Proximus: nieuw contract en... geen HD-TV?

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 mar 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Een familielid van mij in het Brusselse had haar telefoonnummer van Telenet laten overzetten naar Proximus, waarbij ze een pack (tv-internet-telefoon) nam en vandaag werd alles geïnstalleerd. Grote verrassing: geen HD-TV op haar nieuw toestel.
Navraag: geen VDSL beschikbaar. Men had dit toch op voorhand moeten melden, vinden wij.
Moet zij nu ook 6 maanden wachten om schadeloos het contract te kunnen beëindigen?
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Als ze de dienst niet kunnen opleveren ga je ook niet moeten betalen uiteraard, contract verbreken met Proximus dus.
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 mar 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 15 keer

Proximus mag binnen de zes maanden wel een verbrekingsvergoeding vragen maar doet dat niet. Zie ook de productfiche
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

En dat staat in welk punt? Als ze de dienst niet kunnen opleveren is dit per definitie contractbreuk.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Als ze van op afstand besteld heeft (via telefoon, internet) is er ook nog altijd het herroepingsrecht binnen 14 dagen.

Ter info: afhankelijk van de situatie is het mogelijk dat als je belt om af te zien van je aankoop en je zegt dat het is om dat je geen VDSL kan krijgen, ze je aanbieden om je toch nog om te zetten. Nogmaals, dat hangt af van de situatie, als er bijvoorbeeld geen aansluitpunten zijn in de kast kunnen ze niets doen, maar het gebeurt dat ze aansluitingen in de kast reserveren voor klanten die 2 TV's willen en dus VDSL moeten hebben of dat ze een upgrade van de kast al gepland hebben en die naar voor schuiven. Dat is er bij mij in ieder geval toch zo gebeurd ;-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je hebt een pack (tv-internet-telefoon) besteld, en ze hebben een pack (tv-internet-telefoon) opgeleverd!
Je had natuurlijk VDSL2/HD-TV verwacht, en er is jammer niet aan de verwachtingen voldaan, maar daarom is dit nog geen contractbreuk.

Maar ik ben akkoord dat dit eigenlijk niet kan, en dat Proximus de klant zou moeten verwittigen voor de installatie dat VDSL2 niet beschikbaar is.

Wat betreft opzeggen: bij particuliere abonnementen (alle packs met minder dan 5 telefoons of GSM's) is er geen contract meer van vaste duur, dus ook geen verbrekingsvergoeding. Je kan dus op ieder moment opzeggen - zonder reden!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

riji schreef:Grote verrassing: geen HD-TV op haar nieuw toestel.
Als dit een grote verrassing was, dan heeft het familielid niet alle informatie gelezen en begrepen die Proximus na de bestelling heeft opgestuurd. Als je een contract tekent, moet je eerst alles lezen en begrijpen. Desnoods hulp inroepen OP VOORHAND en niet achteraf zoals nu.
riji schreef:Navraag: geen VDSL beschikbaar. Men had dit toch op voorhand moeten melden, vinden wij.
Dit wordt gemeld aan de klant. Als de klant natuurlijk het verschil niet kent tussen kaas en hesp, moet de klant achteraf ook niet klagen dat je toch liever kaas had terwijl er hesp geleverd is.
riji schreef:Moet zij nu ook 6 maanden wachten om schadeloos het contract te kunnen beëindigen?
Zij moet haar contract lezen. Ze heeft nu wel geluk dat Proximus voor consumenten met contracten van onbepaalde duur werkt. Maar er is wel een opzegtermijn van 30 dagen, waardoor ze de volgende 30 dagen het abonnementsgeld verschuldigd is.
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 mar 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Allemaal bedankt, het valt dus eigenlijk nog mee om de situatie te verhelpen.
Ter info: mijn familie is opgebeld geweest door een call center voor Proximus en daar is helemaal niets gezegd over de onbeschikbaarheid van VDSL en dus van HD-tv.
Als je op het platteland in een uithoek woont zou je je misschien wel afvragen of er wel VDSL is, maar toch niet op de 11e verdieping van een Brusselse gemeente...
Ik vind dat er nauwkeuriger informatie zou moeten verstrekt worden zodat de klant geen kenner hoeft te zijn... Je ziet wat anders het gevolg is voor klant en verkoper.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

En wat zegt de proximus speedtest?
Voor't zelfde geld ligt het aan de binnenbekabeling van het appartementsblok...
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 mar 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Die had ik ook al een paar maal uitgevoerd: fout, later opnieuw proberen.
Zonet is het nu toch gelukt: "u kunt tot 2 TV's aansluiten"
Er wordt niets gezegd over HD-tv; enkel bij meer info een klein pictogram met SD.... dit is toch onvoldoende duidelijk.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Waarschijnlijk een appartementsgebouw dat rechtstreeks uit een centrale wordt gevoed.
En dan net buiten VDSL2 reach.
2 tv's kan je al krijgen met 7mbit adsl iirc.
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 mar 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 15 keer

Sinister schreef:En dat staat in welk punt? Als ze de dienst niet kunnen opleveren is dit per definitie contractbreuk.
Onder "Contractuele voorwaarden" staat er bij "Verbrekingsvergoeding binnen de zes maanden" een kruisje bij "neen"
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”