Nieuwe stijglijn trekken of andere ideeën?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Tinneke1
Starter
Starter

Sinds 10 augustus heb ik meerdere keren per dag signaalverlies met mijn bbox3. Het signaal herstelde zich steeds weer uit zichzelf. Ik heb toen de modem gereset maar dat hielp niet. Proximus zag verleden week geen onderbrekingen maar toen ik maandag weer naar de helpdesk belde zagen ze wel een probleem en vandaag is er dan een technieker geweest.
Het probleem zou in de contactdoos/stijglijn liggen. De kelder is zeer vochtig en de bedrading was nat. De technieker heeft er een stukje afgeknipt en er isolatie opgezet maar hij weet niet of het effect gaat hebben. Hij heeft de andere verbindingen getest en die waren nog slechter! Hij heeft me direct gezegd dat ze allemaal wel Telenet zullen hebben. Ik zit nu nog altijd met zeer traag internet (soms maar 2 Mbps terwijl ik een comfortpack heb) en als ik naar een zender in HD kijk heb ik de eerste 10 seconden kleuren die door elkaar lopen en vierkantjes. Onderbrekingen heb ik tot nu toe niet meer vastgesteld maar we zijn nog maar een halve dag verder. Ik woon in een appartementsgebouw (2de verdieping) en nu is mijn vraag hoe ik dit op kan lossen? Al de andere bewoners hebben idd. Telenet maar dat is voor mijn geen optie vanwege de coaxkabel die ik nergens kan wegwerken. Zijn het ingrijpende werken als de stijgleiding toch vervangen zou moeten worden? Kostprijs? Lost dit het probleem zeker op? Alvast bedankt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

De Proximus medewerker heeft eigenlijk maar half werk gedaan.
Indien hij het vermoeden had dat de stijglijn de oorzaak was van jouw ellende, had hij de modem moeten testen beneden in de kelder, direct op de Proximus intro. Dan had je geweten of het probleem binnenshuis is of buiten.

Een nieuwe stijglijn kan iedere electrieker doen (gewoon de nieuwe kabel aan de oude bevestigen, en doortrekken). Best een goede telefoonkabel, of nog beter een UTP kabel (waarvan je één paar gebruikt, bijvoorbeeld: blauw-blauw/wit.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Dat zal die technieker wzl gedaan hebben anders krijgt hij geen testnummer. Nu is het strikt gezien ook niet nodig. Als je kortsluiting meet met de stijglijn en niet met de stijglijn los, dan moet je niet verder zoeken.

Alsook "gewoon" een kabel doortrekken dat kan lelijk tegenslaan hoor :)

Sent from my A0001 using Tapatalk
pyro85
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 126 keer

philippe_d schreef:Een nieuwe stijglijn kan iedere electrieker doen (gewoon de nieuwe kabel aan de oude bevestigen, en doortrekken).
Die kabel moet dan toch ook nog aangesloten worden in de belgacom-kast die in de kelder of technische ruimte staat, electriekers zullen die toch niet kunnen opendoen? In mijn appartementsgebouw heb je hier een speciale sleutel voor nodig (of een kleine tang :wink: ).

K'heb een tijd geleden ook eens gevraagd aan een proximus technieker hoeveel het zou kosten om een stijglijn te vervangen, aangezien er bij mij ook problemen waren. Kostprijs was rond de 200€ als ik me goed herinner, en er zijn blijkbaar maar een paar techniekers per provincie die hiervoor opgeleid zijn.
Vroeger deden ze dit niet en moest je inderdaad bij een electrieker terecht, nadien zou een proximus technieker de aansluiting in de kast doen. Maar aangezien telenet die service wel zelf aanbied aan zijn klanten, heeft proximus beslist dit ook te doen (dat was toch de uitleg van de technieker).
Tinneke1
Starter
Starter

Alvast bedankt voor de reacties.

De technieker heeft eerst dingen in de kast op de straat gedaan en daarna heeft hij in de kelder iets gemeten in dat kastje waar de bedrading steekt. Dat kastje waar de bedrading in loopt ligt in de kelder gewoon open. Ik heb gevraagd of hij dat niet dicht kon doen maar dat ging niet. Hij heeft wel telkens zijn laptop aangesloten. De kelder is vochtig en de bedrading is nat. De bedrading ligt er van 1980. Nadat hij de isolatie gestoken had heeft hij terug iets gemeten met zijn laptop en mijn lijn zou terug stabiel moeten zijn.

Hij zei me wel dat al de verbindingen in het ganse gebouw slecht waren en dat iedereen wel Telenet zou hebben omdat de leiding te slecht is. De oorzaak zou vocht zijn. Hij kon me ook niet beloven dat zijn ingreep verbetering zou brengen of langdurig verbetering zou brengen.

Om een leiding te trekken moest ik een gewone elektricien bellen want Belgacom zou dat volgens hem niet doen. Ik zou Belgacom ook niet moeten bellen om aan te sluiten want de elektricien zou dat zelf kunnen aansluiten omdat ik de enige met een verbinding ben en de verbinding is te herkennen aan de isolatie die er steekt. Dat was toch zijn uitleg. Ik dacht echt dat Belgacom dit moest doen omdat het hun netwerk is waar het wordt op aangesloten.

Ondertussen heb ik idd. geen onderbrekingen meer (tot nu toe) maar mijn internetsnelheid is nog altijd zeer laag en als ik een TV-zender in HD wil bekijken heb ik eerst geluid dat hapert en blokjes en kleuren die door elkaar lopen. Na enkele seconden herstelt het beeld zich en op de gewone zenders heb ik geen problemen. Dus volgens mij is het probleem
er nog altijd.

Ik ben eigenaar sedert 2 jaar en leek op dit vlak dus ik weet niet hoe dit op te lossen. Bij mij binnen weet ik de aansluiting natuurlijk wel staan maar ik heb echt geen idee hoe iemand van in de kelder tot boven geraakt omdat er bij mij binnen geen kabel te zien is met het blote oog. Je hebt alleen de aansluiting van Belgacom en die bedrading zit in de muur achter dat "plaatje".
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Het vochtprobleem moet natuurlijk ook opgelost worden als je gaat investeren in nieuwe bekabeling. Anders is het na x aantal jaar weer om zeep. Je doet er dus goed aan om de mede-eigenaars te overtuigen om er iets aan te doen en dit op de volgende eigenaarsvergadering op de agenda te zetten.

Voor je nieuwe bekabeling laat leggen, kijk je best eens welke snelheid Proximus levert op jouw adres: http://proximus.be/internetsnelheid
Want het is ook mogelijk dat lage snelheid niet aan de bekabeling ligt, maar dat het Proximus-netwerk in jouw buurt de hogere snelheden nog niet kan leveren.
genksta
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Werk je toevallig niet met devolo's voor je televisie? Want daar kan het blokjesprobleem ook aan liggen natuurlijk. Van die witte kastjes in het stopcontact met 3 groen-geel lampjes op waarvan 1 of 2 flikkeren.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Devilzown schreef:Alsook "gewoon" een kabel doortrekken dat kan lelijk tegenslaan hoor :)
Ma gedacht .... :-D

Iets te weinig info:
1 - hoeveel appartementen zijn er ?
2 - kan je geen foto nemen van die aansluitingsdoos in die vochtige plaats ?
3 - wat voor kabel gaat er van beneden naar het appartement boven ?
4 - heeft elk appartement zijn eigen buis van beneden naar boven of is het een gemeenschappelijke buis ?
5 - Welke snelheden had je voor 10 augustus ?

PS - kabel(s) of polyvinyl draden in een buis worden zomaar niet slecht .... zelfs als er vocht is !

Kostprijs .... de tijd nodig om die kabel te vervangen + kabel + verdeeldoos in de kelder vervangen + aanmaning om de kelder vochtvrij te maken.
Tijd .......... dat is gewoon een vraagteken (vroeger was dat per kwartier).
Vroeger was dat werk voor twee man .... ene beneden en ene boven om te trekken 8)
Volgens mij doen ze die werken nog altijd .... wanneer is een andere vraag !
Tinneke1 schreef:Je hebt alleen de aansluiting van Belgacom en die bedrading zit in de muur achter dat "plaatje".
Wat is achter een "plaatje" ?
Heeft hij dat open gemaakt ? foto misschien in open toestand ?
Devilzown schreef:Dat zal die technieker wzl gedaan hebben anders krijgt hij geen testnummer.
Het is niet omdat je een testnummer krijgt (groen) dat het OK is !

Conclusie: het was slecht voor de technieker langs kwam .... en na zijn vertrek is het nog altijd slecht !

PS: een elektrieker kan natuurlijk zijn eigen weg kiezen om een kabel te leggen tot in je appartement !
Tinneke1
Starter
Starter

Bedankt voor al de reacties.

Ik ga hier op al de vragen antwoord proberen te geven.

Het vocht in de kelder moet idd. aangepakt worden en dat heb ik op de laatste vergadering met de mede-eigenaars ook voorgelegd. Het werd afgewezen! Ik behaalde niet de vereiste stemmen. Maar ik heb vandaag naar de syndicus gebeld en de zaak uitgelegd en ik heb de indruk dat het nu wel in orde gaat komen. Weigeren is eigenlijk geen optie meer omdat er nu problemen zijn. Ik moet de syndicus bellen als er een nieuwe stijglijn moet komen en hij stuurt dan een elektricien die door al de eigenaars wordt betaald. Het is dus niet voor mij persoonlijk maar een kost voor de gemeenschap.

Ik gebruik idd. devolo's maar daar ligt het nu niet aan. Ik ken de problemen van de devolo's wel want ik heb ze in het verleden al gehad. :-D

Het gebouw bestaat uit 6 appartementen (2 verdiepingen hoog + gelijkvloers). Ik woon op de 2de verdieping.

Ik heb geen idee om wat voor kabel het gaat maar dit gebouw is gezet in 1980 en sindsdien zijn er nooit andere kabels gelegd. Dus de gangbare kabels die in 1980 gebruikt werden.

Ik heb geen idee of de kabels in een gemeenschappelijke buis liggen. Behalve die Belgacom-stekker (zie foto) zie je niks bij mij binnen. Voor mij is dat een "plaatje".

Enkele maanden geleden had ik een snelheid van 30 Mbps (wat heel goed is) en daarna werd het wisselvallig. Ik heb toen uiteraard naar Belgacom gebeld maar ze zagen niks vreemds. Gisteren had ik na de interventie nog altijd 2 Mbps maar nu tussen de 7 en de 13 Mbps. Geen idee hoe het komt.

Volgens een technieker die hier verleden jaar geweest is (ik heb ieder jaar problemen sinds ik hier woon) kan ik maximaal snelheden tot 72 Mbps halen. Het gaat altijd om problemen in de "verspreidingskabel" (kast in straat) en de aansluiting in de kelder. En vaak moet ik ... tig keer bellen omdat ze op het callcenter vaak zeggen dat ze geen problemen zien terwijl ik toen zelfs mijn vaste lijn niet kon gebruiken!

Het probleem in de kelder lossen ze op door iedere keer een stukje van de bedrading af te knippen en daarna sluiten ze boven de laptop aan en het is in orde.

Als ik die nieuwe stijglijn laat trekken moet ik uiteraard wel zeker weten dat het probleem daar ook zit (en ik begin te twijfelen na jullie reacties) want anders is het nog niet opgelost!

Jammer dat Telenet geen oplossing is want mijn TV staat op een plaats waar je geen coax kan wegwerken omdat ik met een open keuken zit (geen plinten of deuropening waar je rond kan werken). De vorige eigenaars hadden hem op een andere plaats staan (hadden Telenet) maar daar past alleen een tv van 55 cm.

Ik heb nog geen foto van dat aansluitpunt in de kelder gemaakt.
Bijlagen
Belgacom - doos.jpg
@Bssoft: Dit bedoel ik met een "plaatje". De technieker is niet in mijn appartement geweest. Alleen in de kelder. In die "gaatjes" steekt mijn stekker van de modem en in 1 vakje met dat telefoontje op steekt mijn telefoon.
(13.54 KiB) 2708 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Tinneke1 schreef:Als ik die nieuwe stijglijn laat trekken moet ik uiteraard wel zeker weten dat het probleem daar ook zit (en ik begin te twijfelen na jullie reacties) want anders is het nog niet opgelost!
Dat is een correcte conclusie, van wat je hier allemaal beschrijft is het probleem hoogstwaarschijnlijk niet de stijglijn!
Vervangen van de stijglijn lijkt mij op dit ogenblik een nutteloze kost!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member

@Tinneke1, technieker is niet tot boven geweest ? een proficiat voor die technieker .... voor hetzelfde geld, ik zeg maar wat, zit de fout
in dat "plaatje" (de naam daarvan is NTP) !

Gebouw van 1980, dan was het: ofwel VVT 3 geleiders ofwel VVT 2 paar ofwel Polivynil draden van 1 of 2 paar.
Werd nog gedaan door de RTT toen ....

Het eindpunt om te testen is niet in de kelder maar in het appartement direct op die NTP !

De uitleg van al die techniekers die daar langs kwamen vind ik maar bizar toch ?
Moet @philippe_d gelijk geven in elk geval, zolang men niet weet of de fout binnen of buiten is ...... is het nutteloos !

Ter info: dat geld voor iedereen, altijd vragen aan technieker of hij een Proximus-technieker is of hij werkt als technieker voor een onderaannemer !
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster

Bssoft schreef:
Devilzown schreef:Dat zal die technieker wzl gedaan hebben anders krijgt hij geen testnummer.
Het is niet omdat je een testnummer krijgt (groen) dat het OK is !

Conclusie: het was slecht voor de technieker langs kwam .... en na zijn vertrek is het nog altijd slecht !

PS: een elektrieker kan natuurlijk zijn eigen weg kiezen om een kabel te leggen tot in je appartement !
BIQ is tegenwoordig niet zo vergevingsgezind hoor. Moet een NTP meten en goede synchrowaardes + geen te slechte counters laatste kwartier voor je groen krijgt.
Maar als technieker zelfs niet boven is geweest dan heeft hij zijn job niet goed gedaan :S
Bssoft schreef:Ter info: dat geld voor iedereen, altijd vragen aan technieker of hij een Proximus-technieker is of hij werkt als technieker voor een onderaannemer !
Ik zie echt niet goed in wat dat uitmaakt. Bij beide zitten cowboys maar net zo goed heel goede techniekers.
Het enige verschil is dat mensen die voor Pxm zelf werken niks in hun portefeuille voelen.
Tinneke1
Starter
Starter

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

De vorige 2 techniekers (in de voorbije 2 jaar) zijn wel boven geweest maar die hebben dus ook nooit de NTP van de muur gehaald. Ze gaan eerst in de kast op de hoek van de straat kijken (dan valt mijn dsl-lampje op de modem uit doordat ze iets testen of losmaken) en daarna naar de kelder waar ze een stukje van de draad knippen (vocht). Boven halen ze hun laptop boven en de voorlaatste technieker heeft de lijn hoger gezet. De technieker van gisteren heeft me gezegd dat hij niet boven moet zijn. De waarden van alle aansluitingen in het gebouw waren slecht.

Ik heb geen onderbrekingen meer op de modem maar daar is alles mee gezegd! Als ik de TV opzet heb ik nog altijd haperend geluid en kleuren die door elkaar lopen voor de eerste 5 seconden (zenders in HD, gewone zenders = OK). Internet varieert tussen de 2 Mbps en de 13 à 14 Mbps. Het is dus allemaal bruikbaar maar voor hoelang?

In mijn vorige woonst heb ik echt nooit of nooit deze miserie gehad en ik had daar ook Belgacom! Nooit technische problemen gehad in 16 jaar tijd!

Leuk detail! Toen ik hier kwam wonen heeft een technieker van Belgacom zelf de boel aangesloten! De vaste lijn bleek niet te werken (bezettoon als je naar mijn nummer belde terwijl ik niet in gesprek was). De helpdesk ontkende dat er iets mis was en ik werd na ---tig keer bellen kwaad. Er is dan enkele dagen later een technieker van een onderaannemer geweest (ik vroeg aan hem waarom hij niet in een auto met het Belgacom-logo reed en daarom dat ik dit weet) en het probleem zat in de verspreidingskabel in de kast op straat. Die man heeft toen zelf gezegd dat zijn voorganger zijn werk niet goed gedaan had!

Nu komt de vraag ... :-o

Wat raden jullie mij aan om te doen? Ik weet echt niet hoe ik dit moet aanpakken want waar zit in godsnaam het probleem? En ze dan nog zover krijgen dat ze het deftig onderzoeken en een oplossing voorstellen! Voor hetzelfde geld zit het probleem ergens op straat in "hun" gedeelte.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster

Gezien ze steeds het probleem verhelpen met de kabel in te korten lijkt me dat vocht in beide kabels kruipt. (verspreiding en stijglijn)
Een gemakkelijke permanente oplossing zal er waarschijnlijk niet zijn..
Vocht aanpakken, nieuwe verspreidingskabel binnensteken + vochtwerende behuizing, nieuwe stijgleiding.
Het is moeilijk te zeggen zonder het te zien.

Ik denk dat het wel de moeite is om een nieuwe technieker te vragen.
Je kan hierbij eventueel om iemand vragen van het team dat herhaalde storingen onderzoekt (hrt).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Ok, er is dus zeker ook een probleem met de invoerkabel.
Het vochtprobleem oplossen lijkt me de absolute prioriteit.

Daarna kan de bekabeling aangepakt worden in samenspraak met mede-eigenaars en syndicus.

Wellicht moet er, na definitieve vaststelling van het globale probleem in de kelder en het appartement door een Proximus-technicus, van onder het trottoir tot in de kelder een nieuwe Proximus-invoerkabel gestoken worden en nieuwe stijglijnen voor de eigenaars die dit wensen.
Als je wil weten wat dit praktisch allemaal inhoudt, dan kan je alle informatie over de aansluiting en bekabeling van appartementsgebouwen vinden op volgende link: http://www.proximus.be/nl/id_cb_planbui ... d6a70b9cc0
genksta
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Tinneke1 schreef:Als ik de TV opzet heb ik nog altijd haperend geluid en kleuren die door elkaar lopen voor de eerste 5 seconden (zenders in HD, gewone zenders = OK).
Sluit eens alsjeblieft een rechtstreekse kabel aan tussen modem en decoder om het eventuele devolo probleem uit te sluiten! Je weet niet hoe vaak ik dit al ben tegengekomen bij klanten.

I.v.m. de kelder zal de technieker gewoon scotch locks gebruikt hebben om de lijn weer "tijdelijk" goed te krijgen. Beste is dus de kelder vochtvrij te laten maken en Proximus eventueel een nieuwe invoerdoos laten plaatsen moest deze totaal geoxideerd zijn.
Bssoft
Premium Member
Premium Member

Devilzown schreef:Ik zie echt niet goed in wat dat uitmaakt. Bij beide zitten cowboys maar net zo goed heel goede techniekers.
Het enige verschil is dat mensen die voor Pxm zelf werken niks in hun portefeuille voelen.
Dat is correct ....
Het enige wat je dan weet is, of het altijd dezelfde zijn van hetzelfde team .... ze durven wel eens onder elkaar bellen met de vraag:
A - "wat heb jij daar vast gesteld ?"
B - "moet je niet moe maken de kabels intern zijn er slecht aan toe en er zijn vochtproblemen" punt.
Mag je donder opzeggen dat sommige dan gewoon voort gaan op wat de vorige heeft verteld en niet verder kijkt dan dat zijn neus lang is !

@Tinneke1 geeft aan dat er al een tijd problemen zijn, dus moeten ze wat verder kijken dan dat hun neus lang is toch ?
Zou niet de eerste klant zijn die verteld dat er al 10 gepasseerd zijn ....
Als ze bij hoog en laag beweren dat het de interne kabel is:
van mij trekken ze van beneden naar boven via de trap of weet ik wat een polyvinil en hangen ze daar de modem en decoder aan ....
Is het TV beeld OK en de snelheid is terug OK, dan kan je zeggen dat de interne kabel een fout heeft ....
Is het TV beeld niet OK en de snelheid niet OK, dan moeten ze verder testen .... is de modem OK/is de Decoder OK/zijn de devolo's OK/
is de NTP OK, of zit de fout dan toch buiten/ enz ....
PS: of ze kunnen ook een Megger gebruiken om de kabels te testen ?
De eerste twee uur ga je er niet buiten gaan dat wel.
Tinneke1 schreef:Leuk detail! Toen ik hier kwam wonen heeft een technieker van Belgacom zelf de boel aangesloten! De vaste lijn bleek niet te werken (bezettoon als je naar mijn nummer belde terwijl ik niet in gesprek was). De helpdesk ontkende dat er iets mis was en ik werd na ---tig keer bellen kwaad. Er is dan enkele dagen later een technieker van een onderaannemer geweest (ik vroeg aan hem waarom hij niet in een auto met het Belgacom-logo reed en daarom dat ik dit weet) en het probleem zat in de verspreidingskabel in de kast op straat. Die man heeft toen zelf gezegd dat zijn voorganger zijn werk niet goed gedaan had !
Nog maar eens het bewijs dat een meting niet altijd 100 % fout-vrij is !
VB: bij een meting word er geen belspanning gestuurd .... helpdesk geeft aan dat de lijn OK is !
Nu sturen we belspanning .... kan het zijn dat er een oversprong is tussen A en B draad met het gevolg: een kortsluiting + bezettoon !
De oudere toestellen zullen meestal een keer '"kort" bellen en dan is het gedaan, bij de meeste nieuwe toestellen valt het zelfs niet op !

Wat @genksta aanraad zou ik toch doen .... je moet alles testen zelfs als je denkt dat het OK is !
De eerste les is: betrouw enkel jezelf en ga niet voort op wat andere zeggen of doen .... je kan er wel rekening mee houden dat wel !
En test nogmaals wat de anderen al hebben getest, kwestie van niet op het verkeerde been te worden gezet !

@genksta .... hopelijk is het met scoth-locs connectors deftig gedaan .... en die connecters hebben geen last van vocht dat is meegenomen !

Wat je kan doen is een schriftelijke klacht met al je problemen en dat ze iemand sturen (van Proximus) om definitief een uitsluitsel te geven !
Tenslotte kunnen ze ook de statistieken bekijken van de problemen op je lijn ....
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

Stuur is uw adres en aansluitnr is in een privebericht. Ik zal de lijn is nakijken.

( wat ik als technieker zou doen is de modem rechtstreeks aan de invoer hangen in de kelder en meten. Dan zijt ge al zeker dat de lijn tot daar goed is of slecht. )

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tinneke1
Starter
Starter

Heel erg bedankt voor al jullie feedback! :-)

Ik ben er goed mee geholpen in die zin dat ik weet wat ik nu echt zelf moet testen en ook wat er in welke volgorde moet gebeuren! Ik heb er geen moeite mee dat er nieuwe bedrading moet getrokken worden maar dan moet het uiteraard ook nodig zijn! Het vochtvrij maken van de kelder heeft prioriteit en de syndicus bespreekt dit op de volgende vergadering. Weigeren is geen optie meer (in januari had ik te weinig stemmen maar nu liggen de zaken anders). En van Belgacom verwacht ik dat ze al het nodige doen zodat er heel wat mogelijke oorzaken kunnen verholpen worden of net uitgesloten kunnen worden.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 126 keer

Wat was het resultaat van de lijntest, weet je al iets meer?

Reden waarom ik het vraag is omdat ik in een heel gelijkaardige situatie zit.
In de kelder van mijn appartementsblok is er een lek als het regent ... recht op de belgacomkast natuurlijk :x . Ik heb ook eens een technieker laten langskomen, maar die zag geen schade in de kast.
Voor vectoring haalde ik nauwelijks 30/6, soms zat ik zelfs op een repairprofiel, dit terwijl ik toch redelijk dicht bij de ROP zit (250m?).
Nu heb ik vectoring en haalt mijn lijn maximaal +-95/15 terwijl dit normaal +-130/30 zou moeten zijn. (K'weet het, t'is een luxeprobleem, mijn huidig 70/10-profiel is meer dan voldoende, maar ik zal nooit het maximum uit mijn lijn kunnen halen)

Net als jij vraag ik me af of het nu komt door waterschade, ofdat er nog een ander oorzaak moet zijn.
Tinneke1
Starter
Starter

pyro85 schreef:Wat was het resultaat van de lijntest, weet je al iets meer?

Reden waarom ik het vraag is omdat ik in een heel gelijkaardige situatie zit.
In de kelder van mijn appartementsblok is er een lek als het regent ... recht op de belgacomkast natuurlijk :x . Ik heb ook eens een technieker laten langskomen, maar die zag geen schade in de kast.
Voor vectoring haalde ik nauwelijks 30/6, soms zat ik zelfs op een repairprofiel, dit terwijl ik toch redelijk dicht bij de ROP zit (250m?).
Nu heb ik vectoring en haalt mijn lijn maximaal +-95/15 terwijl dit normaal +-130/30 zou moeten zijn. (K'weet het, t'is een luxeprobleem, mijn huidig 70/10-profiel is meer dan voldoende, maar ik zal nooit het maximum uit mijn lijn kunnen halen)

Net als jij vraag ik me af of het nu komt door waterschade, ofdat er nog een ander oorzaak moet zijn.
Ik vrees dat ik je helaas niet kan helpen. Bij mij regent het niet binnen in de kelder maar het is een heel vochtige ruimte met condens op de vloer. Zoals je kunnen lezen hebt kan de oorzaak echt overal zitten en het is aan Belgacom om te achterhalen waar het precies zit zodat het verholpen kan worden! Ofwel door Belgacom zelf ofwel door de klant als het niet onder de verplichtingen van Belgacom valt. Maar er zijn goede en slechte techniekers dus geduld hebben is de boodschap en .... tig keer bellen en bellen. Ik geef toe dat ik het alleen maar doe omdat Telenet hier geen alternatief is. :-(
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”