Minderjarige kinderen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik heb twee minderjarige kinderen, één van 2 en één van 6 jaar. Beide hebben een rabobank rekening en een BNP-Paribas rekening op hun naam met enkele spaarcenten op. Anderzijds hebben mijn schoonouders / ouders ook een aantal spaarformules voor hen waarvan ik geen details ken.

De toegangsgegevens voor deze rekeningen zitten dus wat verspreid.

Bijgevolg dacht ik onlangs dat er toch wel wat problemen zouden zijn om dit geld correct te doen terecht komen (bij mijn kinderen dus) indien bepaalde personen zouden wegvallen. Stel ik loop morgen onder een bus, dan weet ik zeker dat mijn vrouw en mijn kinderen totaal niet weten hoe aan de gelden bij rabobank te geraken...

Daarom heb ik aan deb etrokken personen gevraagd om een inventaris op te maken. Maar ik zou liever niet op papier toegangscodes of zo delen, voor veiligheidsredenen.

Het veiligste lijkt me dus om op alle rekeningen van mijn kinderen expliciet volmachten te laten zetten voor mezelf en mijn vrouw. Maar is dit nodig? Of is dit automatisch zo als je ouder bent? Indien wel, zou het voldoendek unnen zijn van gewoon een oplijsting te maken met alle rekeningnummers van alle bestaande rekeningen?

Alternatief dacht ik om toegangscodes en dergelijke meer bij een advocaat of notaris of zo onder te brengen maar eerlijk gezegd lijkt me dat een complexe en dure oplossing te zijn...

Dank bij voorbaat voor je hulp!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Het beste zou zijn van bij die betrokken banken inlichtingen vragen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Als ouder of voogd heb je altijd recht om de rekeningen van je kinderen te bekijken, al kan nu een volmacht geven nooit kwaad.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik heb wel geen kinderen maar persoonlijk zou ik dit doen zoals je ook je gemeenschappelijk rekening gebruikt (beide ouders dus volmacht)... trouwens wat is het nut (tenzij je elkaar niet kan vertrouwen) van dit op de naam van het kind te zetten... je kan gewoon een extra rekening openen op beide ouders de naam ook.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Wat is het nut van het niet op naam van het kind te zetten? Uiteindelijk is het zijn geld.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dat je al die "problemen" niet hebt die je nu wel hebt ?

Best is zoals apestaart aangeeft... informeer bij je bank ipv. zelf allerlei constructies met toegangscodes te noteren uit te vinden.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik zal eens gaan luisteren.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het is zeker niet wenselijk om volmachten van de ouders op de spaarrekeningen te zetten, grootouders sparen soms met de bedoeling om het gespaarde bedrag geheim te houden tot de achttiende verjaardag van het kleinkind.

Het is wel nuttig om een inventaris te hebben van alle spaarformules van het kind, gewoon een lijstje op papier met contactgegevens van de banken, het type spaarformule en de rekeningnummers.
Elke bank, ook de online-banken moeten wettelijk gezien minstens één fysiek adres en kantoor in België hebben waar geld kan afgehaald worden of nieuwe online logingegevens kunnen aangevraagd worden. Als het kind houder is van de spaarrekening, is het juridisch ook eigenaar en zal het geld steeds bij het kind terechtkomen wanneer het kind op de hoogte is van het bestaan van die rekeningen.
Het kind kan dan op 18-jarige leeftijd, steeds met dat inventaris de banken contacteren en het geld opvragen.

Als je alle betrokkenen dit inventaris bezorgd, sluit je uit dat deze rekeningen zouden "vergeten" worden bij een overlijden.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dank je wel Raf.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Een fysiek adres is verplicht, een kantoor niet dacht ik.
Het is wel zo dat je bij overlijden via Febelfin kan laten opzoeken welke rekeningen (kluizen, ...) er waren bij welke banken.
Maar is dan vooral als je partner niet op de hoogte is van jouw rekeningen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

rekening op naam van kind : kind wordt eigenaar op zijn 18de verjaardag of je dat nu wil of niet
rekening op naam van ouders : ouders blijven eigenaar en kunnen dus beslissen wat er met het geld gebeurd
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bij Rabobank kan je maar 1 "plus" account openen en meerdere "Gift" accounts, ze hebben dezelfde intrestvergoeding.
Ik heb 1 plus account en meerdere gift accounts, allemaal op mijn naam of op de naam van mijn vrouw,
maar het geld staat opzij voor de kinderen

Als ik dood val, weet mijn vrouw dat ik rekeningen heb bij Rabo. Idem als mijn vrouw dood valt.
De kinderen (2,5J en 1J) weten van niets en krijgen dat geld als ze het nodig hebben :).

Wat de grootouders nog hebben? No idea. Dat moeten ze zelf maar regelen.
Als zij dood vallen, dan zit dat mee in de erfenis. Of komt het minstens naar boven bij de afhandeling van de erfenis.
Ik maak mij daar 0,0 zorgen over :).
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Misschien toch één goede reden om het op naam van de kinderen te zetten --> bescherming tegen schuldeisers. Het risico is natuurlijk dat ze op het hun 18e verbrassen. Maar ook dat is een deel van hun opvoeding.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Denk dat de opvoeding daar weinig mee te maken heeft, maar eerder de vrienden en leefomgeving op hun 18de.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ze gaan dat geld ook niet "krijgen",
ofwel (stel dat we naar Angelsaksiche inschrijvingsgelden gaan en wij tegen dan geen job meer hebben) is het onze investering in hen om hen te laten studeren
ofwel is het onze investering in hun woning, baby-uitzet, ...

Tegelijk is het voor ons een buffer voor financiële tegenslag. Het is en blijft ons geld :).

Ze gaan dat geld vermoedelijk nooit "cash" zien,
om geld te "verbrassen" zullen ze zakgeld krijgen (zo noemde dat toch in mijnen tijd :))
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

In geval van grootouders die een gift account openen in hun eigen naam moet er successie rechten worden betaald, en gaat de rekening over naar alle erfgenamen, in geval van een overlijden.
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 208
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 7 keer

Goztow schreef:.......... toch wel wat problemen zouden zijn om dit geld correct te doen terecht komen (bij mijn kinderen dus) indien bepaalde personen zouden wegvallen. .........

Het veiligste lijkt me dus om op alle rekeningen van mijn kinderen expliciet volmachten te laten zetten voor mezelf en mijn vrouw.......
Een volmacht om die redenen heeft geen zin: Als de volmachtgever wegvalt zijn diens gegeven volmachten ook vervallen.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Goztow schreef:Wat is het nut van het niet op naam van het kind te zetten? Uiteindelijk is het zijn geld.
Brengt het niet meer op?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Veel grootouders gebruiken hiervoor een rekening met derdenbeding:

https://www.test-aankoop.be/invest/reke ... 851134.htm
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik wist niet dat ouders altijd zomaar aan de rekening van hun kinderen konden.
Er zijn genoeg verhalen van ouders die in onmin met hun kinderen leven en hun rekening plunderen omdat ze volmacht hebben.

Effe opgezocht, blijkbaar staan we er momenteel zo voor:

http://www.jeugdrecht.be/?action=artike ... artikel=49



[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Even voor de duidelijkheid: die Gift-rekeningen die wij hebben is geld dat wij voor hen sparen.

Als ze later een eigen rekening hebben, weet ik nog niet hoe we dat gaan doen :).
Vermoedelijk nemen wij (mijn vrouw en ik) volmacht op die rekening, gewoon om te zien wat er gebeurt.
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 mar 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

ik ben nogal te vinden in het verhaal van heist_175. Ik heb zeer weinig met dat typisch vlaamse sparen voor de kinderen.. alsof iedereen er vanuit gaat dat zijn kind zijn eigen boontjes niet kan doppen.. enfin kan misschien zijn omdat ik het alleen (met mijn vriendin) heb gedaan..maar dat 'gepamper' van de meeste ouders zorgt er dan wel voor dat voor mij bijv de huizenprijzen kunstmatig hoger zijn (vraag/aanbod hé). merci :wink:

Ik zou nooit sparen op naam van een kind. Op een termijn van 18 jaar zou ik geen geld 'vastzetten' op een rekening die morgen misschien niets meer opbrengt. Fiscale spelregels kunnen ook veranderen enz.. Een volmacht is niets waard in praktijk want je mag niet aan het geld komen van je kinderen (zonder vrederechter). Echter kan je het volgens mij op die manier nooit goed beheren.

Zoals gezegd of je wil of niet.. op 18 is dat geld beschikbaar voor je kind. Zonder dat je iets te zeggen hebt. In praktijk kan het vaak vlugger (met toestemming ouders).. zichtrekeningen slijten ze aan kinderen van 12...spaarrekeningen worden hieraan gekoppeld .
Men spreekt hier ook over opvoeden.. ik vraag me af of iemand die nog nooit een dag gewerkt heeft en op 18 een groot bedrag krijgt op een rekening bij een grootbank genoeg ervaring heeft om daarmee om te gaan. De informatieplicht en de voorwaarden bij die grootbanken trekken op niets.. eind vorige eeuw kregen we schoolsparen en hing iedereen vast aan zijn grootbank/directeur maar gelukkig is de nieuwe generatie iets slimmer (de vorige generatie weet nu eindelijk het verschil tussen een coöperatief arco aandeel en een spaarrekening..alleen ze willen het niet geloven:p )
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Wij hebben indertijd ook een rekening geopend op naam van onze dochter, waar elke maand wat centen opgezet worden. Na een tijdje bedachten we dat het inderdaad wel zinnig zou zijn om een volmacht te hebben (omwille van redenen de hier ook al aan bod gekomen zijn). De loketbediende in het bankkantoor regelde dit wel, maar het was duidelijk niet met volle goesting, en ze zei er expliciet bij dat we dat geld enkel mogen gebruiken voor het kind zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”