Nieuwe testcyclus personenwagens

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Momenteel wordt de CO2 uitstoot van (personen)wagens volgens een bepaalde cyclus gemeten.
Dat er keihard mee gefoefeld wordt naar geoptimaliseerd wordt, is wel duidelijk.
In de praktijk heeft de CO2 (en dus het verbruik - er is een 1:1 relatie tussen verbruik en CO2) van die eco-modellen weinig van doen met de testcyclus.
Oude cyclus: NEDC, New European Driving Cycle (Wikipedia)
Het is een test uit 1973 (42 jaar oud dus).
Afbeelding

De nieuwe cyclus is WLTP, Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (Wikipedia)
De WLTP moet volgens planning vanaf 2017 in Europa de huidige NEDC gaan vervangen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Benieuwd hoe ons belastingsysteem gaat reageren op de nieuwe CO2 uitstootcijfers.
Vermoedelijk blijven de huidige (oude) systemen behouden voor auto's tot een bepaalde eerste inschrijvingsdatum, zowel CO2 berekening volgens NEDC, als de belastingen die eruit voort vloeien.
En allerhande nieuwe systemen voor de CO2 waarden die volgens de nieuwe methode (WLTP) berekend worden:
VAA - BIV - VB - ... (slimme kilometerheffing :angel: )

Want de kans is heel groot dat beide waarden niet te vergelijken zijn.
De cijfers via WLTC zouden alleszins veel realistischer zijn dan via NEDC.

BMW is er alvast al mee bezig: AutoWeek 02/07/2015 - Gereden: BMW 1-serie met waterinjectie - Klaar voor de nieuwe meetcyclus
In de autosport wordt het al toegepast en wie op internet goed zoekt kan er ook al zelf in te bouwen systemen voor vinden: waterinjectie. Water heeft namelijk een koelende werking op de lucht in de verbrandingsruimte. Het verlagen van de temperatuur voorkomt spontane ontbranding van het lucht-brandstofmengsel (ook wel bekend als kloppen of pingelen). Dit betekent dat door waterinjectie toe te passen de motor al af fabriek een hogere compressieverhouding meegegeven kan worden. En met een hogere compressieverhouding is het mogelijk om efficiënter te werken. Dit betekent hogere prestaties uit dezelfde hoeveelheid brandstof of minder brandstof voor dezelfde prestaties.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik weet niet hoe de WLTP werkt, maar ik ga akkoord dat de verbruikscijfers in Europa belachelijk laag aangegeven worden. Met hybrides haal ik die verbruikscijfers wel als ik wat voorzichtig ben (zonder belachelijk traag te rijden / op te trekken, maar gewoon een heel relaxte rijstijl). Maar met gewone auto's lukt dat helemaal niet.
Naar mijn ervaring is zelfs bij diesels het theoretische verbruikscijfer nog moeilijker te behalen dan bij benzines. Gewoon omdat diesel theoretisch gezien minder verbruikt. Maar in realiteit ze ongeveer even veel verbruiken.

Persoonlijk vergelijk ik altijd de US gegevens. Die zijn sinds +/- 2010 overgestapt naar een nieuwe meetmethode. En daar sluiten de cijfers enorm dicht bij "normaal" rijden. Ik weet niet hoe hun cyclus eruit ziet, maar het is gewoon zo zo dicht bij de werkelijkheid.

Ik heb wel enkel 2 hybrides "getest". Maar dit is mijn ervaring adhv 2 auto's die we nu hebben:

Auto1:
EU: 3.3L/100km
US: 4L/100km
Werkelijkheid: 4.1L/100km
Voorizchtig rijden: 3.2L/100km

Auto2:
EU: 6.9L/100km
US: 8.1L/100km
Werkelijkheid: 8L/100km
Voorzichtig rijden: 6.5L/100km

*Voorzichtig rijden: vooral in stad / 70km wegen. Op snelweg gewoon adaptive cruise control op 100kmph.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Hopla!
Bedankt heist_175 voor die grafiekjes.

En wat zien we: het gaat dus weer niet representatief worden. Het is waarschijnlijk gelobby'd door automerken die niet meekunnen met de nieuwste technologieën.
Dus we gaan niet naar een eerlijkere testcyclus die dichter bij werkelijke waarde zit, maar naar een testcyclus die gewoon de bevoordeling van fuel-saving technologiën stopt (start-stop, hybrides, ...). En eigenlijk een lichte bevoordeling van de "oude" technologieën.

Na een BE :banana: -politiek, gaan we naar een EU :banana: -politiek.
Goed bezig...

Het is zelden dat ik het zeg, maar in US zijn ze precies toch iets slimmer.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Oei.
Ik lees die grafieken toch anders.
- WLTC is representatiever dan NEDC -> constant wijzigende snelheid, langere testcyclus, minder stilstaan
- WLTC maakt dat nieuwere technologie minder hard gaat doorwegen, omdat ze nu "overrated" is
- WLTC is niet "EU", maar wereldwijd, EU is net "wat laat" in het invoeren ervan

Wel bizar dat WLTC in het hogere segment lagere waardes geeft in de nieuwe testcyclus :?

@hybride
Nu is het ook geschift. Je mag met een volle batterij vertrekken en de testcylus met een lege batterij eindigen.
Bij wijze van spreke, je neemt een tank, je plaatst er een batterijtje in dat het net 20 minuten kan uitzingen en uw CO2 is heel laag.

Outlander PHEV - 44gr
Afbeelding

Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid - 49gr
Afbeelding

Mercedes-Benz C 350 e - 49gr
Afbeelding

Terwijl iedereen weet dat die auto's in de realiteit een veelvoud van 40gr CO2 gaan uitstoten.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat zijn geen hybrides, maar plug-in hybrides. Daar ga ik mee akkoord. Die CO2 waardes zijn zwaar overrated als je die niet gaat bijladen.

Vraag is hoe de gewone hybrides zich gaan gedragen. Gewone hybrides leveren echt benzinebesparing op. En zeker bij de grotere auto's (krachtigere hybrides)

In ieder geval, we kunnen er niet aan doen. Eendert welke testcyclus is eigenlijk belachelijk. Want uiteindelijk is er maar 1 ding die het verbruik beinvloed: de bestuurder. En hoe krachtiger de auto (ongeacht hybride of niet), hoe verder af je in realiteit zit van de theoretische waarde. Waarom zou je 50pk moeten gebruiken als je 300 ter beschikking hebt?

Sommige auto's vragen er wel meer om om actief gereden te worden dan anderen. Bv. BMW's zijn per definitie sportievere auto's, waar de bestuurders vaker wat dieper het gaspedaal gaat indrukken. Dan heb je de Mercedes rijders die relaxter rijden. Terwijl de 2 eigenlijk hetzelfde CO2-waarde en verbruikswaarde zouden hebben. En dan heb je de bucht-auto's op de weg, waar de test "het normale" is, maar eigenlijk om met het verkeer mee te kunnen moeten ze alles uit hun auto persen. En dan is hun verbruik 2x zo hoog als theoretisch.

Dusja, hoe dan ook: theoretische waardes zijn altijd fout. Die zijn enkel leuk om belastingen op te heffen.

Is verbruik voor jou belangrijk? Doe eens een paar test-ritten en vergelijk zelf de cijfers met jouw rijstijl.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@testrit
Het enige dat echt correct is, is een meting op lange termijn van de kilometerstand en wat je erin giet aan de pomp.
Ik kom met mijn 88gr CO2 Ford Focus (lage VAA :bdaysmile: ) aan een verbruik van 5,9L (gemeten over 2,5 jaar), het opgegeven verbruik is 3,2L :). Mijn boordcomputer zegt 5,2L.
Een verbruik van 5,9L komt overeen met een CO2 uitstoot van 134gr.
Mijn vorige Focus deed 6,4L - officiële CO2 waarde was 119gr [6,4L = 145gr CO2]

Zelfs een boordcomputer zit er meestal een dikke halve liter naast.
Dus de enige juiste waarde: vergelijk met mensen die dezelfde auto al langer hebben. En hopelijk dezelfde rijstijl hebben. En hopelijk dezelfde soort afstanden doen.
Een vriend heeft dezelfde 88gr Focus genomen, maar doet veel meer autosnelweg, wij doen nog wel wat korte afstanden -> zijn verbruik ligt 1 liter lager (4,9L -> 111gr CO2).

Een testcyclus om te vergelijken is zo slecht nog niet.
Anders heb je helemaal niets om te vergelijken?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

En een stuk max AC toevoegen aan de cyclus, dat is rap 0.6 a 0.7l/100km meer. Zeker met dit weer.

Gisteren 145km, 70% snelweg, ACC op 125km/u (irl eerder 100-120 door verkeer). BC kwam uit op 6.2l/100km met een 2.0TDI 150 Passat Variant die 4.1l/100km (109gr) op papier doet.
4.1l/100km is makkelijk te halen, als je geen AC gebruikt en je ACC op 90/100km/u zet.

De afgelopen 5000km (+-), kom het op 5.4l/100km (gereden km's/liters getankt). En dat is 10% stadsverkeer, 70% snelweg (ACC op 125km/u) en 20% snelweg (160-210km/u). Dan vind ik 5.4 toch een redelijk resultaat.

De testcyclus op zich is misschien niet realistisch, maar voor het vergelijken van onderling vergelijkbare auto's (geen hybrides en wel start-stop) blijft het wel een goede vergelijking. Het enigste dat het misschien benadeeld is goed gestroomlijnde auto's, want de snelheid ligt relatief laag tov wat een auto het meeste doet. (snelweg toch vooral in BE)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Is dat nog altijd het geval dat AC zoveel meer verbruikt? Ik kan daar eigenlijk geen enkel meetbaar verschil in zien eigenlijk tussen aan of uit. Misschien eerder een probleem met auto's met weinig vermogen (de AC neemt dan proportioneel meer weg)?
Maar ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik bijna altijd met AC aan rij aangezien het anders toch te vochtig wordt in een auto. Maar heb al enkele malen de test gedaan met het uit te zetten en zie amper of geen verschil in verbruik (echt berekend, niet afgaand op de boordcomputer).
heist_175 schreef:@testrit
Het enige dat echt correct is, is een meting op lange termijn van de kilometerstand en wat je erin giet aan de pomp.
Ik kom met mijn 88gr CO2 Ford Focus (lage VAA :bdaysmile: ) aan een verbruik van 5,9L (gemeten over 2,5 jaar), het opgegeven verbruik is 3,2L :). Mijn boordcomputer zegt 5,2L.
Een verbruik van 5,9L komt overeen met een CO2 uitstoot van 134gr.
Mijn vorige Focus deed 6,4L - officiële CO2 waarde was 119gr [6,4L = 145gr CO2]
Eigenlijk waanzinnig als je bedenkt dat ik 6,5 liter (berekend, niet op boordcomputer, al is die bijzonder accuraat met max 0,2liter verschil) haal in mijn 8 jaar oude 320d touring... Zo zie je maar hoe "eco" die dichtgeknepen eco modellen zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het verschil zit oa ook in allerlei extra functies die in mijn auto energie verbruiken en in een oude(re) auto nog niet bestaan.
Verder zijn er nog veel andere parameters die niet hetzelfde zijn:
- belading (zit je altijd alleen of met 4 passagiers, heb je vaak "gerief" bij, ...)
- type verkeer (stads, lange afstand, files, ...)
- rijstijl (bompa, sportief, ...)

Dus dat blijft lastig vergelijken...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Een airco op max vermogen verbuikt ongeveer een halve liter per uur volgens mijn boordcomputer (die toont het actule verbuik van je airco in l/uur).

Als je 100km per uur rij, verhoogt je verbuik met een halve liter per 100 km. Sta je in de file en rij je 25km/uur dan komt er 2 liter per 100km bij...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Stationair gaat die zelfs naar 1000rpm met airco aan. ipv 700-800rpm. Start stop werkt alleen als de temperatuur binnen dicht tegen de ingestelde temperatuur is. Ik ga morgen eens ziet wat dat geeft als je in een auto instapt die de hele dag in de zon gestaan heeft. BC op l/u en zien hoeveel dat geeft met max AC. Gewoon stationair is dat 0.6l/u met een warme motor, iets meer met een koude (verhoogd toerental).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Op hybrides (geen plugin) verbruikt je airco niks :-)
Tenzij je batterij plat is, dan moet je motor aan om electriciteit een beetje aan te maken :(
Maar met volle batterij heb je zo'n 15min airco. Daarna schiet je motor aan voor zo'n 2-3min en dan heb je zo'n 10min airco en dan zal die zo constant aan/uit schieten. Tenzij je weer gaat rijden, gaat de batterij veel sneller regenereren.

Maar op gewone auto's, denk ik wel dat die halve liter eerlijk is. Je moet niet vergeten: als je 100km/u rijdt, zal je wel genoeg electriciteit genereren om de airco te doen draaien. Dan heb je zo goed als geen meerverbruik. (of toch op moderne auto's)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

als je 100km/u rijdt, zal je wel genoeg electriciteit genereren om de airco te doen draaien. Dan heb je zo goed als geen meerverbruik.
Als je electriciteit (airco) nodig hebt heb je altijd een meerverbuik. Het is niet omdat je 100km/h rijdt dat de electriciteit opeens gratis is. Als je alternator electriciteit moet leveren zal deze extra vermogen (=extra verbuik) vragen van je motor. Als je geen electriciteit nodig hebt, draait de alternator zonder extra belasting te vragen aan de motor.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

heel dat co2 verhaal is om geld uit uw zakken te halen en de overheid volgt braaf het IPCC
dus of ze nu manier 1 of manier 2 gebruiken om dat te berekenen, je wordt steeds bedot

de plantgroei heeft er zelfs baat bij
http://www.climatecentral.org/news/stud ... rise-16094

zonder C in de CO2 geen aards leven, we zijn allemaal carbon based
een verbod op CO2 is een verbod op leven

Verder zijn er dan nog de RSS satteliet warmte metingen die bevestigen dat CO2 geen issue is, want er is al 17 jaar geen global warming:

Afbeelding

http://www.globalwarming.org/2015/05/05 ... -18-years/
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 02 jul 2015, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Een aircocompressor van een middenklasse wagen neemt dacht ik zo'n 2 kW aan vermogen op.
1 liter diesel bevat 10 kW aan energie, en het rendement van een dieselmotor is zo ongeveer 1/3. Dus uit één liter diesel haal je zo'n 3,3 kW en als je dat terugrekent naar het verbruik van de compressor kom je op ongeveer 0,6 liter/u. Wat perfect klopt met de andere berichten die ik hier lees.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Er bestaat een website waar gebruikers hun realistische verbruikswaarden ingeven op basis van elke tankbeurt (kilometerstand + aantal liter):
https://www.spritmonitor.de/en/

Daar kan je voor elk model opzoeken wat het échte verbruik nu eigenlijk zal zijn.

De meest zuinige auto in die database is nog steeds Audi A2 3L:
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... icletype=1
https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A2#1.2_TDI_.223L.22

Of die Duitser die met zijn Skoda een miljoen kilometer heeft gereden en maar liefst 26% onder het richtverbruik is gebleven:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/104416.html

Het kan dus, maar je moet er verdomd veel discipline voor hebben.

Toen kwam echter Euro 5 en moesten ze een roetfilter steken, waardoor het realistisch verbruik van alle wagens die sinds dan geproduceerd zijn, op mysterieuze wijze zijn gestegen, maar op papier wel zijn gedaald. :|
Afbeelding
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Dima_2005 schreef:Op hybrides (geen plugin) verbruikt je airco niks :-)
Tenzij je batterij plat is, dan moet je motor aan om electriciteit een beetje aan te maken :(
Maar met volle batterij heb je zo'n 15min airco. Daarna schiet je motor aan voor zo'n 2-3min en dan heb je zo'n 10min airco en dan zal die zo constant aan/uit schieten. Tenzij je weer gaat rijden, gaat de batterij veel sneller regenereren.

Maar op gewone auto's, denk ik wel dat die halve liter eerlijk is. Je moet niet vergeten: als je 100km/u rijdt, zal je wel genoeg electriciteit genereren om de airco te doen draaien. Dan heb je zo goed als geen meerverbruik. (of toch op moderne auto's)
Welke hybride heb je dan? Tot op heden heb ik enkel van airco's op elektriciteit gehoord in BEV's en dan nog als omkeerbare WP.
Citroen heeft wel mechanisch aangedreven airco die nig een tijd koel blaast als de start/stop operationeel is.

Wat de testen betreft,ik meen ergens gelezen te hebben dat men kieren mocht dichtplakken, alle niet functionele verbruikers uitschakelen, e.a.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Klopt, wat ze mogen doen tijdens die testen is redelijk absurd, maar omdat de regels voor iedereen gelijk zijn, zijn de resultaten wel vergelijkbaar:
http://www.autoblog.nl/nieuws/top-13-wa ... gave-59498
Afbeelding
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Kenw00t schreef:Klopt, wat ze mogen doen tijdens die testen is redelijk absurd, maar omdat de regels voor iedereen gelijk zijn, zijn de resultaten wel vergelijkbaar:
http://www.autoblog.nl/nieuws/top-13-wa ... gave-59498
Aha enkel de rechter spiegel mag verwijderd worden.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Dima_2005 schreef:Op hybrides (geen plugin) verbruikt je airco niks :-)
Tenzij je batterij plat is, dan moet je motor aan om electriciteit een beetje aan te maken :(
Maar met volle batterij heb je zo'n 15min airco. Daarna schiet je motor aan voor zo'n 2-3min en dan heb je zo'n 10min airco en dan zal die zo constant aan/uit schieten. Tenzij je weer gaat rijden, gaat de batterij veel sneller regenereren.

Maar op gewone auto's, denk ik wel dat die halve liter eerlijk is. Je moet niet vergeten: als je 100km/u rijdt, zal je wel genoeg electriciteit genereren om de airco te doen draaien. Dan heb je zo goed als geen meerverbruik. (of toch op moderne auto's)
Nogal inefficient om eerst alles in stroom over te gaan zetten om dan terug om te zetten in een draaiende beweging voor een compressor. En een EURO 6 diesel doet dat met weinig emissies en minder brandstof efficiënter dan een hybride (geen plugin). In de file wordt er ook gewoon start stop gebruikt en koelt de airco de momenten dat er gereden wordt ook.
Ik wil de eerste benzine hybride nog wel zien die met een draaiende airco al 130 rijdende met minder brandstof toekomt dan een recente diesel. Heel dat hybride principe ziet er leuk uit, werkt nog redelijk in de stad. Maar daarbuiten rijd je een benzine auto met 300kg extra bagage. Probeer daar maar eens zuinig mee te rijden op bochtige buitenwegen.
Om nog maar te zwijgen hoeveel een hybride het milieu taxeert als het op manufacturing aankomt.

Plugins kan ik nog begrijpen. Dat is gewoon een EV voor korte ritten en hoeft de verbrandingsmotor er alleen bij op lange ritten of als er piekvermogen gevraagd wordt.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

bruma schreef: Welke hybride heb je dan? Tot op heden heb ik enkel van airco's op elektriciteit gehoord in BEV's en dan nog als omkeerbare WP.
Citroen heeft wel mechanisch aangedreven airco die nig een tijd koel blaast als de start/stop operationeel is.

Wat de testen betreft,ik meen ergens gelezen te hebben dat men kieren mocht dichtplakken, alle niet functionele verbruikers uitschakelen, e.a.
Hybrides van Toyota/Lexus zijn diegene die ver ver voor zitten op de rest. Daar kan je perfect EV van in het begin opzetten (als je snel bent), en je hebt meteen airco. Waarom denk je dat je nog steeds dan airco hebt als je motor uit staat?

Klopt, die testen gaan eenmaal zo. En gebeuren op een rollenbank. Dusja, die testen zijn best belachelijk :)
AndRo555 schreef: Nogal inefficient om eerst alles in stroom over te gaan zetten om dan terug om te zetten in een draaiende beweging voor een compressor.
Bwaaa, het is in het algemeen. Ook als je airco uitstaat en je staat stil met compleet lege batterij, zal de motor nog steeds draaien om de batterijen wat bij te laden en dan de motor te kunnen uitzetten. Het is echt niet speciaal voor airco gemaakt.
Ik wil de eerste benzine hybride nog wel zien die met een draaiende airco al 130 rijdende met minder brandstof toekomt dan een recente diesel. Heel dat hybride principe ziet er leuk uit, werkt nog redelijk in de stad. Maar daarbuiten rijd je een benzine auto met 300kg extra bagage. Probeer daar maar eens zuinig mee te rijden op bochtige buitenwegen.
Heb je zeker een punt. Benzine is in het algemeen niet goed tegen 130km/u. En op constante snelheid zal je niet veel besparen. Al moet ik wel zeggen dat Lexus RX even veel verbruikt als een BMW X5 op CC, met alles aan (incl. airco en geventileerde stoelen). Maar bij kleinere auto's zie je het nadeel benzine-diesel wel duidelijk.

Op bochtige wegen, moet je net leren rijden (vraagt toch wel een maandje gewenning) :-). Als je aan redelijke snelheid in bochtige wegen rijdt, met de correcte techniek zal je zelfs 2x zuiniger rijden met een hybride. Je moet niet vergeten: bij accelereren helpt je elctromotor mee. Bij het loslaten van je gaspedaal (en remmen) gaat je motor uit en maak je energie aan. Dus da's net waar een hybride redelijk sterk is.

Persoonlijk boeit het verbruik me niet zo veel. Ik vind hybrides vooral heerlijk rijden. Je hebt zowel veel extra power wanneer nodig, maar ook gewoon relaxte stilte.
Ik spreek wel over ECHTE hybrides, dus die van Toyota en Lexus. Niet die van PSA (compleeeeeet waardeloos). De rest kun je eigenlijk heeeeel moeilijk een hybride noemen.
Trouwens, 300kg is zwaar overdreven. Neem nu een Yaris hybride. Daar is de extra gewicht slechts 80kg. In ruil krijg je gemiddeld zo'n 1-2L minderverbruik (zeker gezien zo'n wagen vaak in stad gebruikt wordt), en dat rijdt gewoon veel lekkerder. En natuurlijk lekker wat extra koppel en kracht (al spreken de officiele specs dat tegen :bang: ) :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Die 300kg was maar een gokje, ik dacht te herinneren dat dat de plus was bij een Golf GTE vs een 1.4TSI.

Het probleem bij die Toyota|(/Lexus) hybrides is dat die op basis van atmosferische motoren zijn. Dat reageert misschien marginaal vlotter op het gaspedaal, maar heeft totaal geen koppel onderin. Ik heb eens in een honda gereden die op papier meer koppel had als toyota's 1.8 motor, maar zelfs leeg in de toeren gejaagd moest worden om vooruit te komen, met alle gevolgen voor het verbruik van dien. Dat was dan ook de enigste en de laatste atmosferische motor die ik vrijwillig koos.
Waarschijnlijk is dat met de hulp van de electromotor wel een stuk minder.
Bij veel turbo motoren (zowel diesel als benzine) rijdt dat veel leuker. In de auto dat ik nu rijdt (diesel, 340nm) kan je gewoon bij 120km/u aan 1900rpm in 6e het gas intrappen en er zeker van zijn dat je aan een deftig tempo versnelt.

Ik zeg niet dat die hybrides slecht zijn (die van toyota groep toch :-) ) Echter vind ik het kopen van een hybride omdat het veel zuiniger is of beter voor het millieu (totaal gebruik-manufacturing) is vrij hypocriet. Diegene die het milieuvriendelijk maakt is vooral de bestuurder en pas nadien de wagen, en daar is het verschil tussen een hybride en een andere vergelijkbare auto niet echt groot.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Ik heb eens getest ahv de boordcomputer. Stationair zonder airco (met warme motor 750-800rpm) 0.6l/h, met airco op max (warme motor, 1000rpm) 1.1l/h. Dat is wel een serieus verschil, mede door het hogere toerental, maar grotendeels door de belasting van de compressor in de airco.
Overigens, juist een stuk snelweg (60km) + stuk voorstad gedaan met een klein beetje airco, 5 man aan boord en ACC op 130. Resultaat is 5.2l/100km. Dat is toch behoorlijk goed.
Airco uit, 1 man aan boord, ACC op 90 en je zal dicht tegen fabrieksopgave zitten, of zelfs er onder. (4.1l/100km, in een Passat diesel)
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”