Id kaart controle Zaventem: vlucht binnen Schengen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Beste,

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een probleem gehad met mijn adreswijziging (fout van mij, ook fout van de gemeente: maar dat verhaal ga ik niet helemaal uit de doeken doen, het zou ons te ver leiden).
Intussen is mijn adres al een paar weken terug in orde. Echter: de gemeente/overheid heeft mijn certificaat van mijn ID kaart geblokkeerd (ik kan dus ook nietmeer op tax on web en dergelijke). Nieuwe ID kaart is in aanvraag en dan is dit probleem ook opgelost.

Ik heb echter mijn geblokkeerde ID kaart nog (ik kan ze nog perfect uitlezen met de e ID middleware).

Ik reis nu zondag af naar een land binnen de Schengen zone: heeft iemand een idee hoe de id-kaart controle tegenwoordig op Zaventem verloopt? Ik vertrek vanuit pier A en kan dus perfect mijn fysieke kaart voorleggen.

Iemand een idee of dit een probleem gaat geven? Gaat men mij tegenhouden?
In theorie: ik reis in de Schengen zone, dus identiteitscontrole zou er nietmeer mogen zijn.

Kan iemand me laten weten of ze uw id kaart eigenlijk inlezen bij het nemen van een vlucht binnen Schengen?

Thx!

PS: ik zou nog gebruik kunnen maken van spoedprocedure maar dat kost veel centjes :)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Niet dat ik weet. Ze doen alleen een visuele check.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Intra schengen:
Als je bv via brussels airlines vliegt, moet je zelf je baggage inchecken.
Als je dus via internet incheckt, kom je enkel automaten tegen.
De boarding pass check bij het ingaan van de passengers zone is automatisch, de security vraagt je id niet, en de gate control ook ni.
Je kan dus perfect vliegen zonder ooit je id te tonen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Benbits
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Geen adres controle indien europa, indien e-ticket gewoon geen controle, recht naar de gate zonder controle, der zit wel iemand aan de poortjes maar ook daar geen controle...
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member

Allright :-)

Ik kan perfect online en digitaal inchecken (JetAirFly), ik zal dat straks al eens proberen doen (als dat al gaat zo vroeg).
Op pier A, moet je dan gewoon de poortjes openen door een scanning van je ticket?

Ik vraag me af: mag men mij eigenlijk wel tegenhouden wegens een geblokkeerde ID kaart? Als ik morgen op straat wordt gecontroleerd en ik kan geen geldige ID voorleggen, kan ik een boete krijgen waarschijnlijk, maar ik kan na de nodige controles toch gewoon mijn weg verderzetten?
Zou men mij wettelijk gezien de vlucht mogen ontzeggen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

cyberbozzo schreef:mag men mij eigenlijk wel tegenhouden wegens een geblokkeerde ID kaart? Als ik morgen op straat wordt gecontroleerd en ik kan geen geldige ID voorleggen, kan ik een boete krijgen waarschijnlijk, maar ik kan na de nodige controles toch gewoon mijn weg verderzetten?
Je hebt een geldige Belgische ID kaart (tot op de vervaldatum op de kaart).
Deze zal door de gemeente ingetrokken worden, op het ogenblik van de uitreiking van de nieuwe kaart, pas dan "verdwijnt" ze uit het systeem. Dat deze kaart nu geblokkeerd is voor elektronische transacties (vb tax-on-web) maakt de ID niet ongeldig of illegaal ...
ITnetadmin schreef:De boarding pass check bij het ingaan van de passengers zone is automatisch, de security vraagt je id niet, en de gate control ook ni.
Je kan dus perfect vliegen zonder ooit je id te tonen.
Of je nu de automatische boarding pass check passeert, of via de agent (vb rolstoel, kinderen in buggy) maakt niets uit: het is een boarding pass check en geen ID check.
Waar je ID meestal wel gecheckt wordt, is:
  • a) bij het inchecken (vergelijk naam op ID met naam op ticket)
    b) aan de gate
Misschien niet altijd in Zaventem, maar je wil ook zonder problemen terug, dus hou er ook rekening hoe er op andere luchthavens gecontroleerd wordt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

cyberbozzo schreef:Ik vraag me af: mag men mij eigenlijk wel tegenhouden wegens een geblokkeerde ID kaart?
Als je de ingetrokken certificaten bedoelt: neen, want het betreft een SSL-certificaat en een S/MIME-certificaat die uitsluitend door internettoepassingen worden gebruikt bij identiteitscontrole op afstand (steeds na het invoeren van je pincode).
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

om hier te vertrekken nog nooit ID kaart moeten laten zien ... om terug te komen telkens wel ... maar enkel visuele controle ...
Afbeelding
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Zou geen probleem mogen zijn. Onze laatste Shengenvluchten waren er telkens met Brussels Airlines. Online boeken, online inchecken en zelf bagage inchecken aan de automaat van de baggage drop. Bij terugkeer natuurlijk online inchecken maar geen geprinte boardingpass, dat kan dan aan de check-in maar zowel Venetie, Madrid als Barcelona, Kopenhagen geen controle van onze ID gehad. Als er self check-in printers staan kan je na online inchecken (24u op voorhand) ook gewoon je boardingpass zelf printen en heb je alweer geen ID nodig.
Het enige wat ze doen aan de desk is de naam van je ID vergelijken met de naam op je ticket, that's it. Je gaat dus niet langer mogen blijven :angel:

BTW zorg dat je zeker bent dat je bestemming een Shengenland is... Voor Noorwegen bv. hadden we in Zaventem ook geen ID nodig maar om terug te komen was er in Oslo WEL ID controle.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je zal zonder problemen kunnen reizen!
Soms gebeurt er wel een visual gate check (eigenlijk redelijk vaak). Maar daar stopt het dan ook.

Nog nooit heb ik gezien dat ze Eid's zouden uitlezen, tenzij ze opeens een vermoeden hebben dat het namaak eid is.

Heb je een reispas? Die kun je voor je gemoederust meenemen. Ik reis zelfs binnen EU met mijn reispas. Gewoon omdat ik het handiger vind. Heb al paar keer gehad dat ik geen lokale SIM kaart kreeg met mijn EID, maar wel met mijn reispas.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik vlieg morgen naar Barcelona en overmorgen terug met Ryanshit, 'k zal 't u laten weten :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dan zien we mekaar in Zaventem misschien: ik vlieg naar Mallorca, std 12.55 :)

PS
Vorige keer niet terug thuis geraakt, maar dat was niet wegens de ID maar met de Belgocontrol stroompanne :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Bij Belgen in het buitenland zijn die certificaten niet eens aanwezig op de eID, tenzij ze ervoor kiezen om de kaart persoonlijk op de ambassade of consulaat af te halen of deze in een Belgische gemeente te laten installeren. Dit is dus hoegenaamd geen probleem.

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een heel racistische reactie, maar wel gestoeld op de realiteit:
- als uw achternaam "Belgisch" is
- als uw kledij "Belgisch" is
- als uw look "Belgisch" is
- als uw vertrek/aankomst land "veilig" is
dan controleren ze u nooit
Anders ben je de gebeten hond.

Zoals ik al zei: racistisch, maar kijk maar eens bij de controles (zowel opstijgen als landen), wie wordt er gecontroleerd?

Ik heb al vaak moeten vliegen voor het werk, met een collega die een Arabische naam heeft.
Het wachten tot ze mijn collega ook door lieten, heeft me al veel tijd gekost.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member

Bedankt allemaal, ik vermoed dus geen problemen te hebben!

Tnx voor reacties allemaal!
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

heist_175 schreef:Zoals ik al zei: racistisch, maar kijk maar eens bij de controles (zowel opstijgen als landen), wie wordt er gecontroleerd?
Dat noemen ze "profiling" en je ziet het zowat overal. Aan de andere kant zie je dat bij deze controles er ook een hogere "hit rate" is (verboden voedsel bij e.d.)
heist_175 schreef:Ik heb al vaak moeten vliegen voor het werk, met een collega die een Arabische naam heeft.
Het wachten tot ze mijn collega ook door lieten, heeft me al veel tijd gekost.
Eigenlijk is dat onaanvaardbaar. Het is echter altijd al zo geweest dat je als "gewone Belg" (of BBB zoals een interimkantoor ooit als code gebruikte) meestal geen problemen hebt. Sinds ik vanaf 1964 (toen nog met mijn ouders) op vakantie ging naar Spanje zijn we nauwelijks gecontroleerd aan de grens. "Les petit Belges" zoals de Fransen ons meestal noemden mochten gewoon doorrijden terwijl andere nummerplaten (buurlanden! :twisted: ) wel prijs hadden.
Voorlopig hebben we, sinds we verdere vliegvakanties doen, nog maar 1 keer onze bagage moeten laten controleren (vertrek in LAX een week na de crash van een TWA boven NY). Toen ze mijn zender "vonden" en ik zei "I'm an amateur radio operator" was de controle voorbij, tweede koffer mocht dicht blijven... :angel:

BTW, profiling werkt ook voor "echte" Belgen. Een oud collega en zijn vrouw werden zowat altijd gecontroleerd, mogelijk omdat ze beiden als rokers na een tijdje in de luchthaven al wat zenuwachtig begonnen te worden zo zonder hun "fix".
Bye, Maurice
https://on4bam.com
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Kan men in't buitenland sowieso de informatie op onze Belgische EID lezen? Bij mijn weten gebruiken die kaarten geen "open" standaard; anders zou je die middleware toch ook niet nodig hebben?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Eerst en vooral, voor (offline) fysieke identiteitscontrole zijn de elektronische mogelijkheden van de identiteitskaart totaal overbodig. Er zal steeds een visuele controle gebeuren door een levende mens, wettelijk gezien is elke elektronische eID-toepassing trouwens optioneel, je bent niet wettelijk verplicht om je eID te laten uitlezen door een kaartlezer. Je kan dat steeds weigeren, een analoge fotokopie van voorzijde en achterzijde van de kaart heeft steeds dezelfde wettelijke waarde.

Wat de technische kant van de eID betreft:
Er is inderdaad nog geen gemeenschappelijke standaard, maar de Belgische eID is wel open-source en iedereen kan er software voor ontwikkelen. http://eid.belgium.be/nl/eid-toepassingen_ontwikkelen/
Er is wel een proefproject om de verschillende Europese eID's compatibel te maken in de hele EU: https://www.eid-stork.eu en https://www.eid-stork2.eu/
Laatst gewijzigd door raf1 17 jun 2015, 13:44, in totaal 1 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Waar je ID meestal wel gecheckt wordt, is:
  • a) bij het inchecken (vergelijk naam op ID met naam op ticket)
    b) aan de gate
Misschien niet altijd in Zaventem, maar je wil ook zonder problemen terug, dus hou er ook rekening hoe er op andere luchthavens gecontroleerd wordt.
Tegenwoordig blijkbaar actief niet meer; toen ik er een opmerking over maakte zeiden ze dat ze dat omwille van privacyredenen niet meer mogen doen. (En dan heb ik het over stewards en ander luchtvaartpersoneel, niet beveiliging/luchthavenpolitie).
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Het digitaal uitleesbare gedeelte van je eid, dat een standaard is in europa, is trouwens die balk vanonder op de achterkant.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Die code onderaan is de ICAO 9303 code, de machine readable passport code.
Trivia: passport standaarden zoals deze zijn trouwens ontwikkeld door de internationale luchtvaart organisatie ICAO.

Maar zolang je vervaldatum van je eid nog niet verstreken is ga je geen probleem hebben, die kaart wordt niet uitgelezen.
Die vervaldatum zou eigenlijk ook niet veel mogen uitmaken (want "it's still you", om een Britse komiek te parafraseren) maar dat is het enige waar ze moeilijk over zouden kunnen doen.

Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

petzl schreef:om hier te vertrekken nog nooit ID kaart moeten laten zien ... om terug te komen telkens wel ... maar enkel visuele controle ...
Binnen EU moet ik tegenwoordig ook niks tonen. Van Parijs naar Hamburg, niks moeten tonen op zowel vertrek als bestemming. Kwam van München met landing in Luik, 0,0 controle :banana:
Alles met self/online check-in.

Vannuit Zwitserland of buiten EU wel natuurlijk.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”