"Vernietiging Dataretentiewet zwarte dag voor justitie"

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer
Provider

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2365320

De gegevens - en niét de inhoud - van al ons telefoon- en internetverkeer zonder onderscheid of concrete aanleiding een jaar lang bijhouden voor eventueel gebruik door het gerecht. Dat was de bedoeling van de Dataretentiewet die sinds oktober vorig jaar van kracht was. Een te grote inbreuk op onze privacy, vond de Liga voor de Mensenrechten, en het Grondwettelijk Hof is hen daarin gisteren gevolgd.

-> wil dit nu zeggen dat de ISP's onze communicatiegegevens niet langer mogen bijhouden?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

ik denk eerder 'niet langer moeten bijhouden'.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Anderzijds geeft de privacy wetgeving u wel het recht op te vragen bij bvb TN wat ze precies van u bijhouden, dus inclusief de logs .... iemand zin om eens te proberen bij zijn ISP?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Joe de Mannen schreef:ik denk eerder 'niet langer moeten bijhouden'.
Het probleem met de data retentie wet is (volgens mij) niet de termijn maar wel het feit dat men gegevens opslaat van IEDEREEN (sleepnet concept dus, zonder enige aanleiding).

Dit betekend dat het volgens mij ook niet meer mag (behalve als dit vereist is voor bijvoorbeeld facturen te kunnen maken).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Wat ik me aan het afvragen was:
- wat doen ze met VOIP? Misschien dat WeePee nog gebonden is aan de BE wetgeving, maar OVH? FreeVOIPDeal?
- wat doen ze met SSL verbindingen? VPN verbindingen? Als ik een US VPN gebruik, hoe gaat de BE onderzoeksrechter zien naar wie ik een email gestuurd heb? Idem download over SSL?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:
Provider

ub4b schreef:Anderzijds geeft de privacy wetgeving u wel het recht op te vragen bij bvb TN wat ze precies van u bijhouden, dus inclusief de logs .... iemand zin om eens te proberen bij zijn ISP?
Je kan dat vragen, maar wie zegt dat ze je ook effectief alles gaan geven.
heist_175 schreef:Wat ik me aan het afvragen was:
- wat doen ze met VOIP? Misschien dat WeePee nog gebonden is aan de BE wetgeving, maar OVH? FreeVOIPDeal?
- wat doen ze met SSL verbindingen? VPN verbindingen? Als ik een US VPN gebruik, hoe gaat de BE onderzoeksrechter zien naar wie ik een email gestuurd heb? Idem download over SSL?
Dit dus. Een van de redenen waarom alles op mijn iPhone en redelijk veel op mijn computers over een VPN gaat.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als ze alles wat over VPN gaat niet kunnen zien, zijn ze nu toch al ziende blind?
Je weet dat de maatregel er is, dus een beetje crimineel fikst zo een VPN, nee?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tenzij de tegenpartij NSA is, die steekt in crypto backdoors en heeft ook wel wat resources voor allerlei vervelende MTIM attacks en brute force attacks op crippled crypto. Tijdens de CCC lezing is er genoeg gelekt van wat voor smerige tech de NSA allemaal heeft.

Maar onze Belgische overheid? Neen .... van zodra het door VPN gaat is het onzichtbaar. Een beter uitgeruste tegenstander zou bvb VPN packets kwa grootte kunnen analyseren en de distributie om te proberen achterhalen wat soort verkeer er door de VPN gaat. En een extreme tegenpartij zoals de NSA correleert ook tor exit verkeer en baat exit nodes uit of zet fake tor sites op die browser exploits lanceren zodat de browser direct naar een site van de NSA surft en zo weten ze wie je bent. Of was het de FBI die zoiets heeft uitgehaald.

Maar onze eigen overheid? Neen .........

Ik heb zelf genoeg gezien: ik had het IP van de dader die in naam heel België spamde (radarverklikker krapuul firma), flikken daar naar toe, was PC winkel, mijnheer de zaakvoerder komt met BS verhaaltje dat er iemand voor zijn deur stond en dat hij het niet geweest is en dat zijn wifi gekraakt zou zijn. En daar is de zaak dan op gestopt .... dus als ze zoiets simpels nog niet kunnen waarbij het bewijs op een plateau wordt opgeleverd ..... zucht ... nee.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus eigenlijk een storm in een glas water.
De flikken kunnen nu de amateur-crimineel niet meer volgen, maar de "echten" hebben VPN en andere spoofing methodes en daar kunnen ze nu al niet aan.

Dat verklaren ze natuurlijk niet met zoveel woorden op radio1 :).
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer
Provider

Aangezien we altijd verhalen te horen krijgen dat het FCCU steeds met te weinig geld moet werken zou ik mij sowieso geen zorgen maken. Het is niet dat daar hele zalen vol computeringenieurs en analysten zitten die constant alles in het oog houden en monitoren op keywords zoals "al qaida" of "bom" of whatever. 8)
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Aangezien we altijd verhalen te horen krijgen dat het FCCU steeds met te weinig geld moet werken zou ik mij sowieso geen zorgen maken. Het is niet dat daar hele zalen vol computeringenieurs en analysten zitten die constant alles in het oog houden en monitoren op keywords zoals "al qaida" of "bom" of whatever. 8)
Als ze uw accountnaam koppelen aan uw keywords zou ik me al zorgen beginnen maken :D
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... aken.dhtml

Ze maken er weer een zootje van:
In de tweede zaak werden vijf beklaagden vervolgd voor het dealen van cocaïne. Samir E.J. had eveneens de vrijspraak gevraagd, omdat zijn telefoniegegevens werden opgevraagd. Daaruit was gebleken dat hij contacten onderhield met het drugsmilieu. De rechtbank oordeelde in deze zaak dat alleen het bewaren van de gegevens onwettig is, en dus niet het opvragen ervan.
Geen compassie met deze coke dealer, maar het gaat om het principe van de uitspraak:

-> dus het bewaren is onwettig, maar als een ISP ze alsnog zou bewaren, en de rechtbank vraagt ze op, dan is dit plots wettelijk, gezien het opvragen niet onwettig is
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Volledig correcte uitspraak.

Het bewaren op zich is namelijk voor zover ik weet niet onwettig verklaard, enkele de wettelijke verplichting om het bij te houden is weggevallen. Voor ik weet is het door isps nog altijd toegelaten om telecom, data en dataverkeer te loggen, en als een onderzoeksrechter een bevelschrift aflevert om een deel van die data mbt een bepaald individu te overhandigen aan de politiediensten, is er NIETS illegaals voorgevallen.

En zo hoort het ook te zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”