Telenet Yelo tv en Silverlight

Plaats reactie
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Om eens te zien wat er op tv komt, pleeg ik wel eens de tv-gids van Yelo te raadplegen: http://yelotv.be/tvgids

Nu geeft Chrome me daar al maanden een waarschuwing op dat ze Silverlight binnenkort niet meer gaan ondersteunen. En dat duurt nu al maanden, maar ik dacht dat de datum van afschakeling naderbij komt.

Daarom vraag ik me af hoe dit gaat aflopen. Ik kan me niet voorstellen dat het Telenet weinig kan schelen dat hun website niet bruikbaar is op een groot deel van de browsermarkt. Anderzijds ken ik wel meer websites die Silverlight gebruiken. Ik kan me dus ook geen scenario voorstellen zoals Apple indertijd nogal arrogant met Flash probeerde te doen (terwijl Flash ondertussen nog altijd lekker voort gebruikt wordt op websites).

Weet iemand hier meer van, wat Chrome met name van plan is met Silverlight? Is het echte de bedoeling die af te schakelen, en wat moeten de websites dan wel doen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het kan Telenet niet schelen. In onderstaande posts op hun website steken ze nogal minachtend de schuld op Google en Microsoft.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... le-chrome/
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... indows-10/

Reeds in 2013 was bekend dat de browserontwikkelaars de onveilige plugins niet meer gingen ondersteunen: http://blog.chromium.org/2013/09/saying ... npapi.html

Wat Steve Jobs in 2010 deed was inderdaad arrogant omdat er toen echt geen degelijke alternatieven bestonden voor Flash, maar vandaag is er wel een degelijk alternatief: HTML5 Video

Vandaag is het Telenet die arrogant is door vast te houden aan Silverlight en dit terwijl Microsoft reeds in 2012 aankondigde te stoppen met Silverlight.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Dat zijn inderdaad de officiële reacties (die al maanden ongewijzigd zijn), maar die geven geen indicatie van wat ze echt gaan doen. Ik hoopte dat iemand meer zou weten.

Anderzijds is het gebruik van het de uitdrukking 'onveilige plug-ins' bijzonder tendentieus. Dat is marketingpraat die vooral gebruikt wordt door diegene die de andere partij wil discrediteren. Ieder stukje software is inherent 'onveilig'.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Het is ondertussen van dat, maar het heeft wel een belachelijk kantje. Als je in Chrome naar http://yelotv.be/tvgids gaat, krijg je die pagina te zien, maar wordt je binnen de seconde doorgestuurd naar een pagina die je vertelt dat je Chrome niet mag gebruiken omdat die Silverlight niet ondersteunt. Alleen heb ik zelfs geen Silverlight staan. En als je op escape duwt voor je doorgestuurd wordt, blokkeer je die actie en kan je de pagina dus wel degelijk consulteren, en werkt alles normaal. Totaal overbodige inmenging van Telenet dus.

Als iemand weet hoe ik dat doorsturen automatisch kan blokkeren, mag hij het altijd melden. Het lukt door "yelotv.be/js/silverlight.min.js" te blokkeren met uBlock (Adblocker), alleen is alle functionaliteit van de pagina dan ook uitgeschakeld (geen scrollen en zo).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik kan me toch niet inbeelden dat Telenet ondertussen ook niet bezig is aan een HTML5 alternatief. Zeker nu Windows 10 standaard geen Silverlight heeft, en hun Yelo op nieuwe systemen dus niet alleen niet met Chrome maar ook niet met Edge werkt, moet dat toch stilaan klachten regenen bij Telenet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mmm... bizar... ik was van de week bij iemand met Windows 10 waarop Yelo.tv werkt (tenzij het nog onder Internet Explorer was, zeker geen andere browser).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Je schakelt inderdaad gewoon over via menu in Edge naar IE11, omwille van legacy is deze optie ingebouwd in Edge
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Bij mijn weten heeft dit te maken met de beveiliging tegen copiëren. Een HTML5 stream pluk je zo van 't internet met een Save As. Dat lukt met Silverlight al minder.

HTML5 heeft flash en silverlight al op veel manieren voorbijgestoken, maar op gebied van video zijn er toch nog een aantal zaken die ontbreken.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Netflix slaagt er al meer dan een jaar in om beveiligde HTML5 streams aan te bieden. Dus het kan wel degelijk. Ook is het al sinds 2012 duidelijk dat Microsoft Silverlight ging stoppen.
Ik zie dus niet in waarom de schuld hiervan niet volledig bij Telenet gelegd kan worden

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Eigenlijk een beetje het zelfde scenario bij PX, proximustv.be lukt al niet meer in FF en ook niet in GC, voor het ogenblik gebruik ik hiervoor IE
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

met opera lukt het ook...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 dec 2013, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

Als je genoegen kan nemen met een beperkte versie van YeloTV, dan is er nog altijd de legacy versie.

Dat Telenet je schaamteloos doorstuurt naar yelotv.be/locked getuigt mijn inziens van weinig respect voor mensen die bewust geen Silverlight hebben en is in dat geval dan ook weinig behulpzaam. Gewoon al een optie toevoegen om toch yelotv.be te gebruiken zonder Silverlight -- met bijhorende waarschuwing over verlies aan functionaliteit -- en deze voorkeur opslaan in een cookie zou al veel helpen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

r2504 schreef:Mmm... bizar... ik was van de week bij iemand met Windows 10 waarop Yelo.tv werkt (tenzij het nog onder Internet Explorer was, zeker geen andere browser).
Bleek dat de persoon de Yelo app gebruikte... welke trouwen minuten nodig heeft om video te starten !

Gebruikt nu IE 11 onder Windows 10 en werkt prima en supersnel.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Nog stommer is dat er een foutmelding "there is a problem with the stream" in de Yelo TV app als je die op je iPhone/iPad wilt gebruiken om beeld op TV te zetten met een lightning-HDMI kabel. Zeg dan iets anders dan "problem with the stream", want zonder die kabel werkt het wel.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

rapidgorgon schreef:Als je genoegen kan nemen met een beperkte versie van YeloTV, dan is er nog altijd de legacy versie.
Bedankt, maar ik woon buiten België, dus ik gebruik Yelo niet om tv te kijken. Het is de tv-gids die ik af en toe wel eens pleegde te raadplegen, maar da's nu natuurlijk een stuk onhandiger omdat ik dat doorverwijzen telkens moet blokkeren.
Plaats reactie

Terug naar “Development”