Spaarlamp vervangen voor meer lichtopbrengtst

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Beste,

Ik heb lamp die boven mijn keukentafel hangt. Hierin steken 3 spaarlampen (vraag me niet welk wattage).
Echter: ze geven niet voldoende licht. Voor te eten is de lichtopbrengst voldoende, voor te werken daarentegen (papieren lezen, overschrijvingen doen, etc, etc) is de lichtopbrengst veel te weinig.

Ik zou die willen vervangen door deze LED Lamp (3 stuks vervangen dan): http://www.conrad.be/ce/nl/product/1216 ... 8-mm-230-V

Zou dat voldoende zijn voor goed te kunnen werken?

Kan iemand me andere (goede!) LED lampen aanraden die ook nog eens voordelig zijn.
Opgelet: kwaliteit gaat voorop de prijs, ze moeten goed zijn, goede lichtopbrengst hebben, etc. Megaman heeft op dat vlak een goede naam, maar ik ben er zeker van dat er nog andere fabrikanten zijn die goedkoper zijn en ook een goede kwaliteit bieden.

Iemand?

Thx!
Pieter
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Kijk eens op Amazon.de naar de Philips 9 of 10 watt 2700 lampen. Ik vind 25 euro te veel voor een lamp.

Ik zou trouwens eerst met 1 of 2 proberen want deze geven echt wel veel licht.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Deze Osram http://www.conrad.be/ce/nl/product/6309 ... r?ref=list heeft zelfde specificaties en kost minder dan de helft van jouw keuze.
Ga je dikwijls veel dimmen, dan blijken deze wel te brommen (mss. door combinatie met niet geschikte dimmer, totaal vermogen wordt nu mss. wel te laag voor de dimmer).
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 25 keer

Bedankt reeds voor alle reacties. Zonet het armatuur even opengehaald, er steken nu deze spaarlampen in (3 stuks):
http://www.philips.nl/c-p/8718291116981 ... cificaties

Zou zogezegd equivalent van 60watt moeten zijn, hoewel ik hier serieus mijn twijfels over heb, rond de 750 lumen volgens de Philips site.
Dan denk ik dat de Osram met ongeveer dezelfde Lumen niet goed gaat zijn? Of vergis ik me?

Dan denk ik dat ik toch al naar de "2700 lampen" van Goztow moet gaan zien? Of zijn de lumen van een LED niet zomaar 1op1 te vergelijken met de lumen van een spaarlamp?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hier spots van 50 watt vervangen door Chinese led spots van 7,50 watt. Een derde van de prijs in België en qua licht opbrengst niet onderdoen voor 50 watt. Ik snap niet waarom je hier nog zou kopen als je voor veel minder een gelijkwaardige kwaliteit in het buitenland kan kopen.

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

China en gelijkwaardige kwaliteit in één zin :roll:
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Kan zijn. Kijk een beetje rond op de gepaste sites en er zit heus ook goed materiaal tussen. Heb hier eentje met cree led in. Moet zeggen het lampje is tot heden top van alles wat ik al getest heb. Indien geen vertrouwen in china neem dan maar osram of philips.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

cyberbozzo schreef:Bedankt reeds voor alle reacties. Zonet het armatuur even opengehaald, er steken nu deze spaarlampen in (3 stuks):
http://www.philips.nl/c-p/8718291116981 ... cificaties

Zou zogezegd equivalent van 60watt moeten zijn, hoewel ik hier serieus mijn twijfels over heb, rond de 750 lumen volgens de Philips site.
Dan denk ik dat de Osram met ongeveer dezelfde Lumen niet goed gaat zijn? Of vergis ik me?

Dan denk ik dat ik toch al naar de "2700 lampen" van Goztow moet gaan zien? Of zijn de lumen van een LED niet zomaar 1op1 te vergelijken met de lumen van een spaarlamp?
Voor minder dan 10 euro heb je er al een, transport inbegrepen. Bestel er een of twee en probeer gewoon. Nooit verloren die e27.

Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

cyberbozzo schreef:Of zijn de lumen van een LED niet zomaar 1op1 te vergelijken met de lumen van een spaarlamp?
Lumen is de eenheid voor lichtstroom. Als er een ding is dat je moet vergelijken bij verlichting, los van de gebruikte technologie, dan is het wel het aantal lumen :-)
Nu, ik weet niet hoe oud jouw spaarlampen zijn, maar na verloop van tijd zakt de lichtopbrengst wel.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb dezelfde led lampen als Jack, en ja, die kwaliteit is meer dan goed, lichtopbrengst is trouwens ook super, na al die maanden nog een enkele defect. Het is dus wel mogelijk.

Wat de Tornado spaarlampen betreft, dit zijn al de betere spaarlampen hoor. Ik heb een 18 Watt Tornado spaarlamp en die geeft meer dan genoeg licht om aan te eten. Bij jou is het dan nog het dubbele van wat ik heb... Nu, om te werken kan je ook naar iets witter licht gaan, dat is aangenamer om in te werken. Warm wit 2700K is inderdaad wat te min dan. Ergens 3000-4000K is daar eerder voor geschikt.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb, samen met mijn broer, een tijdlang Chinese LED's gehad.
Uitval was gigantisch, na 1 jaar werkte de helft niet meer.

Ik heb dan 2 Philips LED in de Gamma gekocht (21% korting + ecocheques) en die doen het nog steeds.
De rest van mijn verlichting zijn spaarlampen. Uitval is minimaal, verbruik ook.

Ik vind LED nog steeds duur (hetzij goedkoop in aanschaf, en veel uitval of duur in aankoop).
Spaarlampen zijn even zuinig (uitgedrukt in Lumen per Watt), hebben een veel betere stralingshoek, betere kleur én zijn goedkoper.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Dan heb je echt brol gekocht. :) Ik heb hier van in het begin geluk gehad misschien? Alles samen toch 30+ ledlampen gekocht en daar is er welgeteld 1 van gesneuveld. Minder dan de spaarlampen die ik daarvoor hangen had. Er zijn er bij die toch al 4 jaar mee gaan. Je moet ook kijken naar wat je wil he, sommige mensen willen net geen grote stralingshoek, anderen weer wel. Ik ben fan van een grote stralingshoek maar de lampen die ik dan mee gaf aan anderen als test werden bvb niet gesmaakt door persoon X maar wel door persoon Y.

Je kan ook altijd eens ledlampen van de Action proberen, die zijn in mijn ogen redelijk goed en redelijk bij prijs.

Wil je gaan voor kosten/baten kan je ook nog steeds opteren voor spaarlampen, die zijn goedkoper, en die Tornado's starten ook zeer snel op.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Het zou effectief kunnen dat ik brol gekocht heb. Het waren verkopers die zowel op Tweakers als op eBay zelf heel goede ratings hadden.

Wat spaarlampen betreft, koop ik idd Philips Tornado voor E14 en E27.
Voor GU10 heb ik via Conrad Megaman lampen. Heel tevreden van, geven 570Lumen per lamp. Ik heb er zo 12 in de living hangen :banana:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ik ben zeer tevreden van de Ikea LED lampen. Bv deze: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/00257482/

Lichtstroom: 1000 lumen
Vermogen: 13.0 W
Lichtkleur: warmwit (2700 Kelvin)

Voor 11,99€

(of in ikea NL voor 9,99€ http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00257482/ )
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

FYI: Philips MASTER LED DimTone E27

Goede lamp, ~20 euro, met shift in kleur wanneer deze gedimd wordt. (misschien iets te zwak voor uw eisen: 470 lumen)
http://www.ecat.lighting.philips.nl/l/l ... 215102_eu/

Die van ikea hierboven staan bij mij op nr.2
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Die IKEA LED lamp haalt bijna 77Lumen per Watt,
een Philips Tornado doet bijna 63 Lumen per Watt.

+1 voor LED :)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Bereken maar is de euro per Lumen... :wink:
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 31 keer

die ikea lampen geven echt geel licht ipv 2700K warm wit, en ze trillen wanneer ze gedimd worden
+1 voor osram, veel hogere kwaliteit (maar inderdaad wel gezoem bij dimmen)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Ik heb aardig al wat spaar- en led-lampen getest, gebruikt en gekocht. High-end Philips dingen, low-end China spul en alles wat daar tussen zit.
Allerslechtste lampen die ik ooit gehad heb : Megaman. Duur, slechte lichtopbrengst, snel stuk. De rest ... viel wel mee, maar ideaal waren ze nooit.

Onlangs een test gedaan met LED-Filament lampen : qua lichtopbrengst (zowel uniformiteit als aangename kleurtemperatuur als egale straling) : 4 tot 6wat Filament LED's. Onklopbaar.
Levenduur ? Onbebaalbaar op dit moment, techiek is nog te nieuw.

Maar deze lampjes geven bij 4Watt effectief dezelfde lichtkracht als een 40Watt Gloeilamp of een 28Watt Halogeen equivalent.
Komt ook uit iedere test eruit : deze filament-dingen leveren effectief die beloofde 1:10 power die andere spaarlamp systemen al jaren beloven, maar niet kunnen waarmaken.

Ik heb er op dit moment zo 2x12 in mijn woonkamer hangen (E14, dimbaar, 4Watt elk) en de enige manier om meer licht te krijgen is die 24 leds te vervangen door de niet-meer verkrijgbare 60Watt gloeilampen of ergens iets dat net iets sterker is als de 28Watt halogeen vervangingen voor de 40Watt'ers.

Grote voordelen : die dingen zien er gewoon uit als gloeilampen (identiek dezelfde bouwvorm, maar met filamentjes ipv gloeidraadjes, 1 filament zijn -tig aantal microleds in een safier-glas buisje), geen lelijke koelinglichaam die uitstraling naar onder onmogelijk maakt (de electronica zit gewoon in de E14 fitting en is onzichtbaar), en zelfs na uren branden worden deze lampen niet warmer als 35°C. En daar zit net de doodsoorzaak van vele LED lampen : die driver wordt enorm warm (daarom ook dat super-lelijke koellichaam) en uiteindelijk brandt die driver gewoon door. Die Filament lampen zijn anders ontworpen : de filamenten worden aangestuurd met ruwweg 150V DC en de filamenten zelf maken actief deel uit van de load, anders als bij de normale LED-setups met hun enorme hitte dissipatie toestanden.

Als die dingen nu ook nog de levensduur willen halen die men adverteert (30.000 uur) hoef ik nooit meer andere lampen, maar zelfs indien ze na een jaar of 3 sneuvelen kan ik daar nog steeds mee leven.

Perfect dimbaar met mijn oude Niko dimmer, trouwens. Geen gezoem, geen aan/uit flikker toestanden. Ik heb op 1 dimmer (helaas) wel een 28Watt spaar-gloeilamp moeten steken, omdat die dimmer de lage belasting van de 12x4Watt leds niet verteert kreeg. (HIJ SCHAKELDE NIET MEER UIT !! :D)

Als je geen problemen hebt met Duits : . Beste een interessant filmpje dat zowel levensduur, applicatie, voor/nadelen en kostenplaatje bespreekt.
Is een wat oudere test (ze spreken nog over het niet-dimbaar zijn van deze Filament dingen ...) maar het geeft een heel goede praktijkindruk van deze led lampen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Link naar specs?

Lumen per watt?
Prijs?
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Diegene die ik uiteindelijke en-masse geplaatst heb zijn deze :

http://nl.aliexpress.com/store/product/ ... 38673.html

Maar andere bouwvormen en fittingen zijn eveneens verkrijgbaar.
Deze specifieke verkoper nam wel zijn tijd om het order voor te bereiden want pas na 8 dagen of zo kreeg ik een teken van leven. En dat was er zo eentje van "ze zijn geschipped".
5 dagen later had ik ze hier.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Andere fittings?
Bijna uitsluitend E27 en E14
op eBay heb ik een B15 socket gezien

ik zoek GU10, maar dat is er precies nog niet
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Vrees ik een beetje voor.
Deze filament-dingen zijn specifiek bedoelt om E-xx lampen te emuleren. Ben ze in GU10 ook (nog) niet tegengekomen, maar rondneuzen kan geen kwaad.

PS : http://www.conrad.be/ce/nl/product/1269 ... V-Filament ... maar geen foto of dergelijke.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

crazydavid schreef:Indien geen vertrouwen in china neem dan maar osram of philips.
Onlangs doosje van Philips spotjes in mijn handen gehad. Wat staat er op de verpakking? Juist ja: made in China.

ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Je kan E fittings ook omzetten naar GU10 met omvormers. Filament spotjes ga je ook zo meteen nog niet vinden vrees ik. Ken het systeem al langer, maar wat lumen opbrengst betreft zijn ze vaak te laag voor een enkele lamp te vervangen van pakweg >700 lumen, dat is veel makkelijker te vinden in spaar- of ledlampen. 4W filament (450 lumen) zou 50W gloeilamp vervangen lees ik op verschillende sites... Lijkt me sterk overdreven. :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Voor wat gewone LED spots betreft heb ik zelf ondervonden: lampen van 4 W geven te weinig licht als je vroeger gewend was aan spots van 50W. Om het equivalent van 50W te halen moet je gaan voor een LED spot van minimaal 7,5W. Zo heb ik er nu een stuk of 12 hangen en qua lichtopbrengst moet dat zeker niet onderdoen voor mijn oude spots van 50W. Tegenwoordig vind je in de Chinese online winkels al makkelijk lampjes van 9W en meer. Die vind je (volgens mij dan toch) zelfs hier nog niet.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

@Slafes :
Nou, dacht ik ook. Maar een 4W filament geeft effectief meer licht als een 40 Equivalent (en da's een 28W Halogeen).
Op alle kritischere sites die ik vond -waar ze deze dingen letterlijk en figuurlijk uit elkaar hebben genomen- komen ze tot dezelfde vaststelling : het is een 1/10 verhouding, sommige doen zelfs 1/1,15.

Dit is heel goed te zien in die ene luster waar ik zo'n Halogeen erin heb moeten draaien om de dimmer niet te doen flippen : kleurtemperatuur van de Filament LED is vergelijkbaar (iets warmer), lichtopbrengst is net iets hoger als dat van de Halogeen.

Enige waar ik me vragen bij stel is de levensduur, maar ik geef het een goede kans omdat je bij deze techniek geen continu overhittende LED-Driver moet gebruiken dewelke uiteindelijk de dood betekent van elke spaar-led bulb die ooit bij mij is stuk gegaan.

De efficientie van deze dingen gaat los over de 100lm/W. Gemeten waarden komen daar soms zelfs ver boven (zie : http://fastvoice.net/2014/07/19/im-test ... it-macken/) .

Mijn vorige spaarled (Cree) brengt van 12W (4x3W Cree) nog steeds een pak minder licht in de kamer in vergelijking met zo'n filament ding. Het feit dat deze lampen een heel ander lichtbeeld werpen tov de vorige ontwerpen waar gecentraliseerd 1 of meerdere leds worden gecombineerd en dan via een soort centrale kunststof defractor een "rondom" lichtbeeld wordt gepoogd waar te maken speelt daar natuurlijk ook een rol.

Bij spots heb je daar niet direct een probleem mee : je hebt daar niet hetzelfde probleem als bij een normale lamp waarvan je verwacht/hoopt dat 'ie een "rondom" karakteristiek heeft, daar kan je nog vrij makkelijk met een flat-design cree opstelling wegraken. Bij E-xx series is dat ... dramatisch, zeker in een traditionele lampopstelling/luster waar je koelingbody een correcte afstraling naar beneden gewoon tegenhoud. In gewoon nederlands : andere spaarlampen kunnen gewoon geen licht "naar beneden" stralen, omdat de koeling in de weg zit (waar voor quasi alle spaarlampen, trouwens).

Een redelijk identieke ervaring en wat interne technische info :

Het enige heikele punt is en blijft de levensduur van deze dingen. Wie weet zit ik over 6 of 12 maanden met 24 kapotte bulbs. Ik hou jullie wel op de hoogte. :) Voor de prijs moest ik het niet laten : ze kosten me in China ongeveer even veel als een klassieke 28W Halogeen Retrofit/40W vervanger uit de Brico, en ze verbruiken 6-keer-of-zo minder. Vergeleken met mijn vorige 12Watt Cree's verbruiken ze nog steeds een stuk minder, maar ze geven bakken meer licht en combineren dat met een veel mooier en egaler lichtbeeld.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Kaween, ik zeg niet dat ze slecht zijn, ze zijn inderdaad goed, alleen vervangen ze niet meer dan 40W lampen... Iets wat voor mij geen oplossing is om een 100 Watt gloeilamp/20 Watt spaarlamp te vervangen. Feit is dat ze nogal snel durven overdrijven op verschillende websites wat betreft vervangen tov gloeilampen, is ook geldig voor voor led en spaarlampen hoor. :) Voor de rest is het zeer interessante technologie en persoonlijke mening: het ziet er ook goed uit. :)
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Jack Daniels schreef:
crazydavid schreef:Indien geen vertrouwen in china neem dan maar osram of philips.
Onlangs doosje van Philips spotjes in mijn handen gehad. Wat staat er op de verpakking? Juist ja: made in China.

Philips verkoopt meerderheidsbelang in led componententak aan jawel een Chinees-Amerikaanse investeringsmaatschappij.
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Er is een verschil tussen "Made in China" en "designed in China".
Aangezien alles in China gemaakt wordt, kan je moeilijk rond China heen.
Maar designed in China is al gevaarlijker. Kijk maar naar originele Apple laders en China-designed-laders, met alle risico's vandien.

Xiaomi is ook China designed en dat levert dan weer geen problemen op.
Ik wil niet alles op een hoopje gooien, maar dat er risico's kunnen aan vast hangen, is wel duidelijk.
Goedkoop kan dan snel duurkoop worden...
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

De lampen die ik rechtstreeks besteld heb in China van 3 verschillende leveranciers met een hoge rating vallen hier één na één uit.
Vooral de levensduur van Power LEDs en gewone LEDs is echt schrijnend.
SMD LEDs scoren hier qua levensduur veel beter.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Mijn Chinese LED spots hangen hier nu meer dan een jaar en met geen enkele zijn er problemen. Wel heeft er een tweetal weken geleden 1 spotje van 4W de geest gegeven. En laat dat nu toevallig een spotje zijn dat ik in België bij een DHZ heb gekocht.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Iets soortgelijks hier meegemaakt, maar het rare was dat die lampen eerst makkelijk een jaar foutloos gewerkt hadden.
Daarna 1 tot 2 lampen per week stuk, DC driver brandde door. (letterlijk : rookpluim en stinken).
Dacht ook eerst "Chinese brol" tot ik mijn netspanning eens meette net nadat er weer 2 lampen waren gesneuveld : 263V. (!) En altijd 's avonds.
Dat duurde dan een minuut of 5, en dan viel de spanning terug naar een normale +/-235V.

Interlectra gebeld : "dat kan helemaal niet mijnheer". Ze zijn pas door de knieën gegaan nadat ik ze de screenshots van mijn geheugenscoop heb laten zien die ik als logger had opgesteld nadat ik deze lijnspanning-fluctuatie gemeten had. Inmiddels was ik wel dik 10 lampen armer. :x Op de vraag of "dit iets te maken kon hebben met de nieuwe hoogspanningsmast die ze een 300 meter van mijn thuis aan het neerpoten waren" kreeg ik "nee" als antwoord. 3 weken heeft het nog geduurd, en samen met het afsluiten van de werken was ook het overspanningsprobleem verdwenen. In totaal makkelijk 20 lampen stuk, waaronder ook "gewone" TL buizen. :bang:

So somehow, I don't believe them.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Jack Daniels schreef:Voor wat gewone LED spots betreft heb ik zelf ondervonden: lampen van 4 W geven te weinig licht als je vroeger gewend was aan spots van 50W. Om het equivalent van 50W te halen moet je gaan voor een LED spot van minimaal 7,5W. Zo heb ik er nu een stuk of 12 hangen en qua lichtopbrengst moet dat zeker niet onderdoen voor mijn oude spots van 50W. Tegenwoordig vind je in de Chinese online winkels al makkelijk lampjes van 9W en meer. Die vind je (volgens mij dan toch) zelfs hier nog niet.
Je doet wel erg je best om je chinese aankopen te verantwoorden ;)

Er is misschien een reden waarom je in EU amper >9W led kan vinden.. r&d is er gewoon nog niet helemaal klaar mee!
Dat is meteen ook het grote verschil tussen 'made in China' en 'designed in china' ...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Nee hoor, ik geef mee ter info dat je vaak leest dat een LED spot van 5W evenveel lichtopbrengst geeft als een "oude" spot van 50W. Maar niets is minder waar. Wie een 50W lamp wil vervangen door LED moet minimaal 7,5W aanschaffen. Anders gaat het een teleurstelling zijn.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Beter het aantal lumen vergelijken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:Iets soortgelijks hier meegemaakt, maar het rare was dat die lampen eerst makkelijk een jaar foutloos gewerkt hadden.
Daarna 1 tot 2 lampen per week stuk, DC driver brandde door. (letterlijk : rookpluim en stinken).
Dacht ook eerst "Chinese brol" tot ik mijn netspanning eens meette net nadat er weer 2 lampen waren gesneuveld : 263V. (!) En altijd 's avonds.
Dat duurde dan een minuut of 5, en dan viel de spanning terug naar een normale +/-235V.

Interlectra gebeld : "dat kan helemaal niet mijnheer". Ze zijn pas door de knieën gegaan nadat ik ze de screenshots van mijn geheugenscoop heb laten zien die ik als logger had opgesteld nadat ik deze lijnspanning-fluctuatie gemeten had. Inmiddels was ik wel dik 10 lampen armer. :x Op de vraag of "dit iets te maken kon hebben met de nieuwe hoogspanningsmast die ze een 300 meter van mijn thuis aan het neerpoten waren" kreeg ik "nee" als antwoord. 3 weken heeft het nog geduurd, en samen met het afsluiten van de werken was ook het overspanningsprobleem verdwenen. In totaal makkelijk 20 lampen stuk, waaronder ook "gewone" TL buizen. :bang:

So somehow, I don't believe them.
Contacteer uw verzekeraar.
Zeker als je het kan bewijzen met een logger.
Zij betalen u uit en klagen dan uw netbeheerder aan.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”