Bbox2 + Access point

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
StijnVM
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Situatie: Bbox2 in de kelder, utp kabels naar verschillende kamers inclusief de woonkamer. Daar heb ik een Netgear wnr2000v2 ingesteld als Access point (DD-WRT firmware, DHCP af, 192.168.0.2 toegewezen, Bbox is 192.168.0.1, aangesloten op LAN-poort, ...). De router gaat via UTP naar een raspberry PI, de TV decoder en fungeert ook als WIFI punt.

Leek allemaal goed te werken tot de decoder opgezet wordt. Dan gaat de WIFI door zijn knieeën. Televisie kijken is geen probleem maar het WIFI netwerk joinen gaat niet meer (of nauwelijks) tot de decoder weer afgezet wordt. Probleem leek me bij de router te zitten maar het lijkt me straf dat die het verkeer niet aan kan of zo.. Zou het probleem eventueel toch bij de BBOX kunnen liggen? Of een idee hoe ik het verkeer kan monitoren om te zien waar het juist misloopt?

Alvast bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Paar vraagjes, opmerkingen vooraf:
  • Ik zou iedereen aanraden, om bij het minste probleem met een B-box2, over te gaan naar de B-box3. Deze krijg je gratis (in bruikleen) bij Proximus, en een vervanging van de B-box door een B-box3 gaat meestal probleemloos (best een ticket nummer aanvragen bij de Helpdesk, en dan met het nummer naar een Proximus center).
    >> De B-box3 heeft een véél betere WiFi, en is ook krachtiger.
  • Staat jouw B-box2 wel degelijk in "fully routed"? Zoniet kan je de TV decoder en de rest van je lokaal netwerk, niet gelijktijdig gebruiken op hetzelfde netwerk.
    >> De B-box3 wordt default uitgeleverd in fully routed.
  • Waarom staat je B-box2 ingesteld op 192.168.0.1? Dat is niet het standaard adres van de B-box
Ik zou nog eens goed nakijken of je nergens IP conflicten hebt.
In de veronderstelling dat je de B-box2 in fully routed staat, krijg je normaal volgende IP's:
  • - de B-box2 zelf heeft 192.168.1.1
    - de aangesloten clients krijgen via DHCP 192.168.1.[2-63]
    - de TV decoders krijgen het adres: 192.168.1.[64-99], dus met één decoder zal dat 192.168.1.64 zijn.
    - Toestellen met een vast IP geef je dus best een IP in de range 192.168.1.[100-254]
De Netgear kan je dus ook beter een adres geven in deze laatste range, bijvoorbeeld 192.168.1.100
StijnVM schreef:Leek allemaal goed te werken tot de decoder opgezet wordt. Dan gaat de WIFI door zijn knieeën.
Bedoel je de WiFi van de B-box, of de WiFi van de Netgear?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
StijnVM
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Omdat mijn PI reeds static IP adres 192.168.0.186 had, heb ik de Bbox in dezelfde range gezet. Maar ik kijk al je opmerkingen nog eens na. Het overstappen naar de Bbox3 had ik al overwogen maar ik las dat er wat minder vrijheid was met de Bbox3?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

StijnVM schreef:Omdat mijn PI reeds static IP adres 192.168.0.186 had, heb ik de Bbox in dezelfde range gezet.
Geen probleem, maar het principe blijft gelijk, gewoon de IP's aanpassen:
  • - Jouw B-box2 heeft dus 192.168.0.1
    - de aangesloten clients krijgen via DHCP 192.168.0.[2-63]
    - de TV decoders krijgen het adres: 192.168.0.[64-99], dus met één decoder zal dat 192.168.0.64 zijn.
    - Toestellen met een vast IP (dus ook de Netgear) geef je best een IP in de range 192.168.0.[100-254]
StijnVM schreef:Het overstappen naar de Bbox3 had ik al overwogen maar ik las dat er wat minder vrijheid was met de Bbox3?
Over welke vrijheden heb je het ?
Als je gratis een betere, recentere en krachtiger router kan krijgen zou ik niet twijfelen.
En als je straks wil profiteren van de hogere internet snelheden, moet je toch een b-box3 in huis halen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
genksta
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Ik heb dit probleem ook al voorgehad, en ligt wel degelijk bij die extra access point. Niet alle type access points hebben hier last van. Van het moment dat je de decoder opstart of aansluit op de access point valt de wifi snelheid/verbinding totaal in elkaar. Het is mij wel gelukt met ander merk router maar weet ondertussen niet meer welk merk/type het beste werkt.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”