Dat er keihard mee gefoefeld wordt naar geoptimaliseerd wordt, is wel duidelijk.
In de praktijk heeft de CO2 (en dus het verbruik - er is een 1:1 relatie tussen verbruik en CO2) van die eco-modellen weinig van doen met de testcyclus.
Oude cyclus: NEDC, New European Driving Cycle (Wikipedia)
Het is een test uit 1973 (42 jaar oud dus).
De nieuwe cyclus is WLTP, Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (Wikipedia)
De WLTP moet volgens planning vanaf 2017 in Europa de huidige NEDC gaan vervangen.
Benieuwd hoe ons belastingsysteem gaat reageren op de nieuwe CO2 uitstootcijfers.
Vermoedelijk blijven de huidige (oude) systemen behouden voor auto's tot een bepaalde eerste inschrijvingsdatum, zowel CO2 berekening volgens NEDC, als de belastingen die eruit voort vloeien.
En allerhande nieuwe systemen voor de CO2 waarden die volgens de nieuwe methode (WLTP) berekend worden:
VAA - BIV - VB - ... (slimme kilometerheffing )
Want de kans is heel groot dat beide waarden niet te vergelijken zijn.
De cijfers via WLTC zouden alleszins veel realistischer zijn dan via NEDC.
BMW is er alvast al mee bezig: AutoWeek 02/07/2015 - Gereden: BMW 1-serie met waterinjectie - Klaar voor de nieuwe meetcyclus
In de autosport wordt het al toegepast en wie op internet goed zoekt kan er ook al zelf in te bouwen systemen voor vinden: waterinjectie. Water heeft namelijk een koelende werking op de lucht in de verbrandingsruimte. Het verlagen van de temperatuur voorkomt spontane ontbranding van het lucht-brandstofmengsel (ook wel bekend als kloppen of pingelen). Dit betekent dat door waterinjectie toe te passen de motor al af fabriek een hogere compressieverhouding meegegeven kan worden. En met een hogere compressieverhouding is het mogelijk om efficiënter te werken. Dit betekent hogere prestaties uit dezelfde hoeveelheid brandstof of minder brandstof voor dezelfde prestaties.