Router en access point

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Turbotrent
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Dag iedereen,

Even een situatieschets: ik heb in mijn garage (achter de modem-only van telenet) een ASUS RT-AC68U staan als 'hoofdrouter'. Deze router heeft als IP adres 192.168.1.1 en neemt de DHCP voor zijn rekening. Op de eerste verdieping heb ik een oude netgear wndr3400v3 router als access point ingesteld. Ik heb deze een vaste IP gegeven (192.168.1.2) en DHCP uitgezet. Deze router is via een LAN aansluiting aangesloten op mijn ASUS. De WAN aansluiting van de netgear is dus niet in gebruik. Ook heb ik de DHCP range van mijn ASUS pas bij 192.168.1.3 laten beginnen om conflicten te voorkomen.
Deze opstelling lijkt zijn werk te doen, ik kan namelijk prima verbinden met de netgear en ik heb internet toegang. Toch heb ik nog enkele vraagjes:

- Ik kan de web interface van de netgear niet meer openen. Het intypen van het ip adres 192.168.1.2 blijft zonder resultaat en geeft een timeout.
- In de interface van de ASUS zie ik mooi alle aparaten die via de netgear zijn verbonden (bv mijn iphone, zie screenshot - hij geeft aan dat dit een bekabelde verbinding is omdat de verbinding via de netgear loopt), maar de netgear router zelf staat er niet tussen als 'connected client'. Is dit normaal? Hij komt wel tevoorschijn als ik de netgear via de WAN aansluiting op de ASUS aansluit, maar dat is niet de bedoeling lijkt me?

Screenshot: https://drive.google.com/file/d/0B272yl ... sp=sharing

Ik vraag me dus af of ik alles wel correct heb aangesloten...

Alvast bedankt!
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Je hebt alles zeker correct aangesloten en geconfigureerd. Maar je moet niet zo veel verwachten van dat soort overzichtjes. Het kan al zijn dat apparaten die geen adres krijgen via dhcp er standaard niet inkomen...

Dat je niet in die netgear geraakt is op zijn minst raar, lukt een ping test? Probeer anders is dat ding te rebooten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Uhu, die routertjes geven meestal als "netwerk" eigenlijk hun dhcp leases weer, en negeren alles dat static ip geconfigd is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Turbotrent
Starter
Starter

Ik heb zonet ook gemerkt dat als mijn Iphone op de netgear overschakelt, hij dan plots een ipadres genre 10.0.0.x krijgt, ipv de 192.168.1.x range. Ook valt mijn internetverbinding dan weg. Enig idee waar dit kan aan liggen?

In de instellingen van de netgear heb ik de DHCP server het ip adres van mijn Asus gegeven (192.168.1.1).

Turbotrent
Starter
Starter

gunmaster schreef:
Dat je niet in die netgear geraakt is op zijn minst raar, lukt een ping test? Probeer anders is dat ding te rebooten.
Pingen lukt niet, heel raar :???:
Ook een herstart en firmware upgrade hebben niet geholpen..

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ben je zeker dat je het IP-adres juist hebt ingegeven ?

Anders moet je eens uittekenen hoe je exact alles hebt aangesloten...
Turbotrent
Starter
Starter

Dit is mijn setup:

Modem --> mini switch --> WAN Asus
LAN Asus --> grote switch --> LAN Netgear

Mini switch dient om digicorder rechtstreeks op modem te hangen.

Ik heb in de configuratie van de netgear volgende setup gekozen:

Static ip : 192.168.1.2
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
DHCP server: 192.168.1.1

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Turbotrent schreef:Ik heb in de configuratie van de netgear volgende setup gekozen:

Static ip : 192.168.1.2
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
DHCP server: 192.168.1.1
Dat is de WAN Setup van de Netgear ...
Het is de LAN kant van de Netgear die dit IP adres moet krijgen, toch?
Aan de LAN kant heb je geen default gateway of DHCP server in te vullen
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

Turbotrent schreef:Ik heb zonet ook gemerkt dat als mijn Iphone op de netgear overschakelt, hij dan plots een ipadres genre 10.0.0.x krijgt, ipv de 192.168.1.x range. Ook valt mijn internetverbinding dan weg. Enig idee waar dit kan aan liggen?
In de instellingen van de netgear heb ik de DHCP server het ip adres van mijn Asus gegeven (192.168.1.1).
philippe_d schreef:Dat is de WAN Setup van de Netgear ...
Idd philippe_d heeft gelijk. Je hebt de LAN instellingen toegekend aan de WAN interface van je netgear. Wanneer je Iphone een 10.0.0.x krijgt, vraag maar eens de gateway op die de Iphone dan gebruikt. Vul dat ip-adres daarna in als URL in je web-browser van je Iphone en je zal zien dat je in de web-pagina van je netgear terecht bent gekomen.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Turbotrent
Starter
Starter

philippe_d schreef: Dat is de WAN Setup van de Netgear ...
Stom stom stom! Inderdaad, dat moet het zijn! Bedankt!
Turbotrent
Starter
Starter

Ok, gisteren heb ik de LAN (en niet de WAN) instellingen van de Netgear aangepast en nu werkt alles zoals het hoort :beerchug:

Nog een bijkomend vraagje: ik heb begrepen dat ik ervoor moet zorgen dat mijn router en mijn AP geen overlappende kanalen gebruiken. Op de Asus heb ik kanaal 1 gekozen, op de netgear kanaal 11 (na scan met Xirrus wifi inspector). Nu heb ik hierbij ook gezien dat ik de frequenties kan aanpassen. Op de Asus staat deze op 20/40 mhz, maar ik kan dit ook naar 40 mhz 'vast' aanpassen. Heeft dit zin? Dezelfde vraag voor de 5 ghz band. Deze kan ik vastzetten op 80 ghz. Geen idee of dit een goede keuze is? Op de Asus heb ik trouwens kanaal 36 gekozen, op de netgear kanaal 48.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tenzij al je toestellen 40 (of 80 MHz) kunnen en je grote downloads wil doen kan je het aanzetten.

Onder normale omstandigheden laat je het eigenlijk beter afstaan en gebruik je gewoon 20 Mhz.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”