Wegens verhuis naar andere woning stappen we over van Proximus naar Telenet.
Telefonie verloopt via OVH (wat is geconfigureerd in de BBOX2)
Gezien de overstap naar Telenet, dien ik de BBOX2 in te leveren en zal ik normaal gebruik maken van een Cisco SPA112 ATA. Deze moet ik nog aankopen of huren bij OVH.
Voordeel om het via OVH te doen is dat je enkel een waarborg van 50 EUR dient te betalen en je deze na het terugsturen van het toestel gewoon terugkrijgt (en dus het toestel in feite gratis kan gebruiken, en levenslange garantie?)
1/ Heeft er iemand een idee wat je moet betalen aan verzendingskosten om dergelijke VOIP-ATA door OVH in België te laten afleveren?
Ik zie dat deze ATA beschikt over 2 poorten waar een telefoon kan op aangesloten worden.
Ik beschik over een standaard lijntje bij OVH met nr X (en met een geporteerd nr Y en heb dus in principe 2 telefoonnrs)
Gezien we ook over een alarmsysteem beschikken dat via deze ATA een melding geeft, leek het me wel interessant om bv poort 1 te configureren met het geporteerde nr Y (wat bij iedereen gekend is) en daar dan onze telefoon op aansluiten.
Poort 2 zou ik dan willen configureren met het andere nr X en dit aansluiten op de alarmcentrale.
Wordt er gebeld naar nr Y, dan gaat de telefoon op poort 1 over. Bellen we met de telefoon, dan wordt ook nr Y meegestuurd.
Wordt er gebeld naar nr X, dan neemt de alarmcentrale op. Indien de alarmcentrale een alarm doorbelt, dan wordt nr X meegestuurd.
2/ Is dergelijke setup mogelijk, of heb ik hiervoor een 2de lijn nodig bij OVH? (met bijkomende kost van 1,2 EUR/maand?)
3/Andere mogelijkheid is om maar 1 telefoonlijn/nr te gebruiken voor beide toepassingen (telefoneren en alarm). Kan in de VOIP-ATA dan zo ingesteld worden dat beide poorten via zelfde configuratie werken? Of kan ik slechts 1 poort configureren en dien ik dan beide toestellen op dezelfde poort aan te sluiten?
OVH en VOIP-ATA: enkele vragen
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 12 keer
Dag jorisx, ik kan enkel een antwoord geven op vraag 1. Ik heb vorige week in totaal 62,09 euro betaald voor de Cisco ATA.
Edpnet (90/30) - Mobile Vikings - Netflix - Amazon Prime Video - Streamz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
Ik heb mijn tanden er ooit op stukgebeten, maar de 2 FXS poorten op de SPA112/122 zijn onafhankelijk.
Bellen met de 2 FXS poorten via 1 account lukt dus niet, tenzij de provider meerdere simultane registraties toelaat (dus niet met de simpele 1.2EUR OVH).
Ook is het niet voorzien om inkomende oproepen naar 2 FXS poorten te sturen. 2 telefoons op 1 FXS poort met een splitter werkt wel.
Een stomme tekortkoming. Was het ding maar open-source
De gigaset C610IP kan dat wel, maar die heeft dan weer geen FXS aansluitingen (enkel dect).
Bovendien vind ik de gesprekskwaliteit van de SPA112 superieur bij minder stabiele verbindingen. Iemand zou deze 2 moeten samenhacken.
Bellen met de 2 FXS poorten via 1 account lukt dus niet, tenzij de provider meerdere simultane registraties toelaat (dus niet met de simpele 1.2EUR OVH).
Ook is het niet voorzien om inkomende oproepen naar 2 FXS poorten te sturen. 2 telefoons op 1 FXS poort met een splitter werkt wel.
Een stomme tekortkoming. Was het ding maar open-source

De gigaset C610IP kan dat wel, maar die heeft dan weer geen FXS aansluitingen (enkel dect).
Bovendien vind ik de gesprekskwaliteit van de SPA112 superieur bij minder stabiele verbindingen. Iemand zou deze 2 moeten samenhacken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Voor uw SPA112: de vraag is eigenlijk of uw lijnnummer X en uw geporteerd nummer Y elke een aparte sip-account hebben . Twee sip-accounts dus.
Zo ja, dan kan je doen wat jij wil. Elke nummer/sip-account op een poort van de ATA.
Kan een OVH kenner hierop antwoorden ?
Zo ja, dan kan je doen wat jij wil. Elke nummer/sip-account op een poort van de ATA.
Kan een OVH kenner hierop antwoorden ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Geen OVH kenner, maar voor zover ik weet:
- a) Je hebt maar één SIP account, met lijnnummer X. Hieraan kan je ook je geporteerd nummer Y koppelen.
b) De keuze met welk nummer je uitbelt, kan ook niet ad-hoc gedaan worden via de SIP settings, denk ik. Maar je moet een keuze maken, en dat instellen op de OVH manager.
c) beide nummers kunnen gebruikt worden voor inkomende gesprekken, ze komen beide aan op dezelfde SIP account.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Met de OVH-telefoonlijn van 1,19 euro/maand kan je slechts één SIP-registratie en telefoongesprek tegelijkertijd hebben.
Bovenstaand scenario kan je volgens mij dus alleen werkend krijgen als je bijvoorbeeld zelf een Asterisk PBX-server hebt en deze op een maniakale manier configureert. Als je FreePBX op de Cisco SPA112 ATA zou kunnen installeren dan opent dat natuurlijk mogelijkheden.
Bij de goedkoopste formule van OVH kan je aan een geporteerd nummer wel enkele PABX-functies toewijzen, maar je zit steeds met de beperking dat je slechts één SIP-registratie kan maken met één telefoontoestel.
De gemakkelijkste oplossing is dus een tweede telefoonlijn van 1,19 euro/maand aanschaffen en het geporteerde nummer inclusief nummerweergave op die lijn configureren.
Bovenstaand scenario kan je volgens mij dus alleen werkend krijgen als je bijvoorbeeld zelf een Asterisk PBX-server hebt en deze op een maniakale manier configureert. Als je FreePBX op de Cisco SPA112 ATA zou kunnen installeren dan opent dat natuurlijk mogelijkheden.
Bij de goedkoopste formule van OVH kan je aan een geporteerd nummer wel enkele PABX-functies toewijzen, maar je zit steeds met de beperking dat je slechts één SIP-registratie kan maken met één telefoontoestel.
De gemakkelijkste oplossing is dus een tweede telefoonlijn van 1,19 euro/maand aanschaffen en het geporteerde nummer inclusief nummerweergave op die lijn configureren.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
okido, ik vat de antwoorden even samen:
1/ verzending naar België: 12,09 EUR.
2/ om op elke poort een ander nr te gebruiken heb ik dus een 2de OVH-lijn nodig. (dit bevestigde mijn vermoeden)
3/ 2FSX-poorten kunnen niet geconfigureerd worden met 1 account. Indien ik 2 toestellen wil aansluiten: splitter nodig.
Allen bedankt voor de respons!!
1/ verzending naar België: 12,09 EUR.
2/ om op elke poort een ander nr te gebruiken heb ik dus een 2de OVH-lijn nodig. (dit bevestigde mijn vermoeden)
3/ 2FSX-poorten kunnen niet geconfigureerd worden met 1 account. Indien ik 2 toestellen wil aansluiten: splitter nodig.
Allen bedankt voor de respons!!