De Croo: "België moet digitale topper worden"

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
mac_donaldo
Forumtroll
Forumtroll
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer
Provider

Duizend nieuwe start-ups tegen 2020, 50.000 digitale jobs, een volledig digitale overheid en 1 Gigabit-internetlijnen voor de burger: met zijn ambitieuze 'Digital Belgium'-plan wil minister Alexander De Croo (Open VLD) België naar de top drie van de digitale economieën in Europa brengen.

http://datanews.knack.be/ict/de-croo-be ... 63607.html
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Als ne politieker al dingen gaat beloven...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Wa ne zever.
Alsof DeCroo zelf de straten gaat openbreken om Gbit lijnen te leggen?
Of dat hij Belgacom gaat aansturen hoe ze hun profielen moeten bepalen.
2020 is trouwens niet meer zo ver hé...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

Decroo tja iemand die er niets van kent, maar die denkt door moderne woorden te gebruiken sympathiek over te komen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:
Provider

gebakken lucht verkopen noemen ze dat zonder maar enige vorm van kennis..politics...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

50.000 jobs... mooi getal... soms slaagt men erin te vermelden van 49.854 jobs (als je dat kan moet je met de Lotto spelen denk ik dan).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Verkiezingen in aantocht?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

heist_175 schreef:Alsof DeCroo zelf de straten gaat openbreken om Gbit lijnen te leggen?
Die "minstens de helft van de Belgen moet thuis over een 1 Gigabit-internetlijntje beschikken" is een lege doos hoor. Het klinkt indrukwekkend, maar da's gewoon de herhaling van de prietpraat van de kabellobby: met EuroDOCSIS 3.1 kan je elke maand eens 500 gigabyte downloaden tegen 1 Gbps via een aantal goedgekeurde websites.

Uploaden tegen 1 Gbps, netneutraliteit en onbeperkt datavolume blijven allemaal dode letter. Dat "ontbreekt" toevallig in de Europese digitale agenda, kwestie van de woekerwinsten van de door Amerikanen geëxploiteerde kabelsector niet te veel aan te tasten.
mac_donaldo
Forumtroll
Forumtroll
Provider

raf1 schreef:
heist_175 schreef:Alsof DeCroo zelf de straten gaat openbreken om Gbit lijnen te leggen?
Die "minstens de helft van de Belgen moet thuis over een 1 Gigabit-internetlijntje beschikken" is een lege doos hoor. Het klinkt indrukwekkend, maar da's gewoon de herhaling van de prietpraat van de kabellobby: met EuroDOCSIS 3.1.
Vergeet niet dat in Nederland al 400Mbits over coax wordt aangeboden,waarom zou dat hier tegen 2020 niet kunnen,met 240Mbits nu zit Telenet wel op schema richting 1Gbps.
mac_donaldo
Forumtroll
Forumtroll
Provider

raf1 schreef:
Die "minstens de helft van de Belgen moet thuis over een 1 Gigabit-internetlijntje beschikken" is een lege doos hoor. Het klinkt indrukwekkend, maar da's gewoon de herhaling van de prietpraat van de kabellobby: met EuroDOCSIS 3.1.
Vergeet niet dat in Nederland al 400Mbits over coax wordt aangeboden,waarom zou dat hier tegen 2020 niet kunnen,met 240Mbits nu zit Telenet wel op schema richting 1Gbps.
http://tweakers.net/nieuws/102406/zeela ... bit-s.html
Laatst gewijzigd door mac_donaldo 21 apr 2015, 10:42, in totaal 1 gewijzigd.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

1 Gbit voor de helft van de belgen zal zeker gerealiseerd worden, maar het nut ervan is minder dan nul omdat dit over download gaat.

Veel nuttiger is 100/100 symmetrische verbindingen... want uploaden ( cloudopslag !) is nu pokketraag bij ALLE operatoren.
Tenzij je extreem dure professionele abonnementen neemt.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Goed lezen "moet over een Gbit lijn beschikken".
Van Belgacom zal het niet komen, tenzij ze FTTH beginnen.
Dus moet het van Telenet komen. Je moet nu al €75 per maand betalen om 200Mbps van Telenet te krijgen. Wat is het aandeel gezinnen dat €75 of meer kan/wil betalen voor internet toegang? Dus "moet over een Gbit lijn beschikken" zal niet realistisch zijn, puur omdat Belgacom het niet kan en Telenet te hoge prijzen vraagt.
mac_donaldo
Forumtroll
Forumtroll
Provider

Laatst gewijzigd door mac_donaldo 21 apr 2015, 11:34, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als je zou willen dat de helft van de Belgen een dure Duitser voor de deur moeten hebben, wens ik u veel succes :).

En wat "dikke duitsers" betreft, cijfers van Febiac - inschrijving nieuwe voertuigen in 2014 (% boven de 3%)
VOLKSWAGEN 10,3% (= 50'060)
RENAULT 9,4%
PEUGEOT 8,0%
CITROEN 7,0%
OPEL 6,9%
BMW 6,5%
AUDI 6,0%
FORD 5,3%
MERCEDES 5,0%
HYUNDAI 3,8%
TOYOTA 3,6%
NISSAN 3,4%
DACIA 3,3%
FIAT 3,2%
VOLVO 3,1%
SKODA 3,1% (= 15'070)

Cijfers per segment
C KLEINE FAMILIEWAGENS 130.553 26,9%
R JEEPLIKE 85.149 17,5%
H MEDIUM BREAKS 38.446 7,9%
O MEDIUM MONOVOLUMES 37.007 7,6%
D MEDIUM FAMILIEWAGENS 35.883 7,4%
P GROTE MONOVOLUMES 31.201 6,4%
G KLEINE BREAKS 25.211 5,2%
A KLEINE STADSWAGENS 21.153 4,4%
I GROTE BREAKS 19.921 4,1%

Als je ziet hoeveel achterstallige schulden er zijn en hoeveel mensen arm of kansarm zijn,
dan zie ik "de helft van de Belgen op Gbit" niet gebeuren
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

van die gigabit lijnen spreek ik mij niet uit.

Maar een volledige digitale overheid daar ben ik wel voorstander van! Ik wil graag meer organisaties daar in willen zien, de bank, ziekenkas, online verkiezingen, verzekeringen en noem maar op. Ik werk elke dag tot 18.00 uur en de ziekenkas is enkel open tot 16.00 uur en woensdag maar tot 12.00 uur, wat dat zo'n dikke zever is als het maar kan zijn. Zelfs een leerkracht raakt daar niet.

Hoe meer mensen zelfstandig kunnen doen hoe beter, minder menselijke fouten en tevens ook sneller.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

We evolueren meer en meer in die richting, niet?
Tax-on-Web, CM -> Doccle, , meer en meer facturen online, ...

Wat meteen ook betekent dat je als overheid moet nadenken hoe je de niet-digitalen toch mee laat spelen.
Of dacht je dat een oud méke van 85 alles digitaal gaat doen?
Sterker nog, willen we dat wel? Phishing bij mensen die er niets van kennen, niets is zo gemakkelijk

> DeStandaard 18/4/2015
> DeStandaard 18/04/2015
> DeStandaard 18/04/2015
‘De informaticabeveiliging van banken kan dit soort fraude nauwelijks voorkomen’, zegt Frank Van Assche, Head of Owned Media bij Belfius bank.
‘Phishing speelt in op het vertrouwen van mensen. Zij zijn de zwakke schakel.
Als het menens is van "de digitale overheid", zou ik meteen ook een hoofdstuk "digitale toegankelijkheid voor digibeten" toevoegen.
Anders heb je een probleem. Aangezien DeCroo er gewoon zit om de kast te vullen (anders kwam de rekensom voor de liberalen niet uit), kan ik me niet voorstellen dat er veel denkwerk aan vooraf is gegaan.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Of dacht je dat een oud méke van 85 alles digitaal gaat doen?
Dat probleem lost uiteindelijk zijn eigen op. :P
Tax-on-Web, CM -> Doccle, , meer en meer facturen online, ...
Tax on web is fase 1 en is een goeie evolutie.
Doccle is van CM, maar nochtans kan ik niet via Doccle berichten doorsturen naar de CM enkel documenten/berichten/facturen ontvangen.
2de probleem wat ik heb met Doccle is veiligheid, we spreken over "medische dossiers", maar er is geen 2 factor authentication enkel een gebruikersnaam en wachtwoord -> veel meer vatbaar voor phishing.

Facturen online moet meer de standaard worden, want de laatste nieuwe trend is dat facturen worden gewijzigd met een ander rekening nummer. Telenet die aanmaningen stuurt omdat de post de factuur kwijt is geraakt lost ook het probleem op. Nog een probleem is dat de facturen te laat betaald worden enerzijds door de Post anderzijds door de bank http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=96&t=44548 Als de factuur binnen 8 dagen betaald dan lijkt het mij hoe sneller je hem ontvangt hoe beter.

DeCroo is nu eenmaal in een positie gezet en het kind moet toch iets doen, is wat hij zegt realiseerbaar das nog maar de vraag.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

heist_175 schreef:
Als je ziet hoeveel achterstallige schulden er zijn en hoeveel mensen arm of kansarm zijn,
dan zie ik "de helft van de Belgen op Gbit" niet gebeuren

U ziet het verkeerd, het zijn wel juist deze mensen die het duurste abo hebben bij Telenet, en de laatste smartphone. Dit is trouwens de reden waarom ze
arm of kansarm zijn :)
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

Goh .. als ik dan vandaag lees dat 43% van de 65+ ers (segment 65 tot 74 jarigen) nog nooit op het internet was dan stel ik mij toch wel vragen over de gelijkloop van de bevolkingslagen en wat er zal aangeboden worden, temeer daar dit segment van de bevolking zich geen geldelijke avonturen kan permitteren ... en dan zijn de cijfers er nog op vooruit gegaan, verleden jaar was het nog 48% :lol:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Daar heb je kinderen voor, nog nooit met uw (groot)moeder naar de bank/boodschappen geweest ? Dan wordt het dringend tijd om daar eens wat meer energie in te steken...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer
Provider

Regulus schreef:Goh .. als ik dan vandaag lees dat 43% van de 65+ ers (segment 65 tot 74 jarigen) nog nooit op het internet was dan stel ik mij toch wel vragen over de gelijkloop van de bevolkingslagen en wat er zal aangeboden worden, temeer daar dit segment van de bevolking zich geen geldelijke avonturen kan permitteren ... en dan zijn de cijfers er nog op vooruit gegaan, verleden jaar was het nog 48% :lol:
Dat is inderdaad zo,de gepensioneerden lijken geen intresse te hebben voor internet en pc,en men kan daar ook Smartphone bij toevoegen.Er wonen hier wel wat mensen van deze leeftijd,de belangrijkste reden die genoemd word,is vooral de prijs v/h internet,en pc.Het gemiddeld pensioen hier in Belgie is uiterst laag,nl een 1170 € p/m .Men mag dan nog wel een eigen woning hebben,toch moet het iedere maand rekenen zijn om rond te komen.Wat wel in de smaak valt bij deze mensen,is een (Digitale)tv met groot beeldscherm.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Het pensioen is inderdaad laag, maar uiteindelijk word je wel verondersteld om wat te sparen tijdens je loopbaan om dat deels mee op te vangen. Uiteraard kan niet iedereen dat.

Ik vermoed dat het minder een financiele reden is dan wel een reden dat ze er het nut niet van in zien om dat nog te leren. In mijn directe omgeving zie ik echter het tegenovergestelde: zowel mijn ouders als mijn grootmoeder en groottante zijn allemaal met computers en Internet begonnen tijdens hun pensioen (voor mijn ouders is dat eerder tijdskrediet 55+), net omdat ze er dan tijd voor kregen. En ze gebruiken het goed voor e-mails, dingen opzoeken op het net, enzovoort.

Ik heb voor hen een laptop samengesteld van 450 € met een SSD erin. Dat loopt als een trein.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”