Huis stopcontacten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Vraagje over een thuis stroomnet:

Mag je in Belgie wettelijk schuko stopcontacten (randaarde) inbouwen?
Ik zou er graag een paar steken om bepaalde stekkers te kunnen "omdraaien" zodat de kabels makkelijker steken. Eigenlijk is dat pinaarding gedoe serieus beperkend. Stekkers in onze contreien zijn tegenwoordig toch universeel rand en pin aarde. En als het een CE keurmerk draagt zou het toch geen probleem mogen zijn, dacht ik?

Neem bv een nieuw leslokaal dat ik ken, waar ze de stopcontacten "pin bovenaan" hebben gestoken, geen 5cm boven de werkbanken; kan je dus nooit een grote geaarde stekker insteken waarvan de kabel op 90° naar beneden vertrekt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

"wettelijk" geen idee? veel zal het niet uitmaken, maar volgens het AREI is in ieder geval type E verplicht...

uit wikipedia:
De bij het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI) verplichte geaarde netstekker in België is type E. De stekker is helemaal rond en heeft een gat voor de aardpen van het stopcontact.
Door deze pen past een stekker maar op één manier in het stopcontact.
Een stopcontact behoort gemonteerd te worden met de aardpen boven. Wordt dan een haakse stekker gebruikt, dan hangt het snoer naar beneden.
de installatie bij dat leslokaal is dus perfect correct uitgevoerd... dat het niet praktisch is, is dan weer een andere zaak,
maar ook daar zijn oplossingen voor: adapters, verlengstukken, ...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat leslokaal is gewoon een voorbeeld van idiotie door dingen niet te testen, verder niet echt relevant :-)

Bij wettelijk bedoel ik dus "geraakt het door een keuring".
Ik was ook met het idee aan het spelen om UK plugs te steken voor stopcontacten waar ik controle wil over welke apparatuur er in gaat. Extra voordeel is dat die stekkers vaak built-in zekeringen hebben.

Het enige dat ik vond wat AREI artikel 11:
De normen NBN C61-112-1, NBN C61-112-2 en NBN C61-112-3 betreffende de stopcontacten voor huishoudelijk en dergelijk gebruik worden bindend verklaard. Dit M.B. werd aangevuld door het M.B. van 20 december 1994 (BS 9 februari 1995) door volgende tekst: De stopcontacten voor huishoudelijk en dergelijk gebruik die kenmerken vertonen die een gelijkwaardige veiligheid als de voornoemde normen bieden, inzonderheid de continuïteit van de beschermingsgeleider, worden ook toegelaten.
[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Nope randaarde als VAST stopcontact geraak je niet mee door keuring in Belgie.. ( tenzij ze er over kijken lol )
Een verlengblok met Shuco's zie je wel vaker .. zelfs in de PA wereld in flightcases ook al gezien . Maar dat is geen vaste aansluiting ...

Enkel in Belgie en Frankrijk is PEN aarde verplicht .. uitleg is dat een pin dikker is en beter contact heeft dan randaarde ..
Een penaarde in/op bouw stopcontact is ook meestal duurder dan shucko .. ( logisch afzetmarkt is kleiner )
Dus alle andere landen in europa zijn zogzegd minder veilig .. :-)
Maar idd shucko is handig omdat je idd stekker kan draaien ....
België[bewerken]
De bij het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI) verplichte geaarde netstekker in België is type E. De stekker is helemaal rond en heeft een gat voor de aardpen van het stopcontact.

Door deze pen past een stekker maar op één manier in het stopcontact.

Een stopcontact behoort gemonteerd te worden met de aardpen boven. Wordt dan een haakse stekker gebruikt, dan hangt het snoer naar beneden
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Voor zover ik weet mag rand aarde ook niet meer in zo van die stekkerdozen. Stopcontacten wel maar het is inderdaad ongebruikelijk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

de pin was/is verplicht in belgie.

De reden hiervoor is gewoonweg bescherming van binnenlandse fabrikant toen de norm ingevoerd werd.
Door een afwijkend type te verplichten kon een quasi monopolie voor jaren ver gegarandeerd worden.
Buitenlandse fabrikanten vonden het de moeite niet om voor belgie een aparte productielijn op te starten.

Nu blijkbaar zouden andere types toegelaten zijn (zie posting hogerop)

Waarschijnlijk is dat onder druk van Europa dat "gelijkwaardige" stopcontacten ook toegelaten worden.

Let wel in dit MB gaat het over stopcontacten met ander systeem van aarding,, niet over wandcontactdozen in principe zijn dan wel de stopcontacten toegelaten maar niet wandcontactdozen.
ik ga dat toch eens moeten opzoeken in een AREI voordat ik nog verder hierover tekst zit te schrijven... :angel:
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

honda4life schreef:Voor zover ik weet mag rand aarde ook niet meer in zo van die stekkerdozen. Stopcontacten wel maar het is inderdaad ongebruikelijk.
Heb je hiervoor een bron? Ik heb dit al meermaals opgezocht, en ben telkens tot de conclusie gekomen dat die penaarde enkel verplicht is voor de vaste installatie. Bij al de rest doe je wat je wilt. Hier gebruik ik enkel stekkerdozen met randaarde vanwege de voordelen. Op enkele plaatsen waar het vaste stopcontact zit, hebben we dit ook 180 graden gedraaid zodat de pin onderaan zit. Anders moesten we een "illegale" bocht maken voor de stekker die daar ingestoken moest worden.

Nog een bedenking: als randaarde echt verboden is in stekkerdozen, dan moeten hotels ook aan reizigers melden dat die typische reisadapters ook verboden zijn?
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik vraag het binnenkort eens na aan de keurder als hij nog eens voor mij komt keuren op het werk.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dit M.B. werd aangevuld door het M.B. van 20 december 1994 (BS 9 februari 1995) door volgende tekst: De stopcontacten voor huishoudelijk en dergelijk gebruik die kenmerken vertonen die een gelijkwaardige veiligheid als de voornoemde normen bieden, inzonderheid de continuïteit van de beschermingsgeleider, worden ook toegelaten.
Dit geeft toch enigszins aan dat randaarde ook mag ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat lees ik daar ook in ja.
En als dat zo is, steek ik wat randaarde én een paar UK boxen voor de circuits/stopcontacten die voorbehouden zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Haha, hoe toepasselijk. Ik heb me eigenlijk net een set Livolo EU-standaard stopcontacten gekocht. En blijkbaar hebben die ook randaarde. Het zijn wel stopcontacten die enkel en alleen een stofzuiger (zonder aarding) stroom geven, dus qua veiligheid maakt het niet echt uit.

Volgens Vinçotte (een van de keuringsorganisaties) is dat verboden. (voglens hun PDF)

Maar ik heb eigenlijk al zo veel huizen gezien waar randaarde gebruikt wordt, dat het me eigenlijk compleet verrast. Nuja, de Belgische markt moet zeker ondersteund worden. Ander zou men uit een ander EU land wel een stekker kunnen kopen. :cop:

EDIT: Heb net nog priezen gezien in het huis met rand-aarde en die waren door de keuring geraakt. Maar dat hangt een beetje af van de keurder (die heeft juist situatieschema bekeken, wat in de meterkast gekeken en hij was weg).
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Me ooit laten vertellen dat de aardingspen juist veiliger is dan de randaarde en daarvoor bewust gekozen werd.
De aardingspen is namelijk langer en maakt eerder contact dan de stroomvoerende pennen waardoor een grotere veiligheid wordt gegarandeerd.

Zie ook bij de CEE stekkers (16-32-64-125A)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat klopt inderdaad. UK stekker gebruikt ook een langere aardingspin (die ook de kleppen voor kinderbeveiliging opendoet).

Maar het is weer een typisch gevalletje tegen de rest van Europa gaan. AZERTY is ook zo'n voorbeeld.
In Duitsland heb je enorm strenge regels qua veiligheid, maar toch is daar zowel met pin als met randaarde toegelaten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:
Dit M.B. werd aangevuld door het M.B. van 20 december 1994 (BS 9 februari 1995) door volgende tekst: De stopcontacten voor huishoudelijk en dergelijk gebruik die kenmerken vertonen die een gelijkwaardige veiligheid als de voornoemde normen bieden, inzonderheid de continuïteit van de beschermingsgeleider, worden ook toegelaten.
Dit geeft toch enigszins aan dat randaarde ook mag ?
Voor zover deze voldoen aan de definitie dat zij een "gelijkwaardige veiligheid als de voornoemde normen bieden" (dus gekeurd volgens NBN?)
ITnetadmin schreef:En als dat zo is, steek ik wat randaarde én een paar UK boxen voor de circuits/stopcontacten die voorbehouden zijn.
Als je nog door de keuring moet: steek gewoon Belgische stopcontacten voor de keuring.
Nadien kan je ze dan vervangen door de UK of EU stopcontacten. Dat verandert niets wezenlijks aan je installatie, je eendraadschema en de situatieteschets ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Die "normen" zijn 3 documenten waarvoor men 175 euro t stuk vraagt, dus dat is koffiedik kijken voor de gewone mens.

De vraag is idd in hoeverre EU gekeurd materiaal gebruikt mag worden.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

http://www.electro-test.be/assets/uploa ... ijk_NL.pdf

zie paggina 16 ..

Alle stopcontacten dienen voorzien te worden met een pin aarding. ..

Stopcontacten met randaarde zijn toegestaan indien ze in
vaste toestellen zijn voorzien door de fabrikant. -> dit zin bijvoorbeeld kookfornuizen . waar je nog een extern stopcontact op hebt ( heb nog zo een AEG gehad ne daar zit idd een Randaarde stopcontact in .. ook in mijn bouwstofzuiger is dit zo )

Enfin als je het AREI dus echt volgt moet het PEN aarde zijn ... ik denk zelfs moest het echt zou mogen je het veeel zou zien in nieuwbouw ..( bij sommge merken kost PEN dubbel van Randaarde ... )
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Had hier onlangs een keuring voor verkoop van een woning. Stopcontacten waar geen aarding toekomt moeten trouwens zonder aarding pin zijn. Puur om verwarring tegen te gaan. Die stopcontacten zonder aarding mogen dus wel degelijk, maar dan zonder de pin! Anders afgekeurd...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Je antwoord is wat naast de kwestie hoor Ken. Het gaat om de discussie randaarde vs penaarde:

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben overal penaarde aan 't steken. Kwestie van later discussie uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Sub Zero schreef:Je antwoord is wat naast de kwestie hoor Ken. Het gaat om de discussie randaarde vs penaarde:
Ik ben overal penaarde aan 't steken. Kwestie van later discussie uit te sluiten.
I know :-) Wou hier ook overal penaarde steken, maar op stopcontacten waar er simpelweg geen aarding op toekomt (oudere bekabeling) mag dat niet en moet je ene steken zonder pen/randaarde. Heb dus mixed stopcontacten, 1 deel die niet gerenoveerd werd en het andere wel. :roll:

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ja, hier ook. Daarom dat ik de niet-gerenoveerde stukken nu zelf ga doen. Ik snap niet hoe de elektriciteit ooit gekeurd geraakt is voor verkoop. Ik vermoed dat die keurder niet verder geweest is dan de voordeur.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is wel zo dat oude huizen heeeeeel veel uitzonderingen krijgen. Zo mag je in de badkamer veel dichterbij stopcontacten steken ed. Ook mogen die veel lager bij de grond zijn en mogen de draden naast andere buizen lopen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

True, een niet geaard stopcontact mag geen aardingspin hebben om verwarring te voorkomen. En verouderde installaties hebben meestal bestaansrecht omdat ze indertijd "up to code" gebouwd waren.

De hamvraag was of je andere EU stopcontacten zoals randaarding of een UK contact mag monteren in een Belgisch huis.
Dat eerste vooral om stekkers te kunnen omdraaien, dat laatste om een bepaald circuit te "controleren" zodat enkel bepaalde devices er in kunnen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Randaarde is hier in België verboden.
In Nederland gebruiken ze dat wel, een 10-tal jaar geleden heb ik een nieuwe
installatie gemaakt in een studentenkot in Maastricht met allemaal randaarde.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

moet het niet zijn "alleen randaarde is verboden" of "penaarde is verplicht" want ik denk dat beide wel samen mogen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Joe de Mannen schreef:moet het niet zijn "alleen randaarde is verboden" of "penaarde is verplicht" want ik denk dat beide wel samen mogen.
Dat heb ik toch nog nooit in een stopcontact gezien (op een stekker uiteraard wel).
Ik zie ook het nut niet echt ...

Los daarvan: penaarde "verplicht" je eigenlijk om de positie van fase en neutraal te respecteren in het stopcontact. Bij randaarde kan je de stekker ondersteboven insteken en dus fase en neutraal omwisselen. Sommige apparaten maken daar een probleem van. Hoe gaat men daar eigenlijk in landen met randaarde mee om?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sommige apparaten maken daar een probleem van.
Kan je een voorbeeld geven?
Ik denk dat in bijna alle installaties er wel ergens een stopcontact met L/N omgewisseld is. Het zou me STERK verbazen mocht daar een toestel een probleem van maken.
Vergeet ook niet dat niemand zegt hoe je het stopcontact moet aansluiten. De ene installateur doet L links en N rechts, de andere doet het andersom.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

heist_175 schreef:Kan je een voorbeeld geven?
Een Eaton 9130 UPS bv.

Hoewel het geen bindende regel is wordt de fase meestal rechts aangesloten.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Sommige A/V apparatuur heeft er ook een detectie opzitten en schakelt ook niet in als de stekker omgekeerd in het stopcontact steekt (fase en nul gewisseld)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het is geen kwestie van bindende regel of niet, er is helemaal geen regel over waar de L en de N moeten zitten in een stopcontact.
De enige regels zijn:
- heel de installatie op dezelfde manier
- verplichtingen van de zekering/automaat en differentieel opvolgen (anders werkt de testknop niet bij de diff)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik weet toch wel dat het onder de elektriciens wel een "soort" van regel is om de fase rechts te houden
en zeker de oudere elektriciens gaan dit beamen.
Ikzelf heb het ook zo geleerd en soms is het zelfs handig als je moet gaan meten of iets anders gaan doen bij een installatie die je gemaakt hebt,
dan weet je direct dat rechts fase is.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Hier is het makkelijk, ik heb geen neuter :)
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

er is geen enkele verplichting om de nulgeleider links of rechts te steken.
Zelf vind ik het wel leuk om de blauwe draad altijd aan dezelfde kant te steken, want dat is gewoon mooier.
Het is ook gemakkelijker om de spanning te meten tussen verschillende stopcontacten

Dat bepaalde toestellen zouden detecteren waar de nulgeleider zit, misschien maar die toestellen zijn dan niet universeel inzetbaar.

De aarding bijv. is niet noodzakelijk aan de nul verbonden. (Meestal wel maar niet altijd)
In 3x230V netten is er soms zelfs geen nulgeleider aanwezig op de transformator.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Dan doe ik het al jaren fout op stopcontacten steek ik de N altijd rechts als je voor stopcontact staat ( alez de blauwe draad .. want die kan evengoed fase zijn in een 3X220V net )
Idem in zekeringkast .. altijd neuters rechts in de zekering en en fase links .. en zeker bij een 4 polige .. L1L2L3N ... vandaar dat ik stopcontacten zo afmonteer :-)
Maar is idd geen verplichting .. maakt niet uit voor keuring .
En ja bij sommige audio appratuur kan het wisselen van L&N zorgen voor brom ..al meegemaakt met bepaalde versterkers/mengpanelen .. ( heeft met ground loop te maken en sommige netfilters in toestellen ) .. en dat is dat is inderdaad wel handig bij randaarde .. stopcontact omdraaien = fixed ...
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Kenw00t schreef:Nog een bedenking: als randaarde echt verboden is in stekkerdozen, dan moeten hotels ook aan reizigers melden dat die typische reisadapters ook verboden zijn?
Waarom zou dat de verantwoordelijkheid van de hotels zijn? Ik spreek me nu niet uit over het al dan niet verboden zijn, maar als je je naar een ander land begeeft, word je verondersteld de lokale regels te kennen en te volgen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

axs schreef:Sommige A/V apparatuur heeft er ook een detectie opzitten en schakelt ook niet in als de stekker omgekeerd in het stopcontact steekt (fase en nul gewisseld)
Kan je daar een voorbeeld van geven?
En wat als je dat toestel dan aansluit op een ouder net met 2 fasen aan het stopcontact?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Sub Zero schreef:Ja, hier ook. Daarom dat ik de niet-gerenoveerde stukken nu zelf ga doen. Ik snap niet hoe de elektriciteit ooit gekeurd geraakt is voor verkoop. Ik vermoed dat die keurder niet verder geweest is dan de voordeur.
de keuring bij de verkoop heeft niets te maken met of het in orde is of indien er opmerkingen zijn die in orde dienen gebracht te worden.
de keuring is bedoeld om een status te geven van de veiligheid van de elektrische installatie en indien onveilig een idee van welk soort kosten er uitgevoerd moeten worden om het in orde te brengen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Edward Valckx schreef:
Kenw00t schreef:Nog een bedenking: als randaarde echt verboden is in stekkerdozen, dan moeten hotels ook aan reizigers melden dat die typische reisadapters ook verboden zijn?
Waarom zou dat de verantwoordelijkheid van de hotels zijn? Ik spreek me nu niet uit over het al dan niet verboden zijn, maar als je je naar een ander land begeeft, word je verondersteld de lokale regels te kennen en te volgen.
In veel hotels (weliswaar higher end) heb je zelfs verschillende stekkertypes in de kamers (ook zo'n universele waar je zowel EU met randaarde, als UK op kan aansluiten) op 1 kamer. Maar die mogen dat waarschijnlijk als uitzondering.

En bijna alle hotels (waar je maar 1 type stekker hebt) hebben reisadaptors ter beschikking als je dat even aan de receptie vraagt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sub Zero schreef:Ik snap niet hoe de elektriciteit ooit gekeurd geraakt is voor verkoop. Ik vermoed dat die keurder niet verder geweest is dan de voordeur.
Keuring voor verkoop is een status, normaal krijg je dan ook een overzicht van de (grofste) inbreuken.
Die inbreuken moeten dan binnen de 18 (?) maanden in regel gebracht worden.
Zoals eerder al gezegd: zonder geldig keuringsattest (25 jaar geldig), komt uw verzekering niet tussen als een brand of schade het gevolg is van de elektriciteitsinstallatie. Je kan dat eenvoudig navragen bij uw verzekeringsagent.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Dima_2005 schreef:En bijna alle hotels (waar je maar 1 type stekker hebt) hebben reisadaptors ter beschikking als je dat even aan de receptie vraagt.
En sommige vragen er schandalig veel geld voor, in Engeland een keer voor gehad: was de mijne vergeten en kon er aan de receptie enkel kopen tegen 20 euro per stuk, en dan was het nog eens geen universele.

Ik heb ze vriendelijk bedankt en mijn laptop en GSM "illegaal" opgeladen in de badkamer aan de scheermachine-stopcontacten. Die hebben geen aarding en beperkt vermogen maar de zekering is toch niet gesprongen :D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”