesplitst worden en naar de Gewesten gaan, want wat we zelf zouden doen, zouden we beter doen... toch? Wat een grap!

Sent from my SM-T800 using Tapatalk
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

r2504 schreef:Mensen met een oude vervuilende wagen zullen deze niet meer verkocht krijgen en dan maar langer blijven rondrijden.

Als stimulans om een nieuwe milieuvriendelijke wagen te kopen kan dat tellen :lol:
In welke mate is een auto helemaal oprijden ook niet een vorm van milieuvriendelijk gedrag natuurlijk?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

r2504 schreef:Mensen met een oude vervuilende wagen zullen deze niet meer verkocht krijgen en dan maar langer blijven rondrijden.

Als stimulans om een nieuwe milieuvriendelijke wagen te kopen kan dat tellen :lol:
Dat is helemaal niet zeker, mensen verkopen hun wagen omdat hij teveel kosten heeft meestal in onderhoud of defecten.
Je kan die wagen ook altijd kwijt bij de autohandelaars die exporteren naar buitenland.
En de nieuwe regelgeving stimuleert eindelijk eens de aankoop van milieuvriendelijke wagens, i like that, nu nog de diesel gelijk trekken.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik vraag me wel af waarover ze het hebben als ze spreken over een milieuvriendelijke wagen vanaf 7000 euro. Is dat een elektrische fiets ofzo? Een Twizzy van Renault kan je bezwaarlijk een wagen noemen, dat is een elektrische fiets met 4 wielen... :)
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Ja er staat ook vanaf 7000 eur, dus een duurdere komt ook in aanmerking toch.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Dit is alvast een gevolg van de al genomen maatregelen,van onze regering.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2015092 ... 8d3efa7abe

Ik begrijp ook de maatregelen niet goed,Belgie is een land waar er een afschakelplan is,omdat het zou kunnen gebeuren dat in de winter er een tekort aan stroom zou zijn.Dit zou bijv. realiteit kunnen worden,indien er in Frankrijk(waarvan een deel van onze stroom komt) een koudegolf zou zijn,die een 10-tal dagen zou duren.
Laatst gewijzigd door fluppie op 30 sep 2015, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat probleem hadden ze in Nederland ook. Daar heeft de minister de regels voor 2016 even op scherp gezet.
Zelfs in TopGear heeft Jeremy Clarkson er mee gelachen: bouw een 9V batterijtje in een Land Rover en je hebt een hybride.

The Economist 26/09/2015 - The Volkswagen scandal - A mucky business
is some embarrassment that, as with the scandals over FIFA and the World Cup, it is falling to America to enforce rules that Europeans have been breaking.
De EU/lokale politici willen ook gewoon niet, want wie anders bouwt deze achterpoortjes in?
Het is gemakkelijk om nu op VW en anderen te schieten, maar het zijn onze politici die deze regels hebben opgesteld.
Worst of all, though, is that once this charade has produced a claim as to the car’s efficiency, no one checks whether it is true or not. In America, too, carmakers are responsible for their own tests. But there the EPA goes on to acquire vehicles at random for testing at a later date, to see if the cars on sale to the public live up to the claims. If the numbers do not match up substantial fines can follow.
Probeer dat maar in BE/EU in te voeren...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Nee, dat is het gevolg van het feit dat men bij de emissietests toelaat dat een (plug-in) hybride met een volgeladen batterij getest wordt. Daardoor verbruikt die pakweg de eerste 50 km nauwelijks brandstof, maar nadien is de batterij leeg en verbruikt die niet geweldig veel minder dan een klassieke wagen.
Hybride wagens proberen de verbrandingsmotor zoveel mogelijk in zijn optimale werkingsgebied te laten draaien (typisch ongeveer het toerental waarop het koppel het hoogst is) en op die manier krijg je het gemiddelde rendement wel wat omhoog. Maar we praten hier over enkele tientallen procenten, niet over
een factor 3 zoals de CO2-cijfers je zouden willen doen geloven.

Overigens een zeer terechte bemerking over ons elektriciteitsprobleem: als we morgen massaal met plug-in wagens gaan rijden hebben we een serieus gat in de begroting, EN zitten we 's avonds in het donker :) Maar da's een probleem voor de volgende legislatuur...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Maar Schauvliege is bezig het gat in elke begroting te laten opvullen door VW... geen paniek dus. En laat ondertussen oa Essers de bossen maar kappen, overkapping van de ring komt er ook niet en U-place staat ook op de helling, allemaal VW's schuld en een goed excuus voor Joke om niets te moeten doen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ondertussen blijven onze 'scheurtjes centrales' al het hele jaar dicht.Dit was eerst niet voorzien.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151001_01896698
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Joe de Mannen schreef:Maar Schauvliege is bezig het gat in elke begroting te laten opvullen door VW... geen paniek dus. En laat ondertussen oa Essers de bossen maar kappen, overkapping van de ring komt er ook niet en U-place staat ook op de helling, allemaal VW's schuld en een goed excuus voor Joke om niets te moeten doen.

J.
Jobs gaan boven natuur! Je kan niet verwachten dat het bevolkingsaantal groter wordt, nog paar 10.000'de extra asielzoekers erbij en verwachten dat dat allemaal op de bestaande tereinen kan.
Essers voorziet 400 jobs (in een regio dat al geen overschot aan jobs heeft), daarvoor dan gaan janken om een paar boompjes :roll: Liever 400jobs erbij en een bos minder dan dat ik voor 400 leefloners extra moet opdraaien.

Overkapping van de ring? Voor die folliekes is absoluut geen geld.
Uplace? Dat komt er miss wel.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Maar er is daar nog plaats over waar geen enkele boom voor moet sneuvelen en binnenkort komt het Ford-terrein vrij, en dat is ook geen bos.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Gray schreef:
Joe de Mannen schreef:Maar Schauvliege is bezig het gat in elke begroting te laten opvullen door VW... geen paniek dus. En laat ondertussen oa Essers de bossen maar kappen, overkapping van de ring komt er ook niet en U-place staat ook op de helling, allemaal VW's schuld en een goed excuus voor Joke om niets te moeten doen.

J.
Jobs gaan boven natuur! Je kan niet verwachten dat het bevolkingsaantal groter wordt, nog paar 10.000'de extra asielzoekers erbij en verwachten dat dat allemaal op de bestaande tereinen kan.
Essers voorziet 400 jobs (in een regio dat al geen overschot aan jobs heeft), daarvoor dan gaan janken om een paar boompjes :roll: Liever 400jobs erbij en een bos minder dan dat ik voor 400 leefloners extra moet opdraaien.
In een ecologische wereld is er ook genoeg jobcreatie mogelijk, dus met uw uitspraken zijt ge de held van den dag.
Overigens zal uw verschil in bijdrage voor 400 leefloners of 2300 ipv 10000 asielzoekers behoorlijk nihil zijn.
Op een budget van 4 miljard gaat 10 miljoen niet veel uithalen, een druppel op een hete plaat.
Het is exact door zo een kortzichtig denken dat de NVA stemmen wint met een hoop propaganda.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Sinister schreef:
Gray schreef:
Joe de Mannen schreef:Maar Schauvliege is bezig het gat in elke begroting te laten opvullen door VW... geen paniek dus. En laat ondertussen oa Essers de bossen maar kappen, overkapping van de ring komt er ook niet en U-place staat ook op de helling, allemaal VW's schuld en een goed excuus voor Joke om niets te moeten doen.

J.
Jobs gaan boven natuur! Je kan niet verwachten dat het bevolkingsaantal groter wordt, nog paar 10.000'de extra asielzoekers erbij en verwachten dat dat allemaal op de bestaande tereinen kan.
Essers voorziet 400 jobs (in een regio dat al geen overschot aan jobs heeft), daarvoor dan gaan janken om een paar boompjes :roll: Liever 400jobs erbij en een bos minder dan dat ik voor 400 leefloners extra moet opdraaien.
In een ecologische wereld is er ook genoeg jobcreatie mogelijk, dus met uw uitspraken zijt ge de held van den dag.
Overigens zal uw verschil in bijdrage voor 400 leefloners of 2300 ipv 10000 asielzoekers behoorlijk nihil zijn.
Op een budget van 4 miljard gaat 10 miljoen niet veel uithalen, een druppel op een hete plaat.
Het is exact door zo een kortzichtig denken dat de NVA stemmen wint met een hoop propaganda.
Schauvliegen is van de cd&v en niet van de NVA.

Maar ik heb het even opgezocht welke 11Hectare "bos?"gebied juist zou verdwijnen.

Het gaat om het rood gearceerde deel:
Afbeelding
Hier is het milieueffectenrapport. http://www.lne.be/merdatabank/uploads/merntech3807.pdf

Ieder zijn idee maar als dat 400 extra banen zal opleveren? Go for it ;)
Sommigen zien daar misschien een bos in, ik zie daar braakliggend terrein op de achterkant van een industriepark.

Is dat kortzichtig denken? Nee integendeel, dat is vooruit denken, je kan niet èn meer mensen èn meer natuur hebben.
Nee de waarheid is èn meer mensen, èn meer industrie èn meer jobs, want wie moet ALLES betalen? Juist, net die "jobs".
We zitten al met een gigantische staatsschuld door decenialang slecht kortzichtig beleid, Laat staan de vergrijzing waar men niks nada voorzieningen voor heeft, laat staan provisies (zilverfonds is leeg!). Dan nog de Belgische energievoorziening die op sterven na dood is... Wil je de sociale zekerheid nog kunnen betalen heb je meer jobs nodig.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Wat ik bedoel is dat jij NVA gezind bent, heel je commentaar is duidelijk van een typisch verbitterde Belg.
Is dat kortzichtig denken? Nee integendeel, dat is vooruit denken, je kan niet èn meer mensen èn meer natuur hebben.
Nee de waarheid is èn meer mensen, èn meer industrie èn meer jobs, want wie moet ALLES betalen? Juist, net die "jobs".
We zitten al met een gigantische staatsschuld door decenialang slecht kortzichtig beleid, Laat staan de vergrijzing waar men niks nada voorzieningen voor heeft, laat staan provisies (zilverfonds is leeg!). Dan nog de Belgische energievoorziening die op sterven na dood is... Wil je de sociale zekerheid nog kunnen betalen heb je meer jobs nodig.
Je kan wel meer mensen en natuur hebben: in de hoogte bouwen bv.
Als de economie altijd groei wilt dan zal er inderdaad enkel meer industrie en vervuiling komen, de mensheid moet is leren om tevreden te zijn met wat ze al hebben ipv al het winstbejag door kapitalisme en eikels zoals op het management van Volkswagen.
Ik zou verhuizen als ik u was, als ik lees wat ge opt einde schrijft, alles gaat hier naar de kloten jong :wink:
Good luck met een beter land te vinden, dat geen schulden heeft, er bestaat er zo goed als geen enkel, met nog is een goede sociale zekerheid, lage belastingen, voorzieningen, goedkope energie, das een utopie.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Gray schreef: Jobs gaan boven natuur! Je kan niet verwachten dat het bevolkingsaantal groter wordt, nog paar 10.000'de extra asielzoekers erbij en verwachten dat dat allemaal op de bestaande tereinen kan. Essers voorziet 400 jobs (in een regio dat al geen overschot aan jobs heeft), daarvoor dan gaan janken om een paar boompjes :roll: Liever 400jobs erbij en een bos minder dan dat ik voor 400 leefloners extra moet opdraaien.
Alsof het hier alleen maar over natuur gaat, de draad gaat over hogere belasting van uitstoot van (leasingwagens). De problemen die dit met zich mee brengen zijn ondertussen voldoende bekend als je de moeite doet ...

Zo is er de klimaatopwarming. Eventjes stil staan bij alleen dit thema (in de file heb je daar tijd genoeg voor :-) ). Als we zo voortdoen als nu zal alleen al om klimatologische redenen de hele bevolking van de Sahel regio leeglopen ... Denk daar ook eens aan als je niet graag asielzoekers ziet komen ...

En wat die jobs betreft: die voorspellingen zijn nogal dikwijls zoals de VW cijfers over de uitstoot van hun wagens ... veel te rooskleurig.

Wat Schauvlieghe betreft, dat wordt daar lachen in die rechtszaal als het ooit zover zou komen : schadevergoeding vragen aan VW maar ondertussen zelf nog steeds nieuwe vervuilende dieselwagens fiscaal gunstig behandelen :lol:
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Sinister schreef:Klopt had ik nog niet eens bij stilgestaan, een BIV van 92 is ook al gewoon zo absurd laag, dat toont hoe belachelijk slecht die nieuwe formule is en die geen rekening houdt met de vervuilende NOX uitstoot. Vervuilende diesel maakt ni uit, lage co2 dus lage BIV, bah :bang:
Ah wacht, ik zal dan maar in mijn jaar 98 TDI rondtuffen die meer NOx als heel het d'ieteren zijn parking uitstoot... Om nog maar te zwijgen over boten of treinen.
Rijdt de NMBS niet rond met dieselstellen van de vorige eeuw? Daar zou ik de NOx uitstoot wel van willen weten. Dat zal niet mals zijn. En maar zagen over nieuwe dieselwagens die aan vrij strenge normen voldoen (buiten die VW's dan).
(ik heb wat zitten zoeken, maar op het internet is er niet zoveel te vinden van die specifiek diesels in die treinstellen, laat staan hoeveel ze uitstoten, maar het blijven wel al oudere designs, pre 2000)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Misschien moet je eens lezen waar de focus op NOx vandaan komt, waarom er in deze dieselmotoren zo veel NOx kan ontstaan.
Een verhelderend artikel van Autoweek (Autoweek 30/09/2015 - Wat is stikstofoxide en wat doe je ertegen? - NOx nader verklaard
Al met al kan de druk in een dieselmotor dus hoger zijn dan in een benzinemotor (en dus ook de compressieverhouding en/of de turbodruk). Hierdoor is ook het rendement van een dieselmotor hoger. Wanneer het rendement hoger is, is het verbruik lager en dus ook de CO2-uitstoot. Want de brandstofmoleculen (koolwaterstoffen, CxHy) reageren in een verbrandingsmotor met de zuurstof (O2) uit de lucht tot water (H2O) en kooldioxide (CO2).
En juist bij die hoge piektemperaturen bindt de onschuldige stikstof (N2) uit de lucht zich aan de eveneens uit de lucht afkomstige zuurstof (O2) tot stikstofoxiden (NOx).
Simpel gezegd gaat de NOx-uitstoot omhoog wanneer je de CO2-uitstoot wilt terugdringen, en omgekeerd. Dat is de spagaat waar de auto-industrie mee moet worstelen. Voor een groot deel is dit constructief bepaald, maar met behulp van de elektronica kun je het bijsturen. En dat is waar Volkswagen een nu een stap te ver in is gegaan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

AndRo555 schreef:Rijdt de NMBS niet rond met dieselstellen van de vorige eeuw?
Geen idee hoeveel er zo nog rijden... grootste deel zal tegenwoordig wel elektrisch zijn zeker ?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Personenvervoer zal idd bijna volledig elektrisch zijn. Ook de lijnen naar Herentals ed zijn nu elektrisch.

NMBS.be - NMBS verbetert aanbod in juni en december
Lijn 15 Mol-Herentals:
Vanaf december kan op het baanvak Mol-Herentals met elektrisch treinmaterieel gereden worden. Dat maakt een flexibelere inzet (diesel of elektrisch) van het materieel mogelijk. Zo zal de L-trein tussen Mol en Antwerpen voortaan met elektrisch materieel kunnen rijden. Twee P-treinen tussen Herentals en Brussel-Zuid (één ’s ochtends en één ’s avonds)

Maar goederentransport niet. Er zijn nog heel wat loc's voor goederenvervoer die op diesel rijden (van horen zeggen van een cheuffeur van zo'n trein, niet bij de NMBS maar bij CrossRail: 6L per kilometer voor een trein van 600m lengte :)).
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Goederentransport via het spoor is het meest efficiënt in de US en daar rijden ze Dieselelektrisch (zie schema). Het gros van het goederennetwerk is daar dan ook niet eens geëlektrificeerd, wat het mogelijk gemaakt heeft om daar met Double stack te werken. In Europa dient men eerst eens met de grove borstel door de spoorwegstandaarden (of het gebrek eraan) te gaan.

Bron: http://energyskeptic.com/2014/electrifi ... ight-rail/

Ontopic: heb het hier ooit al eens eerder geplaatst, dat 16 v/d grootste vrachtschepen ter wereld meer bazaar uitbraken dan alle wagens samen. Uh! :-(
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”