Kan ik werken met een Google Nest of andere zaken?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hallo,

In de woning staat er op dit moment een draadloze zender/ontvanger voor de thermostaat aan te sturen :
Iemand een idee of ik dit kan aansluiten op een Nest of iets dergelijks?

PS : hoe werkt die thermostaat op de foto eigenlijk? Op welke frequentie? Jammere is dat er maar één thermostaat is voor 3 verwarmingstoestellen beneden en 1 boven. Dus die boven...staat altijd dicht.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Nee, Nest vervangt dit. Bij de ketel komt een stuurmodule van Nest, de Nest zelf (dat rond ding met scherm) is de zender/ontvanger die aanstuurt.

Persoonlijk vind ik Nest geen oplossing voor recente ketels. Elke iet of wat moderne ketel moduleert en die modulatie wordt (deels) aangestuurd door de thermostaat die gaat zeggen "geef mij water van x °C" afhankelijk van het temperatuurverschil dat overbrugd moet worden. Nest zegt alleen aan/uit waarop uw ketel het water op de ingestelde maximumtemperatuur gaat opwarmen, ongeacht het warmteverschil. Uw ketel zelf gaat dan ook wel moduleren (op een bepaald percentage van zijn maximum branden, dus als hij warmer water terug binnenkrijgt moet hij niet meer vollen bak opwarmen) maar het is nog altijd minder efficiënt dan een modulerende thermostaat.

Een betere oplossing vind ik dan de thermosmart (http://www.thermosmart.nl/) die wel moduleert mits uw ketel opentherm ondersteunt (soort "open" protocol dat door verschillende fabrikanten wordt ondersteund). Veel fabrikanten hebben ook eigen systemen die vergelijkbaar zijn met Nest, meestal zijn die gewoon opentherm met nog wat extra features op.

Alles hangt af van wat voor type ketel je hebt en hoe je huidige thermostaat die aanstuurt. Als je huidige thermostaat een gewone aan/uit is en niet moduleert, kan een Nest een optie zijn.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

mss kan dit iets voor u zijn

http://getconnected.honeywell.com/nl-be/
krisken
userbase crew
userbase crew

Zou het eens moeten bekijken, maar ik zou meteen ook die rookmelder/co2 melder van Nest er bij nemen (2 stuks).
Vandaar de vraag...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nest is wat mij betreft een dure hype... hier komt binnenkort een EvoHome.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Dat is zeker een dure hype, met heel wat marketing achter.
Google dringt zich meer en meer binnen in het leven van de mensen.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

krisken schreef:In de woning staat er op dit moment een draadloze zender/ontvanger voor de thermostaat aan te sturen :
Iemand een idee of ik dit kan aansluiten op een Nest of iets dergelijks?
Dit gaat werken, aangezien Nest in Europa ook draadloos is. De enige reden waarom in de EU versie een draad te koppelen is, is om hem continu van stroom te voorzien. Er is echter ook een "standaard" te krijgen (en USB kabel is bijgeleverd), waardoor je de Nest eerder waar kan plaatsen. Het is de module die aan de ketel zelf hangt (Heat Link) die voor de eigenlijke sturing zorgt.

Waar je inderdaad wél mee moet opletten zijn modulerende thermostaten/ketels. Als je dit hebt, dan is zo'n Nest allicht een stap achteruit en zal je net meer verbruiken (aangezien Nest enkel aan/uit kan). Dat is meteen ook de reden waarom ik hem uiteindelijk verkocht heb. Verder héél leuk speelgoed (zeker i.c.m. de Protects ja).
ooh. shiny.
krisken
userbase crew
userbase crew

Wat zijn juist die "modulerende thermostaten/ketels"?
Ik kan uiteraard wel van alles een foto bezorgen, maar verder ken ik daar niks van ...

Telefonie = EDPnet + OVH
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

http://nl.wikipedia.org/wiki/Modulerende_regeling :)

Kortweg: zo'n modulerende heeft niet gewoon aan/uit of dus 100%/0% (zoals vroeger), maar kan afhankelijk van de behoefte een deel van zijn vermogen geven.
ooh. shiny.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Een modulerende ketel kan zijn vermogen aanpassen in stappen (bvb van +/- 20% tot 100%)
bvb als het buiten heel koud is gaat die meer vermogen leveren (Moet je wel een buitenvoeler hebben)

Hoe lager de temperatuur kan gehouden worden hoe meer een ketel gaat condenseren, zo krijg je een rendement van > 100% (t.o.v. de oude berekeningswijze)
Typische hebben de laatste ketels een rendement van 108 a 109% bij een deellast van 30%.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
krisken
userbase crew
userbase crew

Een buitenvoeler is er niet (denk ik toch), en de verwarmingstoestellen hebben gewoon de gekende stappen 1 tem 5.
Ik maak er deze avond even een foto van :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:
Provider

Modulerend kan ook zonder buitenvoeler, kan je het merk + type niets eens googelen en zien wat ze daar zeggen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Dat is idd wat ik van plan ben, maar dat is dus voor ce soir :)

Telefonie = EDPnet + OVH
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Nest , 15 a 20 jaar stap terug op vlak van de verwarmingswereld

Toestellen gebouwd om te anticiperen , om op een zo laag mogenlijk regime (condens , vanaf 09/2015 zelfs niets anders dan condens meer te krijgen) te werken , preferabel dus met buitenvoeler of contact met weerstation om buitentemperatuur te weten , moeten dan ineens zomer winter terug een hoge temperatuur gaat stoken en veel op en af op en af op en af gaan werken

resultaat : hoger slijtage en zeker hoger verbruik ! (al ga je uiteraard zichtbaar minder verbruiken want de nest zal learning blablabla ni stoken moest je er niet zijn op momenten dat je er normaal wel bent etc )

the feel and de software en uiteraard de hype errond kan ik enkel bevestigen , zelfs de logic (software) erachter sta ik ook achter , echter" kennen ze het moderne verwarmingsconcept in europese landen nog niet goed" , op de amerikaanse markt , elektrische verwarming bestaat dit uiteraard niet. dit gezegd zijnde ;)

zoek zoals al gezegd naar een modulerende "binnenvoeler" (een aka thermostaat = alles of niets ) , preferabel met adaptatie naar buitentemperatuur

vele merken bieden dit van zich zelf aan (met proprietary verbinding) als grote merken met 0-10 v sturingen en/of Opentherm etc ... (maar deze moet je ketel dan weer aankunnen)

Als ze er 1 uitbrengen , nen Nest Pro of iNest ofzo met 0-10 v of Opentherm en dus ook stooklijn etc hangt der hier instant ene :)
The eternal and true pessimist :D
krisken
userbase crew
userbase crew

Bij deze de foto's van de brander : blijkbaar een Bulex Thermomaster f25e.
Volgens http://www.bulex.be/producten-en-instal ... mo-master/ is dit een condenserende gaswandketel.

Telefonie = EDPnet + OVH
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:
Provider

Code: Selecteer alles

De 25kW sterke Thermo MASTER F25 combiketel met doorstromer is een toonbeeld van efficiëntie en garandeert u comfort zonder zorgen, de geschikte oplossing voor een middelgrote woning met een standaard badkamer. Zijn hoog rendement en zeer groot modulerend vermogen maken hem tot één van de meest zuinige toestellen. 
Is dus blijkbaar een modulerend model. Mijn advies ==> geen Nest.
Best een bijhorende thermostaat van BULEX? er bij aanschaffen...

Bij te combineren producten staat een modulerende thermostaat

Mvg Wim
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik zou deze enkel kunnen combineren met Exacontrol E en Exacontrol E7 RB van Bulex.
Ik zoek een mogelijkheid om de volgende zaken te kunnen:
- temperatuur regelen van op afstand (als ik ergens vertrek, dat ik met één druk op de smartphone de temperatuur kan verhogen => android)
- nest kan eveneens een rookmelder/co2 melder leveren. Niet persé samen met de nest waar we hier over spreken, maar denk er aan om mij hiervan eveneens twee stuks aan te schaffen
- van op afstand verwarming uitschakelen

Situatie : Brander zit op eerste verdiep. Op het eerste verdiep is er enkel een verwarmingselement in de badkamer (amper/niet gebruikt). Beneden is er een in de gang (amper/niet gebruikt), 2 in de living en 1 in de keuken (deze laatste twee vormen één grote ruimte). Deze laatste 3 worden wel gebruikt.

Telefonie = EDPnet + OVH
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:
Provider

Thermosmart is geschikt voor uw brander, bekijk dat eens

http://www.thermosmart.nl/geschikt-voor-opentherm/
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

Of zoals r2504 al vermelde het Evohome systeem van Honeywell. We hebben toevallig dezelfde condensatieketel (zeer tevreden van trouwens) en ik was een tijdje geleden ook aan het kijken of Nest een oplossing was of niet. De conclusie was dat dit idd een stap achteruit is omwille van het start-stop mechanisme waar ze mee werken. Evohome was toen ook als alternatief vermeld, heb het toen eens bekijken en is wel een interessante oplossing (zij het niet goedkoop als je alles wil nemen) doordat je het via opentherm kan aansluiten op de ketel (oa nodig voor het modulerend aansturen als ik me niet vergis). Maar door omstandigheden heb ik zelf geen verder onderzoek meer gedaan naar de juiste mogelijkheden.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Zo, dat Evohome systeem kost wel een aardige duit, maar het lijkt me ook inderdaad wel de enige juiste manier te zijn: nl. op elke radiator een gestuurde thermostaat om zo netjes het huis zone per zone te sturen.

Toch eens over nadenken...
ooh. shiny.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

krisken schreef:Zou het eens moeten bekijken, maar ik zou meteen ook die rookmelder/co2 melder van Nest er bij nemen (2 stuks).
Vandaar de vraag...
Wakker zal je wel worden van dat alarm :-D
[youtube]BpsMkLaEiOY[/youtube]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Situatie : Brander zit op eerste verdiep. Op het eerste verdiep is er enkel een verwarmingselement in de badkamer (amper/niet gebruikt). Beneden is er een in de gang (amper/niet gebruikt), 2 in de living en 1 in de keuken (deze laatste twee vormen één grote ruimte). Deze laatste 3 worden wel gebruikt.
Je hebt dus maar één zone eigenlijk... dan heeft een systeem als EvoHome weinig zin.
cloink schreef:Zo, dat Evohome systeem kost wel een aardige duit, maar het lijkt me ook inderdaad wel de enige juiste manier te zijn: nl. op elke radiator een gestuurde thermostaat om zo netjes het huis zone per zone te sturen.
Inderdaad, het is geen goedkope oplossing... het is dan ook eerder gericht op comfort/luxe dan wel terugverdienen ervan.

Een alternatief is ook kleppen per circuit laten steken en deze aansturen... je hoeft dan zelfs geen thermostatische kranen meer te hebben op je radioators, maar louter een temperatuur sensor per zone (heeft EvoHome ook trouwens).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik heb een evohome en ben er best wel tevreden over. maar als je de plaats hebt aan je collectoren om electrische kleppen te zetten, zou ik dat doen en desnoods zelf iets met een arduino ofzo in mekaar puzzelen voor de regeling.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

[youtube]vsbBke0Aox0[/youtube]
krisken
userbase crew
userbase crew

Na meer dan een jaar toch eens verder gaan met dit topic. Door omstandigheden is alles nog steeds bij het oude.
Dit wilt zeggen

Ketel : Bulex Thermomaster F25E
Controller : Honeywell CM927
Aantal radiatoren : 5 (badkamer : amper/zelden in gebruik -- gang : amper/zelden in gebruik -- living zijn er 2 stuks welke nu opnieuw beginnen aan staan. Keuken is er 1 stuk welke eveneens regelmatig aan staat. Keuken en living vormen één grote feitelijke ruimte).

Reden waarom ik steeds meer aan het kijken ben naar een "slimme" thermostaat niet niet zozeer de besparing waar men altijd van spreekt, maar eerder het gemak dat ik de verwarming overal kan bedienen met mijn Android telefoon. Met de vrij onregelmatige uren welke ik en mijn vriendin van huis zijn/werken is het handig om bij vertrek ergens de verwarming alvast aan te zetten zodat je thuis niet het gevoel hebt dat je in een diepvries thuis komt.

Als er iemand advies of ervaringen heeft met Boxx, Nest of een ander systeem : laat het gerust weten!

Telefonie = EDPnet + OVH
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

HoneyWell EvoHome?

Op mijn Vaillant werkt het alvast niet, in tegenstelling tot wat een installateur eerder beloofde. Alvast niet "geïntegreerd".
Ik ben nu van plan om een EH te kopen om het niet geïntegreerd te bedienen. Als in: de centrale thermostaat stel ik in wanneer er ergens in huis warmtevraag is. Op die momenten moet de ketel dan stoken.
Met de evohome stel ik in wanneer welke kamer welke temperatuur nodig heeft.

Het probleem is dat Honeywell de Evohome door installateurs wil laten plaatsen en ik (nog) niet kan terugvinden welke productnummers ik nodig heb voor multizone/wifi bediening en kranen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken, maar dit blijkt één van de duurdere systemen te zijn?

Telefonie = EDPnet + OVH
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Bij mijn ouders sinds een paar jaar evohome met zones. Elke kamer is apart te regelen. Is nog versie zonder internet.

Was er paar jaar geleden enkele dagen gaan logeren en hadden dan even de verwarming op zolder waar ik sliep wat hoger gezet. Was er aangenaam warm wat voor dit systeem niet het geval was omdat de enige meter in de woonkamer aanwezig was. Nu heeft elke zone een eigen meetpunt.

In de woonkamer is ook een open haard, vroeger was de rest van het huis dan koud.

De prijs is wel duur maar je vebruik gaat ook minderen omdat je niet meer voor je hele huis moet gaan stoken en enkel voor de zone's waar het nodig is.

Enig nadeel is dat je de kranen altijd hoort draaien maar ik merkte dat niet in mijn slaap.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
krisken
userbase crew
userbase crew

Dat is beetje de reden waarom ik minder geneigd ben om te kijken naar Evohome. Er zijn feitelijk drie zones : living/keuken (verwarming staat vaak aan), gang (amper/nooit) en badkamer (amper/nooit). Er is dus eigenlijk één zone die we gebruiken dan (met 3 radiatoren), en dat is wel wat zonde van t geld om die 2 andere er ook mee uit te rusten.

Wat badkamer betreft : er is een radiator aanwezig, maar deze warmt naar de goesting van de vriendin niet snel genoeg de badkamer op, vandaar dat we deze elektrisch verwarmen met een blazertje. Dat ding een goeie 10 minuten laten draaien op 2KW en is er warm genoeg de komende 2 uur.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Waar je nooit stookt kan je gerust je oude kranen laten staan... die staan toch dicht.

Ik heb dus enkel EH kranen in de keuken, living, badkamer en bureau... in de gang en op de slaapkamer zijn het nog steeds de oude.

Wat die opwarmingstijd betreft... EH is intelligent en zal dan ook tijdig starten zodat het de juiste temperatuur is op het gewenste moment (als je dus zegt dat het 23 graden moet zijn om 6u30 dan zal hij dus vroeger beginnen).

PS. Tado heeft ondertussen ook ondersteuning voor "Multi-zone"... en ik denk dat ze inventiever zijn dan Honeywell.
krisken
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef: Wat die opwarmingstijd betreft... EH is intelligent en zal dan ook tijdig starten zodat het de juiste temperatuur is op het gewenste moment (als je dus zegt dat het 23 graden moet zijn om 6u30 dan zal hij dus vroeger beginnen).
Uhu dat is de bedoeling. Maar wij zetten de verwarming bijna enkel aan als we in bad/douche gaan. En dat is nooit vooraf "bepaald". Dat kan vanavond om 21u zijn, maar even zeer 23u etc. Daarom is dit niet zo handig.

Voor wat betreft de kranen : dat is alvast goed nieuws...

Telefonie = EDPnet + OVH
springfield
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

krisken schreef:
r2504 schreef: Wat die opwarmingstijd betreft... EH is intelligent en zal dan ook tijdig starten zodat het de juiste temperatuur is op het gewenste moment (als je dus zegt dat het 23 graden moet zijn om 6u30 dan zal hij dus vroeger beginnen).
Uhu dat is de bedoeling. Maar wij zetten de verwarming bijna enkel aan als we in bad/douche gaan. En dat is nooit vooraf "bepaald". Dat kan vanavond om 21u zijn, maar even zeer 23u etc. Daarom is dit niet zo handig.

Voor wat betreft de kranen : dat is alvast goed nieuws...
Uw badkamer warm maken op onregelmatige momenten is gewoon niet mogelijk. Dus ik snap niet goed wat je nu eigenlijk wil bereiken?
Wil je die kranen vanop afstand kunnen openzetten op voorhand als je bijvoorbeeld zegt ik ga binnen een uur douchen?

EQ-3 Max heeft een relatief goedkoop systeem met draadloze radiatorkranen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat laatste kan ook met de evohome,bvb als je op je werk vertrekt kan je instellen wat de temperatuur moet zijn en tot wanneer.

Ik heb mijn hele huis ermee uitgerust, het werkt naar behoren, maar ik mis een paar details.

Zo zou ik graag een log zien, om te kunnen weten welke kamer wanneer warmte vraagt.
In real time zou ik dat ook willen zien in de app, welke kamer vraagt NU warmte.
Maar ook in de app kunnen zien wat de status van het ketelcontact is, ik kan op afstand niet zien of er warmtevraag is (of de ketel brandt dus)

Zo zou ik ook een kamer willen kunnen instellen op tijd maar die kamer niet de rechten geven om de ketel te bedienen. (bvb de gang, daar mag het meewarmen als de ketel draait maar de ketel moet niet draaien om alleen de gang te verwarmen.)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
springfield
Pro Member
Pro Member

Joe de Mannen schreef:Dat laatste kan ook met de evohome,bvb als je op je werk vertrekt kan je instellen wat de temperatuur moet zijn en tot wanneer.

Ik heb mijn hele huis ermee uitgerust, het werkt naar behoren, maar ik mis een paar details.

Zo zou ik graag een log zien, om te kunnen weten welke kamer wanneer warmte vraagt.
In real time zou ik dat ook willen zien in de app, welke kamer vraagt NU warmte.
Maar ook in de app kunnen zien wat de status van het ketelcontact is, ik kan op afstand niet zien of er warmtevraag is (of de ketel brandt dus)

Zo zou ik ook een kamer willen kunnen instellen op tijd maar die kamer niet de rechten geven om de ketel te bedienen. (bvb de gang, daar mag het meewarmen als de ketel draait maar de ketel moet niet draaien om alleen de gang te verwarmen.)

J.
Als je iets wat kennis hebt kan je zoiets oplossen met home automation software zoals Domoticz op een RPI.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

springfield schreef:EQ-3 Max heeft een relatief goedkoop systeem met draadloze radiatorkranen.
Dergelijke oplossingen werken niet omdat je ketel niet weet dat hij moet verwarmen (je thermostaat staat namelijk in de living waar het vermoedelijk warm genoeg is). Je kan dit alléén laten werken door je ketel constant te laten verwarmen (maw. je thermostaat op 25 graden zetten en dan in iedere kamer de temperatuur terug gaan beperken tot de gewenste temperatuur).
Joe De Mannen schreef:Zo zou ik graag een log zien, om te kunnen weten welke kamer wanneer warmte vraagt.
Zoiets kan je zelf programmeren... ik heb al code geschreven om m'n EH uit te lezen. Je ziet wel niet zien wie er warmte vraagt maar eigenlijk (alhoewel niet 100% gelijk) is dat gewoon de kamer waar de temperatuur lager is dan de gevraagde temperatuur.
springfield
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
springfield schreef:EQ-3 Max heeft een relatief goedkoop systeem met draadloze radiatorkranen.
Dergelijke oplossingen werken niet omdat je ketel niet weet dat hij moet verwarmen (je thermostaat staat namelijk in de living waar het vermoedelijk warm genoeg is). Je kan dit alléén laten werken door je ketel constant te laten verwarmen (maw. je thermostaat op 25 graden zetten en dan in iedere kamer de temperatuur terug gaan beperken tot de gewenste temperatuur).
Bij EQ-3 max heb je ook wand thermostaten, hieraan koppel je dan de thermostaten. Op die manier kan je, dacht ik, de ketel wel doen aanslaan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Multi-zone ondersteuning (en ik kan niet meteen vinden dat EQ-3 Max deze heeft) is heel wat complexer dan een WIFI thermostaat aan een wandthermostaat koppelen hoor. Verdiep je maar eens in de materie zou ik zeggen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Zoiets kan je zelf programmeren... ik heb al code geschreven om m'n EH uit te lezen. Je ziet wel niet zien wie er warmte vraagt maar eigenlijk (alhoewel niet 100% gelijk) is dat gewoon de kamer waar de temperatuur lager is dan de gevraagde temperatuur.
Niet helemaal omdat hij vroeger start dan de geprogrammeerde tijd. Op dat moment staat de temp nog laag maar wordt er al geanticipeerd op wat komen gaat.

Wat gebruik je om te communiceren met die dingen ?

J.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Joe de Mannen schreef:Wat gebruik je om te communiceren met die dingen ?
C# ... en communicatie is trouwens met de Honeywell servers... niet met je lokale controller dus.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”