Hulp gezocht internetprobleem

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
MIS4KI
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb al jaren problemen met mijn internet en zou hier eindelijk eens de echte oorzaak van willen achterhalen.

Om het simpel te omschrijven: We hebben thuis een vaste computer die al redelijk oud is, een laptop en een tablet.
Ik gebruik al jaren een laptop: voor opzoekwerk, school en ook online games. Mijn internet haalt een gemiddelde downloadsnelheid van 300kbps (Wat extreem laag is vergeleken met het vermogen van vrienden en kennissen).
Wanneer de vaste computer terwijl ingeschakeld wordt, heeft het daar bovenop nog eens een negatieve impact. Het wordt dan onmogelijk om vlot te surfen en al helemaal niet mogelijk om online games te spelen (Ookal staat deze vaste pc gewoon aan zonder enige programma's of internet te openen). Zelfs het surfen op een tablet heeft een abnormaal grote impact op het internet.

Ik ga binnenkort wel een nieuwe betere pc kopen, daarom wil ik ook ineens iets aan dat slechte internet doen.
Het vervelende gevolg is dus dat ik er constant zeker van moet zijn dat niemand anders het komende uur of langer de andere computer zal aanzetten of ik kan geen games spelen (wat mijn voornaamste vrijetijdsbesteding is).
Na enkele jaren van deze miserie wil ik toch dat er echt iets aan gedaan wordt. Sommige momenten (soms meerdere keren per dag), valt het internet even uit, er staat meestal ook geen foutmelding dus volgens de computer is er geen probleem.

Vroeger hadden we enkel een kabelverbinding en sinds enkele jaren ook Wi-Fi.
De router hangt in de kelder en ik zit gewoonlijk 2 verdiepingen hoger op mijn bureau. Ik krijg vaker te horen dat dit de oorzaak is van de slechte verbinding maar zelfs bij gebruik van kabelinternet blijft de snelheid hetzelfde.
Vroeger stond onze router op de gelijkvloers maar omdat we toen ook problemen met ons internet hadden werd ons aangeraden deze in de kelder te hangen. We wonen op het einde van een doodlopende straat en volgens de raad die we kregen zou het signaal zo beter binnenkomen.

Wat ik dus wil is dat iedereen binnen het huishouden gewoon kan surfen zonder dat we hinder van elkaar ondervinden en dat we een deftige downloadsnelheid hebben.

We hebben een Sitecom router en Maxipack internet van Belgacom, betalen we ook genoeg voor. Tv is wel van Telenet.

Hieronder is een foto van hoe het er nu in de kelder uitziet, er is ook een Wi-Fi versterker waarvan het andere deel op mijn kamer is maar dit helpt niet echt.
Ik ben dus vrij zeker dat het niet ligt aan verbinding die gewoon slecht doorkomt.

http://postimg.org/image/6f5gmxwod/

Ik weet zelf vrijwel niets van de configuratie van internet en hoe het allemaal in elkaar zit, dus liefst simpel advies.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Hang om te beginnen je laptop eens rechtstreeks met een UTP-kabel op de modem, alle andere UTP-kabels eruit en de WIFI-apparaten uitzetten. Doe dan eens een test mbv http://www.speedtest.net

Kijk ook eens op de adminpagina van je modem of je daar iets van ADSL-lijnwaarden vindt.

En tot slot, op https://www.proximus.be/internetsnelheid eens kijken welke informatie je krijgt voor jouw adres.

Als je die resultaten hier plaatst kunnen we verder kijken hoe je probleem eventueel opgelost kan worden.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

hoi als je wil wil ik je lijn wel eens nakijken moet je me je lijn nummer eens door sturen zie dat je nog en oude speedtouch gebruikt
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

MIS4KI schreef:We hebben een Sitecom router en Maxipack internet van Belgacom, betalen we ook genoeg voor. Tv is wel van Telenet.

Hieronder is een foto van hoe het er nu in de kelder uitziet, er is ook een Wi-Fi versterker waarvan het andere deel op mijn kamer is maar dit helpt niet echt.
Je hebt nog een oude ADSL2+ lijn
Het eerst wat je moet doen is nakijken of er bij jou VDSL2 mogelijk is, en onmiddellijk VDSL2 aanvragen. Je zal dan een B-box3 krijgen van Proximus (in bruikleen), die de huidige modem (Speedtouch) en router (Sitecom) kan vervangen.

Laat ook eens de installatie nakijken door een kenner. Op de foto te zien, ziet het er nogal verwarrend uit. Je hebt ook nog een (oude) Telenet modem staan, denk ik, en een foutje in de verkabeling is vlug gemaakt.
Of maak eens een schemaatje hoe al die UTP kabels verbonden zijn ...

Eens de B-box3 geïnstalleerd, zal jouw snelheid / surfervaring aanzienlijk verbeteren. Dan kunnen we nog eens verder kijken om het bereik op je kamer te verbeteren, indien nog nodig.

Wat betreft het Maxipack
Gezien je de snelheden (en dus ook het volume) van jouw Internet maxi onmogelijk kan halen, is dit (al jaren) weggesmeten geld :-( .
Je kan misschien beter downgraden naar Comfort (of misschien Start), en je zal gauw meer dan €10/maand (Comfort) of €20/maand (Start) besparen ....
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MIS4KI
Starter
Starter

Bij het rechtstreeks aansluiten en dan een speedtest doen, krijg ik hetzelfde slechte resultaat:
Afbeelding

Hier is de informatie over mijn adres, ik leef in een klein dorp dus er zijn niet echt pieken.
Afbeelding

Dit is een soort plan van hoe de kabels zitten.
Afbeelding

Vanuit de switch gaan er gewoon kabels naar de poorten die lopen naar de aansluitpunten in het huis, en eentje loopt naar onze Sitecom router.
Die UTP die in onze kabelmodem zit, is niet aangesloten, volgens mijn vader is deze voor de digitale tv. Indien we deze wel aansluiten hadden we soms last van Telenet meldingen in onze browsers waardoor we niet konden surfen.
Dan lopen er nog enkele kabels van de kabelmodem naar de tv-fm versterker ernaast, het nut hiervan weet ik niet echt (weinig kennis van dit alles).
Voor de rest loopt er nog een kabel van de wifi versterker en de speedtouch naar onze router.

Het is absoluut een grote rommel van kabels en bakjes aan de muur en het is wel dringend aan vernieuwing toe.
Ik denk dat achter die VDSL2 met bbox3 horen het beste idee is voor nu.
Laat ik nog liefst aan m'n pa over omdat ik er zelf niet zoveel over te zeggen heb, maar moet hem wel zover krijgen om EINDELIJK eens die winkel binnen te stappen, denk dat er wel genoeg geld verspild is aan dit slechte internet nu.

Zo'n bbox3 kan je blijkbaar krijgen in een DIY kit maar ik zou graag zeker weten dat het professioneel opgelost wordt. Dacht er ook net aan dat één van onze buren voor Belgacom/Proximus werkt, kan misschien daar eens gaan horen hoe het zit :-D
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Dat zijn normale waardes voor een ADSL-verbinding.

De korte uitleg:

ADSL laten omzetten VDSL2. Het blijft een maxi-pack en de prijs is identiek.

Daarvoor zal je een nieuwe modem in bruikleen krijgen van Belgacom, tegenwoordig is dat de BBOX3.
DIY betekent zelf aansluiten. Het is duidelijk uitgelegd in de doos (adsl splitters er af, vdsl2 splitter aan de hoofdleiding)
Je kan het ook laten installeren bij proximus (zijn ze waarschijnlijk na 5min klaar).

Een winkel binnenstappen hoeft zelfs niet, je kan het via internet doen, via telefoon of via mail.

Waar je nog verbeteringen kan bekomen:
De Speedtouch (een thomson of is het nog en alcatel?) is mogelijks nog 10mbit maar dat was ruim voldoende voor adsl "in den tijd". Die moet er absoluut uit.
Het zou mij niet verbazen dat een BBOX3 performanter is dan de sitecom en dat je ook beter die eruit haalt. In eerste instantie zou je de swap kunnen beperken tot BBox3 ipv de speedtouch.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

MIS4KI schreef:Die UTP die in onze kabelmodem zit, is niet aangesloten, volgens mijn vader is deze voor de digitale tv. Indien we deze wel aansluiten hadden we soms last van Telenet meldingen in onze browsers waardoor we niet konden surfen.
Dit is inderdaad voor interactieve digitale TV, en mag NIET met je netwerk verbonden worden. Deze UTP mag alleen verbonden worden met de Telenet digicorder
MIS4KI schreef:Het is absoluut een grote rommel van kabels en bakjes aan de muur en het is wel dringend aan vernieuwing toe.
Dat valt mee hoor. Het ziet er wat rommelig uit, maar volgens het schema dat je hebt gemaakt, ziet alles er goed uit
MIS4KI schreef:Zo'n bbox3 kan je blijkbaar krijgen in een DIY kit maar ik zou graag zeker weten dat het professioneel opgelost wordt. Dacht er ook net aan dat één van onze buren voor Belgacom/Proximus werkt, kan misschien daar eens gaan horen hoe het zit
het is echt niet moeilijk. Zoals de vorige poster schreef: gewoon de nieuwe splitter monteren op de belgacom intro, en de B-box3 plaatsen. Dan kan je de Speedtouch eruit gooien, en ook de router.
Alles wat nu aangesloten is op de router (wifi versterker(?) en switch) moet dan op de B-box3 ...

PS. Wat jij een "wifi versterker" noemt is volgens mij eerder een powerplug (Devolo), waarvan ééntje beneden staat, en de andere in jouw kamer?
MIS4KI schreef:Laat ik nog liefst aan m'n pa over omdat ik er zelf niet zoveel over te zeggen heb, maar moet hem wel zover krijgen om EINDELIJK eens die winkel binnen te stappen, denk dat er wel genoeg geld verspild is aan dit slechte internet nu.
Misschien kan je de papa wel overtuigen als hij minstens 10€ per maand kan sparen (de overgang naar VDSL2 is gratis), en dat je snel internet nodig hebt voor je school/studies :wink:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MIS4KI
Starter
Starter

Bedankt voor het advies, ik weet nu eindelijk wat me te doen staat.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Van waar ben je ergens?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MIS4KI
Starter
Starter

Vlaams-Brabant, Averbode
Is een klein dorpje
Zalm
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

MIS4KI schreef:
Hier is de informatie over mijn adres, ik leef in een klein dorp dus er zijn niet echt pieken.
Afbeelding
Dat is gvd beter dan in mijn 'stad' :-D
MIS4KI
Starter
Starter

Best raar, er werd vroeger gezegd dat het signaal hier nooit goed zou binnenkomen.
Maar blijkbaar is het dan toch niet zo slecht. :-D
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Daar kan ik alleen maar van dromen of van wakker liggen :-D
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 16 keer

Betere VDSL2 resultaten kan je niet hebben bij Proximus. :-D
Ik zou ook eens kijken of je dat Maxi pack wel nodig hebt. Dat kan je via My Proximus.
Als je minder dan 150 GB/maand verbruikt zal Comfort wel volstaan.
Als je internet samen met telefoon hebt bij Proximus zou ik zeker switchen naar Comfort want dan heb je zowieso onbeperkt internet.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”