...niet dat ik eigenlijk verwachte dat men iets met mijn suggestie ging doen maar ik wou toch eens zien of er een reactie op ging en wat men zou schrijven. Naar aanleiding van de nieuwe beheersovereenkomst met de VRT die in de pijplijn zit heb ik een e-mail gezonden naar het kabinet van Sven Gatz, minister van cultuur, over DVB-T.
Mijn e-mail (zonder aanhef & afsluiting);
Reactie met ondertekening van minister Gatz;Graag zou ik zo vrij willen zijn als VRT-kijker via DVB-t mijn mening en suggestie te delen naar aanleiding van de nieuwe beheersovereenkomst met de VRT waaraan u werkt.
Sinds april 2004 zijn de VRT-zenders vrij te ontvangen via DVB-t. Naar aanleiding van de uitschakeling van de analoge ethertelevisie einde 2008 was er een bescheiden reclamecampagne voor DVB-t, 'Weg met sneeuw op je tv'.
Na meer dan 10-jaar beschikbaar te zijn is het aantal kijkers via DVB-t nog steeds zeer beperkt.
Naar mijn mening is een deel van de oorzaak hiervan het feit dan de VRT enkel de uitzendingen doet omdat ze hiertoe verplicht zijn. Dit via de beheersovereenkomst om haar uitzendingen via minimaal één distributiemedium gratis ter beschikking te stellen van de mediagebruiker (pagina 32 overeenkomst 2012-2016). En dus niet omdat ze het zelf eigenlijk willen. Dat blijkt ook uit de ondermaatse kwaliteit via de elektronische programmagids (EGP) via DVB-t.
Er is geen verplichting van de VRT om enige pogingen te doen om het publiek te informeren van de mogelijkheid haar uitzendingen gratis te ontvangen via DVB-t. Er is enkel een discrete vermelding op de website van de VRT over het beschikbaar zijn via dit distributiekanaal.
Het brede publiek is zich dan ook niet bewust van bestaan van deze optie. Een gevolg is dan ook dat de keuze van de Vlaanderen en Brussel aangeboden DVB-t ontvangers beperkt is en enkel de meest elementaire functies hebben.
In landen waar DVB-t wel een succes is, zoals Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn wel meer geavanceerde toestellen met onder meer opnames functie en pauzeren beschikbaar. Dat is dan ook een remmende factor.
Mijn suggestie is dan ook om te overwegen om in de volgende beheersovereenkomst met de VRT niet enkel de verplichting op te nemen de uitzendingen gratis aan te bieden maar ook een redelijke inspanning te eisen van de VRT om de kijkers van het bestaan van deze optie te informeren. Meer dan een vermelding op de website.
Al waardeer ik het feit dat er een reactie is gekomen en duidelijk meer moeite is gedaan dan mij een sjabloon te sturen is het natuurlijk wel een beleefde manier om te zeggen "hier gaan we niets mee doen".Ik heb uw bericht met uw suggestie aangaande DVB-t voor de nieuwe beheersovereenkomst met VRT in goede orde ontvangen, waarvoor dank.
In heel Vlaanderen is het VRT-aanbod in digitale kwaliteit gratis te ontvangen via een antenne en eenvoudige decoder. Uw suggestie om een inspanning te vereisen van VRT om kijker te informeren over het bestaan van deze optie, is zeker waardevol maar niet evident. Het zenderpark is eigendom van Norkring België. Het behoort in de eerste plaats aan hen om al of niet promotie over DVB-t te voeren. De openbare omroep moet zich ten opzichte van alle distributeurs neutraal opstellen. Het gegeven dat een dienst dan wel betalend of gratis is, speelt daarbij geen enkele rol.
Niet tegenstaande deze elementen, stelt u met mij vast dat de VRT steeds meer een omroep met een duidelijk digitaal aanbod wordt. Wat mij betreft een positieve lijn.
Het digitale luik zal de komende maanden beslist ook aan bod komen in het kader van de opmaak van een nieuwe beheersovereenkomst tussen de Vlaamse Gemeenschap en de VRT als publieke omroep.
Ik stel uw suggestie op prijs, neem deze mee en zal deze afwegen op haalbaarheid en wenselijkheid.
Ik zie geen reden waarom Norkring reclame zou maken voor DVB-T & de Free-to-air uitzendingen. De VRT mag dus niet wat beter zijn best doen om het bestaan van dat gratis kanaal kenbaar te maken bij haar publiek omdat dit oneerlijke concurrentie zou zijn voor Telenet en Proximus dus. Misschien ben ik fout maar mij lijkt mij dat de politieke kleur hier een factor is van deze visie.
Mij lijkt het perfect gepast om af en toe een "boodschap van algemeen nut" uit te zenden over DVB-T Free-to-air uitzendingen.
Ik kon het maar eens proberen ....