Apple heeft beste platform en trouwste klanten

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Volgens financiële analisten. Toch een kleine nuance, me dunkt...
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dit is wel een mooie slide
Afbeelding
De smartwatch - van eender welk merk - zit te wachten op een feature die de hoge prijs kan verantwoorden. Uw GSM niet moeten bovenhalen om te zien of er een email is, is nogal beperkt om daar €300 (Android) of ongetwijfeld veelvoud (Apple) aan uit te geven. Dus om zo'n - momenteel nog steeds - wolk op te blazen tot 150miljard?
Idem Apple TV. Globaal is dat gewoon een flop. Het doosje kan bijna niets. Waar de ATV2 nog gemod kon worden voor Plex, kan de ATV3 ook dat niet meer.
Hoe je dat opschaalt naar 800miljard?
En dan de Apple auto. Dat is nog niet verder dan een hoax die overal opduikt.

Ik bedoel maar: een overijverige analist die interessant wilde zijn.
Het blijft grappig dat zulke wilde verhalen over Apple meteen opgepikt worden, zelfs door DeTijd.

Je kan evengoed de cijfers rond marktintroducties ernaast zetten, of het marktaandeel, of ...
En daar zou je dan een koersdaling mee kunnen verantwoorden, ofzo.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Nu, je kan er niet naast: mobile is de toekomst natuurlijk. De eerste die het ecosysteem naar zich toe kan trekken, de eerste die "de standaard" kan worden, die is ongelofelijk binnen. Voorlopig is het een dubbeltje op z'n kant, geen enkele analyst kan dat voorspellen (anders waren we allemaal ondertussen Apple aandelen aan het kopen ;) ).
ooh. shiny.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 471
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 55 keer

heist_175 schreef:Idem Apple TV. Globaal is dat gewoon een flop. Het doosje kan bijna niets. Waar de ATV2 nog gemod kon worden voor Plex, kan de ATV3 ook dat niet meer.
#offtopic
Geen Plex meer op de ATV3? Hier draait dat nochtans elke dag.
Akkoord je kan geen app op de ATV3 installeren of kan hem niet jailbreaken. Maar met het programma'tje Plexconnect is het wel perfect mogelijk om de ATV3 als Plex Client te gebruiken. Ok, dan moet je wel een pc hebben draaien, maar vaak is dit al het geval voor je Plex Server.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Vind het altijd grappig hoe dat wat wij als userbase aanzien voor product A, B of C niet harder kan verschillen over de userbase waar zo'n artikels of analyses over gaan :) Het zal moeilijk te bewijzen zijn, maar hoeveel % van de gebruikers van aan AppleTV draait er plex op? Hoeveel % van de gebruikers van een iPhone heeft hem gejailbreaked? Echt niet veel hoger dan een paar procenten hoor, dus helemaal verwaarloosbaar in de analyses zoals hierboven..
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Ik vermoed dat men met 'Apple TV' eigenlijk een echt televisietoestel bedoelt. Ook niet meer dan een gerucht natuurlijk, maar het zou wel het grote getal verklaren.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

De smartwatch, pff, soo last year, hierzi
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Blijkbaar zijn ze bij ons een soort batterijen aan het ontwikkelen die werken op de trilling van de aarde (gebouwen)...zou gebruikt worden in sensors..

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

butskristof schreef:Ik vermoed dat men met 'Apple TV' eigenlijk een echt televisietoestel bedoelt. Ook niet meer dan een gerucht natuurlijk, maar het zou wel het grote getal verklaren.
Dan nog. Op de huidige Apple toestellen maken ze 50-60% winst.
Ik wil het nog wel zien gebeuren dat ze een TV uitbrengt die zo waanzinnig vernieuwend is dat het een hype wordt én dat ze ook daar zo'n schandalige marge op kunnen blijven nemen. Daarenboven, in welke maat gaan ze die maken? 32 40 52 60? Met de keuze an sich verlies je al tientallen procenten van de markt.
Logistiek is het ook net even anders om een paar duizend telefoontjes te shippen dan mega-TV's van 60".

De slide die DeTijd overnam is gewoon wishfull thinking. Als dat de basis moet vormen voor een koersdoel....
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Zolang die smart watches moeten opgeladen worden om de 5 stappen, zie ik Jan met dep et die nog niet kopen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Lichtjes off topic, maar ok: smartwatch-adept van het eerste uur hier (vroeger een ridicule Sony-Ericsson, dan de Pebble en nu de Moto 360). Batterij is net zoals met een smartphone: als je er 1 volle dag mee verder kan, dan is het voor mij prima. Ik vermoed dat er velen zo denken, sinds de komst van de smartphone (waar het toch ook een dagelijkse realiteit is, neen?).

Wat ik vervelender vind is het laadmechanisme. Je had vroeger zowel fysieke klemmen als magnetische connectoren en daarmee laad je het minst graag op, laat staan dat je het kabeltje altijd kan vinden. De Moto 360 echter heeft zowat de meest slechte batterijduur van alle smartwatches die ik al gehad heb (en toegegeven, eigenlijk net iets te weinig, het is al gebeurd dat het voor het eind van de dag gedaan was met spelen), maar de Qi charging is zó effortless (en snel, trouwens), dat dat een plezier is! Elke avond bij het slapen gaan, leg ik zowel de Nexus 5 als de Moto 360 op hun chargers (letterlijk 2 seconden "werk") en 's ochtends is het klaar. First world problems for sure, maar echt fijn zo!
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nog een reden om niet in Apple als bedrijf te beleggen: Apple is heel afhankelijk van enkele producten.
Momenteel is dat iPad en iPhone. Als er daar iets mee gebeurt, gaat Apple voor de bijl.
bv: natuurramp in Azië, fabrieken een tijdlang onbruikbaar
Aangezien Apple quasi volledig afhankelijk is van die 2 producten (of segmenten), stort hun sales meteen in

Je ziet iets gelijkaardigs bij Google: advertenties maken 80% (of iets van die grootte orde) uit van hun omzet/winst.
Als daar dus een rimpel in zit, is het meteen alarm, want de beurskoers is voor 80% afhankelijk van de omzet/winst uit dat departement.

Als je daar MS tegenover stelt, met een veel lagere kapitalisatie, die halen omzet uit telefoons, software voor bedrijven, software voor particulieren, ...
Veel gediversifieerder. Hun omzet zal niet ineen stuiken als gevolg van 1 event (natuurramp, geopolitieke instabiliteit, ...)

En laten we Facebook maar meteen meenemen ook.
Hun zwakke plek zal de gebruiker blijven - morgen is er een nieuw platform en iedereen stapt over - maar ze verbreden enorm.
Vroeger - bij de marktintroductie - was FB een forumachtig iets met potentieel. In de prospectus hadden ze al aangegeven dat ze naar een ecosysteem wilden gaan, waarbij het oude FB met de fotootjes, de poort was waarlangs het digitale ID bereikbaar was.
Dat zie je nu meer en meer: inloggen met uw FB account op totaal niet FB-gelinkte website: DeStandaard, Armada, ... -> Diversificatie. Niet enkel reclame inkomsten op de fotootjes pagina's van Tante Truus, maar inkomsten uit een scala van diensten die met de FB account te bereiken zijn.
Ik zou nog steeds niet in FB beleggen, maar dat diversificatie loont, is wel duidelijk. Al minstens om het risicoprofiel te verlagen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

@heist_175
Dat lijkt mij vrij kort door de bocht. Apple's iOS toestellen hebben er als een soort Halo-product voor gezorgd dat de Macs beter verkopen(ze zitten absoluut nog niet aan het marktaandeel van Windows, maar als computerfabrikant zit Apple in de top5).
Voor Microsoft is daarentegen zo dat ze wel veel verschillende producten op de markt brengen, maar dat slechts enkele(Office, Windows) winstgevend zijn.
Windows Phone, Xbox, Bing,.. doen het allemaal niet zo goed.
Ook teveel differentiatie kan voor problemen zorgen, zo maakt de chipsAfdeling van Samsung winst via de iPhone, terwijl dit natuurlijk weer ten koste gaat van de telefoonAfdeling van hetzelfde bedrijf.
Nu ga ik hier niet blind geloven in Apple.
Hun AppleTV moet kwa gebruiksgemak ver de duimen leggen voor Chromecast(de enigste reden waarom ik een AppleTV ipv. een Chromecast heb is omdat het makkelijker is om internationaal Netflix te bekijken via DNS-trucs).
De opkomst van de streaming heeft hun muziekwinkel onder druk gezet.
Aangezien er vrij weing meer verbeterd kan worden aan smartphones, tablets,computers(dit geldt ook voor Google, MS) moet men dus op zoek naar nieuwe producten(Smartwatches, Auto's,...). Het valt af te wachten hoe populair die zullen zijn, maar dat geldt voor elke Hardware producent.

Nu ik ken niks van beleggen en ga dus in geen enkel bedrijf beleggen.
Spaarrekeningen en kasbons zijn voor mij al moeilijk genoeg.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Zaterdag 14/3 20.10 u. opnemen (+ herhalingen)

reportage voor kritische kijkers (dus geen Apple buyers :-D )

en nu gaan de Apple lovers mij bedreigen/verwijten en zeggen dat de reportage geënsceneerd/niet objectief is. :eek:

http://www.canvas.be/programmas/vranckx ... l-comments

iPhone, iPad, iMac, iPod, de producten van Apple zijn immens populair. Maar hoe worden de dure hebbedingetjes gemaakt? In Chinese fabrieken waar de werknemers goedkoop zijn en waar de werkomstandigheden onmenselijk zijn. BBC Panorama gaat undercover. In 2010 beloofde Apple de arbeiders beter te beschermen. Er hadden toen 14 arbeiders van Foxconn zelfmoord gepleegd. Foxconn produceert iPhones en iPads en ook elektronische producten voor andere grote merken. We zijn nu 5 jaar later. Houdt Apple zich aan de beloftes? De Pegatron fabrieken in Shanghai. Hier wordt de iPhone 6 gemaakt. Het werkritme is moordend. Werkweken van 60 uur zijn geen uitzondering en één werkdag duurt tot 16 uur. De camera van de undercoverreporters registreert hoe de mensen bezwijken onder de werkdruk. Arbeiders vallen soms in slaap terwijl ze aan het werk zijn. BBC graaft dieper in het productieproces en reist naar het Indonesische eiland Bangka, waar kinderen in illegale tinmijnen werken. Tin uit deze mijnen zou ook voor Apple-producten gebruikt worden. Rianto is 12 en werkt in een put van 20 meter diep. "Ik maak me zorgen om verzakkingen. Dat het zand helemaal naar beneden zou storten." ('Apple's Broken Promises' - een reportage van BBC Panorama © 2014)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Da's verschrikkelijk, in geen enkel geval goed te praten.
Maar toch zal de waarheid toch meestal ergens tussenin liggen.
En zijn deze wanpraktijken zeker niet beperkt tot Apple, maar ik vertel er wel graag bij dat geen excuus is uiteraard...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

satsurfer schreef:... één werkdag duurt tot 16 uur. ...
Boehoehoe, ik mag pas naar huis om 17u. Bleiters. :banana:

Voor de zoveelste keer dat dit ter sprake komt. Hier zijn al honderden artikels over geschreven.
Er zal inderdaad iets van waar zijn, maar best allemaal met ne flinke korrel zout nemen.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Goztow schreef:Zolang die smart watches moeten opgeladen worden om de 5 stappen, zie ik Jan met dep et die nog niet kopen.
wat... dat moet je toch al doen met een smartphone?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En zelfs al mocht het woord voor woord waar zijn.
Alsof Android telefoons gemaakt worden in betere arbeidsomstandigheden.

Ik ben geen Apple fanboy (veer van zelfs :angel: ), maar het argument van slechte werkomstandigheden is van toepassing op alle elektronica van alle merken.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Trek dat maar gerust door naar andere dingen ook hoor... Waar denken jullie waar jullie kleren en schoenen gemaakt worden?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ja, als je daar allemaal moet achter kijken dan moet je niks meer kopen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

heist_175 schreef:Nog een reden om niet in Apple als bedrijf te beleggen: Apple is heel afhankelijk van enkele producten.
Momenteel is dat iPad en iPhone. Als er daar iets mee gebeurt, gaat Apple voor de bijl.
bv: natuurramp in Azië, fabrieken een tijdlang onbruikbaar
Aangezien Apple quasi volledig afhankelijk is van die 2 producten (of segmenten), stort hun sales meteen in
Dat is op zich niet zo ideaal, maar Apple heeft ook enorme hopen geld liggen. Die kunnen met hun grootte en zolang ze er geld maar tegen aan smijten. AAPL zal natuurlijk wel wat schokken krijgen als er grote natuurrampen hun voorraad/onderdelen beschikbaarheid doet kelderen. Maar Apple zal daar heus wel altijd terug bovenop komen. Of hun producten nog zo succesvol zullen zijn binnen 10 jaar tegenover nu... Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn.
imacpat
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 aug 2009, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Voor -of tegenstander van apple , ik ben alleszins pro en over Apple TV kan ik kort zijn ik vind het een perfect apparaat die nergens in een apple store gepromoot word zoals het hoort . Zelfs de hoofdverantwoordelijke van de apple store's hier in België wist zelfs niet wat al zijn mogelijkheden zijn . Dus kretiek geven als men het product niet kan (van horen zeggen of gelezen ??)is dus ook flauw .. Trouwens ik hoef maar 1-klik te doen op mijn iMac en ik kan alles op mijn TV bekijken wat ik wil .
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zeker sinds de introductie van de Chromecast is dat geen punt meer.
Iedereen kan dat nu, met een toestelletje van €35. Plus, de mogelijkheden van de Chromecast nemen enkel maar toe, omdat iedereen er mee kan spelen.
Apple heeft met ATV3 de mogelijkheden nog wat beperkt.

Integratie van allerlei diensten kan Chromecast ook, of tegenwoordig zelfs Belgacomdecoder of Smart TV.
Het nut van ATV3 is werkelijk bijna nihil.
Ik heb er zelf ook eentje en het is echt een prulapparaat. Ik zou het niet aanraden en ook niet opnieuw kopen. :oops:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

AndRo555 schreef:Of hun producten nog zo succesvol zullen zijn binnen 10 jaar tegenover nu... Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn.
Dergelijke nonsens worden al sinds de oprichting van Apple Computer de wereld in gestuurd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

heist_175 schreef:Zeker sinds de introductie van de Chromecast is dat geen punt meer.
Iedereen kan dat nu, met een toestelletje van €35. Plus, de mogelijkheden van de Chromecast nemen enkel maar toe, omdat iedereen er mee kan spelen.
Apple heeft met ATV3 de mogelijkheden nog wat beperkt.

Integratie van allerlei diensten kan Chromecast ook, of tegenwoordig zelfs Belgacomdecoder of Smart TV.
Het nut van ATV3 is werkelijk bijna nihil.
Ik heb er zelf ook eentje en het is echt een prulapparaat. Ik zou het niet aanraden en ook niet opnieuw kopen. :oops:
Apple heeft de mogelijkheden van de ATV3 helemaal niet meer beperkt dan ze al waren.
In tegendeel je kan nog altijd een eigen DNS server ingeven terwijl dat bij de Chromecast onmogelijk is(Google DNS zit er hardcoded in).
Waardoor het bij een Chromecast moeilijker is om DNS-trucs voor buitenlands Netflixs toe te passen.
Het is mogelijk om dit te omzeilen door Google DNS te blokkeren in je router, maar dat geeft dan weer andere problemen.

Ik wil wel toegeven dat de Chromecast wel gebruiksvriendelijker is dan een ATV( in tegenstelling tot wat we gewoon zijn van Apple).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:Dergelijke nonsens worden al sinds de oprichting van Apple Computer de wereld in gestuurd.
Dat is geen nonsens.
Dat heeft ook niets met Apple zelf te maken.
Je kan als onderneming geen 20-30 jaar lang toonaangevend zijn en blijven.
Op een zeker moment wordt je arrogant, verlies je de voeling met de basis/realiteit en steekt de concurrentie u plots aan hoge snelheid voorbij.

Kijk maar naar IBM en Microsoft. Tegenover hun vroegere hegemonie zijn het nu dwergen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

inderdaad, wie had ooit kunnen denken dat we anno 2015 windows 10 gratis zouden krijgen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

The Economist 7/3/2015
Buttonwood |The curse of the top dog
APPLE’S growth record is staggering. The company’s share price has risen more than 300-fold since flotation. (...) Overall, sales were 30% higher than in the same quarter a year earlier. (...)
Back in the late 1990s, when the dotcom boom was in full swing, you would have expected a company growing that fast to have traded on a price-earnings ratio of 100, or at least 70-80. But at the start of March, based on earnings forecasts of $8.50 for the current year, Apple’s p/e ratio is just 15. That is the kind of rating given to a run-of-the-mill stock, not a turbocharged growth star.

(...) investors may also be recognising an old problem. Companies cannot grow for ever at the kind of pace Apple has been managing.
(...) seeing a graph in the office of IBM showing American GDP on one line and the company’s revenues on another. The latter were eventually projected to overtake the former. Mr Handy assumed the graph was a joke, but the Big Blue executives were serious. Nothing is more dangerous than the tendency to extrapolate from a recent trend.
At some point, a company will so dominate its market that further growth becomes impossible. The executives may become complacent and fail to recognise the threat of new products and services. Think of how Nokia dominated the market for mobile phones, only to be caught out by the rise of first BlackBerry and then Apple and Samsung. It takes an enormous amount of willpower to respond to an evolving market by cannibalising your own product; few executives have been able to manage it.

(...)
Since Apple does not command that high a rating at the moment, investors are clearly dubious about its long-term growth prospects. After all, just to maintain its recent sales pace, it will have to sell 3 billion iPhones over the next ten years. And if the stock were to replicate the average 125% total return of previous top dogs, its market value would have to reach $1.4 trillion by 2025. Perhaps everyone will be wearing Apple watches and driving Apple cars by then. But history, and the stockmarket, suggest not.

---
Dus om nu te besluiten dat Apple hét aandeel is om in te investeren?! Redenen genoeg om dat niet te doen.
Apple Car, allemaal goed en wel, maar ze hebben geen ervaring en een marktrelease zal alvast niet voor 2016 zijn...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Wie hier is hier ook bezig met aandelen, wie van ons hier allemaal heeft een potje aandelen en zit op de beurs "te speculeren". Het zou me verbazen als ik ze hier op 1 hand kan tellen. Echt die beurs, nooit begrepen, da's voor de happy few, ik ben al blij als ik op't einde van de maand nekeer goed kan gaan eten met vrienden. Die happy few, die mogen daar van mij gerust happy mee blijven verderdoen, maar om bij elk zo uiteenlopend onderwerp altijd maar weer iets van de beurs bij te sleuren ... who cares, I don't.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

De beurs, jaren geleden 10.000 Euro bijverdienste + 10.000 € spaargeld ingestoken (m'n ouders hadden me bijna het huis uitgezet daarvoor), nu heb ik daarvan nog 5000 over... en er een half huis mee gezet.

Maar ik weet heel goed dat het succes van een bedrijf amper iets te maken heeft met de kwaliteit van de producten die ze verkopen. Er spelen zoveel factoren mee, goeie producten is er daar maar 1 van.

Jaren geleden was ik op 1 dag een mooie wagen rijker omdat rederij waarvan ik aandelen had besliste om 8 bestelde tankers toch maar niet te laten bouwen en het materiaal te verkopen als oud ijzer & van de winst heel den boel op te splitsen.

ander voorbeeld dat wat beter past bij Apple :




goed kanaal trouwens van die kerel, nog eentje voor de fanboys :

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Je moet nu niet doen alsof je met de beurs slapend rijk wordt. Ik heb tot een jaar of 10 geleden ook zeer actief belegd en kan ook wel stoefen met aandelen die x5 of meer gegaan zijn. Maar ik had ook aandelen die nagenoeg waardeloos geworden zijn. De verwachte opbrengst is uiteraard hoger dan bij veiliger beleggingen, maar het risico is ook een pak hoger waardoor dat je beleggingshorizon behoorlijk groot moet zijn (liefst >20j).

Trouwens, als je op 1 dag tijd met 1 aandeel een winst had van een mooie wagen (pakweg €20.000) dan had je ofwel enorm geluk dat het aandeel in kwestie x3 of zo ging op 1 dag tijd, ofwel had je gewoon sowieso al een serieus vermogen om te beleggen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Slapend word je nooit rijk, je moet daar zeer veel tijd in kunnen steken....
De laatste jaren heb ik er geen tijd meer voor en zit er hier dan ook amper nog geld in aandelen, nu zijn het vooral beleggingsfondsen.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”