Ik heb nu een IPv6-verbinding bij Telenet. Op de website zie ik een router IP en een prefix voor mijn eigen LAN. Mijn toestellen hebben allemaal al MAC-based IPv6 globale adressen gekregen binnen deze eigen prefix. Hoe stel ik nu een statisch adres in? Wat is dan de gateway bvb.? Is dat het link-local IP van de router, het globale IP op mijn.telenet.be (dat buiten mijn prefix ligt) of ... ?
Het apparaat waarop dat adres ingesteld moet worden draait op Debian 8, dus het zou handig zijn moest ik de syntax krijgen voor /etc/network/interfaces
Statisch IPv6 instellen
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 38 keer
- Contacteer:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Als je een static ip instelt moet je dat doen zoals bij ipv4, volledig manueel en hopen dat de prefix nooit verandert.
Voor gateway mag je geloof ik kiezen; ik raad de link-local aan, die kan je instellen naar keuze en verandert nooit.
Je global IP kan geloof ik niet buiten je prefix liggen? Daar zou net de prefix in moeten staan.
Voor gateway mag je geloof ik kiezen; ik raad de link-local aan, die kan je instellen naar keuze en verandert nooit.
Je global IP kan geloof ik niet buiten je prefix liggen? Daar zou net de prefix in moeten staan.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 38 keer
- Contacteer:
"hopen" dat die prefix nooit verandert? Gaan ze echt geen IPv6 uitrollen as it should be met iedereen zijn eigen statische prefix?
Ik heb het adres manueel toegevoegd (sudo ip -6 addr add mijnprefix::8/64 dev eth0) en ook al eens met subnet /56 geprobeerd. Routing tabel ziet er oké uit, ik kan mijn gateway pingen en ook ipv6.google.com. Maar wanneer ik ping vanaf het manueel ingestelde adres lukt het niet... Geen typo o.i.d., meer dan genoeg gecheckt.
Ik heb het adres manueel toegevoegd (sudo ip -6 addr add mijnprefix::8/64 dev eth0) en ook al eens met subnet /56 geprobeerd. Routing tabel ziet er oké uit, ik kan mijn gateway pingen en ook ipv6.google.com. Maar wanneer ik ping vanaf het manueel ingestelde adres lukt het niet... Geen typo o.i.d., meer dan genoeg gecheckt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Momenteel heeft telenet alvast geen plannen om de ipv6 prefix statisch in te voeren.
Daarbij komt dat oa in Duitsland alle ipv6 dynamisch zijn omwille van privacy redenen. Dat zou dus wel ns kunnen overwaaien.
De redding zal dus komen van de nieuwe NAT protocols die nu ontwikkeld worden, zij het NPT (enkel de prefix wordt vertaald) of NAT66 (het hele ip wordt vertaald), of nog een andere variant.
Bepaalde grote bedrijven, bv de banken, weigeren zonder volledige nat te werken, want "niemand hoeft te weten hoeveel toestellen we hebben of wat onze interne ips zijn".
[ Post made via mobile device ]
Daarbij komt dat oa in Duitsland alle ipv6 dynamisch zijn omwille van privacy redenen. Dat zou dus wel ns kunnen overwaaien.
De redding zal dus komen van de nieuwe NAT protocols die nu ontwikkeld worden, zij het NPT (enkel de prefix wordt vertaald) of NAT66 (het hele ip wordt vertaald), of nog een andere variant.
Bepaalde grote bedrijven, bv de banken, weigeren zonder volledige nat te werken, want "niemand hoeft te weten hoeveel toestellen we hebben of wat onze interne ips zijn".
[ Post made via mobile device ]