Draadloze kamerthermostaat Honeywell CM927RF

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
josciscojos
Starter
Starter

Lezeressen,lezers

Momenteel een vaste kamerthermostaat van SIEMENS Landis & Staefa REV11.
Handleiding https://www.gebruikershandleiding.com/S ... 55878.html
Brander op gas van ARISTON MicroGenius II 23 ( voor chauffage en warm water )
Geen handleiding gevonden

Brander is rechtstreeks aangesloten via electriciteitskabel De 2 draden die van de thermostaat komen gaan net zoals de electriciteitskabel, onderaan de brander is.
Aangezien het een "huur" appartement is, en de huisbaas "redelijk" moelijk is, wil ik absoluut niet prutsen aan de kabels IN het electrische gedeelte van de brander.

Wat heb ik geconstateerd.....Wanneer de chauffage niet brand...meet ik 12V gelijkstroom op de 2 kabeltjes die van de thermostaat naar de brander gaan.....van zodra de thermostaat het sein geeft aan de brander om te verwarmen.....meet ik 0 V op de kabels.De thermostaat Siemens spreekt echter van 24V, etc...ik begrijp hier niets meer van.

Aangezien we een kachel geplaatst hebben in de ruimte waar de thermostaat hangt, geeft deze nooit nog het sein om te verwarmen met het gekende resultaat..kamers en badkamer, keuken...KOUD. Aangezien thermostaat herhangen mogelijk is met wat boor- kap- breek- werk had ik het lumineuze idee op via internet op zoek te gaan naar draadloze thermostaat. Dus gevonden HONEYWELL CM927RF met ontvangermodule HC60NG.
De ontvangermodule wordt bij de ketel geplaatst, voorzien van stroom, en wanneer de kamerthermostaat signaal uitstuurt voor warmte, zou de ontvanger 24V ??? doorsturen......naar ....????
Handleiding https://www.regelvisie.nl/pdf/specs/CMT ... chrift.pdf
Heb ergens gelezen dat deze draadloze regeling enkel kan gebruikt worden op alle 24V gestuurde branders

Mijn vraag nu is....kan ik op de 1 of andere manier mijn draadloze kamerthermostaat en ontvanger gebruiken...door de ontabger van stroom te voorzien, en de uitgang van de ontvanger aan te sluiten op de 2 kabeltjes van de oude thermostaat , daar waar ze de brander ingaan.

Met vriendelijke groeten,
Jos
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Volgens mij is uw huidige thermostaat een potentiaalvrij contact.
Als je beide draden aan mekaar maakt zal uw ketel aanspringen.
Als die honeywell dat ook kan, zal het werken.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 14 aug 2015, 11:23, in totaal 1 gewijzigd.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Idd dat is een typische on/off thermostaat. Door kort te sluiten geeft die aan de ketel door om in te schakelen.

Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
josciscojos
Starter
Starter

Beste,

bedankt voor jullie korte antwoord.....maar klinkt als chinees voor mij......

Groetjes,

Jos
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik haat het om topics te kapen, maar omdat ik al een tijdje zit te twijfelen ook een mobiele thermostaat te steken in mijn huurwoning:
Ik heb hier een vaste Honeywell CM907 hangen.
Mijn living is mijn warmste ruimte, en ik slaap in de winter graag met de chauffage aan op de kamer (thermostatische kranen zijn er ook overal). De enige manier nu is de living thermostaat hoog genoeg zetten dat de boiler+pomp nooit afslaat, en dat kan de bedoeling niet zijn.

Zou het hierboven voorgestelde model een makkelijke vervanger zijn?
Dat betekent dus gewoon de ontvanger plaatsen waar nu de thermostaat hangt. Meer aanpassingen durf ik niet riskeren, de syndicus hier krijgt al een hartaanval van het kijkgaatje dat ik in de voordeur plaatste en het veiligheidsslot dat ik installeerde in de plaats van een gewone installatie (een slot dat meer dan een cm uitstak). De overige aanpassingen die ik hier gedaan heb zijn allemaal van het "wat niet weet niet deert" type.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

de ontvangermodule bevat geen door de gebruiker te onderhouden onderdelen en mag uitsluitend geopend en geïnstalleerd worden door een erkende installateur.
Dus: niet zelf aan beginnen
:angel:

Voor een ouder type ketel is er alvast geen probleem -> gebruik aansluiting 4a
Voor een combiketel -> gebruik aansluiting 4b, maar of elke ketel daaraan voldoet, dat weet ik natuurlijk niet, ik ben geen "erkende installateur".
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Meer aanpassingen durf ik niet riskeren, de syndicus hier krijgt al een hartaanval
De syndicus heeft geen zaken met wat jij in je appartement doet... zolang je het uiteindelijk maar in de oorspronkelijke staat kan herstellen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat klopt helemaal, maar ik wil die mens ook niet te hard antagoniseren (er zijn overal verhalen van slechte huurders en hoewel hij makkelijk bang is, merk ik ook wel dat hij niet moeilijk doet als het allemaal in orde komt achteraf); toch blijf ik zoveel mogelijk bij mijn "wat niet weet..." standpunt.
En uiteindelijk is in onmin leven met je syndicus of huisbaas ook niet bevorderlijk he.

svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Ik kan opmaken uit de handleiding dat de draadloze relaisbox die je aan de ketel hangt een BDR91 is.
Deze moet je gewoon aansluiten op de 2 draden die uit de muur komen, en voeden met 220V.
Deze zal dan draadloos communiceren met jouw thermostaat, en aan/uit commando's geven aan de ketel.
josciscojos
Starter
Starter

Beste,

de relaisbox aan de ketel is de HC60NG.

Vraag is of je de 2 draden zomaar kan aansluiten op de kontakten A en B ( zie handleiding ).

Werkt dat relaisbox-ske op dezelfde manier als de oude kamerthermostaat , dit wat betreft de spanning die op de 2 draadjes komt !!!

Groetjes
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Uit de handleiding lijkt me dat situatie B voor jou geschikt zal zijn (gezien je 0V meet over de draden, en de ketel dus geen 24V spanning levert)
Capture.JPG
Capture.JPG (23.83 KiB) 1951 keer bekeken
Je sluit dus de 2 draden aan op A en B, en op N en L zet je 230v wisselspanning.
josciscojos
Starter
Starter

Beste,

oude thermostaat geeft 0 Volt als de thermostaat aanspringt....in uit..zit er 12V op de draden via de brander.

Ik moet zeker zijn dat als de nieuwe thermostaat aanspringt, en signaal stuur naar de ontvanger....dat er hetzelfde gebeurt als met de oude thermostaat.....en dat ik geen voltage op de draden stuur zodat de 'thermostaat draadjes' in de brander naar de haaien zijn !!!!

Groetjes.

Jos
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Je gaat met bovenstaand schema nooit spanning op de draden sturen, gezien het een gewoon potentiaal vrij contact is.
Polariteit is ook van geen belang.

Het testen kan geen kwaad, en je gaat er ook geen draden mee opbranden... :wink:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

svenska schreef:Uit de handleiding lijkt me dat situatie B voor jou geschikt zal zijn (gezien je 0V meet over de draden, en de ketel dus geen 24V spanning levert)
Capture.JPG
Je sluit dus de 2 draden aan op A en B, en op N en L zet je 230v wisselspanning.
Heb ik hier ook zo aangesloten bij een chappee ketel. Easy peasy.
Ge moet dan juist zien in u instellingen van uw honeywell dat hij op on/off staat en niet op modulerend.
josciscojos
Starter
Starter

Beste,

Ge moet dan juist zien in u instellingen van uw honeywell dat hij op on/off staat en niet op modulerend.

En waar moet ik dat terugvinden aub ?

Groetjes,

Jos
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als het allemaal chinees is en je durft er niet aan beginnen omdat je denk dat er iets gaat verkeerd gaan, begin er dan niet aan en vraag een pro om het te komen doen en betaal die man/vrouw.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Ik ga akkoord met Joe de Mannen, als je niet helemaal weet waar je mee bezig bent, en 2 potentiaal vrije draadjes te risicovol vindt, dan moet je iemand erbij halen die dat vlekkeloos voor jou kan doen. (om zo ook de installatie van je huisbaas niet onnodig te raken).
We kunnen je hier wel tips en raad geven, maar de uiteindelijk handeling moet van jou komen.

De instelling voor aan/uit of modulerend (OpenTherm) is makkelijk uit de handleiding te halen, en niet moeilijker om aan te passen dan een tijdsschema in te stellen op de thermostaat.
josciscojos
Starter
Starter

Beste,

heb de aansluiting gedaan zoals uitgelegd .

Werkt voor de volle 100 % !!!!!!

Hartelijk dank voor de hulp.

Bij deze mag onderwerp gesloten worden.

Vriendelijke groeten,

Jos
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”