Moto: Honda MSX 125cc

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo iedereen,

Ben al een tijdje op zoek naar een moto voor wat plezier en de vrijheid van een tweewieler terug te hebben.
Het is niet mijn intentie een krachtige moto te kopen of voor een volwaardig motorijbewijs te gaan, althans denk ik dat 125cc snel verveelt.
Maar welk vermogen niet hé...
Het is niet de bedoeling hier autostrade mee te doen, maar om op het werk te geraken is de Liefkenshoektunnel / Konijnenpijp onvermijdelijk, dus ik hoop dat dat doenbaar is voor een kort stuk voor die weinige keren dat ik dat op een jaar zal doen.
Veel km's doe ik niet op een jaar met de auto, dat blijft beperkt tot een 5000-tal.

Nu zag ik enkele dagen geleden zo'n kleine moto op het werk binnenrijden, een Honda MSX en dacht ja dat is het.
Op slag verkocht.

Nu wou ik graag eens horen wat ervaren motorijders of mensen die deze moto bezitten ervan vinden (of van 125cc in het algemeen).

Zijn er nog andere modellen die het bekijken waard zijn in de 125cc klasse?
Zelf dacht ik aan een KTM Duke, maar die is natuurlijk wel wat duurder.
Misschien moet ik ook eens testrijden op een motoscooter ter vergelijk.

Link Honda:
http://www.fl.honda.be/motorcycles/rang ... rview.html
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Zolang je geen volwaardig motorrijbewijs wil, zal de 125cc, 11kW regel gelden. Dat is 15pk.
Als je je B rijbewijs natuurlijk niet voor 1/1/89 hebt gehaald en al 2 jaar in bezit bent van een B rijbewijs.

Hmmm... Ik zou het maar niets vinden :) Dat snert en gaat niet vooruit. Langere stukken is om in slaap te vallen.
Ik zou dat enkel gebruiken voor echt stadsgebruik, en zeker niet meer. Zelfs niet een ring op gaan :)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik ben op de hoogte van de beperking van het rijbewijs.

Vroeger was een Camino met 50cc een hele vrijheid.
Maar voor je het weet zit daar vanalles onder waardoor de teller dubbel zo ver geraakt :wink:
Achteraf gezien toch terug wat ouder en wijzer geworden en had vrede met een legale snelheid en vond ik het nog steeds plezant.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Wel, dan is je keuze gemaakt é?

Ik zou echter gaan voor een volwaardig rijbewijs. Waarom niet? Het enige wat je zou kunnen tegensteken is het financiële plaatje. Al de rest is enkel voordeel.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

die msx... brandstofverbruik: 65.7l/km ????
als dat geen fout op de site is, dan verbruikt een ferrari nog HEEL wat minder.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Eventjes aanpassen: het snert minder dan ik dacht :)



Mja, maar wat kost zo een ding?!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Of de keuze snel gemaakt is? Er zijn nog andere 125cc's op de markt hé.

3300€ nieuwprijs
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ikzelf heb een maxiscooter 125CC van het merk Sym (joymax 125i abs/start-stop [€3899]) en ik kan met mijn model wel op de autosnelweg. Ik durf van Antwerpen naar Mechelen snorren, zonder dat ik deze machine hoef te pijnigen (Ik rij gemiddeld 105 ~ 115 met pieken tot topsnelheid, is niet gemaakt om continu open te trekken volgens garage). Zijn top ligt volgens mijn teller op 125km/h (gps 120) en is stabiel bij hoge snelheden, het gewicht van dat machine is 175 kg en bied best voldoende weerstand. Al is autostraden wel niet voor elke type geschikt, met een honda cbr 125 vind ik het al een pak minder interessant om autostraden te doen, zeer wind gevoelig... Ik vrees dat het model dat uw toont ook windgevoelig gaat zijn.
Dafke schreef:Als je je B rijbewijs natuurlijk niet voor 1/1/89 hebt gehaald en al 2 jaar in bezit bent van een B rijbewijs.
Even tot in detail beschrijven :)
  • Als je je autorijbewijs voor 1989 hebt behaald, heb je ook automatisch het motorrijbewijs.
  • Als je je autorijbewijs hebt gehaald na 1989 en voor 1 mei 2011, dan moet je minstens 2 jaar uw rijbewijs B hebben. ENKEL in België
  • Als je je autorijbewijs hebt gehaald na 1 mei 2011, ben je verplicht 4 uur rijschool te nemen ZONDER examen. ENKEL in België
honda4life schreef:Het is niet mijn intentie een krachtige moto te kopen of voor een volwaardig motorijbewijs te gaan, althans denk ik dat 125cc snel verveelt.
Helaas kan ik dit niet ontkennen. Op banen van 70 en 90 is dit best prettig rijden. Op autostraden heb je spijtig genoeg niet veel over, als je dan eens een lange toer wiel doen, is deze verre van geschikt, ik ga volgend jaar samen met men schoonbroer lessen volgen voor zwaardere moto's.
honda4life schreef:maar om op het werk te geraken is de Liefkenshoektunnel / Konijnenpijp onvermijdelijk, dus ik hoop dat dat doenbaar is voor een kort stuk voor die weinige keren dat ik dat op een jaar zal doen.
Ik ben al een paar keer met de 125CC door de konijnenpijp gegaan, maar ik raad het toch niemand aan. Wat een stinkpijp! Als je een 125CC hebt die zijn mannetje sta, kan je via de ring van Antwerpen beter terugkomen. Plaats genoeg om voorzichtig door de file te rijden.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Er zijn voldoende lichte alternatieven dan een 125cc indien je in het bezig bent van een volwaardig motor rijbewijs.
Honda CB500 / CB600 / varadero
kawasaki ER6(N)

Je kan evt ook een scooter overwegen. Die dingen gaan tegenwoordig ook al goe vooruit en je mag ermee op de autostrade.
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

ik ken alvast 2 mensen die met een KTM duke rijden en er zeer tevreden over zijn ;-)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Weet niet of het geen saaiere beleving is hoor zo'n motoscooter, trouwens altijd een brommerliefhebber geweest en nooit geen scooterliefhebber.
Een ander uitlaatje, dat zou er met de tijd ook wel onder mogen denk ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Saai zou ik het niet noemen als je op een snellere variant zit, die schieten echt gelijk een raket uit de startblokken. Voordelen voor mij is dat je beter beschermt zit, je een grote opbergruimte hebt, zuiniger en vooral gemakkelijker in gebruik. Wat je wel mist is het schakelen van een gewone moto, wat voor mij geen must is. Nu ga je een groep hebben die dit geen echte moto's vinden, wat hun recht is. Vorige keer is mogen rijden met een 650CC met aangepaste uitlaat, toen vond ik mijn 125 nog minder leuk :( :p
Er zijn al 850CC varianten ondertussen die deze groep van voertuigen nog verder blijven aanvullen en verbeteren.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Moest ik in uw geval zitten dan had ik 3 keuzes:

- ofwel weten dat ik mijn rijbewijs A niet ga halen: dan zou ik een 125cc scooter kopen, als het toch enkel voor woon/werk moet dienen. Die dingen schieten door de file.
- ofwel toch voor mijn rijbewijs gaan en beginnen met een deftige 2e hands, CBF500 ofzo (gezien je nick) :) of een 600. Zijn heel wendbaar en die dagen niet echt uit tot snel rijden.
- ofwel mijn geld sparen en in iets anders steken, want +3500€ voor zo een masjien, dat ga je je beklagen. Als je geen scooter wil omdat je naast woon/werk ook nog wil tuffen, dan geef je beter 2500€ aan een 2de hands goeie moto uit en 1000€ aan je examen. Ga je veel, veel veeeeeel meer plezier aan hebben.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik ga die ook iet nieuw kopen hé, zou die dan tweedehands kopen.
Maar inderdaad, het prijsverschil tov. een scooter blijft groot en het gebrek aan opbergruimte begin ik ook te snappen (al is het maar voor helm of wat boodschappen).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

En vergis u niet, ook op zo'n ding of zelfs een scooter, heb je normaal gezien volledige bescherming nodig.
Dus helm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Hey Honda4life

Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor die Honda MSX 125cc, moet voor men werk ook dikwijls kleine verplaatsingen doen.
Enige nadeel is geen kofferruimte, maar zie mezelf ook niet op een supergrote scooter rond rijden.


Via Royal Jordanian dan op de MSX gekomen (of Yamaha MT-125 is duurder).

[youtube]oct8mSKpLEQ[/youtube]

Nu aangezien ik echt super weinig ervaring heb met moto's (schakelen etc) stel ik het telkens uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Schakelen op een motor is echt.. NIETS :)
Het lijkt allemaal moeilijk, maar is zelfs peanuts tov autorijden.
Dat zou je niet mogen afschrikken :)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb vroeger eens gereden met een 125cc 4takt moto (cbr125) van een meiske.
(Komende van een zx-7r).
Je mist gewoon kracht, laat staan dat je daarmee vlot een voertuig kunt voorbij steken indien nodig.
Zij was toch ook van plan om haar rijbewijs te halen (toen een andere regeling voor 125cc).
Lichte moto of scooter een goed leren pak heb je toch nodig.
Mijn zx7r had ook meer last van wind dan mijn toemalige naked bike.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Laat je niet afschrikken door maar 125cc te hebben. Mijn ervaring is dat die smalle kleine dingen nog een heel stuk wendbaarder zijn. Je moet gewoon je eigen keuze en buikgevoel volgen. Ik heb een jaar met een 125 gereden, pure fun, die ging inderdaad maar 115 km per uur maar zijn suuuuper wendbaar wat de funfactor verhoogt in de dorpskernen en net daarbuiten.

Nu rij ik met een Honda NC 700 rond, amper 47 pk maar dat trekt goed in lage toeren, is een automaat met een DCT eronder en dat rijdt als een fiets. Ik ben echt blij dat ik na jaren een geschakelde nu een automaat heb, en dat zou ik nooit meer anders willen. In principe trekt dat even snel op als een CBF 600 ondanks een heel pak minder pk's.

Mijn ervaring tussen de 4 motoren die ik had (scooter 125, CBF600, CB750, NC700)... Goh, ik vond het allemaal fun om mee te rijden. Ik ben ook niet het type dat begint inhalen op de weg als iedereen vlot genoeg rijdt, en zelfs met een deftige 125 heb je toch nog wat power om snel genoeg een auto voorbij te steken, en aan het rood licht ben je even snel weg als met een zwaardere motor. Belangrijk is gewoon ook zien wat je er wil aan uitgeven, 125cc modellen zijn vaak goedkoop, geen verkeersbelasting en zuinig... Al moet ik over mijn NC700 ook niet klagen. 3,4l op 100 km... :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

TiTanium schreef: Even tot in detail beschrijven :)
  • Als je je autorijbewijs voor 1989 hebt behaald, heb je ook automatisch het motorrijbewijs.
  • Als je je autorijbewijs hebt gehaald na 1989 en voor 1 mei 2011, dan moet je minstens 2 jaar uw rijbewijs B hebben. ENKEL in België
  • Als je je autorijbewijs hebt gehaald na 1 mei 2011, ben je verplicht 4 uur rijschool te nemen ZONDER examen. ENKEL in België
Die 4 uur verplichte rijschool uit zich dan in een code 372 op het rijbewijs.

Anders moet je voor trikes gaan; daar vallen de <15kW onder A1, de rest onder volwaardige A.

Bijkomend kan je, IN BELGIE, met je code 372 ook de trikes onder A1 besturen.
Of je hebt je rijbewijs b van voor 1 mei 2013, dan mag je alle trikes besturen, IN BELGIE,
of je bent >21 jaar en je neemt 4 uur rijschool om je code 373 te halen, dan mag je eveneens alle trikes besturen, IN BELGIE.


Vergeet niet dat je geen A examen kan afleggen met een eigen moto als die slechts onder A2 valt he.
Iirc zijn de classificaties:
- A1: <11kW, max 0.1 kW/kg, max 125cc (bij trikes: <15kW)
- A2: <35kW, max 0.2kW/kg (geen trikes in deze classificatie, dus in de praktijk ook <15kW)
- A: geen beperkingen



Eigenlijk is het best jammer dat je geen rijbewijs A kan halen met beperking "trike" of "enkel met zijspan", zoals je dat kan met bv "enkel automaat". Dat zou het nog leuk maken om een A-tje te halen om in het buitenland met een trike of zijspan te mogen rijden. Zo zonder zie ik dat niet echt zitten, geen grote motorfanaat (enfin, mss *ooit* een A1tje doen om dat ook buiten Belgie te mogen).
Tenzij ik ergens iets gemist heb.




[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”