Hallo,
Ik gebruik al jaren de telefooncombinatie: uitbellen met voipbuster via mijn fritzbox 7270 en telefoontje ontvangen via budgetphone. Dit werkte altijd prima.
Totdat ik twee weken geleden niet meer kon uitbellen met voipbuster. Ik hoorde de telefoon niet meer overgaan (de korte zoemtonen die aangeven dat de telefoon aan de ontvangende kant overgaat). Maar ik hoorde een kort drietonig bliepje en dat was dat. In het "system" van de fritzbox zie ik bij "telephony" de foutmelding 503 in het log met de betekenis: "This is an event message form the telephone area. The message listed here is transmitted by the internet telephony provider. Please contact your provider".
Ik heb intensief kontakt gezocht met de helpdesk van voipbuster. Slechts keer gaven zij aan dat hun stunserver wat problemen gaf. Ze raadden me aan via poort 6000 te proberen ipv. 5060. Maar in de fritzbox heb ik geen keuze, ik kan de poort helemaal niet veranderen. Op verder aandringen van mijn kant bleef het stil. Uiteindelijk stuurden zij mij het standaard antwoord: "de instellingen zijn te vinden op onze website". Zeer frustrerend.
Het vreemde was, dat de verbinding een enkele keer wel en werkte, zij het dan maar voor 5 of 6 minuten, daarna weer niks.
Ik heb zelf een paar dingen geprobeerd:
1) alle voorloop nullen ed. in de fritzbox weghalen;
2) fritzbox resetten naar fabrieksinstelling en de provider opnieuw handmatig invoeren (dus niet via een backup bestand van de fritz). Het heeft toen voor een uurtje gewerkt, daarna ging het weer mis. Nu kan ik helemaal niet meer uitbellen met voipbuster.
Uitbellen via de computer op de voipbuster website werkt goed. Ik word eerst gebeld op mijn huistelefoon (door de fritzbox neem ik aan), na opnemen gaat de telefoon gewoon over en belt naar mijn mobiel zoals het hoort. Ook daar zit de fritzbox tussen.
Uitbellen met budgetphone werkt ook goed.
Ik word een beetje heen en weer geslingerd tussen de gedachte dat het probleem aan mijn fritzbox ligt en de gedachte aan een fout bij mijn voipbuster provider.
Ik vind het vreemd dat ik een enkele keer wel heb kunnen bellen via voipbuster, zij het dan kort. Als de fritzbox de boosdoener zou zijn, dan vertoont hij dus wisselend gedrag, wat ik zeer merkwaardig vind.
Feit is dat ik geen uitbelverbinding kan maken met mijn fritzbox, iets dat altijd goed heeft gewerkt en plotseling is gestopt, zonder dat ik ook maar iets aan de fritzbox heb veranderd.
Verder zijn me een paar dingen opgevallen, die waarschijnlijk niet met dit probleem te maken hebben, maar wie weet zit dit ongeluk dus misschien toch in een klein hoekje:
2) Als ik het voipbuster account verwijderde en weer opnieuw invoerde via de wizard krijg ik altijd direct na de laatste stap de boodschap dat er geen verbinding gemaakt kon worden en zie ik een rode voortgangsindicatie. Ik klik 'm dan weg en zie dat er toch een groene led brandt voor het telefoonnummer in de fritzbox.
als ik hetzelfde doe met budgetphone (dus nieuw aanmaken via de wizard), dan verloopt alles normaal: dus een blauwe voortgansindicatie die na een tijdje meldt dat er verbinding is. En uitbellen verloopt goed.
3) Als beide accounts actief zijn (voipbuster en budgetphone - groene led) en ik wil uitbellen met budgetphone, krijg ik dezelfe fout (bliepje), verwijder ik voipbuster, dan functioneert budgetphone gewoon en kan ik normaal uitbellen. Aan de instellingen van budgetphone heb ik tussentijds niets veranderd.
4) als ik een van beide accounts inactiveer (vinkje uitzetten bij telephone number) en ik wil het account nadien weer activeren, dan blijft het ledje (bolletje voor het nummeraccount) grijs, eindeloos lang. Klik ik dan nog een keer op bewerken en direct weer op OK zonder iets gewijzigd te hebben, dan is het ledje groen (?).
Heeft iemand dit ook (gehad) of weet iemand wat ik hier nog kan doen?
Ontzettend bedankt voor je reactie.
Wyl.
Belangrijke gegevens:
Fritzbox 7270 firmware: 74.05.53;
De fritzbox staat achter een Davolink (DV2020) van tele2, de modemfunctie is dus uitgeschakeld.
Gebeld worden via budgetphone werkt goed
Uitbellen via budgetphone (als test) werkt ook goed.
voipbuster / fritzbox uitbelproblemen
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Aan de hand van jouw post is het moeilijk uit te maken waar de fout zit.
Enkele tips/vragen
- Is hier iets gewijzigd? (bijvoorbeeld: jouw PPPoE logon/pwd is gewijzigd, en de FritzBox krijgt geen directe verbinding meer (>dubbele NAT) ...
The server is undergoing maintenance or is temporarily overloaded and so cannot process the request.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_SI ... _Responses
Dus duidelijk een probleem aan de kant van de provider.
Kan je nog wat details geven over je instellingen?
- hoe regel je het uitbellen via VoiPbuster (eigenschappen van het toestel? dialing rules? prefix?)
- de Voipbuster instellingen in de FritzBox (registrar en proxy = sip.voipbuster.com
- Heb je onlangs IPv6 geactiveerd?
- ben je gelijktijdig aangemeld op je PC met een VoIP client (vb VoipConnect) ?
Last but not least: heb je nog veel crediet op je VB account?
Misschien eens een gelegenheid om na te denken om VoIPbuster te vervangen door een alternatief.
Naast de gratis gesprekken naar vaste lijnen, zijn de tarieven naar een 06 nummer (NL mobiel) zéér duur: 30 cent/min
Vergelijk eens met FreeVoipDeal (als voorbeeld), daar is het 2 cent/min voor Nederland mobiel).
Enkele tips/vragen
- Maakt je FritzBox een eigen PPPoE sessie aan, of is deze ingesteld als IP Client achter jouw tele2 modem?wyl schreef:De fritzbox staat achter een Davolink (DV2020) van tele2, de modemfunctie is dus uitgeschakeld.
- Is hier iets gewijzigd? (bijvoorbeeld: jouw PPPoE logon/pwd is gewijzigd, en de FritzBox krijgt geen directe verbinding meer (>dubbele NAT) ...
Dat kort dreitonig toontje is een teken dat de FritzBox het gesprek niet kan opbouwen via de aangegeven VoIP lijn, en dus overgaat op een alternatieve provider (vb: fixed line).wyl schreef:Maar ik hoorde een kort drietonig bliepje en dat was dat
503 Service Unavailablewyl schreef:In het "system" van de fritzbox zie ik bij "telephony" de foutmelding 503 in het log
The server is undergoing maintenance or is temporarily overloaded and so cannot process the request.
Ik zou ook meer denken in de richting van VoiPbusterwyl schreef:Ik word een beetje heen en weer geslingerd tussen de gedachte dat het probleem aan mijn fritzbox ligt en de gedachte aan een fout bij mijn voipbuster provider.
Voor de FritzBox is dit een inkomend gesprek, en gaat dus via Budgetphone.wyl schreef:Uitbellen via de computer op de voipbuster website werkt goed. Ik word eerst gebeld op mijn huistelefoon (door de fritzbox neem ik aan), na opnemen gaat de telefoon gewoon over en belt naar mijn mobiel zoals het hoort. Ook daar zit de fritzbox tussen.
- hoe regel je het uitbellen via VoiPbuster (eigenschappen van het toestel? dialing rules? prefix?)
- de Voipbuster instellingen in de FritzBox (registrar en proxy = sip.voipbuster.com
Misschien eens een gelegenheid om na te denken om VoIPbuster te vervangen door een alternatief.
Naast de gratis gesprekken naar vaste lijnen, zijn de tarieven naar een 06 nummer (NL mobiel) zéér duur: 30 cent/min
Vergelijk eens met FreeVoipDeal (als voorbeeld), daar is het 2 cent/min voor Nederland mobiel).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d schreef:Aan de hand van jouw post is het moeilijk uit te maken waar de fout zit.
Enkele tips/vragen
- Maakt je FritzBox een eigen PPPoE sessie aan, of is deze ingesteld als IP Client achter jouw tele2 modem?wyl schreef:De fritzbox staat achter een Davolink (DV2020) van tele2, de modemfunctie is dus uitgeschakeld.
het is de ip client..
Hier is in het geheel niets veranderd. Het uitbellen lukte op een bepaald moment gewoon niet meer. Ik bel niet veel, dus er kunnen een paar dagen overheen zijn gegaan. Maar ik weet zeker dat ik niets heb aangepast. En ik ben de enige die hier aan kan / mag komenDe dubbele NAT heeft altijd uitstekend gewerkt, nooit last van gehad.
Dat kort dreitonig toontje is een teken dat de FritzBox het gesprek niet kan opbouwen via de aangegeven VoIP lijn, en dus overgaat op een alternatieve provider (vb: fixed line).wyl schreef:Maar ik hoorde een kort drietonig bliepje en dat was dat
Ik heb geen fixed line. Na het drietonige toontje houdt het gewoon op.
503 Service Unavailablewyl schreef:In het "system" van de fritzbox zie ik bij "telephony" de foutmelding 503 in het log
Dat dacht ik dus ook, maar de helpdesk geeft geen sjoe...
Ik zou ook meer denken in de richting van VoiPbusterwyl schreef:Ik word een beetje heen en weer geslingerd tussen de gedachte dat het probleem aan mijn fritzbox ligt en de gedachte aan een fout bij mijn voipbuster provider.
Voor de FritzBox is dit een inkomend gesprek, en gaat dus via Budgetphone.wyl schreef:Uitbellen via de computer op de voipbuster website werkt goed. Ik word eerst gebeld op mijn huistelefoon (door de fritzbox neem ik aan), na opnemen gaat de telefoon gewoon over en belt naar mijn mobiel zoals het hoort. Ook daar zit de fritzbox tussen.
Hij doet hetzelfde ook als ik budgetphone heb uitgeschakeld.
Ik heb nu geen enkele dialing rule of prefix meer actief, maar dat was voorheen anders: ik had de vinkjes aan staan bij de
<00><0><netnummer/plaatsnummer>. Ik heb een aantal keren deze vinkjes uitgezet met als resultaat dat ik 1x kon uitbellen, waarna de hele zaak weer tot stilstant kwam.
Toen ik gisteravond mijn backupbestand terugzette in de fritzbox, omdat ik nog even precies wilde kijken naar de instellingen om de vragen van jouw mail te kunnen beantwoorden en ik opnieuw de vinkjes verwijderd. Toen gebeurde iets, waarvan mijn broek (figuurlijk) afzakte van verbazing:
Ik kon weer uitbellen, zoals ik hierboven beschreef, maarrrrr..... nu niet een enkele keer zoals voorheen, het bleef "gewoon" werken (???!!!!). Ik heb tot laat in de nacht vele malen mijzelf gebeld (naar mijn mobiel) om te testen, maar het bleef gewoon werken. Ik heb toen dit antwoord even in concepten opgeslagen om dit nieuws even te verwerken en de volgende dag opnieuw te testen. Want ik weet toch zeker dat ik dit hele riedeltje van resetten, opnieuw invoeren van voipbuster, verwijderen van voipbuster, terugzetten van backup bestand .... etc. etc. eindeloos heb uitgeprobeerd de afgelopen twee weken. En alles zonder resultaat (althans een kortstondig resultaat). Maar ook de volgende dag (vandaag) bleef alles gewoon goed werken.
Dit is gewoon te gek voor woorden en het geeft aan dat je gelijk hebt gehad: de oorzaak moet gelegen hebben bij voipbuster, want anders kan ik bovenstaand niet verklaren. Zij hebben zich er met een -jantje van leiden- van afgemaakt onder het motto: wat wij niet toegeven bestaat ook niet.
Ik ben ook verschrikkelijk kwaad op de helpdesk van voipbuster vanwege hun abominabele hulp.![]()
Rest mij nog jou en jullie allemaal te bedanken voor jullie interesse en hulp. Na twee weken rommelen en twijfelen werkt alles weer zoals het moet. Ik ga mijn beltegoed opbellen bij voipbuster en op zoek naar een andere.
Ontzettend bedankt iedereeen.![]()
Wyl