Vandaag met de gewone bankkaart betaald zonder code..

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Vandaag ging ik voor de klein mannen een abonnement voor delijn aanvragen. Hier in Antwerpen zijn al parkeerautomaten vernieuwd. Ik had vandaag zo een nieuw toestel en had gekozen om via het schermpje te werken. Dan kan je alleen betalen met de kaart. Zo gezegd zo gedaan, groot was mijn verbazing toen dat kastje zei dat het betaald was zonder code. Zijn er nog mensen die dit al tegen gekomen zijn? In winkels of dergelijke?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Ik betaal aan de Liefkenshoektunnel met mijn mastercard. Dit is ook altijd zonder code in te geven. Nooit anders geweten, trouwens.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Was niet met een kredietkaart, maar met een gewone bankkaart.
EDIT: Heb ff topic titel aangepast. Met de kredietkaarten wist ik dat al.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

bij bepaalde parkeermeters is dat inderdaad ook zo.
Echt vreemd dat het kan en toegelaten is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

dat is omdat een parkeerplaats geen object is dat je kan kopen / verder verkopen ....

de kans op misbruik is enorm laag ....
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik heb het al meegemaakt, en ik vind het om eerlijk te zijn onaanvaardbaar.
Mijn rekeningen zouden ten allen tijde beschermd moetenzijn met een pin.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Ben blij dat het bestaat. Kan zo mijn coca cola aankopen in onze machines. Nooit meer klein geld nodig!

150 euro aankopen is wel veel geld natuurlijk. Ik zou eens neuzen in de instellingen van je bankkaart online en zien wat daar allemaal staat.

bij Belfius:
Betalen zonder geheime code is mogelijk aan een aantal onbemande betaalterminals zoals snoep-, drank- en parkeerautomaten en andere toestellen zonder klavier. De limiet per verrichting bedraagt 25 euro. Van zodra u in totaal voor 50 euro betalingen zonder geheime code hebt gedaan, dient u een betaling met geheime code uit te voeren om opnieuw betalingen zonder geheime code mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Heb het onlangs ook in een Nederlandse parkeergarage opgemerkt. In plaats van een ticket te nemen aan de bareel bij het binnenrijden, steek je even je bankkaart in die paal zodat ie het tijdstip aan je rekeningnummer kan koppelen. Bij het vertrekken dien je niet meer naar een automaat te gaan om te betalen, maar rij je gewoon naar de bareel aan de uitgang waar je terug je bankkaart insteekt. Die toont op een schermpje dan welk bedrag er net van je rekening is afgeboekt. Je moet nooit je code ingeven of op een knopje drukken. Nadeel van dit systeem is dat je ook geen kwitantie meer kan krijgen.
Afbeelding
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

En met contactloze kaarten wordt het nog beter...
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik heb wel een kwitantie gekregen van de parkeer automaat. Die stelt de vraag of je dit wilt.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
payphoneuser
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 18 keer

Is dit bij de péages in Frankrijk trouwens ook niet al lang het geval? Daar moet het ook snel vooruit gaan.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Bij parkeerautomaten heb ik zeker al minstens 3 jaar geleden meegemaakt. Is dus al lang van kracht.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Inderdaad, overlaatst ook tegengekomen in de instellingen van mijn KBC Online. Bedragen etc zijn hetzelfde als die van bij Belfius (zie hierboven). Je kan het trouwens gewoon uitschakelen.
150 euro vind ik idd te veel, 25 per keer en om de 50 een transactie met PIN is nog te doen.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

payphoneuser schreef:Is dit bij de péages in Frankrijk trouwens ook niet al lang het geval? Daar moet het ook snel vooruit gaan.
Ja, paar peages zijn ook kredietkaarten, geen debetkaarten. Schijnt dat prepaid kredietkaarten daar ook niet werken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

payphoneuser schreef:Is dit bij de péages in Frankrijk trouwens ook niet al lang het geval? Daar moet het ook snel vooruit gaan.
Het strafste was dat die zelfs werken met een kaart die al disabled was, kreeg nadien alsnog een rekening ....

Ik had ooit eens bij KBC een nieuwe visa aangevraagd na de befaamde sony hack. Ik was vergeten die kaart opnieuw te activeren, en dan na x aantal maanden schakelen ze die kaart uit. Maar ik kon wel bij de peage betalen, maar niet bij een tankstation waar ook de pin nodig was.

Nadien gaan klagen bij kbc en zij vertelden mij doodleuk dat mijn kaart nooit geactiveerd was
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Lord Utopia schreef:
payphoneuser schreef:Is dit bij de péages in Frankrijk trouwens ook niet al lang het geval? Daar moet het ook snel vooruit gaan.
Ja, paar peages zijn ook kredietkaarten, geen debetkaarten. Schijnt dat prepaid kredietkaarten daar ook niet werken.
Klopt, ooit eens miserie gehad met de BPAID kaart van bpost.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Je kan in Kortrijk al jaren in de ondergrondse van Parko, inrijden door je bankcontact kaart in de sleuf te steken bij het binnenrijden (slagboom open te doen). Dit in de plaats van op het knopje te drukken om een ticket. Om buiten te rijden is het gewoon terug je bankkaart in de sleuf steken en de slagboom gaat open. Dit allemaal zonder je code in te drukken. enkele dagen later zie je dat dit bedrag van de rekening is. Gebeurt blijkbaar niet direct. Stond daar wel versteld van, ik veronderstel dat de automaat dan niet rechtstreeks op het Banksys netwerk zit?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sinds proton uitgefaseerd is, is er een systeem ingevoerd met betalen zonder pin code.
Je kan een aantal keer lage bedragen betalen, zonder pincode in te geven. Eens je aan €50 gecumuleerd komt, moet je alsnog een pin code ingeven.
(of iets in die stijl)

€150 is veel te veel voor dat systeem, dus dat moet iets anders zijn.
Met CC aan péage gebruiken ze uw nummerplaat als identificatie/controle als je nadien zegt dat jij het niet was.
Misschien dat DeLijn een deal heeft met "de banken" dat hun camerabeelden geweldig superieur zijn ofzo? Of omdat je nog een e-ID moet ingeven? Of omdat de kaart opgestuurd wordt naar een adres en ze dus "gemakkelijk" fraude kunnen opsporen.

Ik vind het best bizar, €150 is nogal veel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

In deze topic wordt hier en daar het bedrag €150 gemeld.
Waar komt dit vandaan?
Ik lees nergens in deze topic dat iemand zonder PIN €150 zou betaald hebben?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

is dit niet ter vervanging van proton.
peages ben je best met een badge, je rijd gewoon tot de slagboom soms duurt het wel 5 seconden en u kunt doorrijden en krijgt achteraf de faktuur.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik heb het hier nog al eens gezet: 2 tal jaar geleden al meegemaakt in een restau in Maaseik.
Betalen met de BANKkaart en zonder code, piep piep. Ik moest enkel op OK drukken, na het geafficheerde bedrag te controleren.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Hier staat het systeem uitgelegd voor de Nederlandse parkeergarage: http://www.q-park.nl/inenuitrijden
Blijkbaar moet het Maestro logo op je kaart staan.

Edit: op de website van Maestro staat duidelijk dat het enkel dient voor parkeergarages, parkeren op straat en voor tolwegen: http://www.maestrocard.com/nl/consument ... rkeer.html
Afbeelding
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Je moet een onderscheid maken tussen 2 dingen:

-> Kleine bedragen betalen in het binnenland (of buitenland) zonder code: dit is zoals reeds gezegd ingevoerd ter vervanging van Proton. Elke bank heeft afaik zijn eigen regels over hoeveel er zo van je bankrekening mag gaan, sommige blokkeren het standaard
-> Betalen in het buitenland zonder code: dit is nog een overblijfsel van vroeger toen al die systemen internationaal nog niet deftig aan elkaar gekoppeld waren. Er was ook geen controle of je genoeg op je bankrekening had staan! Ik herinner me dat we een tiental jaren geleden een ski-jas gekocht hebben voor mijn vrouw in Frankrijk, dat was +300 euro dat er vanaf ging zonder enige code te moeten ingeven. Dat is meteen ook een van de redenen dat veel gestolen bankkaarten naar het buitenland verdwenen.

Er is dan ook nog eens een verschil tussen debet- en credit-kaarten.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Mooi, kan er ook niemand meer meeloeren over je nek.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bij péage is het vooral de snelheid.
Floep in, floep uit. Als iedereen zijn pincode nog eens moet ingeven sta je stil aan de péage van Dijon tot Lyon.

En het is dan niet gewoon de PINcode ingeven...
Hoeveel kwieten te ver van de automaat rijden, dat ze de kaart er nauwelijks of niet inkrijgen. Een pincode invoeren betekent dan: uitstappen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Off topic: de peage op de M25 rond London heeft zelfs geen booths meer, daar is het via ANPR, en betaal je ofwel op voorhand, ofwel tot middernacht de dag erna.
Found that out the hard way, want veel geluk als je net effe geen internet hebt om uit te zoeken hoe het zit nadat je met credit card in de hand de peage voorbij rijdt zonder een booth gezien te hebben :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Kenw00t schreef:Heb het onlangs ook in een Nederlandse parkeergarage opgemerkt. In plaats van een ticket te nemen aan de bareel bij het binnenrijden, steek je even je bankkaart in die paal zodat ie het tijdstip aan je rekeningnummer kan koppelen. Bij het vertrekken dien je niet meer naar een automaat te gaan om te betalen, maar rij je gewoon naar de bareel aan de uitgang waar je terug je bankkaart insteekt. Die toont op een schermpje dan welk bedrag er net van je rekening is afgeboekt. Je moet nooit je code ingeven of op een knopje drukken. Nadeel van dit systeem is dat je ook geen kwitantie meer kan krijgen.
Dat systeem heb je hier ook al ettelijke jaren. Zeker minstens 5 jaar geleden zelf nog geprobeerd onder het Ladeuzeplein in Leuven. Dat was echter wel met Visa, geen idee of het ook met simpele Bancontact ook werkte. Uiteindelijk prefereerde ik toch een ticketje, want als je dan bvb in de FNAC iets ging kopen, had je recht op 1u gratis parking maar dat kreeg je enkel als je je parkeerticket toonde.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

In de ondergrondse parking van Gent hebben ze dit afgeschaft. Ik reed vroeger altijd binnen en buiten met Visa, zonder uiteraard naar de betaalautomaat te gaan. Lekker handig! Nu ben je dus verplicht om een ticketje te nemen en naar de betaalautomaat te lopen. Waar ze ook begin dit jaar betalen met klein geld hebben afgeschaft *zucht*
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Waarom moet een parking trouwens ANPR doen... wat mij betreft is dat een schending van de privacy !

Hoe lang slaat men deze gegevens op, wie heeft er toegang tot deze gegevens, hoe is de beveiliging ervan, ... ?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Sub Zero schreef:In de ondergrondse parking van Gent hebben ze dit afgeschaft. Ik reed vroeger altijd binnen en buiten met Visa, zonder uiteraard naar de betaalautomaat te gaan. Lekker handig! Nu ben je dus verplicht om een ticketje te nemen en naar de betaalautomaat te lopen. Waar ze ook begin dit jaar betalen met klein geld hebben afgeschaft *zucht*
Klopt, vond dit vroeger ook erg makkelijk op die manier.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”