Rijden op gps snelheid of auto... (was: Google maps of waze)
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
De meeste die ik al gehad zijn, zijn 90. Ik rij niet altijd op cruise control en als je er wat boven zit weet je dat je uw gemiddelde ff moet laten zakken. Ik weet niet hoeveel correctie er op die dingen zit
Soms volg je uw voorgang zonder dat je het beseft dat je al richting 100 aan het bollen zijt, met de nieuw auto's ga je soms rapper dan dat je denkt te gaan.

PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3229
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Ik snap nog altijd niet waarom je perse tegen de limiet moet rijden.
In die andere thread over trajectcontrole waren ze ook al bezig dat ze 120+6% rijden op gps, om toch maar het maximum er uit te halen zonder geflitst te worden.
Waar ben je dan in godsnaam mee bezig. Hou u eens aan de f*** snelheidslimieten, overal!
In die andere thread over trajectcontrole waren ze ook al bezig dat ze 120+6% rijden op gps, om toch maar het maximum er uit te halen zonder geflitst te worden.
Waar ben je dan in godsnaam mee bezig. Hou u eens aan de f*** snelheidslimieten, overal!
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Je hebt 2 kanten. Die te snel gaan en die te traag gaan
Meest ideale is dat iedereen de snelheid rijdt die ze vooropstellen. Helaas is dat zo niet 


PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
waarom moet je hiervoor aggresief worden?Trojan schreef:Hou u eens aan de f*** snelheidslimieten, overal!

Mijn nieuwe wagen bleek 6% onder de reële snelheid te rijden. Dus als ik 120 rijdt, haalt iedereen mij in, dus moet ik 128 rijden om 120 te rijden. En je mag 126 rijden (met marge)? Dus als ik 130 rijdt, zit ik er nog mooi onder, en haalt niet iedereen mij in.
Idd. soms moet je eens inhalen en versnellen en voor je het weet, hang je eraan. Dus goed van ttn om gem. te tonen. Als je dit niet nodig hebt Trojan en je liever gelooft in het heilige 'alles gratis verhaal', doen zou ik zeggen, maar begin niet te schelden als uw waze dit niet kan en je daar wat gefrustreerd van wordt.

nog iets leuk gevonden, je reis online plannen en doorsturen naar de gps. Kan Waze dit ook?
https://mydrive.tomtom.com/nl_be/
- thomasv
- Premium Member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
- Locatie: Regio Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 52 keer
In onze maatschappij wordt je al zo vaak ingeperkt in je mogelijkheden. Dat mensen dan het maximum willen halen uit hun ritje naar huis, dan begrijp ik dat volledig.
Iemand inhalen aan 130-140 km/u mag inderdaad niet, maar als dit verantwoordelijk gebeurt, is dat dan zó dramatisch?
Ik verdedig zeker niet de mensen die 160 km/u rijden en altijd links aanhouden op de snelweg, of mensen die niet hoffelijk zijn. Dat is inderdaad onaanvaardbaar.
Iemand inhalen aan 130-140 km/u mag inderdaad niet, maar als dit verantwoordelijk gebeurt, is dat dan zó dramatisch?
Ik verdedig zeker niet de mensen die 160 km/u rijden en altijd links aanhouden op de snelweg, of mensen die niet hoffelijk zijn. Dat is inderdaad onaanvaardbaar.
iPhone 12 Pro — iPad (9th Gen) — Apple TV 4K (2nd Gen) — MacBook Pro
-
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 40 keer
Inderdaad een andere discussie, maar voor zover ik weet mag je maar 120 rijden. Kan goed zijn dat er pas beboet wordt vanaf een bepaald percentage daarboven, maar je mag maar 120. En ook voor zover ik weet mag je ook voor het inhalen niet sneller dan de toegelaten snelheid. Anders kan je evengoed op het linkervak tegen 150 gaan rijden met als excuus dat je iedereen wil inhalensatsurfer schreef:En je mag 126 rijden (met marge)
Idd. soms moet je eens inhalen en versnellen en voor je het weet, hang je eraan.

- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3229
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Ja, want anders snappen jullie het toch niet!satsurfer schreef:waarom moet je hiervoor aggresief worden?Trojan schreef:Hou u eens aan de f*** snelheidslimieten, overal!![]()
Is het zo'n drama om ingehaald te worden?Mijn nieuwe wagen bleek 6% onder de reële snelheid te rijden. Dus als ik 120 rijdt, haalt iedereen mij in, dus moet ik 128 rijden om 120 te rijden. En je mag 126 rijden (met marge)? Dus als ik 130 rijdt, zit ik er nog mooi onder, en haalt niet iedereen mij in.
Wat heeft het al dan niet betalen voor iets te maken met uw mentaliteit om tegen de limiet te rijden?Idd. soms moet je eens inhalen en versnellen en voor je het weet, hang je eraan. Dus goed van ttn om gem. te tonen. Als je dit niet nodig hebt Trojan en je liever gelooft in het heilige 'alles gratis verhaal', doen zou ik zeggen, maar begin niet te schelden als uw waze dit niet kan en je daar wat gefrustreerd van wordt.
En hoe weet jij dat uw auto stipt 6% trager is? Is uw auto soms geijkt? Of ga jij blindelings af op hetgeen uw gps zegt? Is uw GPS dan soms geijkt? Ben je zeker dat daar geen foutmarge op zit?
Maarja, het doel heiligt alle middelen zeker?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
GPS is niet geijkt, maar als je 3 GPS systemen naast elkaar zegt en deze zeggen allemaal hetzelfde, dan ben ik er vrij zeker van dat het probleem bij de auto ligt. En ja, ik rij graag 120km/u "in real" ipv "op den teller". Ik hou me volledig aan de snelheidslimiet, dus ik zie het probleem niet? Maar blijkbaar is mijn idee het einde van de wereld voor sommigen hier...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Trojan, is het zo een drama dat mensen 128 rijden en sneller dan 120 rijden?
Wie ben jij om daar over te oordelen, ben jij een rechter of de arm der wet?
Ben jij de moeder Theresa zelve op de baan dan en overtreed je nooit geen enkele regels?
Weet je wat nog veiliger is dan 120 rijden op de baan? Thuis blijven en niet buiten komen
Wie ben jij om daar over te oordelen, ben jij een rechter of de arm der wet?
Ben jij de moeder Theresa zelve op de baan dan en overtreed je nooit geen enkele regels?
Weet je wat nog veiliger is dan 120 rijden op de baan? Thuis blijven en niet buiten komen

- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Het is gewoon opvallend dat te snel rijden nog zo algemeen aanvaard wordt.Sinister schreef:Trojan, is het zo een drama dat mensen 128 rijden en sneller dan 120 rijden?
Wie ben jij om daar over te oordelen, ben jij een rechter of de arm der wet?
Ben jij de moeder Theresa zelve op de baan dan en overtreed je nooit geen enkele regels?
Weet je wat nog veiliger is dan 120 rijden op de baan? Thuis blijven en niet buiten komen
En ik neem aan dat iedereen toch zijn best doet om alle verkeersregels na te leven? In het dagelijkse leven doe je dat op andere vlakken toch ook?
@hierboven: leuk dat er een nieuwe tevreden Waze gebruiker bij is

-
- Premium Member
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Nee het is vooral grappig hoe iedereen tegenwoordig graag anderen veroordeeld en dat we in een veroordelingsmaatschappij leven terwijl het hun job niet is.
Who cares 128, de eerste die me kan aantonen dat dit het ongevallenrisico exponentieel doet stijgen, moet nog geboren worden.
Who cares 128, de eerste die me kan aantonen dat dit het ongevallenrisico exponentieel doet stijgen, moet nog geboren worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Is dan ook bijna niet aan te tonen. Ik rij zelf enorm veel en de meeste gevaarlijke situaties die ik elke dag zie hebben vooral te maken met mensen die 0,0 afstand houden, liggen te sms'en of totaal niet oplettend zijn en zomaar wat doen en in de stad agressieve idioten die moeten tonen hoe mans ze (niet) zijn. Snelheid op zich is zelden een probleem tenzij het gaat om "onaangepaste snelheid". Maar dat valt niet praktisch te controleren. Maar 130 rijden maakt 0,0 verschil in veiligheid. Kijk naar landen zoals nederland waar ze de snelheid hebben verhoogd van 120 naar 130. Is het daar onveiliger geworden? Neen. Het blijft exact hetzelfde. Is Duitsland veel onveiliger? Neen, statistisch gezien zelfs veiliger. Maar zij hebben dan ook degelijke rijopleidingen en discipline.Sinister schreef:Nee het is vooral grappig hoe iedereen tegenwoordig graag anderen veroordeeld en dat we in een veroordelingsmaatschappij leven terwijl het hun job niet is.
Who cares 128, de eerste die me kan aantonen dat dit het ongevallenrisico exponentieel doet stijgen, moet nog geboren worden.
Maar het brengt oh zo veel geld op, dus zal het alleen maar erger en erger worden.
- Trojan
- Elite Poster
- Berichten: 3229
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
- Locatie: Kontich
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Ja, want dat is 8 te snel.Sinister schreef:Trojan, is het zo een drama dat mensen 128 rijden en sneller dan 120 rijden?
Spijtig genoeg niet, ik zou er veel op de bon zwieren hoor. Mijn quota zou op één dag gevuld zijn.Wie ben jij om daar over te oordelen, ben jij een rechter of de arm der wet?
Min of meer ja. Ik hou me aan de snelheidsregels, ik geef voorrang waaar nodig, ik gebruik men pinkers bij het afslaan.Ben jij de moeder Theresa zelve op de baan dan en overtreed je nooit geen enkele regels?
Awel, blijf jij dan maar thuis ipv 128 te rijden.Weet je wat nog veiliger is dan 120 rijden op de baan? Thuis blijven en niet buiten komen
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Nederlanders hebben thans ook een zware voet en rijden ook meestal te snel.powaq schreef:Kijk naar landen zoals nederland waar ze de snelheid hebben verhoogd van 120 naar 130.
Vorig weekend voor de eerste keer in Duitsland gereden en de grootste deel van de Duitsers houden zich aan de maximum snelheid, zelfs indien nodig gaan ze nog goed in de remmen om aan dat bord, de benodigde max te respecteren. Het valt ook op dat ze daar veel hoffelijker zijn en direct het 3é vak verlaten vanaf ze kunnen.powaq schreef:Is Duitsland veel onveiliger? Neen, statistisch gezien zelfs veiliger. Maar zij hebben dan ook degelijke rijopleidingen en discipline.
Mijn TomTom gaf 200km/h aan, Mijn maat zijn gps gaf het zelfde aan, dus het lijkt dat de GPS snelheden het dichtst aanleunen op de werkelijke snelheid. Mijn teller stond op 210km/h (was in Duitsland, er was geen tot zeer weinig verkeer), de weg naar ginder gaven beide systemen dezelfde weg aan. In het terugkomen waren de meningen van de toestellen verdeelt. Ben blij dat ik toch mijn TT ben gevolgd

Te voet gebruik ik het liefst google maps en in de auto TT. Van waze ben ik persoonlijk niet echt een fan.
Ik durf ook eens te snel gaan in België, maar dan alleen als de autosnelwegen en het weer het toelaat (nooit in bebouwde kom!). Als ze mij dan pakken, zal ik daar ook de gevolgen van dragen. De mensen die op autostraden tegen 60 invoegen, die zouden ze is pas op de bon mogen smijten... Levensgevaarlijk!
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Offtopic berichten van "google maps of waze" zijn naar hier gezet, je kan deze discussie hier verder voeren. Hou het wel netjes 

PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Toch even kort reageren, niet im te (be)oordelen maar om na te denken ...Sinister schreef:Nee het is vooral grappig hoe iedereen tegenwoordig graag anderen veroordeeld en dat we in een veroordelingsmaatschappij leven terwijl het hun job niet is.
Who cares 128, de eerste die me kan aantonen dat dit het ongevallenrisico exponentieel doet stijgen, moet nog geboren worden.
Stel nu dat je een ongeval hebt met dodelijke afloop, je vrouw, man of kind is overleden of je was de chauffeur van de wagen ...
En als je denkt dat het je niet kan overkomen, de chauffeurs van de kettingbotsingen zijn veroordeeld voor onaagepast rijgedrag en onaangepaste snelheid.
IK wil het niet meemaken
-
- Elite Poster
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Het kan iedereen overkomen, maar of je nu 128 of 120 rijdt, het resultaat zal waarschijnlijk gewoon hetzelfde zijn hoor. Een bus aan 30 km/h kan mij morgen ook morsdood rijden. Genoeg mensen die het leven laten terwijl de snelheidslimiet wél gerespecteerd wordt. Het gaat hem niet om absolute snelheid, maar op snelheid aangepast aan de situatie. Iemand gaan kruisigen omdat hij 128 op een verkeersluwe snelweg rijdt is echt niet nodig.
In Brussel zouden ze beter eens nadenken over het feit dat autoverkeer gewoon inherent gevaarlijk is en onze infrastructuur niet meer aangepast is aan het moderne verkeer. De enige oplossing die ze daar zien is flitsen, flitsen en flitsen met als uiteindelijke doel 0 verkeersdoden. Als je dan kijkt hoeveel verkeersdoden we momenteel op jaarbasis hebben, dat zijn er slechts een paar honderd. Klinkt cru, maar dat is peanuts vergeleken met andere "killers". Dan nog mag je 5000 flitspalen bijzetten, die gaan de verkeersdoden echt niet nog meer doen dalen. Mensen gaan nu eenmaal dood in het verkeer, verwachten dat dat niet zo is, is totaal onrealistisch.
In Brussel zouden ze beter eens nadenken over het feit dat autoverkeer gewoon inherent gevaarlijk is en onze infrastructuur niet meer aangepast is aan het moderne verkeer. De enige oplossing die ze daar zien is flitsen, flitsen en flitsen met als uiteindelijke doel 0 verkeersdoden. Als je dan kijkt hoeveel verkeersdoden we momenteel op jaarbasis hebben, dat zijn er slechts een paar honderd. Klinkt cru, maar dat is peanuts vergeleken met andere "killers". Dan nog mag je 5000 flitspalen bijzetten, die gaan de verkeersdoden echt niet nog meer doen dalen. Mensen gaan nu eenmaal dood in het verkeer, verwachten dat dat niet zo is, is totaal onrealistisch.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ik passeer regelmatig op de baan tussen Wetteren en Lede die grote delen parallel met de schelde loopt, waar je 70 mag, maar de baan laat zonder veel risico 90 toe.Trojan schreef:Ik snap nog altijd niet waarom je perse tegen de limiet moet rijden.
In die andere thread over trajectcontrole waren ze ook al bezig dat ze 120+6% rijden op gps, om toch maar het maximum er uit te halen zonder geflitst te worden.
Waar ben je dan in godsnaam mee bezig. Hou u eens aan de f*** snelheidslimieten, overal!
En dan zie je zo'n achterlijk bord:
6% houdt zich aan de snelheid, danku
dus puur democratisch gezien: de norm is niet realistisch, gezien 94% ze niet respecteert, omdat dit te traag aanvoelt
op andere plaatsen is die 70 wel correct, gezien dit relatief snel is want het gevaar kan van overal komen (stukje rond punt wetteren tot aan mcbrol) -> daar houdt 95% zich aan de limiet, dus die 70 daar is wel correct ... je hebt daar continu verkeer dat tankstations in en uitrijdt en dan nog het irritante frunpark wat ook voor verkeersellende zorgt
En 120 aan de trajectcontrole in Wetteren, ik val daarvan bijna in slaap, en dat is veel gevaarlijker dan iets sneller rijden en alert blijven. Want van te traag rijden wordt je ook suf
-
- Elite Poster
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Er is imho een groot verschil tussen een aanvaardbare aangepaste snelheid en een niet aangepaste snelheid. 128 op een rustige snelweg met goed zicht en een droge baan is perfect aanvaardbaar imho. 110 op een drukke natte snelweg terwijl er continu geremd, versneld en ingevoegd wordt kan ronduit veel te rap zijn voor die situatie.
En toch wordt de eerste geflitst aan 128, en die tweede kan zijn gang gaan zonder daar direct (of toch minder snel) voor hoeven te boeten.
Dat probleem schiet hier (en eigenlijk overal) mensen in het verkeerde keelgat. Flitscamera's en trajectcontroles maken geen verschil tussen die twee, terwijl het toch duidelijk is wat er meer fout is dan het andere.
En je kan dan gaan zeggen dat je maar 120 moet rijden op je teller, maar dit is ook niet zo vanzelfsprekend als je niet op cc(/acc) rijdt of met snelheidsbegrenzer. Soms wil je gewoon iemand voorbij om niet in de dode hoek te blijven hangen.
tl;dr: Er is een groot verschil tussen een aangepaste snelheid en de toegelaten snelheid, de ene keer is dat veel lager maar dat is lang niet altijd zo.
En toch wordt de eerste geflitst aan 128, en die tweede kan zijn gang gaan zonder daar direct (of toch minder snel) voor hoeven te boeten.
Dat probleem schiet hier (en eigenlijk overal) mensen in het verkeerde keelgat. Flitscamera's en trajectcontroles maken geen verschil tussen die twee, terwijl het toch duidelijk is wat er meer fout is dan het andere.
En je kan dan gaan zeggen dat je maar 120 moet rijden op je teller, maar dit is ook niet zo vanzelfsprekend als je niet op cc(/acc) rijdt of met snelheidsbegrenzer. Soms wil je gewoon iemand voorbij om niet in de dode hoek te blijven hangen.
tl;dr: Er is een groot verschil tussen een aangepaste snelheid en de toegelaten snelheid, de ene keer is dat veel lager maar dat is lang niet altijd zo.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Jaren terug vond men het ook aanvaardbaar om te drinken en te rijden... Tegenwoordig vinden we het terecht dat zo'n mensen gepakt worden. Wel, ik hoop dat ooit snelheid dezelfde negativiteit oproept. Altijd maar blijven verdedigen dat snel rijden even veilig is... De realiteit is dat men overal de snelheid verlaagt omdat mensen die te hard rijden dan automatisch ook minder hard gaan rijden. De goede rijders worden bestraft door de egotrippers die echt nog steeds niet doorhebben dat hun tijdswinst bij het eerste rode licht als sneeuw voor de zon gesmolten is.
Eigenlijk hoeft dit geen discussie te zijn he... We schermen altijd met respect hier, en respect daar, maar hebben zelf geen respect voor de opgelegde regels die imho nog niet eens unfair zijn. Er is zeker ruimte voor verbetering en aanpassing, maar als ze hier 130 toelaten willen er veel 140 rijden en is het nooit genoeg.
Vergelijken met het buitenland is ook zo zinloos. In Nederland en Frankrijk mag je op bepaalde plaatsen 130 rijden, maar op veel andere plaatsen ligt de snelheid ook veel lager dan hier en in Duitsland, daar is men een pak hoffelijker dan hier en respecteert men de limiet wel. De pakkans is in deze landen ook een heel stuk hoger nog dan bij ons wat flitsboetes betreft en de correctie ook een HEEL stuk lager, dus begrijp dat gezaag rond kassa kassa echt niet.
Eigenlijk hoeft dit geen discussie te zijn he... We schermen altijd met respect hier, en respect daar, maar hebben zelf geen respect voor de opgelegde regels die imho nog niet eens unfair zijn. Er is zeker ruimte voor verbetering en aanpassing, maar als ze hier 130 toelaten willen er veel 140 rijden en is het nooit genoeg.
Vergelijken met het buitenland is ook zo zinloos. In Nederland en Frankrijk mag je op bepaalde plaatsen 130 rijden, maar op veel andere plaatsen ligt de snelheid ook veel lager dan hier en in Duitsland, daar is men een pak hoffelijker dan hier en respecteert men de limiet wel. De pakkans is in deze landen ook een heel stuk hoger nog dan bij ons wat flitsboetes betreft en de correctie ook een HEEL stuk lager, dus begrijp dat gezaag rond kassa kassa echt niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Er wordt helemaal geen "vooropgestelde" snelheid aangeduid op de rijweg. Enkel een maximale snelheid.TiTanium schreef:Meest ideale is dat iedereen de snelheid rijdt die ze vooropstellen.
Maar de meeste mensen interpreteren die maximale snelheid als een minimale snelheid.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik denk niet dat iemand dat doet... wat mij betreft gaat het over "aangepast" rijden.Slafes schreef:Altijd maar blijven verdedigen dat snel rijden even veilig is...
Soms kan dat sneller dan de borden zijn, soms kan het ook minder zijn.
Gewoon borden van 90 vervangen door borden van 70 of 50 (vooral de zones) blijft absurd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Jawel, boven de E-40 van en naar de kust, geen kat die er zich naar schikt, een uitzondeling daargelaten.Edward Valckx schreef:Er wordt helemaal geen "vooropgestelde" snelheid aangeduid op de rijweg. Enkel een maximale snelheid.TiTanium schreef:Meest ideale is dat iedereen de snelheid rijdt die ze vooropstellen.
Maar de meeste mensen interpreteren die maximale snelheid als een minimale snelheid.
Echter straks met km rijden .... weet men perfect wie waar passeerde, zoals nu al in FR.
Momenteel wel al zo dat de verzekeringsmaatschappijen beperkte aansprakelijkheid kunnen inroepen bij alcoholintoxicatie. Maar wie ligt daar nu wakker van
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Omdat je op veel banen voor het achterliggende verkeer hinder veroorzaakt en de vlotte doorstroom tegen gaat? Als er 70 staat en iemand wil 70 (zoals de meeste mensen zullen doen) maar dat gaat niet omdat er eentje tegen 50 voor hem zit te tuffen dan hindert dat. Op autostrades is een minimumsnelheid, maar op ge andere wegen niet, dan kan je het al extreem rekken en tegen 30 gaan rijden op een 90 baan. Ik denk niet of je dan veiliger bezig bent dan die persoon die 90 wil. Tzelfde in de andere richting weliswaar.Trojan schreef:Ik snap nog altijd niet waarom je perse tegen de limiet moet rijden.
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Als het een baan van 70 is en je rijdt tussen de 60 en de 70 vind ik dat aanvaardbaar. Als je op een baan van 70 tussen de 40 en de 50 gaat rijden vind ik dit niet aanvaardbaar en ga je ergernissen en gevaren creëren (veel banen van 70 hebben tegenwoordig inhaalverbod... en hebben maar 1 rijvak aan ieders kant).Edward Valckx schreef:Er wordt helemaal geen "vooropgestelde" snelheid aangeduid op de rijweg. Enkel een maximale snelheid.TiTanium schreef:Meest ideale is dat iedereen de snelheid rijdt die ze vooropstellen.
Maar de meeste mensen interpreteren die maximale snelheid als een minimale snelheid.
Op een baan van 90 heb je er ook veel die 70 gaan rijden of minder, maar daar kan je gelukkig meestal inhalen, die hebben over het algemeen 2 rijvakken. Dat loopt meestal goed.
Je hebt ook mensen die zien een bord van 50km/h voor den bocht dat je meestal hebt om een autostrade op te rijden. Die voegen soms in aan nog geen 60km/h terwijl de camions aan +/- 90 denderen en auto's gevoelig sneller. Dat vind ik levensgevaarlijk. Je weet dat je 120 mag, trekt dan even op tot 100 of zo en voeg dan pas in.
Vandaar ik ook redeneer dat je het best rijdt aan de max snelheid of iets minder dan toegelaten, en geen 20 of meer eronder. Daarmee ik vind dat je 2 kanten aan het verhaal hebt. Ik ben iemand die op gewoon banen altijd rond de max snelheid zit, meer 1 a 2 eronder dan erboven. Op de autostrade zit ik altijd tussen de 110 en de 130 op mijn teller. Inhalen doe ik altijd aan 130 (zo snel mogelijk uit de dode hoek) + ik voeg altijd netjes terug in om onnodig links rijden te vermijden.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Op mijn examen heeft de examinator zowel bij moto als auto gezegd: "50 is 50 en geen 40 of 60 en 70 is geen 60 of 80, rijdt je te traag, te snel of hou je het verkeer op ben je gebuisd!" Ik zat er soms tijdens mijn exame 1 of 2 boven, digitale teller dus valt op natuurlijk, geen opmerking over gehad.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Pro Member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 39 keer
Hoe is die zelfrijdende Google-auto bvb.ingesteld? Sowieso altijd aan max. km/u ? En dan zal dat dan toch volgens de GPS zijn, want de menselijke factor speelt niet mee.
En GPS-rijders, als er een boete in de bus valt omdat je aan 120,36 km/u reed (na correctie), dan betalen jullie die dan toch?
Heb een collega die die boete steeds bij hem heeft en die begint er dan weddenschappen over. Heeft hem al veel opgeleverd, maar waarschijnlijk nog niet het bedrag van de boete.
En GPS-rijders, als er een boete in de bus valt omdat je aan 120,36 km/u reed (na correctie), dan betalen jullie die dan toch?
Heb een collega die die boete steeds bij hem heeft en die begint er dan weddenschappen over. Heeft hem al veel opgeleverd, maar waarschijnlijk nog niet het bedrag van de boete.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Dan mogen ze t grootste deel van de vrachtwagens aan de kant zetten, die halen bijlange geen 70 na een oprit, op sommige opritten nog geen 30 als ze inschuiven én ze hebben geen recht, ritsen is niet geldig.Sinister schreef:Als ge het verkeer hindert op uw rijexamen ben je trouwens gebuisd, de verkeerswet wilt vlot verkeer, dus onder de 60 wanneer 70 is not done.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Hoe win je weddenschappen met steeds dezelfde boete?lukadad schreef:Hoe is die zelfrijdende Google-auto bvb.ingesteld? Sowieso altijd aan max. km/u ? En dan zal dat dan toch volgens de GPS zijn, want de menselijke factor speelt niet mee.
En GPS-rijders, als er een boete in de bus valt omdat je aan 120,36 km/u reed (na correctie), dan betalen jullie die dan toch?
Heb een collega die die boete steeds bij hem heeft en die begint er dan weddenschappen over. Heeft hem al veel opgeleverd, maar waarschijnlijk nog niet het bedrag van de boete.

Die Google wagen bekijkt borden en het verkeer rondom zich en past zijn snelheid daar aan aan. Kan ook zeer snel want computer > mens.
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
In Duitsland roept met zelfs zonder pardon aansprakelijkheid in bij een ongeval als men de adviessnelheid van 130km/u overschrijdt op de 'onbegrensde' stukken.bruma schreef:
Momenteel wel al zo dat de verzekeringsmaatschappijen beperkte aansprakelijkheid kunnen inroepen bij alcoholintoxicatie. Maar wie ligt daar nu wakker van
Maar dat vergeten hier velen... 'in Duitsland mag men zo snel rijden als men wil' ...
- bitbite
- Premium Member
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Als je de interpretatie van de bestuurder wegneemt ontstaat er iets moois.
Bvb tijdens smogalarm (met aangekondigde controles) op een volle E19: op alle vakken rijd men exact 90, wisselen van vak is zo goed als onbestaande.
Zou het geen systeem zijn om op drukke (of niet compleet verlaten) banen een verplichte exacte snelheid in te voeren? Rechtervak 70, niet meer of minder. Daarnaast 90 en links 120.
Wie graag sneller rijd dan 120 (op de gps) moet toch eens even uitleggen hoeveel tijd hij denkt te winnen over welk traject, en dan terugkomen nadat ze het in realiteit gemeten hebben.
Bvb tijdens smogalarm (met aangekondigde controles) op een volle E19: op alle vakken rijd men exact 90, wisselen van vak is zo goed als onbestaande.
Zou het geen systeem zijn om op drukke (of niet compleet verlaten) banen een verplichte exacte snelheid in te voeren? Rechtervak 70, niet meer of minder. Daarnaast 90 en links 120.
Wie graag sneller rijd dan 120 (op de gps) moet toch eens even uitleggen hoeveel tijd hij denkt te winnen over welk traject, en dan terugkomen nadat ze het in realiteit gemeten hebben.
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Op een korte rit win je zo goed als niets, op een rit van +/- 150km win je enkele minuten tot een kwartier als je natuurlijk niet overdrijftbitbite schreef:Wie graag sneller rijd dan 120 (op de gps) moet toch eens even uitleggen hoeveel tijd hij denkt te winnen over welk traject, en dan terugkomen nadat ze het in realiteit gemeten hebben.

- 150km @ 150km/h = 60 minuten
- 150km @ 120km/h = 75 minuten
- 150km @ 100km/h = 90 minuten
- 50km @ 150km/h = 20 minuten
- 50km @ 120km/h = 25 minuten
- 50km @ 100km/h = 30 minuten
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Moderator
- Berichten: 2548
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
In je voorbeelden ga je er wel vanuit dat je snelheid constant 150km/u - 120km/u is.
Al ooit geprobeerd om die gemiddelde snelheid te halen op een stuk van 150km normale autostrade in normaal verkeer?
Je gaat dan stukken serieus boven de 150 mogen halen in beide gevallen om tot die gemiddelde snelheid te komen.
Tijdswinst, ja ... maar eerder enkele minuten ipv kwartier...
Al ooit geprobeerd om die gemiddelde snelheid te halen op een stuk van 150km normale autostrade in normaal verkeer?
Je gaat dan stukken serieus boven de 150 mogen halen in beide gevallen om tot die gemiddelde snelheid te komen.
Tijdswinst, ja ... maar eerder enkele minuten ipv kwartier...
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5757
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Als iedereen zoals jij dan ook zelf de redenering maakt weet iedereen denk ik wel dat dit onder ideale omstandigheden zijn. Vandaar ook zei van luttele minuten tot een kwartier
In werkelijkheid is het de sop op de kolen niet waard. Maar soms is het plezant om op een lege autostrade eens de gas wat dieper in te duwen.

PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
- bitbite
- Premium Member
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Daarmee dat je dus eens dat traject in realiteit moet meten. Door-to-door en zeker op momenten met ander verkeer zal de winst in de meeste gevallen kleiner zijn dan de natuurlijke variatie. (150km trajecten zonder tussenstops zijn in ons landje voor een minderheid, daar niet van)TiTanium schreef:Op een korte rit win je zo goed als niets, op een rit van +/- 150km win je enkele minuten tot een kwartier als je natuurlijk niet overdrijftbitbite schreef:Wie graag sneller rijd dan 120 (op de gps) moet toch eens even uitleggen hoeveel tijd hij denkt te winnen over welk traject, en dan terugkomen nadat ze het in realiteit gemeten hebben.![]()
Zoals TiTanium zegt denk ik dat de meesten het eigenlijk doen voor "het snelheidsgevoel" en/of zenuwen, wat natuurlijk totaal ongeschikt is op publiek terrein. De oplossing is dus eigenlijk om de publieksdagen van Francorchamps wat meer te promoten?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ook voor te traag rijden kan je een boete krijgen...MClaeys schreef:Op autostrades is een minimumsnelheid, maar op ge andere wegen niet, dan kan je het al extreem rekken en tegen 30 gaan rijden op een 90 baan. Ik denk niet of je dan veiliger bezig bent dan die persoon die 90 wil. Tzelfde in de andere richting weliswaar.
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... jden.dhtml
http://www.nieuwsblad.be/cnt/1b1rntm7
http://www.vandaag.be/binnenland/125168 ... ijden.html
Dan zal ik blind zijn zeker? Dus aangepast te snel rijden is ok, de vraag is alleen: Wat voor jou aangepast kan zijn, is voor een ander misschien wel helemaal anders? Als je de regels volgt is er geen interpretatie mogelijk. Lijkt me toch redelijk simpel.r2504 schreef:Ik denk niet dat iemand dat doet... wat mij betreft gaat het over "aangepast" rijden.Slafes schreef:Altijd maar blijven verdedigen dat snel rijden even veilig is...